en waarom heeft niet iedereen dit systeem dan?quote:Op zaterdag 28 maart 2009 09:51 schreef vosss het volgende:
Systeem wat de kinetische energie die vrij komt bij het remmen op slaat.
De teams mogen per ronde maximaal 6,6 seconde een boost knop gebruiken die maximaal 82pk extra levert door die opgeslagen energie weer de motor in te knallen zegmaar
Omdat nog niet iedereen de techniek er 100% voor klaar heeft, en ze het dus nog niet durven te proberen ivm ongelukken, fouten of andere problemen.quote:Op zaterdag 28 maart 2009 10:58 schreef nodisch18 het volgende:
[..]
en waarom heeft niet iedereen dit systeem dan?
Renault, Ferrari, McLaren en bij BMW Sauber heeft alleen Heidfeld het. De rest van de teams gebruikt geen KERS op het moment.quote:Op zaterdag 28 maart 2009 11:25 schreef nodisch18 het volgende:
iemand toevallig een overzichtje van welke teams het wel en niet hebben?
In het filmpje van Red Bull is rond 1:18 sprake van KERS en daar begint de Uitleg (met een kijkje 'in' de wagen zelf)quote:Op vrijdag 27 maart 2009 19:31 schreef ElmarO het volgende:
[ afbeelding ]
[...............]
Overzicht van filmpjes/artikelen m.b.t. technische wijzigingen 2009
Filmpje van Red Bull waarin de wijzigingen worden uitgelegd.Artikelen over KERS
Artikel 1
Artikel 2Artikel(en) over aerodynamische wijzingen
Artikel 1
De techniek ervan is niet zo simpel, het is een boel gewicht extra ook nog. Je kunt een batterij/accu hebben om de vrijgekomen energie van het remmen op te slaan (chemische opslag), maar je kunt ook de energie opslaan door het om te zetten in een opgerolde veer, een vliegwielconstructie (mechanische opslag).quote:Op zaterdag 28 maart 2009 16:08 schreef Desunoto het volgende:
Klinkt leuk op zich.
Wel stom dat sommige teams het dan niet hebben.
Dat gewicht is geen tegenargument dacht ik, want de teams zonder KERS moeten een 'straf'gewicht meedragen in de auto. Stond althans in de AD Special deze week.quote:Op zaterdag 28 maart 2009 18:26 schreef Sally het volgende:
[..]
En het kost dus een boel aan extra gewicht. Wat dan weer kan leiden tot onbalans in de wagen. En verder er is er een maximum santal kilo's dat een F1-wagen inclusief coureur mag wegen en dus moet je het extra gewicht ergens anders weer weghalen. Je coureur op dieet zetten is ook een optie
Per ronde wordt KERS volledig opgeladen, en per ronde mag het vervolgens reglementair 6,6 seconde worden gebruikt. Op tv hadden ze de graphic aangepast waar de de versnelling en de snelheid ziet bij de onboardcamera, en daar was ook te zien wanneer KERS werd gebruikt.quote:Op zondag 29 maart 2009 12:54 schreef InTrePidIvity het volgende:
Ik heb de race niet gezien, maar werd er nog (merkbaar) gebruik gemaakt van KERS? En hoeveel rondes duurt het voordat zo'n accu vol om te gebruiken is? Is die 6,5 seconde het maximaal haalbare, of het maximaal toelaatbare?
Dat strafgewicht kan echter wel op de ideale plaats worden geplaatst.quote:Op zondag 29 maart 2009 12:55 schreef Maravilla het volgende:
[..]
Dat gewicht is geen tegenargument dacht ik, want de teams zonder KERS moeten een 'straf'gewicht meedragen in de auto. Stond althans in de AD Special deze week.
Dat is gewoon ballast om op het minimuum gewicht te komen.quote:Op maandag 30 maart 2009 15:17 schreef wimderon het volgende:
[..]
Dat strafgewicht kan echter wel op de ideale plaats worden geplaatst.
Ik gebruik ook maar de term die in de gequote post gebruikt wordt. Het komt gewoon op hetzelfde neer.quote:Op maandag 30 maart 2009 20:15 schreef bodylotion het volgende:
[..]
Dat is gewoon ballast om op het minimuum gewicht te komen.
Minimum aantal kilo's. Er is geen maximum gewicht, maar je auto zo licht mogelijk houden is altijd de beste optie.quote:Op zaterdag 28 maart 2009 18:26 schreef Sally het volgende:
[..]
En het kost dus een boel aan extra gewicht. Wat dan weer kan leiden tot onbalans in de wagen. En verder er is er een maximum santal kilo's dat een F1-wagen inclusief coureur mag wegen en dus moet je het extra gewicht ergens anders weer weghalen. Je coureur op dieet zetten is ook een optie
Oke, maar hoe zit dat met de restenergie dan? Als je per ronde je hele accu weer oplaadt, zit er dan precies een boost van 6,5 seconde in aan energie, of heeft de accu meer capaciteit dan dat?quote:Op maandag 30 maart 2009 15:06 schreef Montov het volgende:
[..]
Per ronde wordt KERS volledig opgeladen, en per ronde mag het vervolgens reglementair 6,6 seconde worden gebruikt. Op tv hadden ze de graphic aangepast waar de de versnelling en de snelheid ziet bij de onboardcamera, en daar was ook te zien wanneer KERS werd gebruikt.
Theoretisch moet je rekening houden met maximaal 2 keer het toegestane vermogen om op te slaan, immers, aan het eind van ronde 2 bijvoorbeeld kan je de nog niet gebruikte opgewekte energie van ronde 1 nog hebben (om op het laatste rechte stuk te gebruiken) en is KERS in ronde 2 alweer energie aan het opslaan voor gebruik in ronde 3. En hardwarematig zal de capaciteit vast groter zijn, of is het makkelijk uitbreidbaar zodra er via regelwijzigingen meer van KERS gebruik mag worden gemaakt. Ik denk dat er geen 'restenergie' wordt opgeslagen: zodra het maximaal toegestane vermogen is vergaard wordt er gewoon niet meer opgewekt.quote:Op maandag 30 maart 2009 20:55 schreef InTrePidIvity het volgende:
[..]
Oke, maar hoe zit dat met de restenergie dan? Als je per ronde je hele accu weer oplaadt, zit er dan precies een boost van 6,5 seconde in aan energie, of heeft de accu meer capaciteit dan dat?
Oh ja, dan had het ene bericht dat op het forum gequote werd, het wel goed.quote:Op maandag 30 maart 2009 20:41 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Minimum aantal kilo's. Er is geen maximum gewicht, maar je auto zo licht mogelijk houden is altijd de beste optie.
ok, het is alleen niet hetzelfde in de autosportquote:Op maandag 30 maart 2009 20:27 schreef wimderon het volgende:
[..]
Ik gebruik ook maar de term die in de gequote post gebruikt wordt. Het komt gewoon op hetzelfde neer.
Je zou bijna zeggen dat er over is nagedacht.quote:
quote:Op maandag 30 maart 2009 21:55 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Je zou bijna zeggen dat er over is nagedacht.
Williams heeft ermee getest.quote:Op maandag 30 maart 2009 23:16 schreef Sally het volgende:
[..]
Kunnen we ontopic blijven![]()
Is er een team dat met de vliegwielconstrauctie voor KERS rijdt (of getest heeft)?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |