abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67487481
Dat KERS gebeuren waar ik ze over hoor praten bij de F!. Kan iemand mij even kort uitleggen wat dat inhoud en waarom niet iedereen er gebruik van maakt.

Danke!

F1
pi_67487625
Voor zover ik weet is het een systeem dat kracht op doet op het moment dat de auto remt, deze kracht wordt omgezet in elektriciteit en tijdelijk opgeslagen in een accu, deze elektriciteit kan dan ingezet worden voor een soort 'powerboost' zoals in de A1gp, maximaal 6.5 seconden per ronde als ik me niet vergis.
pi_67487632
Systeem wat de kinetische energie die vrij komt bij het remmen op slaat.
De teams mogen per ronde maximaal 6,6 seconde een boost knop gebruiken die maximaal 82pk extra levert door die opgeslagen energie weer de motor in te knallen zegmaar
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_67488638
quote:
Op zaterdag 28 maart 2009 09:51 schreef vosss het volgende:
Systeem wat de kinetische energie die vrij komt bij het remmen op slaat.
De teams mogen per ronde maximaal 6,6 seconde een boost knop gebruiken die maximaal 82pk extra levert door die opgeslagen energie weer de motor in te knallen zegmaar
en waarom heeft niet iedereen dit systeem dan?
pi_67488893
quote:
Op zaterdag 28 maart 2009 10:58 schreef nodisch18 het volgende:

[..]

en waarom heeft niet iedereen dit systeem dan?
Omdat nog niet iedereen de techniek er 100% voor klaar heeft, en ze het dus nog niet durven te proberen ivm ongelukken, fouten of andere problemen.

techniek staat niet voor niets.
pi_67489104
iemand toevallig een overzichtje van welke teams het wel en niet hebben?
pi_67491378
quote:
Op zaterdag 28 maart 2009 11:25 schreef nodisch18 het volgende:
iemand toevallig een overzichtje van welke teams het wel en niet hebben?
Renault, Ferrari, McLaren en bij BMW Sauber heeft alleen Heidfeld het. De rest van de teams gebruikt geen KERS op het moment.
pi_67491548
Het is niet alleen dat de energie opgeslagen wordt in een accu, het kan ook in een vliegwiel

In de OP van het [F1] F1 nieuwtjes topic deel 45: We zijn weer begonnen staan 2 artikelen genoemd over KERS ->
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 19:31 schreef ElmarO het volgende:
[ afbeelding ]
[...............]

Overzicht van filmpjes/artikelen m.b.t. technische wijzigingen 2009

Filmpje van Red Bull waarin de wijzigingen worden uitgelegd.

• Artikelen over KERS

Artikel 1
    Artikel 2

• Artikel(en) over aerodynamische wijzingen

Artikel 1
  • In het filmpje van Red Bull is rond 1:18 sprake van KERS en daar begint de Uitleg (met een kijkje 'in' de wagen zelf)
    Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
    :*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
    pi_67495628
    Klinkt leuk op zich.
    Wel stom dat sommige teams het dan niet hebben.
    pi_67499227
    quote:
    Op zaterdag 28 maart 2009 16:08 schreef Desunoto het volgende:
    Klinkt leuk op zich.
    Wel stom dat sommige teams het dan niet hebben.
    De techniek ervan is niet zo simpel, het is een boel gewicht extra ook nog. Je kunt een batterij/accu hebben om de vrijgekomen energie van het remmen op te slaan (chemische opslag), maar je kunt ook de energie opslaan door het om te zetten in een opgerolde veer, een vliegwielconstructie (mechanische opslag).

Voor beide opties (chemisch en mechanisch) heb je ruimte nodig in de toch al krap opgezette Formule 1-wagen, en je moet ook het systeem om de energie op te vangen/om te zetten niet vergeten te plaatsen.

En het kost dus een boel aan extra gewicht. Wat dan weer kan leiden tot onbalans in de wagen. En verder er is er een maximum minimum aantal kilo's dat een F1-wagen inclusief coureur mag wegen en dus moet je het extra gewicht ergens anders weer weghalen. Je coureur op dieet zetten is ook een optie

[ Bericht 0% gewijzigd door Sally op 30-03-2009 21:26:27 (klein denkfoutje aangepast) ]
    pi_67509893
    tvp
    Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
    A murky, forgotten land.
    pi_67515527
    Kers systeem heeft een gewicht van circa 30kg. op een auto van circa 605 kg is dat toch al gauw 5% extra.
      zondag 29 maart 2009 @ 12:54:11 #13
    27454 InTrePidIvity
    Looks like it's broken...
    pi_67515657
    Ik heb de race niet gezien, maar werd er nog (merkbaar) gebruik gemaakt van KERS? En hoeveel rondes duurt het voordat zo'n accu vol om te gebruiken is? Is die 6,5 seconde het maximaal haalbare, of het maximaal toelaatbare?
    ...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
    [Tournament] Beste Remake
    pi_67515702
    quote:
    Op zaterdag 28 maart 2009 18:26 schreef Sally het volgende:

[..]

En het kost dus een boel aan extra gewicht. Wat dan weer kan leiden tot onbalans in de wagen. En verder er is er een maximum santal kilo's dat een F1-wagen inclusief coureur mag wegen en dus moet je het extra gewicht ergens anders weer weghalen. Je coureur op dieet zetten is ook een optie
    Dat gewicht is geen tegenargument dacht ik, want de teams zonder KERS moeten een 'straf'gewicht meedragen in de auto. Stond althans in de AD Special deze week.
      maandag 30 maart 2009 @ 15:06:56 #15
    65394 Montov
    Dogmaticus Irritantus
    pi_67547794
    quote:
    Op zondag 29 maart 2009 12:54 schreef InTrePidIvity het volgende:
    Ik heb de race niet gezien, maar werd er nog (merkbaar) gebruik gemaakt van KERS? En hoeveel rondes duurt het voordat zo'n accu vol om te gebruiken is? Is die 6,5 seconde het maximaal haalbare, of het maximaal toelaatbare?
    Per ronde wordt KERS volledig opgeladen, en per ronde mag het vervolgens reglementair 6,6 seconde worden gebruikt. Op tv hadden ze de graphic aangepast waar de de versnelling en de snelheid ziet bij de onboardcamera, en daar was ook te zien wanneer KERS werd gebruikt.
    Géén kloon van tvlxd!
    pi_67548123
    quote:
    Op zondag 29 maart 2009 12:55 schreef Maravilla het volgende:

[..]

Dat gewicht is geen tegenargument dacht ik, want de teams zonder KERS moeten een 'straf'gewicht meedragen in de auto. Stond althans in de AD Special deze week.
    Dat strafgewicht kan echter wel op de ideale plaats worden geplaatst.
      maandag 30 maart 2009 @ 20:15:35 #17
    130370 bodylotion
    Since 16.09.05
    pi_67556844
    quote:
    Op maandag 30 maart 2009 15:17 schreef wimderon het volgende:

[..]

Dat strafgewicht kan echter wel op de ideale plaats worden geplaatst.
    Dat is gewoon ballast om op het minimuum gewicht te komen.
    Please, make yourself uncomfortable.
    pi_67557279
    quote:
    Op maandag 30 maart 2009 20:15 schreef bodylotion het volgende:

[..]

Dat is gewoon ballast om op het minimuum gewicht te komen.
    Ik gebruik ook maar de term die in de gequote post gebruikt wordt. Het komt gewoon op hetzelfde neer.
      maandag 30 maart 2009 @ 20:41:23 #19
    45532 ziggyziggyziggy
    wisselwachter, vlaggenzwaaier
    pi_67557789
    quote:
    Op zaterdag 28 maart 2009 18:26 schreef Sally het volgende:

[..]

En het kost dus een boel aan extra gewicht. Wat dan weer kan leiden tot onbalans in de wagen. En verder er is er een maximum santal kilo's dat een F1-wagen inclusief coureur mag wegen en dus moet je het extra gewicht ergens anders weer weghalen. Je coureur op dieet zetten is ook een optie
    Minimum aantal kilo's. Er is geen maximum gewicht, maar je auto zo licht mogelijk houden is altijd de beste optie.
    Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
      maandag 30 maart 2009 @ 20:55:09 #20
    27454 InTrePidIvity
    Looks like it's broken...
    pi_67558280
    quote:
    Op maandag 30 maart 2009 15:06 schreef Montov het volgende:

[..]

Per ronde wordt KERS volledig opgeladen, en per ronde mag het vervolgens reglementair 6,6 seconde worden gebruikt. Op tv hadden ze de graphic aangepast waar de de versnelling en de snelheid ziet bij de onboardcamera, en daar was ook te zien wanneer KERS werd gebruikt.
    Oke, maar hoe zit dat met de restenergie dan? Als je per ronde je hele accu weer oplaadt, zit er dan precies een boost van 6,5 seconde in aan energie, of heeft de accu meer capaciteit dan dat?
    ...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
    [Tournament] Beste Remake
      maandag 30 maart 2009 @ 21:08:38 #21
    65394 Montov
    Dogmaticus Irritantus
    pi_67558835
    quote:
    Op maandag 30 maart 2009 20:55 schreef InTrePidIvity het volgende:

[..]

Oke, maar hoe zit dat met de restenergie dan? Als je per ronde je hele accu weer oplaadt, zit er dan precies een boost van 6,5 seconde in aan energie, of heeft de accu meer capaciteit dan dat?
    Theoretisch moet je rekening houden met maximaal 2 keer het toegestane vermogen om op te slaan, immers, aan het eind van ronde 2 bijvoorbeeld kan je de nog niet gebruikte opgewekte energie van ronde 1 nog hebben (om op het laatste rechte stuk te gebruiken) en is KERS in ronde 2 alweer energie aan het opslaan voor gebruik in ronde 3. En hardwarematig zal de capaciteit vast groter zijn, of is het makkelijk uitbreidbaar zodra er via regelwijzigingen meer van KERS gebruik mag worden gemaakt. Ik denk dat er geen 'restenergie' wordt opgeslagen: zodra het maximaal toegestane vermogen is vergaard wordt er gewoon niet meer opgewekt.
    Géén kloon van tvlxd!
    pi_67559280
    quote:
    Op maandag 30 maart 2009 20:41 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Minimum aantal kilo's. Er is geen maximum gewicht, maar je auto zo licht mogelijk houden is altijd de beste optie.
    Oh ja, dan had het ene bericht dat op het forum gequote werd, het wel goed.

Ergens logisch, een minimumgewicht. Mochten ze lichter zijn dan de FIA voorschrijft, konden ze (mss) harder en dus worden ze gediskwalificeerd.

Edit: mijn post aangepast

[ Bericht 2% gewijzigd door Sally op 30-03-2009 21:37:20 ]
      maandag 30 maart 2009 @ 21:51:47 #23
    130370 bodylotion
    Since 16.09.05
    pi_67560381
    quote:
    Op maandag 30 maart 2009 20:27 schreef wimderon het volgende:

[..]

Ik gebruik ook maar de term die in de gequote post gebruikt wordt. Het komt gewoon op hetzelfde neer.
    ok, het is alleen niet hetzelfde in de autosport
    Please, make yourself uncomfortable.
      maandag 30 maart 2009 @ 21:55:54 #24
    45532 ziggyziggyziggy
    wisselwachter, vlaggenzwaaier
    pi_67560526
    quote:
    Op maandag 30 maart 2009 21:21 schreef Sally het volgende:

[..]

Ergens logisch, een minimumgewicht.
    Je zou bijna zeggen dat er over is nagedacht.
    Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
    pi_67563523
    quote:
    Op maandag 30 maart 2009 21:55 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Je zou bijna zeggen dat er over is nagedacht.

Kunnen we ontopic blijven

Is er een team dat met de vliegwielconstrauctie voor KERS rijdt (of getest heeft)?
    pi_67564123
    quote:
    Op maandag 30 maart 2009 23:16 schreef Sally het volgende:

[..]

Kunnen we ontopic blijven

Is er een team dat met de vliegwielconstrauctie voor KERS rijdt (of getest heeft)?
    Williams heeft ermee getest.
    pi_67579044
    Zie hier voor een artikel over de mechanische KERS (uit de OP van F1 nieuwtjes topic deel 45).

Volgens dit artikel is het rendement van de mechanische versie ca. 60% ten opzichte van de 37% van de elektrische versie. Dat komt doordat bij de mechanische versie beweging in beweging wordt omgezet om de energie op te slaan en bij de elektrische variant wordt beweging omgezet in elektriciteit en vervolgens wordt de energie chemisch opgeslagen in een accu. En dan natuurlijk weer terug om de boost te krijgen.
    The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
    [b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')