abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67620664
Er is onduidelijkheid mbt tot zweverige termen in heel de wereld, dus denk ik, een beter milieu begint bij jezelf. Oftewel laten we eens duidelijkheid gaan scheppen.

Mijn idee is dus om tegenover elke lastig te begrijpen term een makkelijker begrijpbare term te zetten, en dit uiteindelijk als een soort register te laten dienen.

Ik geef nu 1 voorbeeld en ik zou graag zien dat jullie hier ook voorbeelden bedenken, om zodoende het doel te verwezenlijken. Een goede beargumentatie is uiteraard gewenst.

Spiritueel - Mentaal, Geestelijk

Spirit = geest volgens het engelse woordenboek. Het heeft dan ook niet te maken met iets materieels, zodoende lastiger te begrijpen. Uiteindelijk kun je het dus ook mentaliteit noemen, een manier van denken, oftewel de manier waarop je je gedachten verwerkt.
As your walls tumble down, they crack into a smile, and the illumination of self shines through.
  zaterdag 4 april 2009 @ 08:47:33 #2
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_67698205
Spiritueel komt uiteindelijk van het Latijnse spirare, ademen, via het Latijnse spiritus, spiritualis, en het Oud-Franse spirituel. Spiritus betekent in het Latijn dan ook mede simpelweg ‘adem, ademtocht’. Later hebben deze woorden een ruimere opvatting gekregen, voor spirare namelijk ‘leven’, ‘in leven zijn’, en is spiritus ook iets als ‘levengevend element’ gaan betekenen. Vooral onder de Christelijke invloed komt die betekenis 'spiritus sanctus' sterker naar voren.

De Engelse betekenis is daar vanaf geleid, en is volledig niet-materieel, maar uiteindelijk is spirare en spiritus iets vrij basaals.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zaterdag 25 juli 2009 @ 13:47:18 #3
258339 Dartanion
Dictum, factum
pi_71312927
Ik heb zelf ook een topic gemaakt waarin ik duidelijkheid wilde scheppen over woorden en hun betekenis, misschien dat deze bij de mijne gevoegd kan worden?

What's in a name?
:-)
pi_71324918
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 13:47 schreef Dartanion het volgende:
Ik heb zelf ook een topic gemaakt waarin ik duidelijkheid wilde scheppen over woorden en hun betekenis, misschien dat deze bij de mijne gevoegd kan worden?

What's in a name?
Doe maar niet, en hou ook maar snel op met dat stalken van je. Tis dat ik in een goede bui ben dat ik niet in feedback ga kloten.
As your walls tumble down, they crack into a smile, and the illumination of self shines through.
  zaterdag 25 juli 2009 @ 22:17:53 #5
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_71326488
Het gaat bij jouw woordenlijst alleen om "zweverige" (om het zo even te noemen) woorden of mogen ook andere wel relevante termen gebruikt worden?
Michielos topics zijn als het eten van oesters.
pi_71326724
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 22:17 schreef Michielos het volgende:
Het gaat bij jouw woordenlijst alleen om "zweverige" (om het zo even te noemen) woorden of mogen ook andere wel relevante termen gebruikt worden?
Alle lastig te begrijpen woorden die veel weerstand opwekken. Als je in plaats van het woord wetenschap het woord leer gebruikt, zul je heel wat minder weerstand opwekken bijvoorbeeld. Ik heb dan ook af en toe het idee dat als er bepaalde woorden in een tekst voorkomen, mensen de rest niet eens meer doorlezen. Bij jou is dat volgens mij het geval bij het woord Maya.

[ Bericht 1% gewijzigd door mediaconsument op 25-07-2009 22:35:17 ]
  zaterdag 25 juli 2009 @ 22:36:01 #7
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_71326888
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 22:28 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Alle woorden die veel weerstand opwekken. Als je in plaats van het woord wetenschap het woord leer gebruikt, zul je heel wat minder weerstand opwekken bijvoorbeeld. Ik heb dan ook af en toe het idee dat als er bepaalde woorden in een tekst voorkomen, mensen de rest niet eens meer doorlezen. Bij jou is dat volgens mij het geval bij het woord Maya.
Nah, ik heb het helemaal afgekeken Er gaan alleen alarmbellen rinkelen wanner iemand dat wilt interweaven met wetenschap. Enfin, ik heb wat woorden, sue me als ze incorrect zijn:

Wat is helderhorendheid?
Andere namen: paranormaal horen, helder horen, helderhorend
Helderhoren is het horen van geluid dat niet hoorbaar is voor de de meeste mensen. Het is een geluid dat buiten het normale geluidsspectrum valt. Het zijn geen hogere of lagere tonen, maar ander soortige tonen. Iemand die helderhorend is kan dit opvangen. Het lijkt soms wel alsof het wordt ingefluisterd. Het hoeft niet altijd in de oren te zijn. Het komt ook voor dat het in jezelf gehoord wordt.
Iemand die helderhorend is, hoort vaak maar een deel of enkele van de onderstaande mogelijkheden van het paranormaal horen.

Een klopgeest is een onverklaard verschijnsel waarbij geluiden worden geproduceerd, voorwerpen worden bewogen en elektrische apparatuur ontregeld raakt, zonder dat daarvoor een fysische oorzaak is aan te wijzen. De naam is afkomstig van de gedachte dat een spook of geest verantwoordelijk zou zijn voor de waargenomen manifestaties. In het Nederlands wordt ook wel de aanduiding poltergeist gebruikt, die in Duitssprekende en Engelstalige landen gangbaar is. Poltergeist is Duits voor "luidruchtige- of lawaaimakende geest". Andere mensen beweren dat een Poltergeist eigenlijk geen entiteit per se is maar het bewegen van voorwerpen door middel van psychokinese zonder dat je je daarzelf van bewust bent.

zoiets, of moet ik ze korter maken?

btw er zijn inderdaad woorden die machtige uitwerking hebben op mensen (of juist afschuw veroorzaken) afhankelijk van die persoons levenservaringen, das stimmt

[ Bericht 2% gewijzigd door Michielos op 25-07-2009 22:41:47 ]
  zaterdag 25 juli 2009 @ 22:39:49 #8
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71326966
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 22:36 schreef Michielos het volgende:
zoiets, of moet ik ze korter maken?
Ik vind ze wel wat cynisch. Met name ‘normale mensen’ gebruiken is enigszins suggestief.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zaterdag 25 juli 2009 @ 22:41:20 #9
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_71327002
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 22:39 schreef Iblis het volgende:

[..]

Ik vind ze wel wat cynisch. Met name ‘normale mensen’ gebruiken is enigszins suggestief.
Doe ik even

edit: "de meeste mensen" beter?
pi_71327460
Welk woord zou je bijvoorbeeld in de plaats van paranormaal kunnen gebruiken?
  zaterdag 25 juli 2009 @ 23:01:24 #11
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_71327573
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 22:57 schreef mediaconsument het volgende:
bovenatuurlijk misschien ? of "onverklaarbaar"? Dit zijn de eerste twee woorden die mij te binnen schieten.

Bovennatuurlijk lijkt mij het beste synoniem.
pi_71327692
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 23:01 schreef Michielos het volgende:

[..]

bovenatuurlijk misschien ? of "onverklaarbaar"? Dit zijn de eerste twee woorden die mij te binnen schieten.

Bovennatuurlijk lijkt mij het beste synoniem.
Of buitengewoon.

Mjah, heb eigenlijk geen zin om daar nu mee bezig te zijn. Nog even genieten van me laatste uur jarig zijn. Kijk morgen wel verder.
  zaterdag 25 juli 2009 @ 23:06:57 #13
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71327772
Ik denk dat paranormaal vooral wordt gecontrasteerd met hetgeen een (mogelijke) wetenschappelijke verklaring heeft. Onverklaarbaar hoeft niet per se paranormaal te zijn. We weten niet precies hoe paracetamol interacteert met de hersenen, in zekere zin is dat (nu nog) onverklaarbaar. Maar ik denk dat niemand het paranormaal noemt.
  zaterdag 25 juli 2009 @ 23:11:06 #14
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_71327926
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 23:04 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Of buitengewoon.

Mjah, heb eigenlijk geen zin om daar nu mee bezig te zijn. Nog even genieten van me laatste uur jarig zijn. Kijk morgen wel verder.
Wacht even.. ben je jarig? En geen feest ofzo
Ik ben te moe om uit te gaan en dus zit ik lekker aan de Duvel thuis

Ok back to business. Iblis heeft wel een punt m.b.t. onverklaarbaar. Die schrap ik dus bij deze.
pi_71328293
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 23:11 schreef Michielos het volgende:

[..]

Wacht even.. ben je jarig? En geen feest ofzo
Ik ben te moe om uit te gaan en dus zit ik lekker aan de Duvel thuis

Ok back to business. Iblis heeft wel een punt m.b.t. onverklaarbaar. Die schrap ik dus bij deze.
Feest genoeg, ben blij dat ik rust heb.

Daarom blijf ik overigens buitengewoon het beste woord vinden. Een buitengewone gave. Dat klinkt positief, en vertelt precies wat er verteld moet worden.
  zaterdag 25 juli 2009 @ 23:26:00 #16
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71328445
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 23:22 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Feest genoeg, ben blij dat ik rust heb.

Daarom blijf ik overigens buitengewoon het beste woord vinden. Een buitengewone gave. Dat klinkt positief, en vertelt precies wat er verteld moet worden.
Maar Usain Bolt kan buitengewoon sprinten. En Contador kan buitengewoon hard een berg op fietsen. Sterker nog, niemand sprint harder dan Bolt en niemand in de tour fietste harder bergop dan Contador. Alhoewel hun prestaties daarom buitengewoon te noemen zijn (althans, dat vind ik wel) zijn ze niet paranormaal. Sterker nog, ik denk dat er meer mensen zijn die helderziend (claimen te) zijn dan mensen die de 100m onder de 9.8s kunnen lopen.
pi_71328659
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 23:26 schreef Iblis het volgende:

[..]

Maar Usain Bolt kan buitengewoon sprinten. En Contador kan buitengewoon hard een berg op fietsen. Sterker nog, niemand sprint harder dan Bolt en niemand in de tour fietste harder bergop dan Contador. Alhoewel hun prestaties daarom buitengewoon te noemen zijn (althans, dat vind ik wel) zijn ze niet paranormaal. Sterker nog, ik denk dat er meer mensen zijn die helderziend (claimen te) zijn dan mensen die de 100m onder de 9.8s kunnen lopen.
Waar staat de para dan voor in paranormaal volgens jou?
  zaterdag 25 juli 2009 @ 23:36:38 #18
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_71328776
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 23:32 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Ik reageer even en wel met een "wiki - link "

Het woord 'parapsychologie' zelf komt oorspronkelijk uit het Grieks: παρά (para) dat "aan de zijde van" betekent en psychologie.

zaterdag 25 juli 2009 @ 23:38:20 #19
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71328829
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 23:32 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Letterlijk betekent het natuurlijk ‘naast’ of ‘buiten’ inderdaad. Buiten het gangbare, naast het normale. En in die zin is buitengewoon wel een goede match, maar buitengewoon kan ook heel duidelijk voor niet-paranormale zaken gebruikt worden, dat is een beetje m'n bezwaar. Iets wat zeldzaam is, is vaak ook buitengewoon. Buitengewoon dik, buitengewoon lang, buitengewoon zwaar. Allemaal mogelijk zonder dat er iets paranormaals aan de hand is.
pi_71329359
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 23:38 schreef Iblis het volgende:

[..]

Letterlijk betekent het natuurlijk ‘naast’ of ‘buiten’ inderdaad. Buiten het gangbare, naast het normale. En in die zin is buitengewoon wel een goede match, maar buitengewoon kan ook heel duidelijk voor niet-paranormale zaken gebruikt worden, dat is een beetje m'n bezwaar. Iets wat zeldzaam is, is vaak ook buitengewoon. Buitengewoon dik, buitengewoon lang, buitengewoon zwaar. Allemaal mogelijk zonder dat er iets paranormaals aan de hand is.
Waarom is paranormaal dan anders dan zeldzaam? Het enige verschil is dat het nog niet verklaard is lijkt mij. Of zou jij hier nog meer criteria voor kunnen bedenken?
  zaterdag 25 juli 2009 @ 23:57:08 #21
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71329472
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 23:53 schreef mediaconsument het volgende:
Waarom is paranormaal dan anders dan zeldzaam? Het enige verschil is dat het nog niet verklaard is lijkt mij. Of zou jij hier nog meer criteria voor kunnen bedenken?
Paranormaal kan wel zeldzaam zijn, maar zeldzaam hoeft niet paranormaal te zijn. Je hebt zeldzame planten b.v., of zeldzame voornamen. Niets paranormaals aan. Een paranormale gave is denk ik wel redelijk zeldzaam, maar nogmaals, zeldzaam alleen is niet genoeg. Er is m.i. niet een heel goed synoniem te vinden.

Daarom, paranormaliteit contrasteert zich vooral met wat met de gangbare wetenschap verklaard kan worden of wat volgens de gangbare wetenschap mogelijk is.
  zondag 26 juli 2009 @ 11:31:11 #22
258339 Dartanion
Dictum, factum
pi_71334769
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 21:12 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Doe maar niet, en hou ook maar snel op met dat stalken van je. Tis dat ik in een goede bui ben dat ik niet in feedback ga kloten.
Waarom zou je altijd het negatieve moeten zoeken?

Ik ben wel blij dat er een goede discussie uit is voortgekomen.
:-)
pi_71416288
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 22:57 schreef mediaconsument het volgende:
Buitenzintuigelijk(e) waarneming) misschien ook nog, alhoewel dat misschien een randgeval is.
  woensdag 29 juli 2009 @ 08:08:08 #24
8372 Bastard
Persona non grata
pi_71418012
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 23:36 schreef Michielos het volgende:

[..]

Ik reageer even en wel met een "wiki - link "

Het woord 'parapsychologie' zelf komt oorspronkelijk uit het Grieks: παρά (para) dat "aan de zijde van" betekent en psychologie.

In de gezondheidszorg komt ook veel para- voor. .. zit ff hard te denken nu maar bijvoorbeeld paralyse (verlamming)
Paracetamol (grapje)
The truth was in here.
pi_71418536
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 08:08 schreef Bastard het volgende:

[..]

In de gezondheidszorg komt ook veel para- voor. .. zit ff hard te denken nu maar bijvoorbeeld paralyse (verlamming)
Paracetamol (grapje)
Paralympics
The Rated-R Era ... A Decade of Decadence
Mr. Prolapse 2009
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')