je bedoelt:quote:Op zaterdag 9 mei 2009 18:37 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
Dat was ook maar een grapje, al heb ik wel even een pocketwoordenboekje gehaald. Volgens mij kun je toch ook niet zakken voor dat gedoe, of wel?
Over een dikke week beginnen de echte tentamens.

Nou, in vergelijking met dat neppe ELLS gedoe ben ik blij dat de inspanningen nu ook echt iets kunnen gaan opleveren, dat bedoelde ik eigenlijk.quote:Op zondag 10 mei 2009 05:13 schreef aardappel het volgende:
[..]
je bedoelt:
over een dikke week beginnen de echte tentamens

Er vanuitgaande dat in het legaat ook is bepaald ten behoeve van wie dat vruchtgebruik gevestigd moet worden, kan hij dan niet -gezien de letterlijke tekst- op grond van 3:296 nakoming vorderen? Het artikel vereist niet dat het gaat om een verplichting die voortvloeit uit een overeenkomst. Ik vraag me wel af of iemand die door een legaat als begunstigde wordt aangewezen, daarom ook rechtstreeks rechten aan dat legaat kan ontlenen.quote:Op zondag 10 mei 2009 18:02 schreef Maharbal het volgende:
Als je verplicht bent (door een legaat) om een vruchtgebruik te vestigen en je vestigt dit vruchtgebruik niet, dan krijgt de vruchtgebruiker dus geen vruchtgebruik ( ja ja, vat je 'm nog). Als hij dan het huis gaat bewonen (waarover hij het vruchtgebruik zou krijgen), dan zit hij daar toch in feite zonder recht? Hij is geen eigenaar, hij is geen vruchtgebruiker.

In dat legaat is ook bepaald voor wie dat vruchtgebruik bestemd is. Een legaat geeft een vorderingsrecht aan de legataris, waarmee hij dus het legaat in rechte kan afdwingen. Dat betekent in dit geval dat diegene voor wie het legaat bedoeld is vestiging van het vruchtgebruik kan vorderen van de erfgenamen. Alleen in dit vraagstuk ging het er om dat de persoon voor wie het vruchtgebruik bedoeld is zelf niet het initiatief heeft genomen om dat vruchtgebruik daadwerkelijk te doen vestigen (de erfgenamen doen niks als er niet om gevraagd wordt). Mijn vraag had dan ook meer betrekking op eventuele andere goederenrechtelijke gevolgen van het niet vestigen van dat vruchtgebruik (de legataris zat namelijk in een huis waarop hij het vruchtgebruik hoorde te vestigen maar dit niet deed. Zonder dit vruchtgebruik zat hij er dan ook "zonder recht", maar niemand die hem "tegenhield"). Het enige dat ik kon bedenken was dan dat de legataris er zonder recht zat. Maar zoals ik zei zie ik altijd en overal addertjes onder het gras, vandaar dat ik hier even om input vroeg.quote:Op maandag 11 mei 2009 17:33 schreef Argento het volgende:
[..]
Er vanuitgaande dat in het legaat ook is bepaald ten behoeve van wie dat vruchtgebruik gevestigd moet worden, kan hij dan niet -gezien de letterlijke tekst- op grond van 3:296 nakoming vorderen? Het artikel vereist niet dat het gaat om een verplichting die voortvloeit uit een overeenkomst. Ik vraag me wel af of iemand die door een legaat als begunstigde wordt aangewezen, daarom ook rechtstreeks rechten aan dat legaat kan ontlenen.

Precies, op meer dan dat kwam ik ook niet uit. En nee, de HR heeft bepaald dat het legaat niet het vruchtgebruik van rechtswege doet ontstaan.quote:Op maandag 11 mei 2009 17:49 schreef Argento het volgende:
oh zo
nee, het vruchtgebruik zal toch echt van die rechtshandeling afhankelijk zijn. Het ontstaat niet van rechtswege (tenzij, zoals je zelf al aangaf) door verjaring (3:202 BW). Of het legaat zelf zou als vestigingshandeling moeten kunnen worden opgevat.

Nee, ik kan gewoon slecht plannen. Maar ik heb wel al wat gedaan hoor, maat niet voor die laatste twee vakken. Ik denk dat ik met die kennisvakken toch alles weer vergeten ben wanneer het dan tentamen is.quote:Op donderdag 14 mei 2009 16:46 schreef Maharbal het volgende:
Je bent nog niet begonnen?
Ik ruik SOG²!

Of je gaat ze allemaal halen natuurlijk!quote:Op donderdag 14 mei 2009 18:21 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
Nee, ik kan gewoon slecht plannen. Maar ik heb wel al wat gedaan hoor, maat niet voor die laatste twee vakken. Ik denk dat ik met die kennisvakken toch alles weer vergeten ben wanneer het dan tentamen is.
Ik zou eventueel ook nog alleen voor Rechtspersonenrecht gaan (daar heb ik dan een volle week voor na Straf), maar dan kan ik me in juli met Europees Recht en Rechtsfilosofie geen misstap meer veroorloven.

.
. 

Stagelopen is leuk! Wat voor stage ga je doen? Overheid, bedrijfsleven, advocatuur, notariaat, universiteit?quote:Op donderdag 14 mei 2009 18:59 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Of je gaat ze allemaal halen natuurlijk!
Ik heb zelf nog twee tentamens voor m'n bachelor:
- Rechtspersonen en personenvennootschappen - 5 juni
- Publiekrechtelijke beperkingen aan onroerend goed - 15 juni
Ik loop alleen in juni (en juli) fulltime stage, dus dat wordt studeren in de avonduurtjes/het weekend. Rechtspersonen ga ik wel voor juni alvast leren, zodat ik die niet tijdens m'n stage hoef te leren.
Iig succes!

Op dit moment loop ik een onderzoeksstage bij onze vakgroep privaat en notarieel recht. De deadline voor m'n onderzoek is 1 juni, wat mooi uitkomt want op 2 juni begint m'n stage in het notariaatquote:Op vrijdag 15 mei 2009 08:45 schreef Leonoor het volgende:
[..]
Stagelopen is leuk! Wat voor stage ga je doen? Overheid, bedrijfsleven, advocatuur, notariaat, universiteit?
 ! (Trip advocaten en notarissen)
! (Trip advocaten en notarissen) 

:
:quote:Op donderdag 14 mei 2009 17:55 schreef Rucebo het volgende:
Ik overweeg om na mijn Bachelor Nederlands Recht Notarieel erachter aan te doen. Iemand die dit gedaan heeft (of andersom)?

Ik doe nu notarieel recht. Ik kan je alleen vertellen hoe het bij ons op de RuG is geregeld:quote:Op vrijdag 15 mei 2009 17:15 schreef Rucebo het volgende:
Had het in een ander topic gepost, maar daar loopt het niet echt storm, dus hier ook nog maar eens proberen:
[..]

quote:Op vrijdag 15 mei 2009 19:02 schreef N.i.c.k het volgende:
http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage.aspx?snelzoeken=true&searchtype=ljn&ljn=BI3572&u_ljn=BI3572
het rookverbod arrest van het hof. Aardig om door te lezen (zeker als je staatsrecht volgt). een van de sporadische keren dat ik iets echt knaps van een advocaat tegenkom, wat ik niet zelf had kunnen bedenken.
Maaaar, mijn grote vraag is nu: Waarom beperkt de landelijke media zich zo tot het focussen op kleine horeca-ondernemingen zonder personeel. Het hof doet dit omdat de tll zich verder niet uitspreekt. Zoals ik het lees echter, geldt dat dat de amvb onverbindend is voor alle horeca ondernemingen.
Oei, dan schaam je je ook een beetje als advocaatquote:Uitspraak van het Hof
Voor zover in de tenlastelegging taal- en/of schrijffouten voorkomen, zijn deze verbeterd. De verdachte is daardoor niet geschaad in de verdediging.
 .
.Dit is de uitspraak van het Hof. Het gaat dus weldegelijk alleen over horecainrichtingen zonder personeel (waar dus slechts de eigenaar achter de bar staat).quote:Uitspraak van het Hof
Het hof concludeert dat artikel 3 van het Besluit uitvoering rookvrije werkplek, horeca en andere ruimten bij gebreke van een deugdelijke wettelijke grondslag onverbindend is voor zover het verplicht tot het instellen, aanduiden en handhaven van een rookverbod in horecainrichtingen zonder personeel.

OvJ toch? Of begrijp ik het verkeerdquote:Op vrijdag 15 mei 2009 19:32 schreef Maharbal het volgende:
[..]
[..]
Oei, dan schaam je je ook een beetje als advocaat.
 ?
?

Jaquote:
 . Ik ben kennelijk niet zo helder meer na een dag werken
. Ik ben kennelijk niet zo helder meer na een dag werken 

Af en toe heb ik wel eens heldere momentenquote:Op vrijdag 15 mei 2009 20:37 schreef N.i.c.k het volgende:
ok, dat heb je dan met deze herkansingspost wel bewezen

Ik ben eigenlijk ook benieuwd hoe lang het dan wel niet gaat duren dat grote horeca ondernemingen gaan roepen dat zij worden gediscrimineerd.quote:maar je bevestigt dus de onduidelijkheid. Het is wachten op de eerste grote horeca-onderneming die stappen zet.
hoe lang kunnen de cafe's het daarmee uitzingen, m.a.w., hoe lang duurt het voor de herstelwetgeving erdoor zou zijn.
Vroeg ik me inderdaad ook af. Onbewust zal er vast wel gekeken worden naar maatschappelijk erg relevante (en dringende) vraagstukken.quote:(verbaas me er uberhaupt over hoe het kan dat deze zaak al zo snel in hoger beroep is behandeld. Doet de rechterlijke macht aan prioritering ?).

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |