2x per week krachttraining is goed voor je, werkt blessurepreventief en je krijgt sterkere benen en korsetspieren. Veel van de toplopers trainen keertje of 2x per week (vooral in de winter) met gewichten. Lage gewichten, groot aantal herhalingen.quote:Op maandag 6 april 2009 14:43 schreef DeeBee het volgende:
Op zich is wat krachttraining niet slecht voor je natuurlijk, maar een bodybuilder hoef je absoluut niet te zijn als duurloper natuurlijk...
Ik moest de laatste 12-14 km puur op karakter lopen. Het mooie van zo'n wedstrijd is dat het publiek je als het ware de finish over schreeuwt. en dan nog al die muziek langs de kant en die feeststemming.quote:Op maandag 6 april 2009 14:50 schreef Bullebak het volgende:
Dam tot damloop is een zekere zaak![]()
Nog wel beginnen met trainen qua 10+ km, maar een paar jaar geleden deed ik de Damloop ook zonder training boven de 12 km. Laatse 4 loop je wel op karakter.
Marathon vind ik echt ontzettend knap btw, kan me niet voorstellen dat ik ooit de discipline krijg om zoveel km te trainen
I know.quote:Op maandag 6 april 2009 14:46 schreef Daph_ het volgende:
DeeBee gelukkig word je niet gelijk een bodybuilder wanneer je krachttraining doet
Dat bedoelde ik ook wel.quote:Op maandag 6 april 2009 15:01 schreef Koert het volgende:
[..]
2x per week krachttraining is goed voor je, werkt blessurepreventief en je krijgt sterkere benen en korsetspieren. Veel van de toplopers trainen keertje of 2x per week (vooral in de winter) met gewichten. Lage gewichten, groot aantal herhalingen.
Zelf train ik naast 3/4x per week hardlopen nog de andere disciplines van triatlon.
Dacht ergens gelezen te hebben dat als je meer dan 60km in de week traint het niet echt veel nut heeft om aan krachttraining te doen (benen dan iig), omdat er dan een stofje wordt aangemaakt wat zorgt voor spierafbraak of iig spieropbouw tegen gaat. Heb ook verschillende trainingsschema's gezien van de toppers en wat ze wel vaak doen is heuveltraining voor kracht. Zelf heb ik ook weleens wat geprobeerd, maar steevast eindigde dat altijd in een dag rust na de krachttraining of een hele rustige training maar met 2x per week zijn er dan niet veel dagen meer over, voor normale of intensieve trainingen. Maar mss deed ik iets verkeerdquote:Op maandag 6 april 2009 15:01 schreef Koert het volgende:
[..]
2x per week krachttraining is goed voor je, werkt blessurepreventief en je krijgt sterkere benen en korsetspieren. Veel van de toplopers trainen keertje of 2x per week (vooral in de winter) met gewichten. Lage gewichten, groot aantal herhalingen.
Zelf train ik naast 3/4x per week hardlopen nog de andere disciplines van triatlon.
Goed getrainde 'core' helpt tegen heel veel blessures, ook voor mijn heuproblemen heeft de arts me oefeningen als 'de plank' en 'zijdelingse plank 'aangeraden.quote:Op maandag 6 april 2009 15:55 schreef superbient het volgende:
[..]
Buikspieren/rugspieren zijn wel belangrijk volgens mij evenals andere core exercises omdat deze je ondersteunen bij het lopen en vooral rugblessures helpen voorkomen.
Als je daar een bron van hebtquote:Op maandag 6 april 2009 15:55 schreef superbient het volgende:
[..]
Dacht ergens gelezen te hebben dat als je meer dan 60km in de week traint het niet echt veel nut heeft om aan krachttraining te doen (benen dan iig), omdat er dan een stofje wordt aangemaakt wat zorgt voor spierafbraak of iig spieropbouw tegen gaat.
Heuveltrainingen zijn idd ook goed voor kracht, maar niet blessurepreventief zoals KT. Zelf KT'de ik (momenteel niet, geen tijd) na een niet al te intensieve loop / fiets / zwem training, en dan licht gewicht (40% van max) en 3x10 / 3x12. Maarrr KT is denk ik vooral nuttig voor de fanatieke sporter, anders kan je beter af en toe een heuveltraining doen voor kracht. Specifieke krachttraining is nog altijd beter dan met gewichten gooien.quote:Heb ook verschillende trainingsschema's gezien van de toppers en wat ze wel vaak doen is heuveltraining voor kracht. Zelf heb ik ook weleens wat geprobeerd, maar steevast eindigde dat altijd in een dag rust na de krachttraining of een hele rustige training maar met 2x per week zijn er dan niet veel dagen meer over, voor normale of intensieve trainingen. Maar mss deed ik iets verkeerd![]()
Buikspieren/rugspieren zijn wel belangrijk volgens mij evenals andere core exercises omdat deze je ondersteunen bij het lopen en vooral rugblessures helpen voorkomen.
Met hartslagmeter gaan trainen? Zo leer je constant lopen en niet over een bepaalde piek heen te gaan.quote:Op maandag 6 april 2009 21:24 schreef knnth het volgende:
Ik heb nogal wat problemen om vanaf het begin het goede tempo aan te houden. Hebben jullie daar een methode/trucje/techniek voor? Ik heb inmiddels wel geleerd om redelijk constant te lopen, maar vanavond zette ik veel te hard in waardoor ik weer vermoeid inzak. Dan heb ik pas na 2k mijn goede tempo te pakken, maar dan ben je dus al bijna op de helft (doe volgende week een 5k-loop). Ik liep hem nog wel in 22m, hoop volgende week dicht in de buurt van de 20 rond te zitten ...
Een truc is te letten op je ademhaling, als je begint bij inademen over 4 passen en uitademen over vier passen heb je over het algemeen een tempo dat net lekker is.quote:Op maandag 6 april 2009 21:24 schreef knnth het volgende:
Ik heb nogal wat problemen om vanaf het begin het goede tempo aan te houden. Hebben jullie daar een methode/trucje/techniek voor? Ik heb inmiddels wel geleerd om redelijk constant te lopen, maar vanavond zette ik veel te hard in waardoor ik weer vermoeid inzak.
quote:Op maandag 6 april 2009 22:02 schreef FJD het volgende:
knip
Hartslagmeter heeft aan het begin nog weinig nut aangezien je hartslag eerst laag is en als je dan extra hard loopt om die hartslag te halen dan jaag jezelf in 2 min over de max waardoor je weer zachter moet lopen en je blijft jojoen.
dat is wel een heel groot verschil hoorquote:Op maandag 6 april 2009 22:32 schreef knnth het volgende:
Ok, thanks! Ik ga van de week eens opletten op m'n warming up dacht dat die al redelijk goed/uitgebreid was, maar kan nooit kwaad om daar eens kritisch naar te kijken. En even kijken hoe mijn ademhaling correleert met mijn doelsnelheid.
Hartslagmeter is sowieso geen optie atm, over 'n maandje weer.
Het was trouwens niet echt zo extreem dramatisch, ik schat 16km/h -> 10km/h -> 13,5km/h en daar blijven hangen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |