The day the earth stood still (2008)![]()
Prima avond vermaak. Ik heb het origineel niet gezien, en de trailer blijkbaar zo weinig aandachtig bekeken dat ik dacht dat Keanu heel iemand anders speelde. Het zoontje van Smith werkte vrijwel tot het einde op mijn zenuwen, maar verder een prima film. De spheres zien er heel mooi uit, verder kwamen er allemaal vragen bij me op die je denk ik gewoon niet moet hebben bij een film als dit (waarom hebben aliens en defence dingen altijd de vorm van een mens, waarom als iets de lucht vult, heb je er geen last van als je onder een brug gaat staan

en dat soort dingen).
Moraal van het verhaal bleef wel abstract: hoewel de hint naar "earth alert" wordt gegeven, wordt het woord milieu niet genoemd. Wel wordt naar het dierenrijk verwezen. Ik vond het idee van de Ark van Noach trouwens wel mooi. Maar waar deze aliens vandaan komen wordt dan weer niet beantwoord.
Een onsamenhangend verhaal hierboven, maar waar het over gaat weten we denk ik allemaal al, dus ik heb gewoon wat hersenspinsels neergezet. (ik heb alles nu al drie keer anders getypt, maar het blijft een chaos

)
6+ (IMDB 5,6)
Traitor![]()
Deze viel helemaal niet tegen! Ik vond de cover niet echt aantrekkelijk:
![]()
Niet dat ik Don Cheadle niet leuk vind, maar het zegt zo weinig over de film en doet zelfs wat futuristisch aan. Sluit totaal niet aan op de film.
De film gaat over een man (Cheadle) die op heterdaad wordt betrapt op het leveren van munitie aan Jihadi's. Ze belanden allemaal in de gevangenis en er ontwikkelt zich een vriendschap tussen een van de terroristen en Cheadle. Ze ontsnappen en gaan samen verder met het plannen van aanslagen.
De motieven van Cheadle blijven lang onduidelijk, maar de ontknoping verklaart het allemaal, en kwam voor mij volledig onverwacht (volgens mij heeft de beter oplettende kijker het sneller in de gaten).
Actie is goed, emoties ook, leuke acteurs, het was soms retespannend, weer eens een ander verhaal, alleen de redenen om de aanslagen te plegen werden mij niet helemaal duidelijk. Maar in het echte leven begrijp ik het ook nog steeds niet.
Laatste plus: de omgeving is prachtig en de settings binnen de bebouwde kom ook.
8 (IMDB 7,2)