abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 24 maart 2009 @ 16:09:39 #151
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_67360969
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 16:08 schreef DevilsAndDust het volgende:

[..]

Haha, dat is bij mij precies zo! .
Dat heb ik ook. Maar dan met zowat alles wat ik maak .
Niet meer actief op Fok!
pi_67360997
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 15:58 schreef BlaatschaaP het volgende:
Ik gebruik gewoon een hapjespan, maar het kan in allerlei soorten pannen. Als er maar genoeg ruimte is om al die bouillon in kwijt te kunnen en het ondervlak niet maar 10 cm is ofzo . Overigens vond ik risotto maken erg moeilijk, dus schrik niet als het niet meteen de eerste keer lukt .
Beetje dikke bodem is wel handig

Vik, laat je niet gek maken, zeg. Er is in CUL een risottotopic, kijk daar dan even!
pi_67361081
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 16:09 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Dat heb ik ook. Maar dan met zowat alles wat ik maak .
Ik ben daar echt een kneus in Voor m'n vriend en mezelf durf ik vanalles te maken, maar voor mijn huisgenoten en überhaupt andere eters vind ik niks goed genoeg Terwijl zij (de huisgenoten) me altijd pakjesspul voorschotelen (maar dan weet je in elk geval zeker dat het niet mislukt).
pi_67361083
Vikje, als ik het kan, kan jij het ook.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_67361134
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 16:06 schreef SiTuSavais het volgende:
Ik doe risotto maken vast fout, want ik vind het helemaal niet moeilijk. Ik durf het wel niemand voor te schotelen, misschien heeft het wel niet de juiste textuur/vochtigheid (nooit andere dan zelfgemaakte gehad)
Maar het is echt niet zo moeilijk!.
Uitje fruiten in olie of boter (ik doe altijd een beetje van allebei)
Rijst erbij, minuutje meebakken totdat de korrels vet zijn en een beetje glazig
Glas droge witte wijn erbij
Vuur heel zacht en wachten tot de wijn is opgenomen door de rijst
Dan steeds wat hete bouillon erbij en wachten tot het is opgenomen (niet te vaak roeren, dan wordt het papperig. maar omdat je vuur laagstaat, kookt het niet of nauwelijks aan)
Vuistregel: 300 ml vocht (dus bouillon en wijn samen*) per 100 g rijst. finetunen op smaak
Als de rijst net beetgaar is: vuur uit, parmezaanse kaas erbij en een klontje boter, minuutje laten staan, doorroeren, klaar.

*let op: als je spinazierisotto maakt: spinazie niet op het allerlaatst erbij, want dat laat ook nog wat vocht los, en kan je risotto te papperig maken.
  dinsdag 24 maart 2009 @ 16:14:59 #156
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_67361140
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 16:13 schreef DevilsAndDust het volgende:
Vikje, als ik het kan, kan jij het ook.
Dat is waar ( ).
Ik ga het ook wel doen, maar niet vanavond dan. Wil dan even de goede ingrediënten hebben én een braadpan. Als ik het ga doen, dan goed .
Niet meer actief op Fok!
pi_67361160
Risotto scoort echt hoog op mijn lievelingsetenlijstje trouwens Met kaas en walnoten. Of met erwtjes en champignons en spekjes.

Vik, het is de moeite waard!
  dinsdag 24 maart 2009 @ 16:16:25 #158
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_67361189
Ik heb pas 2 keer in m'n leven risotto gehad. Beide keren met paddenstoelen en truffels .
Niet meer actief op Fok!
pi_67361224
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 16:16 schreef Viking84 het volgende:
Ik heb pas 2 keer in m'n leven risotto gehad. Beide keren met paddenstoelen en truffels .
Ik heb een extreem goed paddestoelenrisottorecept.

En: truffel is een paddestoel
pi_67361229
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 16:14 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Maar het is echt niet zo moeilijk!.
Uitje fruiten in olie of boter (ik doe altijd een beetje van allebei)
Rijst erbij, minuutje meebakken totdat de korrel vet zijn en een beetje glazig
Glas droge witte wijn erbij
Vuur heel zacht en wachten tot de wijn is opgenomen door de rijst
Dan steeds wat hete bouillon erbij en wachten tot het is opgenomen (niet te vaak roeren, dan wordt het papperig. maar omdat je vuur laagstaat, kookt het niet of nauwelijks aan)
Vuistregel: 300 ml vocht (dus bouillon en wijn samen) per 100 g rijst. finetunen op smaak
Als de rijst net beetgaar is: parmezaanse kaas erbij en een klontje boter, minuutje laten staan, doorroeren, klaar.
Op de wijn na doe ik het wel goed geloof ik. Met wijn probeer ik de volgende keer wel
Oh, er was iemand in CUL die aardbeienrisotto had gemaakt. Dat klonk zo avontuurlijk dat ik die deze zomer ook ga proberen al vraag ik me af of het lekker wordt
  dinsdag 24 maart 2009 @ 16:17:36 #161
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_67361232
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 16:12 schreef SiTuSavais het volgende:

[..]

Ik ben daar echt een kneus in Voor m'n vriend en mezelf durf ik vanalles te maken, maar voor mijn huisgenoten en überhaupt andere eters vind ik niks goed genoeg Terwijl zij (de huisgenoten) me altijd pakjesspul voorschotelen (maar dan weet je in elk geval zeker dat het niet mislukt).
Er mankeert meestal ook wel eea aan m'n eten, hoor. Beetje aangebrand, of de pasta is te gaar of de maïzena die ik gebruik om saus dikker te maken blijft een beetje klonterig etc .
Niet meer actief op Fok!
pi_67361233
Ik vind een uitje dat gefruit wordt in boter trouwens zó enorm lekker ruiken. . .
  dinsdag 24 maart 2009 @ 16:18:39 #163
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_67361264
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 16:17 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Ik heb een extreem goed paddestoelenrisottorecept.
Do want!

Wat bedoel je met 'hete bouillon' trouwens? Ik heb nu tabletten. Moet ik die oplossen in kokend water ofzo?
quote:
En: truffel is een paddestoel
Ja dacht ik al. Wijsneus .
Niet meer actief op Fok!
pi_67361298
Ik heb nog nooit risotto gehad Ik wil het wel eens zelf maken, maar dan wil ik het eerst ergens eten zodat ik weet of de mijne goed is

Maar dat wat CF post lijkt me echt wel doable. Al heb ik nooit droge witte wijn in huis.
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_67361324
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 16:17 schreef SiTuSavais het volgende:

[..]

Op de wijn na doe ik het wel goed geloof ik. Met wijn probeer ik de volgende keer wel
Oh, er was iemand in CUL die aardbeienrisotto had gemaakt. Dat klonk zo avontuurlijk dat ik die deze zomer ook ga proberen al vraag ik me af of het lekker wordt
Dat lijkt mij niet zo heel erg lekker Ik heb weleens citroenrisotto gemaakt, dat was wel OK, citroen&parmezaan is een gulden combi

Oh, wb kaas: het moet een harde kaas zijn! Parmezaan en pecorino zijn standaard, maar persoonlijk vind ik echt oude hollandse kaas ook wel kunnen
pi_67361346
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 16:17 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ik vind een uitje dat gefruit wordt in boter trouwens zó enorm lekker ruiken. . .
Mmmmm jaaaa ui en knof in olie of boter. Dan staan we al met z'n tweetjes thuis de dampen op te snuiven en te zeggen dat het lekker wordt
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_67361355
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 16:18 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Do want!

Wat bedoel je met 'hete bouillon' trouwens? Ik heb nu tabletten. Moet ik die oplossen in kokend water ofzo?
[..]

Ja dacht ik al. Wijsneus .
Vik, je was toch niet echt van plan om die tabletten er zo los in te gooien? .
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 24 maart 2009 @ 16:22:25 #168
163650 Greys
pi_67361413
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 16:00 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Interesting fact about garlic: hoe erg je gaat stinken, hangt af van de bereidingswijze. Rauwe knoflook is erger voor je adem dan bereide, en uitgeprste, geplette of geraspte knoflook geeft een ranziger lucht dan gehakte. Gepofte knoflook ruik je nauwelijks in je adem terug!
Ik heb een keer een wat gepofte knoflook gegeten en de volgende dag (na uitgebreid douchen en tanden poetsen) vroegen ze op het werk WIE heeft er hier knoflook gegeten???? dus dat 'nauwelijks' gaat niet helemaal op ben ik bang
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  dinsdag 24 maart 2009 @ 16:22:55 #169
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_67361429
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 16:21 schreef DevilsAndDust het volgende:

[..]

Vik, je was toch niet echt van plan om die tabletten er zo los in te gooien? .
Niet? (geintje ).
Ik ben nog erger dan de allergrootste kookn00b volgens mij .
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 24 maart 2009 @ 16:23:35 #170
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_67361457
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 16:22 schreef Greys het volgende:

[..]

Ik heb een keer een wat gepofte knoflook gegeten en de volgende dag (na uitgebreid douchen en tanden poetsen) vroegen ze op het werk WIE heeft er hier knoflook gegeten???? dus dat 'nauwelijks' gaat niet helemaal op ben ik bang
Ik ruik het dágen later nog aan m'n vingers .
Niet meer actief op Fok!
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 24 maart 2009 @ 16:24:58 #171
163650 Greys
pi_67361507
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 16:22 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Niet? (geintje ).
Wat is er mis met bouillontabletten in kokend water gooien dan?

Ik trap er in zeker? Ergens in, in elk geval?
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_67361520
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 16:23 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Ik ruik het dágen later nog aan m'n vingers .
Van die metaalzeepjes helpen wel aardig. Al heb ik er geen liggen hier, dus mijn vingers stinken altijd naar knoflook.
Weet iemand waar je die dingen kunt kopen? Blokker?
pi_67361528
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 16:18 schreef Viking84 het volgende:
Do want!

Hete bouillon: uitrekenen hoeveel je ongeveer nodig hebt, 1 blokje per 1/2 l water. Oplossen in kokend water, op zacht vuur zetten terwijl je risotto maakt.
Of zelfgemaakte bouillon.

Paddestoelenrisotto: hiervoor gebruik je gedroogde paddestoelen, die je vantevoren een aantal uren weekt in heet water. Het water wordt bruin. Als je aan het koken slaat, knijp je het vocht uit de paddestoelen en snijdt ze fijn. Het weekwater gooi je niet weg!!! Nadat de droge witte wijn (of nog lekkerder: sherry) is opgenomen, gooi je het weekwater en de stukjes paddestoel bij de rijst. Gevolg: mooie bruinige risotto, intense paddestoelsmaak Verder bouillon gebruiken.
Eventueel kun je er wat spinazie in laten slinken Gebruik op het eind parmezaanse kaas!
Evt. bestrooien met wat fijngehakte peterselie.
pi_67361531
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 16:22 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Niet? (geintje ).
Je bent tot nu toe niet erger dan ik in mijn vorige pogingen . Ik was ervan overtuigd dat melk niet kon aanbranden zolang je er nog geen griesmeel bij gegooid had, dus roerde niet. De bodem van de pan was zwart. Ik dacht dat ik de pan verbrand had . Mijn shoarma werd droog en taai, want ik dacht een stukje rauw te zien, wat helemaal niet zo was. Mijn broodjes met vis + komkommer vielen uit elkaar (op de bank) omdat ik geen rekening had gehouden dat piloletjes niet plat zijn vanonder Etc .
Op maandag 4 juli 2011 21:37 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
*O* Go Chico, go Chico, itchaburpday, go Chico 8-)
pi_67361598
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 16:24 schreef Greys het volgende:

[..]

Wat is er mis met bouillontabletten in kokend water gooien dan?

Ik trap er in zeker? Ergens in, in elk geval?
Ja, ze moeten dus wel in kokend water oplossen, maar ik vroeg aan Vik of zij van plan was om ze zo in tabletvorm in die pan te gooien. :p.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')