abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 18 juli 2009 @ 00:30:09 #1
258339 Dartanion
Dictum, factum
pi_71084429
Ik zie sinds kort de termen 'filosofische wetenschap' en 'formele wetenschap' voorbij komen. Hierbij word er met 'filosofische wetenschap' gerefereerd naar de spirituele wereld en met 'formele wetenschap' naar alle andere wetenschappen. Ik werd in het FB topic er zelfs van beticht dat ik niet wist wat beide termen inhielden. Dus ben ik op onderzoek gegaan op het prachtige Internet.

Tijdens mijn zoektocht kwam ik er al snel achter dat 'filosofische wetenschap' zich vooral niet bezighoud met spiritualiteit. Maar zich vooral bezighoudt met normatieve wetenschap. En daar is niks spiritueels aan.

Formele wetenschap blijkt een onderdeel te zijn van hetgeen ik vanaf heden naar ga verwijzen met; gangbare wetenschap. Ik zei net, onderdeel, omdat het niet de hele gangbare wetenschap omvat. Aangezien filosofische wetenschap daar ook onder valt. En nog vele anderen die ik niet bij naam ga noemen omdat ik er vast één kan missen en daar dan op zal worden aangevallen.

Pseudo wetenschap ga ik wel bij naam noemen. Want dat is wat er met de term 'filosofische wetenschap' bedoeld werd. Echter heeft filosofische wetenschap niks met pseudo wetenschap te maken. Maar zal waarschijnlijk door de persoon die de term 'filosofische wetenschap' gebruikte vermeden willen worden?

[ Bericht 0% gewijzigd door Dartanion op 18-07-2009 01:28:06 ]
:-)
  zaterdag 18 juli 2009 @ 09:43:06 #2
8372 Bastard
Persona non grata
pi_71088542
Mooi man.

En nu?
The truth was in here.
  zaterdag 18 juli 2009 @ 13:20:49 #3
258339 Dartanion
Dictum, factum
pi_71092122
Ik hoop dat er vanaf nu niet meer over filosofische wetenschap gesproken word als er pseudo wetenschap bedoelt word.
Deze termen werden namelijk incorrect gebruikt op het forum. En ik wil graag misverstanden voorkomen.
pi_71093169
Ik hoop dat het verboden word om de term wetenschap te gebruiken in dit forum. Omdat dit alleen gebruikt wordt voor eigen gewin!

Dat ik filosofische en formele wetenschap erbij haal, is om de reden dat als je zo kinderachtig bent om de hele tijd jezelf te verschuilen achter de wetenschap, en in tussentijd loopt te beweren dat astrologie geen wetenschap is omdat de formele wetenschap zegt dat dit een pseudo wetenschap is, je misschien jezelf eens af moet vragen of dit wel het juiste forum is waar je aan het posten bent. Wtf boeit het of het een pseudo wetenschap is, het is een wetenschap, oftewel een manier van kennis vergaren over een bepaald onderwerp met een theoretische basis. Heeft deze discussie iets toe te voegen aan het onderwerp astrologie, NEE.

Je hebt hier namelijk niks, maar dan ook echt niks toe te voegen op het moment dat je met je kinderachtige conclusies mensen hun meningen in twijfel gaat lopen trekken, oftewel knalhard belachelijk loopt te maken. Als je kijkt naar het doel van dit topic, is om er zeker van te zijn dat je deze ruimte hebt, terwijl je eigenlijk aangeeft dat dit hele forum bullshit is, omdat jij alles beter weet. Jij hebt dan ook de gehele wetenschap in je hoofd en binnen handbereik, ik zou haast om je handtekening willen vragen weetjedat.

Leer eens respect hebben voor andermans mening, en stop met dit soort strijdjes om je gelijk, misschien houd je dan nogeens wat tijd over om te leren!
As your walls tumble down, they crack into a smile, and the illumination of self shines through.
  zaterdag 18 juli 2009 @ 16:04:41 #5
258339 Dartanion
Dictum, factum
pi_71095732
Waarom is alles in jouw ogen een strijd. Iemand zei tegen mij dat ik woorden op de verkeerde manier gebruikte, en ging op onderzoek naar aanleiding van dit commentaar. Dat uit dit onderzoek bleek dat we beiden niet geheel gelijk hebben en de termen veelvuldig gebruikt werden. Leek het mij handig om iedereen te informeren over dit misstand.

Om even in te gaan op je post:

Astrologie is geen wetenschap als ik jouw omschrijving van wetenschap er op los zou laten. Het is een toepassing van een eeuwen oude aanname die elke objectieve toetsing niet doorstaat. Er wordt geen moeite gedaan om kennis te vergaren of uit te breiden. Als je het nodig vindt kan ik hier nog duidelijke voorbeelden van geven ook, maar in het verleden heb je nooit interesse getoond in de beargumentatie.

Jij geeft in je eerste alinea aan dat je het hier over pseudowetenschappen wilde hebben. Nu geef je in je tweede alinea aan dat je slechts je mening geeft op dit forum. Als jij je mening zou brengen als mening ipv je mening een "wetenschappelijke" uitspraak te noemen, zou je mij niet horen.

Je zegt ook dat je openminded bent en open staat voor alles om je heen en graag wil leren. Maar als iemand het niet eens is met jouw mening dan is deze persoon onvolwassen en kan deze persoon nog een hoop van jou leren. Ook al draagt deze persoon die jij onvolwassen vindt een berg aan valide argumenten om zijn mening te beargumenteren, waar jij nooit op in gaat, dan nog vind jij deze persoon minder dan jij omdat deze persoon een andere mening heeft.

Ik probeer echter geen strijd te voeren alleen vind ik het niet eerlijk dat ik mijn zegje niet mag doen zonder kinderachtig en onvolwassen genoemt te worden. Ik zou het fijn vinden als anderen mijn mening en de beargumentatie met net zoveel respect zouden behandelen als dat zij willen ontvangen.
  zaterdag 18 juli 2009 @ 16:33:31 #6
17113 annoh
Beating hearts baby
pi_71096347
quote:
Wtf boeit het of het een pseudo wetenschap is, het is een wetenschap, oftewel een manier van kennis vergaren over een bepaald onderwerp met een theoretische basis.
Volgens mij hebben we hier met een vrij persoonlijke discussie te maken maar ik wil wel even zeggen: pseudo wetenschap is GEEN wetenschap. Het woord pseudo betekent in het kort: Schijn.

(En iets langer: PSEUDO
-grieks voorvoegsel: -in schijn -misleidend
- voorvoegsel -zogenaamd -vals -schijn -schijnbaar -onwaar -onecht -namaak -nagemaakt -gewaand -bedrieglijk)
I'm just a girl in the world.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')