Roger & Mequote:
Moore gaat op pad naar het plaatsje Flint in Michigan. Het stadje leefde volledig van de daar aanwezige General Motors fabriek, maar het concern besloot die lokatie te sluiten. Op scherpe wijze onderzoekt Moore tijdens de jaren '80 hoe de lokale bevolking omgaat met het genomen besluit en hij tracht een gesprek te krijgen met de CEO van General Motors, Roger Smith.
Twintig jaar na dato, is deze docu weer helemaal actueel geworden. Zeker nu het eruit ziet dat General Motors failliet zal gaan dit jaar en dus indirect voor nog meer problemen gaat zorgen in Flint. De stad kende overigens rond 1960 bijna 200.000 inwoners, nu zijn er daarvan iets meer dan 100.000 inwoners over. Het is duidelijk hoe afhankelijk Flint is van GM. Nog wat andere cijfers dan: de aandelenkoers (toch wel een betrouwbare indicator dat de gezondheid van een bedrijf aangeeft) lag de gehele jaren '80 rond de 40 dollar en is gaan pieken in het jaar 2000 om en nabij de 100 dollar. Op het moment van schrijven heeft het aandeel een koers van 1,94 dollar. De cijfers spreken voor zich me dunkt.
Okee, dan de docu zelf. Die is afkomstig van Michael Moore! Dus enige slagen om de arm qua betrouwbaarheid kunnen wel gemaakt worden en uiteraard worden al dan niet met suggestieve montage dingen uitvergroot. Toch zag ik wel de kern van de docu dat GM al vanaf de jaren '80 hard aan het falen was en dat daarmee ook een complete stad meegenomen wordt in die neergang. Jammer was dat er niet duidelijk ingegaan werd op de oorzaken van de problemen, maar het is ook niet aan Michael Moore om aan Roger Smith uit te leggen dat hun producten niet deugen (energieslurpend, duur in aanschaf en niet meer bij de huidige tijd passend) en dat de Japanners qua productieprocessen hen ver voorbijgestreefd zijn.
Des te meer werd er wel gefocussed op de verschillende oplossingen die de inwoners van Flint hebben om alsnog de eindjes aan elkaar te knopen. Dat levert hilarische beelden op, die mij vele malen nee deden schudden met een konijnboerderij als toppunt

. Deze dieren worden levend, maar ook als vlees verkocht

. Ook komt er een zweverige kleurtjesmevrouw op de proppen en zijn er belachelijke toerismepromoot-acties om te zorgen dat Amerikanen ook vakantie kunnen vieren in een industriestad. Dit zijn geen normale oplossingen, waarmee je het gaat redden dus.
Het meest sneue is dat de mensen van GM zelf ook geen duidelijke oplossingen hebben hoe zij de problemen te lijf willen gaan. Vrij laconiek worden complete fabrieken gesloten, terwijl een reorganisatie ipv arbeid verplaatsen naar Mexico veelal beter en meer gewenst is (me dunkt), zeker voor de inwoners van Flint. Ik vrees dat het momenteel niet veel anders gaat bij General Motors en dat de enige oplossing een faillissement is. Cijfer: 8,5
Nog een leuke collage vanuit Flint, Michigan

:
Sciuscià (Shoeshine)Vlot filmpje vol tragiek, zoals alleen Italianen dat kunnen verbeelden. Twee schoenenpoetsers raken ongewild betrokken bij een zwendel en belanden in een jeugdgevangenis. Aldaar worden ze apart van elkaar gezet in kleine onleefbare cellen, die gevuld zijn met andere jeugdige delinquenten. In het begin vond ik het niet echt bijzonder allemaal, maar vanaf de gevangenis werd het steeds beter en beter. Het einde is de grote kracht van Sciuscià. Als je denkt, nu kan het niet tragischer of dramatischer, dan word je alsnog keer op keer meer verrast. Cijfer: 7,5
[ Bericht 0% gewijzigd door Falco op 17-04-2009 00:18:58 ]
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>