bij hemolyse zou ik juist een verhoogd reticulocytengetal verwachten (tenzij er natuurlijk heeeeeel acuut massale hemolyse is, maar ik weet niet of dat zo kan *kijkt collega's vragend aan*), dus vandaar dat het antwoord onwaar is.quote:Op maandag 13 april 2009 16:36 schreef MaxC het volgende:
Bah, morgen tentamen
Deze vraag snap ik trouwens niet:
Ongeconjugeerde hyperbilirubinemie met een normaal reticulocytengetal wijst op hemolyse.
A) Waar
B) Onwaar
Ik zou zeggen waar, iemand die snapt waarom het onwaar is?
inderdaad, die vraag is vrij recht toe recht aanquote:Op maandag 13 april 2009 16:56 schreef Pluizel het volgende:
bij hemolyse zou ik juist een verhoogd reticulocytengetal verwachten
Wat een slechte vraag. Ten eerste is de oorzaak van alleen een ongeconjugeerde hyperbilirubinemie "altijd" hemolyse (afgezien bij neonaten en erfelijke stoornissen). Ten tweede kan het alle kanten op wat betreft het reticulocytengetal. Waarvan verhoogd en normaal het meest voorkomen. Daarom hoort het zowel thuis in de DD van een normo- en macrocytaire anemie. Het is maar net hoe het beenmerg er op reageert. Vooral bij acute hemolyse is het beenmerg niet in staat om dit meteen te compenseren.quote:Op maandag 13 april 2009 16:36 schreef MaxC het volgende:
Bah, morgen tentamen
Deze vraag snap ik trouwens niet:
Ongeconjugeerde hyperbilirubinemie met een normaal reticulocytengetal wijst op hemolyse.
A) Waar
B) Onwaar
Ik zou zeggen waar, iemand die snapt waarom het onwaar is?
Wou net zeggen...vergeet Gilbert en Crigel-Najjar niet!quote:Op maandag 13 april 2009 17:33 schreef DDM het volgende:
(afgezien bij neonaten en erfelijke stoornissen
Precies, stof is al een tijd geleden maar kon me de link ongeconjugeerde hyperbilirubinemie --> Hemolyse nog wel herinneren.quote:Op maandag 13 april 2009 17:33 schreef DDM het volgende:
[..]
Wat een slechte vraag. Ten eerste is de oorzaak van alleen een ongeconjugeerde hyperbilirubinemie "altijd" hemolyse (afgezien bij neonaten en erfelijke stoornissen). Ten tweede kan het alle kanten op wat betreft het reticulocytengetal. Waarvan verhoogd en normaal het meest voorkomen. Daarom hoort het zowel thuis in de DD van een normo- en macrocytaire anemie. Het is maar net hoe het beenmerg er op reageert. Vooral bij acute hemolyse is het beenmerg niet in staat om dit meteen te compenseren.
waddefak zijn dat ? Introductiecoschappen? ik heb er maar ééntje gehad van drie weken...quote:Op woensdag 15 april 2009 22:16 schreef DDM het volgende:
Junior co-schappen!
Nee hoor! Onderzoek is naatje, het interesseert me echt voor geen meter.quote:Op donderdag 16 april 2009 22:19 schreef MaxC het volgende:
Weer een blok met leeronderzoek
Ben ik de enige Geneeskunde-student die niks heeft met onderzoek doen?
ditoquote:Op donderdag 16 april 2009 23:31 schreef Repeat het volgende:
[..]
Nee hoor! Onderzoek is naatje, het interesseert me echt voor geen meter.
Het staat wel goed op je CV, zegt iedereen altijd.quote:Op donderdag 16 april 2009 23:31 schreef Repeat het volgende:
[..]
Nee hoor! Onderzoek is naatje, het interesseert me echt voor geen meter.
Geen reden om iets te doen als het je niet boeit imoquote:Op vrijdag 17 april 2009 14:37 schreef harry-de-aso het volgende:
[..]
Het staat wel goed op je CV, zegt iedereen altijd.
Inderdaad, ik vind onderzoek wel erg leuk. Ligt natuurlijk wel een beetje aan het onderwerp etc maar toch.quote:Op vrijdag 17 april 2009 14:41 schreef Repeat het volgende:
[..]
Geen reden om iets te doen als het je niet boeit imo
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |