‘Opa’ Leo onder ogen leerlingen vermoordhttp://www.ad.nl/amsterda(...)lingen_vermoord.htmlDoor TONNY VAN DER MEE EN KEMAL RIJKEN
AMSTERDAM - Tientallen basisscholieren zijn gisteren getuige geweest van een bloedige moord op een overblijfkracht.
De 69-jarige Amsterdammer werd tijdens de lunchpauze in koelen bloede neergestoken op het schoolplein terwijl hij toezicht hield. Van de dader ontbreekt elk spoor.
Het drama voltrok zich op het gezamenlijke plein van de Amsterdamse Montessorischool, Willemsparkschool en Daltonschool in het welgestelde Oud-Zuid. Rond half één liep een nog onbekende man het plein op en stak overblijfkracht Leo met een mes. Het slachtoffer werd nog gereanimeerd door omstanders maar overleed ter plaatse. ,,Het gebeurde op het moment dat de overblijfgroepen wisselden,’’ vertelt een oud-leerlinge, die een afspraak had op de school. ,,Mijn 10-jarige zusje stond net in de rij om weer naar binnen te gaan toen ze gegil hoorde. Hij is in iemands armen in elkaar gezakt en bloedde hevig. Mijn zusje is flink overstuur.’’
Een medewerker van een tegenovergelegen kantoorpand heeft de verdachte zien wegrennen. Het gaat om een man met een getinte huidskleur en donker kort krullend haar. Hij droeg donkere kleding. De politie was tot ’s avonds bezig met sporenonderzoek op de mogelijke vluchtroute. Ook zijn bewakingscamera’s van het schoolplein en de omliggende straten bestudeerd.
De politie heeft vooralsnog geen aanwijzingen dat de moord het werk is van een oud-leerling of dat er een relatie is met een van de scholen. Volgens de scholen hebben de kinderen ook geen enkel moment gevaar gelopen.
Mogelijk ligt het motief in de persoonlijke levenssfeer. De politie wil daarop niet vooruitlopen. ,,Op dit moment is het nog zoeken naar een speld in een hooiberg,’’ zegt Leen Schaap, districtschef Zuid van de politie Amsterdam-Amstelland.
Het slachtoffer werkte pas sinds afgelopen november via seniorenuitzendbureau 65plus als overblijfmedewerker op twee scholen. Hij meldde zich vrijwillig aan en hielp enkele dagen per week voor een uurtje bij de schoollunch. ,,Het was een strenge en aardige meneer,’’ zegt een van de leerlingen. Volgens anderen was het een actieve, vriendelijke man, die ook veel met de kinderen speelde. ,,Hij deed het echt voor zijn plezier,’’ zegt Michal van Dantzig van het uitzendbureau. ,,Het is ook een ontzettend leuke baan en kinderen ervaren een soort opafiguur op school ook als positief. Dit is heel tragisch.’’
De kinderen zijn na het incident in de school opgevangen tot de lessen waren afgelopen. Het stoffelijk overschot lag lange tijd slechts onder een wit laken voor het oog van de leerlingen op het schoolplein. Een van de ooggetuigen was de 12-jarige dochter Eva van de geliquideerde vastgoedmagnaat Willem Endstra die leerling is van de Willemsparkschool. Enkele piepjonge ooggetuigen werden door een team van de kinder- en zedenpolitie meegenomen en in een speciale studio gehoord.
,,De schrik zit er goed in bij de kinderen, leerkrachten en ouders,’’ zegt directeur John van der Woning van de Willemsparkschool.
,,We zullen zo goed en zo kwaad als het kan morgen overgaan tot de orde van de dag. We krijgen daarbij hulp van slachtofferhulp.’’
Voor de schoolhekken verdringen zich later die middag bezorgde ouders, huilende kinderen en bedrukte leerkrachten. ,,Ik ben onthutst,’’ zegt moeder Astrid Elburg (50). ,,Toen ik het hoorde wilde ik meteen naar mijn kind. In wat voor wereld leven we?’’
Het is niet de eerste keer dat dit deel van Oud-Zuid in het nieuws komt. De drie basisscholen liggen langs de Apollolaan, op een steenworp afstand van de plek waar Willem Endstra werd omgebracht en Herman Brood zelfmoord pleegde.
Op de drie scholen zitten ook de kinderen van Martijn Krabbé, Tooske Ragas en andere bekende Nederlanders.
De Willemsparkschool en Amsterdamse Montessorischool gaan vandaag gewoon open. De Daltonschool wil niet reageren.
'Een vriendin belde me over wat gebeurd was. Ik ben meteen naar de school van mijn kind gefietst', zegt Mariëtta Nollen (42). Naast haar staat haar zoon. Hij heeft niets gezien van de steekpartij, maar kent het slachtoffer. 'Hij heet Leo. De jongen is ongedeerd. Dan ziet Nollen een andere moeder. 'Hoe gaat het met je?', vraagt ze
,,Mijn twee kinderen zijn binnen,’’ zegt vader Joeri Bakker. ,,Hen is gelukkig niets overkomen. ’’
'Ik wacht op mijn kinderen. Ze komen zo naar buiten', zegt vader Joeri Bakker (52). Hij wacht op een afstandje van het schoolhek en kijkt bedrukt voor zich uit. Zijn vrouw Anette Bakker (45) werkte toevallig in het Hilton hotel. Dat ligt op de hoek van de straat. 'Ze belde me en toen ben ik hier naartoe gekomen.'
De Amsterdamse Montessorischool, de Willemsparkschool en de Daltonschool in het welgestelde stadsdeel Oud-Zuid werden gisteren om half één in de middag verrast. Op het schoolplein voltrok zich een gruwelijke daad. Daar werd een 69-jarige overblijfkracht door een nog onbekende man in zijn schouder gestoken. Hij zakte door zijn knieën en de dader rende weg. De spelende kinderen zagen alles voor hun ogen gebeuren. Omstanders probeerden het slachtoffer te helpen.
Het slachtoffer was een uitzendkracht van uitzendbureau 65-plussers. De Amsterdammer werkte op de Montessorischool als overblijfmedewerker. Tussen de middag hield hij een oogje in het zeil. Dat werd hem gisteren fataal. Nadat hij was neergestoken werd hij door omstanders gereanimeerd, maar toen de hulpverlenende diensten ter plaatse waren konden ze niets meer doen. Hij is overleden. Politiemensen zetten het schoolplein af voor forensisch onderzoek.
'Daar ben je!', zegt een moeder die niet met haar naam in de krant wil. Haar dochtertje springt in haar armen. Het kind huilt en houdt haar moeder stevig vast. Haar zoon komt erbij staan. 'Nee mama, ik heb niks gezien', zegt hij. Intussen zoekt vader Joeri Bakker zijn kinderen. Zijn vrouw Anette Bakker (45) heeft zich bij hem gevoegd. Dan komt hun zoontje aangerend. 'Papa!' Bakker tilt het kind op en omhelst hem. Zijn oudere broertje komt ook bij hem stan. Ook zij hebben de moord niet met eigen ogen gezien. De ouders en de kinderen lachen weer. Vader Bakker: 'Kom, dan gaan we veilig naar huis.'