De eerste vereiste voor een licentie is een geldig motor rijbewijs, alleen 16-17 jarigen kunnen hierop een uitzondering krijgen maar je krijgt dan wel een beperking in startrecht, gangbaar was dat je dan alleen de lichtste klasse mag rijden , 125cc of een lichte straatklasse en dat zal nu waarschijnlijk nog steeds zo zijn.
Dat vereiste rijbewijs is overigens ook een kwestie van verzekeren; je bent verplicht een wa verzekering af te sluiten (stel; je rijd de tribune in en rijd een paar man dood? of een marshall? of een tijdwaarnemingpost/camera a 50.000 eu?) en die verzekering is alleen geldig icm met een geldig motorrijbewijs.
Ik heb mijn startbewijs gekregen op mijn moeders autorijbewijs
En toen ze er na 4 jaar achter kwamen kreeg ik dispensatie
Dat rijden op de weg gevaarlijk is , ook op een scooter/brommer, is een open deur, imho overigens veeeel gevaarlijker dan met 260+ op een circuit rijden.
Op een circuit kom je geen vangrails en vrachtwagens/tegenliggers tegen, vangrails/palen en tegenliggers zijn hoofdzakelijk de gevaren waarop motorrijders zich doodrijden.
Met 80 a 90( op een buitenweg) is dat allemaal nog te overzien en de acceleratie van een scooter is aardig mellow, ik val er bijna bij in slaap.
Het gevaar van een motorfiets zit hem niet in de snelheid, het is de enorme acceleratie; op een scooter wegrijden bij het stoplicht; je geeft een paar seconden gas, de auto voor je stopt in ene zomaar, je gaat net aan 40 remt, nix aan de hand.
Op een middelmatige 600 cc: je rijd weg bij het stoplicht, geeft 3 seconden gas, dus een-twee-drie(eerste versnelling), de auto voor je gaat in ene stil staan, je gaat inmiddels (4 seconden) 140, probeert nog te remmen; helaas....
Een beetje motor gaat vanuit stilstand naar de andere kant van een gewone kruizing al 80, met gemak.
Daar zit het gevaar.
En ik ken mezelf maar al te goed....
Voor de volledigheid: ik houd me doorgaans op mijn scooter redelijk netjes aan de snelheidsregel voor auto's, dus niet harder dan 50 in het dorp en 80 op de b-wegen, die 100 km/u is het kleine beetje wat ik "over" heb om redelijk vlot voorbij een auto te kunnen acceleren die 65 sukkelt op een b-weg.
Mijn scooter verkeerd altijd in uitstekende conditie en gezien mijn verleden denk ik dat ik wel de uitspraak kan doen dat het apparaat capabel genoeg is om veilig 80 a 90 er mee te kunnen rijden.
het remvermogen is meer dan voldoende, en de wegligging is , na enige tweaks mijnerzijds, ook uitstekend, ik heb specifiek deze scooter gekocht vanwege de 13 inch wielen en het goede stuurgedrag op wat hogere snelheden.
Je leest het wel eens in de krant: "wegpiraat op motor met 190 Km/u" , 190 km/u is op een moderne motor echt helemaal nix, 3x schakelen en je zit er , in 6 a 7 seconden.
Het probleem daarbij is dat ons wegenstelsel niet voor dergelijke snelheden is ontworpen en specifiek motorrijders er doorgaans bekaaid afkomen wat betreft de plaatsing van vangrails-palen-stoepen-witte strepen enz enz.
Ik heb het dan nog geneens over snelwegen want dat zijn echte dead-traps voor motorrijders; een motor ongeval op een snelweg overleven is een zeldzaamheid, als je niet gevierendeeld word door de vangrail/steunpalen is de kans vrij groot dat je daarna word overreden door een trukkerbillie....
Maar das mine 50 ct
[ Bericht 11% gewijzigd door robber57 op 06-04-2009 23:42:17 ]