abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67619056
quote:
Op woensdag 1 april 2009 17:30 schreef Weltschmerz het volgende:
Door ze van jongs af aan te laten wennen aan het idee dat ze in hetzelfde schuitje zitten als andere Nederlanders, en dat ze er hier maar wat van moeten zien te maken, net als andere Nederlanders. Tegen de tijd dat ze dan 67+ zijn ze al lang en breed geintegreerd. Voor de huidige oudjes heeft het natuurlijk geen zin.
In dat schuitje zitten ze sowieso. Ik kan niet meer dan jij dat kan, noch kan ik minder dat jij dat kan.
quote:
Zij worden geboren met meer rechten dan andere Nederlanders, nl. met het recht van keuze tussen twee landen.
Dat recht heb jij ook, ongeacht nationaliteit. Als jij naar Amerika weet te verhuizen, kan je ook daar een tweede nationaliteit hanteren, net als in heel veel andere landen. Je kan evengoed als ik naar Marokko migreren trouwens, niets raars aan.
quote:
Nee, wat hier gaat het om een demografisch verschijnsel waarbij de geldstromen maar één kant op gaan. Dat is ook een van de redenen waarom Marokko zo graag die nationaliteiten opdringt. Ik heb er op zich niks tegen dat Marokkanen hier komen om te werken en dan weer weggaan, maar dan doen ze dat maar op verblijfsvergunning
Geldstromen lijken 1 kant op te gaan. Jij weet net zo goed als ik dat geld uiteindelijk alle kanten op gaat. Hetgeen wat Marokkanen brengen naar Marokko, is hun eigen zuurverdiende geld. Het zou vreemd zijn om daar restricties aan te willen leggen. Marokko heeft vrij recentelijk bijvoorbeeld orders geplaatst bij Nederlandse scheepsbouwers, door een land als Marokko financieel te laten groeien heeft geheel Europa er uiteindelijk baat bij. In die zin is het een win win situatie voor iedereen. Tot zover lijken alleen de Fransen en Spanjaarden dit aspect te hebben begrepen.
quote:
De Nederlandse bevolking als geheel heeft helemaal niks aan dat behoud van de Marokkaanse nationaliteit. Het enige voordeel zou zijn dat je dan een land hebt om ze 'naar terug te schoppen', maar daar ben ik geen voorstander van. Ik heb liever dat Nederland gewoon hun land is zoals het dat voor de rest van de Nederlanders ook is.
Het is ook hun land, ongeacht de andere nationaliteit. Dat is nu juist het punt. De waarde van die andere nationaliteit lijkt groter te zijn bij mensen die voor een paspoort zijn, dan voor mensen die twee nationaliteiten hebben. We leven in 2009 hallo, wereldburger anyone, maargoed ik heb het gevoel dat het hier gaat om een kwestie van niet gunnen. Men gunt elkaar niets.
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 1 april 2009 @ 17:43:55 #182
236109 Machiavelli.
er is geen betere!
pi_67619184
Moeten mensen gewoon niet zelf kunnen bepalen of ze wél of niet burger zijn van een land. Burger van één land welteverstaan.
De waarheid is slechts een illusie, opgewekt door een gebrek aan alcohol.
  woensdag 1 april 2009 @ 17:57:32 #183
66825 Reya
Fier Wallon
pi_67619560
quote:
Op woensdag 1 april 2009 17:13 schreef maartena het volgende:

[..]

Eindelijk iemand die het snapt, en waarom we dus de dubbele nationaliteit moeten accepteren. We hebben erg weinig keus in dit geval, aangezien we hier in Nederland uitsluitend kunnen beslissen over de Nederlandse nationaliteit.

Of nou ja.... de keuzes in het geval van Marokkanen bestaan uit:

1) Nederlanderschap pertinent weigeren, want jullie Marokkanen hebben een stomme wet daaro.

2) Nederlanderschap toekennen en accepteren dat wij in Nederland de Marokkaanse wet niet kunnen aanpassen.

Voor de integratie, en het meedoen in de Nederlandse maatschappij, en het dichten van de kloof tussen Nederlanders en Marokkanen, lijkt me het overduidelijk dat keuze 2 een stuk beter is, anders heb je over 4 generaties nog STEEDS dezelfde problemen.
Ik vind zelfs dit eigenlijk niet echt belangrijk, aangezien het primair de keuze van de burger, en niet van de staat, zou moeten zijn welke nationaliteit hij/zij al dan niet wenst te dragen. Net zoals Nederland niet mee zou moeten gaan in de bemoeizucht die de Marokkaanse overheid ten aanzien van de nationaliteit van haar eigen onderdanen etaleert.
  woensdag 1 april 2009 @ 17:57:35 #184
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_67619562
quote:
Op woensdag 1 april 2009 17:13 schreef maartena het volgende:
Voor de integratie, en het meedoen in de Nederlandse maatschappij, en het dichten van de kloof tussen Nederlanders en Marokkanen, lijkt me het overduidelijk dat keuze 2 een stuk beter is, anders heb je over 4 generaties nog STEEDS dezelfde problemen.
Dat doen we dus al, al jaren, altijd al. Nu heeft Marokko het twee jaar geleden uitgebreid naar ook de nakomelingen van Marokkaanse vrouwen zonder Marokkaanse vader.

Er moet gewoon harde politieke druk uitgeoefend worden op die landen die de nationaliteit van een ex-burger tot in de eeuwigheid verplicht stellen en zelfs volgende generaties automatisch een nationaliteit geven ook al hebben ze niets met het land te maken en willen ze dat ook niet. Je kan er geen afstand van doen en je kinderen worden het ok, alsof het een erfelijke ongeneeslijke ziekte is.

Het moet ambtenaren van de burgerlijke stand verboden worden actief contact op te nemen met consulaten en ambassades van andere landen om door te geven dat er een kind geboren is, dat is iets voor de ouders van het kind om zelf te regelen.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_67619883
quote:
Op woensdag 1 april 2009 17:39 schreef Mutant01 het volgende:
In dat schuitje zitten ze sowieso. Ik kan niet meer dan jij dat kan, noch kan ik minder dat jij dat kan.
Als jij ook een Marokkaans paspoort hebt kun je altijd voor een ander schuitje kiezen. Dat kan ik niet.
quote:
Dat recht heb jij ook, ongeacht nationaliteit. Als jij naar Amerika weet te verhuizen, kan je ook daar een tweede nationaliteit hanteren, net als in heel veel andere landen. Je kan evengoed als ik naar Marokko migreren trouwens, niets raars aan.
Nee hoor, dat hangt ervan af wat ik doe. Jij hebt van geboorte een recht meegekregen dat anderen niet hebben, dat is een rechtsongelijkheid die op geen enkele manier gerechtvaardigd is.
quote:
Geldstromen lijken 1 kant op te gaan. Jij weet net zo goed als ik dat geld uiteindelijk alle kanten op gaat. Hetgeen wat Marokkanen brengen naar Marokko, is hun eigen zuurverdiende geld. Het zou vreemd zijn om daar restricties aan te willen leggen.
Dat wil ik ook niet. Het is alleen nogal onzinnig om een demografisch verschijnsel na te streven wat inhoudt dat mensen hun pensioen bij Nederlandse pensioenfondsen, ingehouden door de Nederlandse overheid bij Nederlandse werkgevers geheel buiten Nederland gaan uitgeven, en dan heb ik het nog niet eens over de AOW. Economische is dat gewoon nadelig, je pompt geld uit de Nederlandse economie een buitenlandse economie in.
quote:
Marokko heeft vrij recentelijk bijvoorbeeld orders geplaatst bij Nederlandse scheepsbouwers, door een land als Marokko financieel te laten groeien heeft geheel Europa er uiteindelijk baat bij. In die zin is het een win win situatie voor iedereen. Tot zover lijken alleen de Fransen en Spanjaarden dit aspect te hebben begrepen.
Onzin. Het is goed dat Marokko groeit, ook een heel klein beetje voor Nederland, het is niet goed dat dat uit Nederlandse pensioenen en AOW moet komen. Daar pikken de Fransen en Spanjaarden dan ook weer minstens zo'n graantje van mee als Nederland.
quote:
Het is ook hun land, ongeacht de andere nationaliteit. Dat is nu juist het punt. De waarde van die andere nationaliteit lijkt groter te zijn bij mensen die voor een paspoort zijn, dan voor mensen die twee nationaliteiten hebben.
Ja natuurlijk. Mensen zijn niet geneigd van hun eigen voorrechten een probleem te maken.
quote:
We leven in 2009 hallo, wereldburger anyone, maargoed ik heb het gevoel dat het hier gaat om een kwestie van niet gunnen. Men gunt elkaar niets.
Het heeft echt helemaal niks met wereldburgers te maken. En we leven inderdaad in 2009 ja, het wordt wel tijd dat migratie niet meer iets is wat we ons laten overkomen in de naieve veronderstelling dat het allemaal vanzelf wel goed komt en de koning van Marokko het beste met ons voor heeft, maar iets waar je zinnig beleid op moet maken en waar je juridische onvolkomendheden op aan moet passen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_67620086
quote:
Op woensdag 1 april 2009 18:10 schreef Weltschmerz het volgende:
Als jij ook een Marokkaans paspoort hebt kun je altijd voor een ander schuitje kiezen. Dat kan ik niet.
Want? Je kan niet emigreren als je alleen de Nederlandse nationaliteit hebt?
quote:
Nee hoor, dat hangt ervan af wat ik doe. Jij hebt van geboorte een recht meegekregen dat anderen niet hebben, dat is een rechtsongelijkheid die op geen enkele manier gerechtvaardigd is.
Ik heb ook meer plichten. Overigens ben ik wel benieuwd wel extra recht ik heb.
quote:
Dat wil ik ook niet. Het is alleen nogal onzinnig om een demografisch verschijnsel na te streven wat inhoudt dat mensen hun pensioen bij Nederlandse pensioenfondsen, ingehouden door de Nederlandse overheid bij Nederlandse werkgevers geheel buiten Nederland gaan uitgeven, en dan heb ik het nog niet eens over de AOW. Economische is dat gewoon nadelig, je pompt geld uit de Nederlandse economie een buitenlandse economie in.
Je pensioen spaar je zelf op, je werkt voor dat geld het is dus eveneens je eigendom in die zin. Je zou alleen een punt hebben als het gaat om de AOW. Maar nogmaals economisch gezien stelt het weinig voor. Bovendien betekent het hebben van 1 enkele nationaliteit geenszins dat mensen hier hun geld gaan uitgeven, - zie hiervoor de Spaanse pensioenado's. Ik snap dus echt niet waar jij je druk over maakt, sterker nog het is best wel gevaarlijk om zo door te redeneren. Het hele effect van buitenlandse investeringen in Nederland, of andersom wordt ermee teniet gedaan.
quote:
Onzin. Het is goed dat Marokko groeit, ook een heel klein beetje voor Nederland, het is niet goed dat dat uit Nederlandse pensioenen en AOW moet komen. Daar pikken de Fransen en Spanjaarden dan ook weer minstens zo'n graantje van mee als Nederland.
En daar is niets mis mee, economieën zijn onmogelijk af te bakenen. Als de Fransen en Spanjaarden daar weer van profiteren, zal Nederland er ook van profiteren.
quote:
Het heeft echt helemaal niks met wereldburgers te maken. En we leven inderdaad in 2009 ja, het wordt wel tijd dat migratie niet meer iets is wat we ons laten overkomen in de naieve veronderstelling dat het allemaal vanzelf wel goed komt en de koning van Marokko het beste met ons voor heeft, maar iets waar je zinnig beleid op moet maken en waar je juridische onvolkomendheden op aan moet passen.
Het heeft niets met de koning van Marokko te maken, immers als ik vrijwillig voor een dergelijke 2e nationaliteit had gekozen, zou je er alsnog heisa over maken. Juridische onvolkomenheden of niet.
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 1 april 2009 @ 18:19:56 #187
3542 Gia
User under construction
pi_67620119
quote:
Op woensdag 1 april 2009 17:09 schreef maartena het volgende:
Er kan bij sollicitatie wel als vereiste worden gesteld dat je bijv. Arabisch of Turks spreekt, bijvoorbeeld als men een 10 nieuwe agenten nodig heeft in Amsterdam, men gaat ronselen op de politieschool, en kan het best zo zijn dan 2 van die 10 een tweede taal moet kunnen spreken, omdat dat wenselijk is bij de aanpak van bepaalde minderheden.
Hier gaat het om twee gevallen, waarvan in het ene geval de de ouders Vincent en Suzan Saase heten en hun zoontje Floris.
Waaraan kan jij zien dat kleine Floris eigenlijk gewoon een Turk is, omdat zijn oma een Turkse was?

Verder heb jij het steeds over het handhaven van de Nederlandse nationaliteit, OP EIGEN VERZOEK!
Hier gaat het over het opdringen van een extra nationaliteit die de ouders niet willen voor hun kind.

Staat verder dus los van de vraag of het hebben van 2 nationaliteiten wenselijk is of niet. Dat is een andere discussie die al zo vaak gevoerd is.
Het gaat hier niet over het vrijwillig aannemen van een tweede nationaliteit.
pi_67622399
quote:
Op woensdag 1 april 2009 18:18 schreef Mutant01 het volgende:
Want? Je kan niet emigreren als je alleen de Nederlandse nationaliteit hebt?
Nee, tenzij... Jij hebt het recht om Nederland te verlaten en je daar te vestigen, op elk moment dat jou dat zint. Ik heb dat recht niet, een ander land kan mij eventueel die gunst verlenen wanneer zij dat in hun belang achten. De meeste landen denken namelijk wel in hun eigenbelang wat dat betreft.
quote:
Ik heb ook meer plichten.
Nog erger, waarschijnlijk mag jij hier ook niet de koning van Marokko beledigen zoals ik dat mag. Langs de weg van de nationaliteit komt die Koning hier een beetje vertellen wat je in dit land wel en niet mag.
quote:
Overigens ben ik wel benieuwd wel extra recht ik heb.
Ik mag niet naar Marokko gaan en daar de rest van mijn leven blijven. Ik heb dat recht niet, jij wel. Ik zou me dat recht kunnen verwerven wanneer Marokko dat ook wat lijkt, maar ik heb het niet van geboorte. Terwijl toch echt in hetzelfde land geboren zijn en daar gelijke rechten zouden hebben.
quote:
Je pensioen spaar je zelf op, je werkt voor dat geld het is dus eveneens je eigendom in die zin. Je zou alleen een punt hebben als het gaat om de AOW. Maar nogmaals economisch gezien stelt het weinig voor. Bovendien betekent het hebben van 1 enkele nationaliteit geenszins dat mensen hier hun geld gaan uitgeven, - zie hiervoor de Spaanse pensioenado's. Ik snap dus echt niet waar jij je druk over maakt, sterker nog het is best wel gevaarlijk om zo door te redeneren. Het hele effect van buitenlandse investeringen in Nederland, of andersom wordt ermee teniet gedaan.
Het gaat gewoon om het algehele demografische verschijnsel. Als het om 100.000 mensen gaat dan hebben we het over 2 miljard per jaar wat grotendeels in Marokkaanse economie terecht komt in plaats van in de Nederlandse. Het AOW deel daarvan wordt op dat moment onttrokken aan de Nederlandse economie, en het pensioendeel is reeds onttrokken aan de Nederlandse economie. Daar kun je lang of kort over lullen, maar dat is economisch in geen enkel opzicht gunstig en er is geen argument om dat te stimuleren.
quote:
En daar is niets mis mee, economieën zijn onmogelijk af te bakenen. Als de Fransen en Spanjaarden daar weer van profiteren, zal Nederland er ook van profiteren.
Nee, Nederland profiteert dan daarvan zoals we van alles van de wereldeconomie wat meepikken, verschil is dat we een klein graantje mogen meepikken van geld wat uit onze economie is gepompt.
quote:
Het heeft niets met de koning van Marokko te maken, immers als ik vrijwillig voor een dergelijke 2e nationaliteit had gekozen, zou je er alsnog heisa over maken. Juridische onvolkomenheden of niet.
We moeten sowieso wat anders aan met dubbele nationaliteiten. Als mensen een tweede nationaliteit vewerven door wat ze met hun leven doen dan heb ik daar verder geen problemen mee. Maar in tijden van grootschalige migratie kun je dat niet over generaties blijven heen tillen, want dan verhoudt zich dat niet met nationaliteit zoals anderen dat hebben wiens ouders, grootouders en overgrootouders geen gastarbeider zijn geworden.
  woensdag 1 april 2009 @ 23:41:53 #189
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_67632262
quote:
Op woensdag 1 april 2009 17:57 schreef Dagonet het volgende:
Er moet gewoon harde politieke druk uitgeoefend worden op die landen die de nationaliteit van een ex-burger tot in de eeuwigheid verplicht stellen en zelfs volgende generaties automatisch een nationaliteit geven ook al hebben ze niets met het land te maken en willen ze dat ook niet.
Wat zie je dan precies als "harde druk"?

Momenteel, mede door de 400.000 Marokkanen die in Nederland wonen, wordt er volop handel gedreven met Marokko. De import bedraagt zo'n 250 miljoen euro per jaar, en de export is zo'n 315 miljoen per jaar, volgens deze site.

Een economische boycot zou alleen maar nadelig zijn voor Nederland denk ik, want het feit dat er Marokkanen zijn met twee paspoorten kost ons verder helemaal niets, of in ieder geval erg weinig.

Er zijn de afgelopen 20 jaar al tig keer ministers en staatssecretarissen naar Marokko afgereisd om dit probleem aan te kaarten, waaruit elke keer "Nee" kwam.

Met het open handels beleid en open verkeer van goederen is het binnen de EU ook niet echt meer mogelijk om een boycot uit te voeren. Het kan wel, maar goederen worden dan gewoon alsnog in België of Duitsland gekocht, dus je schiet er gewoon enorm weinig mee op. En hetzelfde geldt voor de export van Nederlandse goederen. Zeker momenteel moet je bedrijven die exporteren naar Marokko niet nog eens extra in de voet schieten door een boycot af te kondigen.

Verder staat Nederland eigenlijk alleen in dit debacle.... Denemarken is ook een land dat tegen de dubbele nationaliteit is.... maar verder is het in de grote landen (VK, Frankrijk, Italië, Spanje) 100% toegestaan, en in een aantal andere grote landen (Duitsland) is de wetgeving open genoeg dat er voldoende uitzonderingen bestaan.... eigenlijk is het in het overgrote deel van de westerse wereld helemaal niet zo'n probleem. Frankrijk heeft miljoenen Algerijnen en Marokkanen met twee paspoorten bijvoorbeeld.

Dus ik denk niet dat we echt op EU steun hoeven te rekenen voor de "harde politieke druk". Ik weet ook niet wat jouw ideeën daar over zijn, maar volgens mij is een boycot een geval waar het middel schadelijker is dan het probleem.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  woensdag 1 april 2009 @ 23:48:25 #190
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_67632465
quote:
Op woensdag 1 april 2009 18:19 schreef Gia het volgende:
Hier gaat het om twee gevallen, waarvan in het ene geval de de ouders Vincent en Suzan Saase heten en hun zoontje Floris.
Waaraan kan jij zien dat kleine Floris eigenlijk gewoon een Turk is, omdat zijn oma een Turkse was?
Ik zie het gewoon als een ambtelijke fout die moet worden ingetrokken. En volgens mij gaat het hier om niets meer dan een basisadministratie fout, als hij bij het Turkse consulaat zou aankloppen voor een paspoort, sturen ze em gewoon weer weg.
quote:
Verder heb jij het steeds over het handhaven van de Nederlandse nationaliteit, OP EIGEN VERZOEK!
Hier gaat het over het opdringen van een extra nationaliteit die de ouders niet willen voor hun kind.
Van mij mag het ook zo zijn dat de ouders in kwestie ZELF de moeite moeten doen voor de 2e nationaliteit, in het geval dat deze al automatisch is uitgegeven door het land van de ouders. Ik snap ook wel waarom de ambtenarij dit doet, het is makkelijker om het maar "alvast" in te vullen dan om de Marokkanen naar een consulaat te sturen, en weer terug te laten komen met juiste documentatie etc.

In het geval van Floris is het ook niets meer dan een administratieve fout. De Turkse overheid heeft hem geen nationaliteit toegekend, en zal dat ook nooit doen.
quote:
Staat verder dus los van de vraag of het hebben van 2 nationaliteiten wenselijk is of niet. Dat is een andere discussie die al zo vaak gevoerd is.
Het gaat hier niet over het vrijwillig aannemen van een tweede nationaliteit.
Wellicht. Toch is het zijdelings wel zo dat iemand die graag de Nederlandse nationaliteit wil aannemen - vrijwillig - toch ook vaak verwijt wordt dat hij/zij de geboorte nationaliteit niet kan opgeven.

Ik ben het er ook wel mee eens dat de Nederlandse ambtenaren pas een nationaliteit toevoegen aan de basisadministratie als ook daadwerkelijk middels consulaat-papieren bewezen is dat die nationaliteit ook toegekend is. Een geval als Floris het Kaaskopje zal dan ook nooit gebeurd zijn.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  donderdag 2 april 2009 @ 11:58:31 #191
3542 Gia
User under construction
pi_67641103
quote:
Op woensdag 1 april 2009 23:48 schreef maartena het volgende:

In het geval van Floris is het ook niets meer dan een administratieve fout. De Turkse overheid heeft hem geen nationaliteit toegekend, en zal dat ook nooit doen.
Mwa, ze zaten gisteren bij Pauw en Witteman en zoals Suzan het vertelde, was het geen administratieve fout en was het ook niet zomaar te wijzigen.
Sterker nog: op haar vraag wie haar zoon dan aan zou melden bij het Turkse consulaat, kreeg ze geen antwoord. Men kon alleen zeggen dat dit nu eenmaal verplicht was.

Verder ben ik het met je eens dat dit sowieso een vrije keus moet zijn, maar niet generatieslang een keus moet blijven.

Voorbeeldje:
In 1960 is Mohammed met zijn vrouw naar Nederland gekomen.
Zij kregen een aantal kinderen, allen kregen 2 nationaliteiten.
Eén van de dochters trouwde in 1985 met een Nederlandse man.
Ook zij kregen weer een aantal kinderen. Inmiddels dus kleinkinderen van de oorspronkelijke immigranten.
Zowel deze dochter als haar man hebben de Nederlandse nationaliteit.
Wat is de noodzaak dat hun kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen ook nog de Marokkaanse nationaliteit krijgen?

Anders eventueel nog liever zo'n systeem als Nederland hanteert. Dus dat je na 10 jaar je oorspronkelijke nationaliteit verliest of moet kiezen, met een optie om die nationaliteit weer terug te krijgen als je naar 'huis' gaat.

In zo'n geval zou in bovenstaand voorbeeld de dochter de nationaliteit van haar ouders al kwijt zijn geweest op het moment dat ze trouwde en krijgen haar kinderen die dus niet meer.

Vind ik ook prima.

Een dubbele nationaliteit kan dus voor oorspronkelijke immigranten en hun kinderen.
Een dubbele nationaliteit vind ik verder alleen maar kunnen indien een Nederlander trouwt met een buitenlander.
Ze mogen dan beide allebei de nationaliteiten bezitten. Dit geldt dan ook voor hun kinderen, maar niet meer voor de kleinkinderen.

Jij woont in Amerika met twee nationaliteiten, omdat je met een Amerikaanse getrouwd bent.
Prima.
Jouw kinderen krijgen beide nationaliteiten, maar verliezen na 10 jaar de Nederlandse met een optie voor het geval dat.
Ook prima.
Als een dochter van jouw trouwt met een Amerikaan, dan krijgen hun kinderen niet meer de Nederlandse nationaliteit.
  donderdag 2 april 2009 @ 16:59:10 #192
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_67650205
quote:
Op donderdag 2 april 2009 11:58 schreef Gia het volgende:
Mwa, ze zaten gisteren bij Pauw en Witteman en zoals Suzan het vertelde, was het geen administratieve fout en was het ook niet zomaar te wijzigen.
Sterker nog: op haar vraag wie haar zoon dan aan zou melden bij het Turkse consulaat, kreeg ze geen antwoord. Men kon alleen zeggen dat dit nu eenmaal verplicht was.
Dan MOET er ook iets gedaan zijn door de Turkse overheid. De Nederlandse overheid heeft GEEN ENKELE bevoegdheid om de Turkse nationaliteit toe te kennen aan bewoners van dit land, dit recht is alleen voorbehouden aan Turkije.

Men kan ook in Turkije niet zomaar mensen tot Nederlander bombarderen zonder toestemming van de Nederlandse overheid.
quote:
Voorbeeldje:
In 1960 is Mohammed met zijn vrouw naar Nederland gekomen.
Zij kregen een aantal kinderen, allen kregen 2 nationaliteiten.
Eén van de dochters trouwde in 1985 met een Nederlandse man.
Ook zij kregen weer een aantal kinderen. Inmiddels dus kleinkinderen van de oorspronkelijke immigranten.
Zowel deze dochter als haar man hebben de Nederlandse nationaliteit.
Wat is de noodzaak dat hun kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen ook nog de Marokkaanse nationaliteit krijgen?
Wat mij betreft is het ook geen noodzaak. Alleen kunnen wij in Nederland er geen enkele beslissing over maken, aangezien het hier om een Marokkaanse wet gaat. Wij kunnen alleen beslissen over het wel of niet toekennen van het Nederlanderschap, dan al niet met behoud van nationaliteit die de ouders dragen.

Figuren zoals als Wilders, en andere politici hebben het over de "afschaffing van de dubbele nationaliteit". Dat is een populistische term die bij veel volk leuk in de oren klinkt, alleen is het niet geheel correct. Het is namelijk onmogelijk om de dubbele nationaliteit af te schaffen, je kunt alleen zover gaan dat je alle andere nationaliteiten niet meer erkent, en dat is een wezenlijk verschil.

Het daadwerkelijk "afschaffen" van de dubbele nationaliteit, kan alleen als twee landen 100% met elkaar meewerken, en elkaars ambtenaren de bevoegdheid geven om de andere nationaliteit af te nemen.

Zelfs als het niet toegestaan zou zijn (je valt niet in een uitzonderingscategorie) is het ENORM simpel om twee staatsburgerschappen te hebben, zelfs binnen de EU.
quote:
Jij woont in Amerika met twee nationaliteiten, omdat je met een Amerikaanse getrouwd bent.
Prima.
Jouw kinderen krijgen beide nationaliteiten, maar verliezen na 10 jaar de Nederlandse met een optie voor het geval dat.
Ook prima.
Als een dochter van jouw trouwt met een Amerikaan, dan krijgen hun kinderen niet meer de Nederlandse nationaliteit.
En zo klopt het. Dat komt ook omdat de Amerikaanse wetgeving ongeveer hetzelfde stelt. Heb je echter te maken met een land als Marokko, Griekenland of Argentinië, dan wordt het dus een ander verhaal.

En dat is nou het hele punt met die dubbele nationaliteit. Je bent van de wetgeving van twee landen afhankelijk. Een overgroot deel van de landen heeft wetten vergelijkbaar met het scenario wat jij stelt, pak em beet wellicht een extra generatie, zoals Italie en landen gebaseerd op de Anglo-Saksische wetgeving (VK, Canada, Australie, etc, maar niet de VS) waar je de nationaliteit van je grootvader nog mee kan krijgen, maar dan houdt het wel op.

Maar een klein deel van de landen hebben een andere wetgeving, en stom toevallig is Marokko zo'n land, en hebben we ook nog eens een grote Marokkaanse gemeenschap.

En dan komen we toch weer uit bij de hamvraag. Nederlanderschap wel of niet toekennen aan achterkleinkinderen van Marokkaanse immigranten (met ouders die ook als Nederlander geboren zijn) die door een stomme wet in Marokko nog steeds Marokkaan zijn?

Dat is het enige besluit die we als Nederlandse overheid kunnen maken.
-
pi_67650691
Nee, we kunnen ook stoppen met het faciliteren van die overheden. Zodat bijvoorbeeld de Egyptische overheid nooit weet dat er een kind is geboren dat recht heeft op de Egyptische nationaliteit, zodat ze die nationaliteit niet kunnen opdringen zoals gebeurd is bij mijn neef en achterneef. Die nu plotseling zitten opgescheept niet alleen met een nationaliteit die ze liever niet hebben maar ook met een naam die ze niet willen én als toegift kunnen ze nooit gewoon als toerist naar Egypte met vakantie gaan omdat ze door de slaafsheid van de Nederlandse ambtenarij nu in Egypte ook bekend zijn als staatsburger met alle plichten van dien.

Als Nederland even glashard die 'oude' nationaliteit negeert als die vreemde overheid de nederlandse, dan wordt het met een ;paar generaties onmogelijk voor hun om vast te stellen wie in het buitenland recht heeft op hun paspoorten en wie niet. En dan wordt hun imperialisme een stuk minder makkelijk.
  donderdag 2 april 2009 @ 17:20:41 #194
234623 Sam_Spade
Despotisme is stoer
pi_67650827
quote:
Bericht 2% gewijzigd door Frutsel op 31-03-2009 09:43 (link naar bron toegevoegd
O, niet eens de titel van het Duitse haatblaadje verbeterd ?
Tell the folks back home, this is the promised land calling
And the poor boy is on the line
pi_67651368
quote:
Op donderdag 2 april 2009 16:59 schreef maartena het volgende:
Het daadwerkelijk "afschaffen" van de dubbele nationaliteit, kan alleen als twee landen 100% met elkaar meewerken, en elkaars ambtenaren de bevoegdheid geven om de andere nationaliteit af te nemen.
Nee hoor, het is heel makkelijk. Je stelt het gewoon als vereiste voor het verkrijgen of behouden van de Nederlandse nationaliteit. De grap is dat dan die volledig medewerking van Turkije en Marokko er volgende week nog is.

Maar als het Nederland teveel moeite is om stevig in te zetten, dan gaan Turkijke en Marokko natuurlijk lekker door met hun eigenbelang najagen ten koste van het Nederlands belang.
  donderdag 2 april 2009 @ 18:36:22 #196
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_67652886
quote:
Op donderdag 2 april 2009 17:41 schreef Weltschmerz het volgende:
Nee hoor, het is heel makkelijk. Je stelt het gewoon als vereiste voor het verkrijgen of behouden van de Nederlandse nationaliteit. De grap is dat dan die volledig medewerking van Turkije en Marokko er volgende week nog is.
Nope. Dan zwaaien de Marokkanen met het handje, en blijven de Marokkanen in Nederland de komende 5 generaties exclusief Marokkaan. Tot er weer eens een Nederlandse populist opstaat die zich afvraagt waarom die Marokkanen van de 5e generatie zich zo "Marokkaans" voelen en niet meedoen in de Nederlandse samenleving.

Dacht je echt dat het de Marokkaanse regering echt ook maar IETS interesseert of iemand wel of niet Nederlander kan worden dan wel blijven?

Sowieso is het lastig om de Nederlandse nationaliteit af te pakken. En de laatste keer dat een land dat heeft geprobeerd op andere gronden dan hoogverraad, oorlogsmisdaden, terrorisme, of zware misdaden was in 1935 bij de oosterburen. En ik denk niet dat zo'n wet ooit door de Nederlandse Tweede Kamer zal komen, of zal worden goedgekeurd door de Eerste Kamer.

Zo "heel makkelijk" is het niet.
-
  donderdag 2 april 2009 @ 18:40:16 #197
3542 Gia
User under construction
pi_67653002
quote:
Op donderdag 2 april 2009 16:59 schreef maartena het volgende:

[..]

Dan MOET er ook iets gedaan zijn door de Turkse overheid. De Nederlandse overheid heeft GEEN ENKELE bevoegdheid om de Turkse nationaliteit toe te kennen aan bewoners van dit land, dit recht is alleen voorbehouden aan Turkije.

Men kan ook in Turkije niet zomaar mensen tot Nederlander bombarderen zonder toestemming van de Nederlandse overheid.

Het is ook niet zomaar. Suzan is een dochter van een Turkse man en heeft dus ook de Turkse nationaliteit.
Daardoor kreeg haar zoontje ook automatisch de Turkse nationaliteit. Het is schijnbaar een wet in zowel Marokko als Turkije dat kinderen van een Turkse of Marokkaanse man en/of vrouw automatisch ook die nationaliteit krijgen.

En zoals gisteren bij P & W gezegd werd, hoefden de ouders niet naar het consulaat, dat werd ook allemaal netjes doorgegeven.

Gelukkig is iedereen het ermee eens dat hier de overheid de ambtenaren even flink op de vingers moeten tikken. Zij hebben dit gewoon niet uit te voeren zonder overleg betreffende de wensen van de ouders.

Een kind geboren uit twee Marokkanen (die beiden ook al hier zijn geboren) moet, indien de ouders dit willen, alleen de Nederlandse nationaliteit mogen krijgen. Nederland moet niet meewerken aan de wens van andere landen dat nazaten van vroegere ingezetenen tot de lengte der dagen die nationaliteit krijgt. Want zo is het nu.
  donderdag 2 april 2009 @ 19:05:26 #198
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_67653721
quote:
Op donderdag 2 april 2009 17:15 schreef HiZ het volgende:
Nee, we kunnen ook stoppen met het faciliteren van die overheden. Zodat bijvoorbeeld de Egyptische overheid nooit weet dat er een kind is geboren dat recht heeft op de Egyptische nationaliteit, zodat ze die nationaliteit niet kunnen opdringen zoals gebeurd is bij mijn neef en achterneef. Die nu plotseling zitten opgescheept niet alleen met een nationaliteit die ze liever niet hebben maar ook met een naam die ze niet willen én als toegift kunnen ze nooit gewoon als toerist naar Egypte met vakantie gaan omdat ze door de slaafsheid van de Nederlandse ambtenarij nu in Egypte ook bekend zijn als staatsburger met alle plichten van dien.
Volgens mij is het zo dat als iemand in Nederland geboren wordt, onder ouders die beiden GEEN Nederlander zijn, (nu weet ik natuurlijk niet hoe dat zit met de ouders van die neef van je) niet automatisch de Nederlandse nationaliteit krijgt, kortom, er is geen "geboorterecht" zoals bijvoorbeeld in de Verenigde Staten, waar je automatisch Amerikaan wordt zodra je op Amerikaans grondgebied wordt geboren (of op onder Amerikaanse vlag varende schepen, etc). Nederland kent zo'n wetgeving niet. Aangezien iemand toch bij geboorte een nationaliteit moet krijgen heeft Nederland geen andere keus dan het kind die nationaliteit toe te kennen.

We zouden inderdaad geboorterecht kunnen invoeren als wet, waardoor iemand die op Nederlands grondgebied wordt geboren automatisch Nederlander word. Je moet dan wel uitkijken met zogenaamde "anchor babies" zoals in de VS, waar zwangere vrouwen naar de VS "op vakantie" gaan om hun kind daar te baren, waardoor het Amerikaans wordt (en niet automatisch de geboortenationaliteit), en de ouders onder het mom van het niet zomaar mogen scheiden van ouder en kind ook in de VS mogen blijven.

Er zitten dus nogal wat haken en ogen aan het niet inlichten van een andere overheid, want er moet per definitie een garantie zijn dat het kind een bepaalde nationaliteit heeft. Voeren we geboorterecht mbt nationaliteit in, dan zou dat inderdaad kunnen. De Amerikaanse regering ligt namelijk ook niemand in, een kind is gewoon meteen Amerikaan, punt uit. Als het andere land de dubbele nationaliteit ondersteund, dan kan men alsnog bijv. een Mexicaans paspoort halen indien men het wenst (de VS negeren de dubbele nationaliteit, wat effectief inhoudt dat het kan).

Heeft jouw Egyptische neef twee Egyptische ouders die geen Nederlander zijn, dan heeft men volgens de huidige wetgeving geen keus, omdat het kind pas Nederlander kan worden als het naturaliseert na een aantal jaar. Het kind wordt dan bij geboorte Egyptisch.

Heeft jouw Egyptische neef minstens 1 Nederlandse ouders, maar ook 1 ouder met nog de Egyptische nationaliteit, dan is het ook zo dat volgens de huidige wetgeving het kind automatisch beide nationaliteiten krijgt. Mijn kinderen zouden bijv. Amerikaanse EN Nederlandse worden. Automatisch.
quote:
Als Nederland even glashard die 'oude' nationaliteit negeert als die vreemde overheid de Nederlandse, dan wordt het met een ;paar generaties onmogelijk voor hun om vast te stellen wie in het buitenland recht heeft op hun paspoorten en wie niet. En dan wordt hun imperialisme een stuk minder makkelijk.
Het probleem is wel dat als Nederland de oude nationaliteit glashard negeert, dat iemand eigenlijk nog gemakkelijker kan bezitten over twee nationaliteiten. Je kan dan namelijk vrij gemakkelijk een andere nationaliteit aannemen, en omdat de Nederlandse overheid dan die andere nationaliteit niet erkent, kan deze ook de Nederlandse nationaliteit niet afnemen bij het aannemen van een ander, immers de wetgeving stelt dat het hebben van een andere nationaliteit onmogelijk zou zijn.

De Belgen zijn hier de afgelopen 20 jaar (ergens jaren 80 tot 2007) op de harde manier achter gekomen, die hadden namelijk een "wij negeren alle andere nationaliteiten" politiek, maar toch een grote groep met mensen die wel twee nationaliteiten hebben. Tja... als je met twee paspoorten loopt te zwaaien, en de overheid zegt toch "ik zie dat ene paspoort niet, welk paspoort heb je het over?", dat werkt alleen maar averechts. In 2007 hebben ze in België dan ook uiteindelijk de dubbele nationaliteit weer ingevoerd.

In een situatie waar de overheid andere nationaliteiten geheel negeert, kan in principe elke Nederlander een andere nationaliteit aannemen, aangezien de overheid de Nederlandse NOOIT kan innemen zonder eerst een ANDERE nationaliteit te erkennen. En dat was nou net het probleem waar de Belgen na een lange tijd achter kwamen....

Overigens zitten/en zaten België, Nederland, Denemarken, Luxemburg, Noorwegen en Oostenrijk in het "verdrag ter voorkoming dubbele nationaliteit", en dat is de ENIGE juiste manier om dubbele nationaliteit te voorkomen. Bij het aannemen van elkaars nationaliteit (bijv. een Belg die Nederlander wil worden), heeft de overheid van het ene land de bevoegdheid gekregen om de nationaliteit van een ander land in te nemen. (Bijv, een Nederlandse ambtenaar die bevoegd is de Belgische nationaliteit in te nemen). Dit is mogelijk omdat deze landen elkaar vertrouwen in goede afhandeling van het proces tot het worden van staatsburger, en deze bevoegdheid afgeven aan ambtenaren van deze landen.

Intussen zijn België en Luxemburg uit dit verdrag getreden. Verder is het ook zo trouwens dat in de EU de dubbele nationaliteit alleen nog maar in Nederland en Denemarken als "een probleem in de politiek" wordt gezien.... de meeste westerse landen zijn inmiddels overgegaan op acceptatie van de dubbele nationaliteit, al dan niet met bepaalde voorwaarden.
-
  donderdag 2 april 2009 @ 19:13:46 #199
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_67653996
quote:
Op donderdag 2 april 2009 18:40 schreef Gia het volgende:
Het is ook niet zomaar. Suzan is een dochter van een Turkse man en heeft dus ook de Turkse nationaliteit.
Daardoor kreeg haar zoontje ook automatisch de Turkse nationaliteit. Het is schijnbaar een wet in zowel Marokko als Turkije dat kinderen van een Turkse of Marokkaanse man en/of vrouw automatisch ook die nationaliteit krijgen.

En zoals gisteren bij P & W gezegd werd, hoefden de ouders niet naar het consulaat, dat werd ook allemaal netjes doorgegeven.
Ah ja. Dat zouden ze bij mijn kinderen ook doen trouwens, die zien moeder van Amerikaanse makelij, vader van Nederlandse makelij, dus hoppa beide nationaliteiten voor het kind. Dat is ook vrij normaal verder, alleen kijken ze in dit geval dus niet naar welke generatie.

De vraag is wel of Suzan in Nederland geboren is, OF wel in Nederland geboren maar niet genaturaliseerd tot later in haar leven, toen de ouders bijv. ook naturaliseerden. Als dat het geval is namelijk, dan heeft de overheid in eerste instantie goed gehandeld.
quote:
Gelukkig is iedereen het ermee eens dat hier de overheid de ambtenaren even flink op de vingers moeten tikken. Zij hebben dit gewoon niet uit te voeren zonder overleg betreffende de wensen van de ouders.
Nee, eens. Het lijkt me de verantwoordelijkheid van de ouders om naar het consulaat te stappen voor de nationaliteit van hun kind.
quote:
Een kind geboren uit twee Marokkanen (die beiden ook al hier zijn geboren) moet, indien de ouders dit willen, alleen de Nederlandse nationaliteit mogen krijgen. Nederland moet niet meewerken aan de wens van andere landen dat nazaten van vroegere ingezetenen tot de lengte der dagen die nationaliteit krijgt. Want zo is het nu.
Dan zullen we toch eerst een paar grondige wetsveranderingen moeten doorvoeren. Nederland kent geen geboorterecht mbt tot de nationaliteit, zoals bijv. de VS. Om dit te kunnen doen, moet de wet aangepast worden dat een ieder die op Nederlandse grond geboren wordt ook Nederlander wordt, ongeacht de nationaliteit van de ouders.

Er zitten haken en ogen aan zo'n wetswijziging, omdat we bijvoorbeeld ook wetten hebben die het niet zomaar toelaten om ouders te scheiden van een kind, wat dus kan inhouden dat ouders ook niet meer kunnen worden uitgezet. Dit "anchor baby" principe heeft dus ook nadelen.
-
  donderdag 2 april 2009 @ 19:19:07 #200
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_67654177
verkeerde topic
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')