abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67759949
Ik doe ook vooral spinning/fietsen naast het hardlopen.

Vind het wel goede combi, alleen merk ik dat ik wel iets meer moet gaan lopen richting evenementen toe, want je lichaam moet wel echt een beetje 'wennen' aan lange stukken hoog tempo, ook al heb je goede conditie door het fietsen.

Op zich is wat krachttraining niet slecht voor je natuurlijk, maar een bodybuilder hoef je absoluut niet te zijn als duurloper natuurlijk...
Jack does it in real time...
pi_67760081
DeeBee gelukkig word je niet gelijk een bodybuilder wanneer je krachttraining doet
  maandag 6 april 2009 @ 14:50:32 #203
164106 Bullebak
Omdat bier.
pi_67760202
Dam tot damloop is een zekere zaak
Nog wel beginnen met trainen qua 10+ km, maar een paar jaar geleden deed ik de Damloop ook zonder training boven de 12 km. Laatse 4 loop je wel op karakter.

Marathon vind ik echt ontzettend knap btw, kan me niet voorstellen dat ik ooit de discipline krijg om zoveel km te trainen
Geef mij maar Amsterdam
  maandag 6 april 2009 @ 14:54:38 #204
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_67760328
Cacao, ik doe zelf taekwondo naast het hardlopen. Goed voor been- en buikspieren, je wordt er lenig van en het is ook gewoon erg leuk om te doen. Af en toe til ik ook een gewichtje, maar dat is meer uitzondering dan regel (saai ).
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
  maandag 6 april 2009 @ 14:57:30 #205
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_67760426
als je teveel loopt, heb je veel kans op blessures. Het is inderdaad goed om loopsessies af te wisselen met spinnen, fietsen, of bv zwemmen. Als je conditie op peil is en je hebt in ieder geval een aantal wat langere afstanden gelopen dan komt het wel goed.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_67760548
quote:
Op maandag 6 april 2009 14:43 schreef DeeBee het volgende:
Op zich is wat krachttraining niet slecht voor je natuurlijk, maar een bodybuilder hoef je absoluut niet te zijn als duurloper natuurlijk...
2x per week krachttraining is goed voor je, werkt blessurepreventief en je krijgt sterkere benen en korsetspieren. Veel van de toplopers trainen keertje of 2x per week (vooral in de winter) met gewichten. Lage gewichten, groot aantal herhalingen.

Zelf train ik naast 3/4x per week hardlopen nog de andere disciplines van triatlon.
  maandag 6 april 2009 @ 15:05:04 #207
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_67760701
quote:
Op maandag 6 april 2009 14:50 schreef Bullebak het volgende:
Dam tot damloop is een zekere zaak
Nog wel beginnen met trainen qua 10+ km, maar een paar jaar geleden deed ik de Damloop ook zonder training boven de 12 km. Laatse 4 loop je wel op karakter.

Marathon vind ik echt ontzettend knap btw, kan me niet voorstellen dat ik ooit de discipline krijg om zoveel km te trainen
Ik moest de laatste 12-14 km puur op karakter lopen. Het mooie van zo'n wedstrijd is dat het publiek je als het ware de finish over schreeuwt. en dan nog al die muziek langs de kant en die feeststemming.

De humor heeft mij veel geholpen , met name rond het 35km waar ik een inzinking nabij was. Een toeschouwer zei: "kom op joh, ziet er nog prima uit!" Ik wist dat ik er allerberoerdst uit moest zien en me zeker ook voelde. Ik moest hier zo om lachen dat het me zeker weer een aantal km verder hielp. Bij het 40km punt staan de mensen rijendik je aan te moedigen , dan kan het al niet meer mis.

Alleen al het overweldigende gevoel en de emotie als je de finish over komt is het allemaal waard!! Het is echt zwaar, maar het is echt een prachtige grensverleggende ervaring.

Je hoeft in je trainingen zulke afstanden overigens niet te lopen. Ik heb maar 1x een lange afstand gelopen tijdens de training en die was niet meer dan 33km. de rest van de training was allemaal 9-14 km en heel af en toe een keer 20.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_67762216
quote:
Op maandag 6 april 2009 14:46 schreef Daph_ het volgende:
DeeBee gelukkig word je niet gelijk een bodybuilder wanneer je krachttraining doet
I know.
quote:
Op maandag 6 april 2009 15:01 schreef Koert het volgende:

[..]

2x per week krachttraining is goed voor je, werkt blessurepreventief en je krijgt sterkere benen en korsetspieren. Veel van de toplopers trainen keertje of 2x per week (vooral in de winter) met gewichten. Lage gewichten, groot aantal herhalingen.

Zelf train ik naast 3/4x per week hardlopen nog de andere disciplines van triatlon.
Dat bedoelde ik ook wel.

Je moet wel trainen voor de stabiliteit en spieren voor je bovenlichaam, maar dat is voornamelijk als ondersteuning en blessurepreventie. Plus dat je inderdaad moet trainen met vooral herhalingen en laag gewicht. Bij krachttraining en fitnessen krijg ik altijd visioenen van mensen die dan heel trots vertellen dat ze 90 kilo konden drukken en als je dan vraagt hoe vaak ze je een beetje gek aankijken en het een eenmalige krachtsexplosie bleek te zijn.

Circuittraining is dan wel ideaal (doe ik ook regelmatig), dan pak je vooral je bovenlichaam mee en daarna meestal nog 45 min spinnen of zo voor de conditie.
Jack does it in real time...
pi_67762459
quote:
Op maandag 6 april 2009 15:01 schreef Koert het volgende:

[..]

Dacht ergens gelezen te hebben dat als je meer dan 60km in de week traint het niet echt veel nut heeft om aan krachttraining te doen (benen dan iig), omdat er dan een stofje wordt aangemaakt wat zorgt voor spierafbraak of iig spieropbouw tegen gaat. Heb ook verschillende trainingsschema's gezien van de toppers en wat ze wel vaak doen is heuveltraining voor kracht. Zelf heb ik ook weleens wat geprobeerd, maar steevast eindigde dat altijd in een dag rust na de krachttraining of een hele rustige training maar met 2x per week zijn er dan niet veel dagen meer over, voor normale of intensieve trainingen. Maar mss deed ik iets verkeerd

Buikspieren/rugspieren zijn wel belangrijk volgens mij evenals andere core exercises omdat deze je ondersteunen bij het lopen en vooral rugblessures helpen voorkomen.
"Winning is a funny thing, it's one of those rare commodities on earth that money cannot buy, until you called me!"
pi_67763038
quote:
Op maandag 6 april 2009 15:55 schreef superbient het volgende:

[..]

Buikspieren/rugspieren zijn wel belangrijk volgens mij evenals andere core exercises omdat deze je ondersteunen bij het lopen en vooral rugblessures helpen voorkomen.
Goed getrainde 'core' helpt tegen heel veel blessures, ook voor mijn heuproblemen heeft de arts me oefeningen als 'de plank' en 'zijdelingse plank 'aangeraden.
Voordeel is dat je daar geen sportschool voor nodig hebt, kan gewoon voor de tv.

Ik doe zelf nog aan BodyAttack (soort aerobics maar dan heftig) en af en toe yoga/pilatus
pi_67763089
quote:
Op maandag 6 april 2009 15:55 schreef superbient het volgende:

[..]

Dacht ergens gelezen te hebben dat als je meer dan 60km in de week traint het niet echt veel nut heeft om aan krachttraining te doen (benen dan iig), omdat er dan een stofje wordt aangemaakt wat zorgt voor spierafbraak of iig spieropbouw tegen gaat.
Als je daar een bron van hebt Vooralsnog denk ik dat KT wel positief uitpakt, ongeacht de trainingsbelasting.
quote:
Heb ook verschillende trainingsschema's gezien van de toppers en wat ze wel vaak doen is heuveltraining voor kracht. Zelf heb ik ook weleens wat geprobeerd, maar steevast eindigde dat altijd in een dag rust na de krachttraining of een hele rustige training maar met 2x per week zijn er dan niet veel dagen meer over, voor normale of intensieve trainingen. Maar mss deed ik iets verkeerd

Heuveltrainingen zijn idd ook goed voor kracht, maar niet blessurepreventief zoals KT. Zelf KT'de ik (momenteel niet, geen tijd) na een niet al te intensieve loop / fiets / zwem training, en dan licht gewicht (40% van max) en 3x10 / 3x12. Maarrr KT is denk ik vooral nuttig voor de fanatieke sporter, anders kan je beter af en toe een heuveltraining doen voor kracht. Specifieke krachttraining is nog altijd beter dan met gewichten gooien.
pi_67763892
Oh god, de plank ja. Daar moet ik mezelf echt toe zetten. Naar dat plaatje kijken is al vermoeiend. Wel handige site trouwens, heb hem bewaard.

Net 10km gelopen. Ik ben net een kind; zodra ik thuis ben plug ik mijn iPod in de computer
pi_67766091
Skaten, en af en toe wat fietsen op de racefiets ("wielrennen" wil ik het niet noemen, ik ga echt erg traag). Ga zometeen skaten, twee dagen achter elkaar hardlopen vind ik niet fijn, maar de ene dag skaten en de andere hardlopen gaat hier goed.
pi_67774215
Ik heb nogal wat problemen om vanaf het begin het goede tempo aan te houden. Hebben jullie daar een methode/trucje/techniek voor? Ik heb inmiddels wel geleerd om redelijk constant te lopen, maar vanavond zette ik veel te hard in waardoor ik weer vermoeid inzak. Dan heb ik pas na 2k mijn goede tempo te pakken, maar dan ben je dus al bijna op de helft (doe volgende week een 5k-loop). Ik liep hem nog wel in 22m, hoop volgende week dicht in de buurt van de 20 rond te zitten ...
  maandag 6 april 2009 @ 21:41:13 #215
164106 Bullebak
Omdat bier.
pi_67774947
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:24 schreef knnth het volgende:
Ik heb nogal wat problemen om vanaf het begin het goede tempo aan te houden. Hebben jullie daar een methode/trucje/techniek voor? Ik heb inmiddels wel geleerd om redelijk constant te lopen, maar vanavond zette ik veel te hard in waardoor ik weer vermoeid inzak. Dan heb ik pas na 2k mijn goede tempo te pakken, maar dan ben je dus al bijna op de helft (doe volgende week een 5k-loop). Ik liep hem nog wel in 22m, hoop volgende week dicht in de buurt van de 20 rond te zitten ...
Met hartslagmeter gaan trainen? Zo leer je constant lopen en niet over een bepaalde piek heen te gaan.
Geef mij maar Amsterdam
pi_67775657
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:24 schreef knnth het volgende:
Ik heb nogal wat problemen om vanaf het begin het goede tempo aan te houden. Hebben jullie daar een methode/trucje/techniek voor? Ik heb inmiddels wel geleerd om redelijk constant te lopen, maar vanavond zette ik veel te hard in waardoor ik weer vermoeid inzak.
Een truc is te letten op je ademhaling, als je begint bij inademen over 4 passen en uitademen over vier passen heb je over het algemeen een tempo dat net lekker is.
Mijn ervaring is dat je beter iets te langzaam kan starten dan veel te snel, ik bouw dan op een of andere manier een zuurstoftekort op die ik niet meer van compenseren.
pi_67776006
Betere warming up doen. Dat je aan het begin jezelf over de zeik loopt komt vooral doordat je lichaam nog niet in "sport-stand" is gegaan. Ik merk ook altijd dat ik na 20min veeel makkelijker loop.

Hartslagmeter heeft aan het begin nog weinig nut aangezien je hartslag eerst laag is en als je dan extra hard loopt om die hartslag te halen dan jaag jezelf in 2 min over de max waardoor je weer zachter moet lopen en je blijft jojoen.
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  maandag 6 april 2009 @ 22:10:46 #218
164106 Bullebak
Omdat bier.
pi_67776354
quote:
Op maandag 6 april 2009 22:02 schreef FJD het volgende:
knip

Hartslagmeter heeft aan het begin nog weinig nut aangezien je hartslag eerst laag is en als je dan extra hard loopt om die hartslag te halen dan jaag jezelf in 2 min over de max waardoor je weer zachter moet lopen en je blijft jojoen.
Als je zo loopt dan faal je natuurlijk wel behoorlijk ja. Je moet niet als een josti gaan sprinten als je de eerste mins nog niet een bepaalde hartslag hebt
Geef mij maar Amsterdam
pi_67777304
Ok, thanks! Ik ga van de week eens opletten op m'n warming up dacht dat die al redelijk goed/uitgebreid was, maar kan nooit kwaad om daar eens kritisch naar te kijken. En even kijken hoe mijn ademhaling correleert met mijn doelsnelheid.

Hartslagmeter is sowieso geen optie atm, over 'n maandje weer.

Het was trouwens niet echt zo extreem dramatisch, ik schat 16km/h -> 10km/h -> 13,5km/h en daar blijven hangen.
pi_67777398
Het kan ook wel dat je echt te snel van start gaat natuurlijk maar het eerste deel van een training loop ik ook altijd maar wat aan te kloten doordat ik nooit echt goed met een warming up bezig was

Als je normaal ook geen 16km/u vast kunt houden dan weet je dat je te snel van start bent gegaan natuurlijk. Het hangt uiteindelijk helemaal af van wat je zelf voelt.
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
pi_67778988
quote:
Op maandag 6 april 2009 22:32 schreef knnth het volgende:
Ok, thanks! Ik ga van de week eens opletten op m'n warming up dacht dat die al redelijk goed/uitgebreid was, maar kan nooit kwaad om daar eens kritisch naar te kijken. En even kijken hoe mijn ademhaling correleert met mijn doelsnelheid.

Hartslagmeter is sowieso geen optie atm, over 'n maandje weer.

Het was trouwens niet echt zo extreem dramatisch, ik schat 16km/h -> 10km/h -> 13,5km/h en daar blijven hangen.
dat is wel een heel groot verschil hoor 16km/h is een 5km in 18:45, dat loop je in principe niet in training als je streven 20min is tijdens een wedstrijd...

maar wat al eerder werd gezegd. Goede warming-up is essentieel als je een snelle korte wedstrijd wilt lopen. Gewoon 20-30min warmlopen, en paar versnellingen ff een tempo-tje ook. Goed rekken en strekken en wat oefeningen om helemaal, warm, los en soepel te zijn. Want in een 5km race zit je al snel tegen je limiet aan na de start er is niet echt tijd om "rustig" aan te doen.
"Winning is a funny thing, it's one of those rare commodities on earth that money cannot buy, until you called me!"
pi_67779500
Oeps. Ik doe 10min warmingup, 3-5min rekken/strekken. Ga ik dus veel uitgebreider aanpakken.

Daarom doe ik dus die 5k tussendoor, maak ik dat soort fouten niet tijdens de 10k eind mei
  dinsdag 7 april 2009 @ 01:30:21 #223
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_67781610
Net bij taekwondo tegen een elleboog geschopt Zit een dik ei op Nouja, dat wordt een paar dagen niet lopen dus.
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
  dinsdag 7 april 2009 @ 02:41:55 #224
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_67781947
Flinke tijd geleden dat ik deze topics heb gevolgd. Het seizoen is weer begonnen (ik loop in de winter eigenlijk niet vanwege de temperatuur die een negatieve uitwerking heeft op mijn gestel).

Doel voor dit jaar is een 10km onder de 50min (staat nu op 53.20 uit mijn hoofd) en een halve marathon in 1:40 (staat flink scherper dan dat maar dat is lang geleden).
Neerkomen wel!
pi_67787825
Vandaag proberen de 12 kilometer te lopen in +- 50 minuten.
אין מקום כמו ארץ ישראל
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')