quote:
Op woensdag 15 april 2009 15:56 schreef BeefRWijker het volgende:[..]
Voor alle duidelijkheid, die newAG300.
Dit is een AG300:
[
afbeelding ]
[..]
Logisch, want bijna allemaal vervangen.
[..]
De newAG's dus. De AG300 niet hoewel die ook wel weer met andere frutsels rondrijden:
[
afbeelding ]
De achterste bus is een newAG300, naar ik aanneem dan een Mark II (met niet geheel doorgetrokken pet).
[..]
Naar ik aannneem over wat je verder vertelt kennelijk alleen de Mark I.
[..]
Buiten dat die zin totaal geen enkele "zin" maakt zei je zonet nog wat anders. Bovendien zijn die zgn Mark II AGG's niet te vinden op Busfoto.nl.
Wel de newAG met pet tot halverwege de trekker.
[..]
[..]
Zuidtangent
is ook XX, dus niet echt "uitsluitend".
[..]
[..]
Terwijl je eerder (3e zin) nog zei dat Mark I en II (die met die "bak") vrijwel identiek zijn.
[..]
[..]
[..]
Veel hoger dan wat, newAG's mark I?
Lage vloer betekend enkel een in en uit stap zonder trapje. Hoe laag de in/uit stap is wordt dan verder bepaald door hoe laag de bus in staat is om te knielen op de halte.
Bedoelde natuurlijk uitsluitend NewAG's

niet die AG's
Die achterste bus is of een II of een III geen I in elk geval. Die hebben dus die rand. Da's 't voornaamste verschil.
Tussen 2 en 3 zit 't verschil in de motoren eigenlijk. Daarnaast zijn 3's standaard met een LED lijnfilm. Terwijl bij II dat een optie was (in België laten bedrijven er zelfs helemaal geen films in monteren, ze monteren hun oude films uit afgedankte modellen, Belgische logica denk ik, want 't ziet er niet uit. Zie je zo'n II rijden met een 8x16 dotmatrix film)
De verschillen tussen de II en de III zijn niet echt met 't blote oog te zien, behalve aan de achterkant als er gebruik gemaakt wordt van een Daf motor en bovenop + zijkant, de uitlaat zit niet meer zijlinks maar bovenop.
De verschillen tussen I en II zijn wel duidelijker. Die opstaande rand rondom de gehele bus, ander soort lijnfilm + binnenfilm, ligt (ik geloof) 10cm hoger op zijn assen en de vloer is iets hoger en 'heuvel'-achtiger opgesteld. Daarnaast ligt er een andere motor in.
De I heeft gewoon die opstaande rand over de gehele bus + uitlaat aan de zijkant + matrix film + matrix binnenfilm + schuifdeuren ala DDAR treinstellen ipv openzwenk deuren.
Die Zuid Targent waren wel apart, omdat ze mark I waren, daarnaast waren ze
rood gespoten en waren de meeste bussen van xx zelf in de xx huisstijl mark II. Natuurlijk weet ik ook wel dat ZT gewoon xx is, maar net als Maxx of Novio ook weer apart met eigen bussen.
De Axxx en de AGxxx zijn dus nog lang niet vervangen! In Utrecht tuft het halve park er nog mee rond en her en der rijden ze ook nog steeds in kuddes rond. Alleen zijn er niet zoveel vervoerders die ze aangeschaft hebben. GVU had er (Bommenlegger?) tot 2000 of 2001 nieuwe leveringen van.
Die vloeren in België zijn over 't algemeen veel hoger, met trapje ja. Waarom? Omdat 't wegdek veel slechter is. In veel van Hools is de instap gelijk, maar loopt hij meteen steil omhoog om zo 't trapje te vervangen en toch 'lagevloers' te blijven. Daarnaast is er in veel Belgische modellen een plastic schot aan de linksachter aan de zijkant gemonteerd om te tanken. Dat is in NL ook niet. Dat zijn specifieke aanpassingen voor de Belgische vervoerders die allemaal verenigd zijn binnen De Lijn.
As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss