Doe maar niet, en hou ook maar snel op met dat stalken van je. Tis dat ik in een goede bui ben dat ik niet in feedback ga kloten.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 13:47 schreef Dartanion het volgende:
Ik heb zelf ook een topic gemaakt waarin ik duidelijkheid wilde scheppen over woorden en hun betekenis, misschien dat deze bij de mijne gevoegd kan worden?
What's in a name?
Alle lastig te begrijpen woorden die veel weerstand opwekken. Als je in plaats van het woord wetenschap het woord leer gebruikt, zul je heel wat minder weerstand opwekken bijvoorbeeld. Ik heb dan ook af en toe het idee dat als er bepaalde woorden in een tekst voorkomen, mensen de rest niet eens meer doorlezen. Bij jou is dat volgens mij het geval bij het woord Maya.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 22:17 schreef Michielos het volgende:
Het gaat bij jouw woordenlijst alleen om "zweverige" (om het zo even te noemen) woorden of mogen ook andere wel relevante termen gebruikt worden?
Nah, ik heb het helemaal afgekekenquote:Op zaterdag 25 juli 2009 22:28 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Alle woorden die veel weerstand opwekken. Als je in plaats van het woord wetenschap het woord leer gebruikt, zul je heel wat minder weerstand opwekken bijvoorbeeld. Ik heb dan ook af en toe het idee dat als er bepaalde woorden in een tekst voorkomen, mensen de rest niet eens meer doorlezen. Bij jou is dat volgens mij het geval bij het woord Maya.
Ik vind ze wel wat cynisch. Met name ‘normale mensen’ gebruiken is enigszins suggestief.quote:
Doe ik evenquote:Op zaterdag 25 juli 2009 22:39 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik vind ze wel wat cynisch. Met name ‘normale mensen’ gebruiken is enigszins suggestief.
bovenatuurlijk misschien ? of "onverklaarbaar"? Dit zijn de eerste twee woorden die mij te binnen schieten.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 22:57 schreef mediaconsument het volgende:
Welk woord zou je bijvoorbeeld in de plaats van paranormaal kunnen gebruiken?
Of buitengewoon.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 23:01 schreef Michielos het volgende:
[..]
bovenatuurlijk misschien ? of "onverklaarbaar"? Dit zijn de eerste twee woorden die mij te binnen schieten.
Bovennatuurlijk lijkt mij het beste synoniem.
Wacht even.. ben je jarig? En geen feest ofzoquote:Op zaterdag 25 juli 2009 23:04 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Of buitengewoon.
Mjah, heb eigenlijk geen zin om daar nu mee bezig te zijn. Nog even genieten van me laatste uur jarig zijn. Kijk morgen wel verder.
Feest genoeg, ben blij dat ik rust heb.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 23:11 schreef Michielos het volgende:
[..]
Wacht even.. ben je jarig? En geen feest ofzo![]()
Ik ben te moe om uit te gaan en dus zit ik lekker aan de Duvel thuis
Ok back to business. Iblis heeft wel een punt m.b.t. onverklaarbaar. Die schrap ik dus bij deze.
Maar Usain Bolt kan buitengewoon sprinten. En Contador kan buitengewoon hard een berg op fietsen. Sterker nog, niemand sprint harder dan Bolt en niemand in de tour fietste harder bergop dan Contador. Alhoewel hun prestaties daarom buitengewoon te noemen zijn (althans, dat vind ik wel) zijn ze niet paranormaal. Sterker nog, ik denk dat er meer mensen zijn die helderziend (claimen te) zijn dan mensen die de 100m onder de 9.8s kunnen lopen.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 23:22 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Feest genoeg, ben blij dat ik rust heb.
Daarom blijf ik overigens buitengewoon het beste woord vinden. Een buitengewone gave. Dat klinkt positief, en vertelt precies wat er verteld moet worden.
Waar staat de para dan voor in paranormaal volgens jou?quote:Op zaterdag 25 juli 2009 23:26 schreef Iblis het volgende:
[..]
Maar Usain Bolt kan buitengewoon sprinten. En Contador kan buitengewoon hard een berg op fietsen. Sterker nog, niemand sprint harder dan Bolt en niemand in de tour fietste harder bergop dan Contador. Alhoewel hun prestaties daarom buitengewoon te noemen zijn (althans, dat vind ik wel) zijn ze niet paranormaal. Sterker nog, ik denk dat er meer mensen zijn die helderziend (claimen te) zijn dan mensen die de 100m onder de 9.8s kunnen lopen.
Ik reageer even en wel met een "wiki - link "quote:Op zaterdag 25 juli 2009 23:32 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Waar staat de para dan voor in paranormaal volgens jou?
Letterlijk betekent het natuurlijk ‘naast’ of ‘buiten’ inderdaad. Buiten het gangbare, naast het normale. En in die zin is buitengewoon wel een goede match, maar buitengewoon kan ook heel duidelijk voor niet-paranormale zaken gebruikt worden, dat is een beetje m'n bezwaar. Iets wat zeldzaam is, is vaak ook buitengewoon. Buitengewoon dik, buitengewoon lang, buitengewoon zwaar. Allemaal mogelijk zonder dat er iets paranormaals aan de hand is.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 23:32 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Waar staat de para dan voor in paranormaal volgens jou?
Waarom is paranormaal dan anders dan zeldzaam? Het enige verschil is dat het nog niet verklaard is lijkt mij. Of zou jij hier nog meer criteria voor kunnen bedenken?quote:Op zaterdag 25 juli 2009 23:38 schreef Iblis het volgende:
[..]
Letterlijk betekent het natuurlijk ‘naast’ of ‘buiten’ inderdaad. Buiten het gangbare, naast het normale. En in die zin is buitengewoon wel een goede match, maar buitengewoon kan ook heel duidelijk voor niet-paranormale zaken gebruikt worden, dat is een beetje m'n bezwaar. Iets wat zeldzaam is, is vaak ook buitengewoon. Buitengewoon dik, buitengewoon lang, buitengewoon zwaar. Allemaal mogelijk zonder dat er iets paranormaals aan de hand is.
Paranormaal kan wel zeldzaam zijn, maar zeldzaam hoeft niet paranormaal te zijn. Je hebt zeldzame planten b.v., of zeldzame voornamen. Niets paranormaals aan. Een paranormale gave is denk ik wel redelijk zeldzaam, maar nogmaals, zeldzaam alleen is niet genoeg. Er is m.i. niet een heel goed synoniem te vinden.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 23:53 schreef mediaconsument het volgende:
Waarom is paranormaal dan anders dan zeldzaam? Het enige verschil is dat het nog niet verklaard is lijkt mij. Of zou jij hier nog meer criteria voor kunnen bedenken?
Waarom zou je altijd het negatieve moeten zoeken?quote:Op zaterdag 25 juli 2009 21:12 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Doe maar niet, en hou ook maar snel op met dat stalken van je. Tis dat ik in een goede bui ben dat ik niet in feedback ga kloten.
Buitenzintuigelijk(e) waarneming) misschien ook nog, alhoewel dat misschien een randgeval is.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 22:57 schreef mediaconsument het volgende:
Welk woord zou je bijvoorbeeld in de plaats van paranormaal kunnen gebruiken?
In de gezondheidszorg komt ook veel para- voor. .. zit ff hard te denken nu maar bijvoorbeeld paralyse (verlamming)quote:Op zaterdag 25 juli 2009 23:36 schreef Michielos het volgende:
[..]
Ik reageer even en wel met een "wiki - link "
Het woord 'parapsychologie' zelf komt oorspronkelijk uit het Grieks: παρά (para) dat "aan de zijde van" betekent en psychologie.![]()
Paralympicsquote:Op woensdag 29 juli 2009 08:08 schreef Bastard het volgende:
[..]
In de gezondheidszorg komt ook veel para- voor. .. zit ff hard te denken nu maar bijvoorbeeld paralyse (verlamming)
Paracetamol(grapje)
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |