nee.quote:Op zaterdag 28 maart 2009 18:02 schreef Gangster-Engel het volgende:
Ben ook weer eens begonnen.
Kort vraagje; Op mijn jaaropgave staat; "ingehouden inkomensafhankelijke bijdrage ZVW". Eerlijk gezegd geen idee wat dit is. Nu zag ik bij de zorgaftrekposten de volgende tekst op internet; "Inkomensafhankelijke bijdrage, ingehouden op uw loon of betaald na aanslag". Is dit hetzelfde?
voor 2007 kun je het programma nog prima invullen om te kijken. Als je al een defenitieve aanslag hebt zul je wel een verzoek moeten doen of je opnieuw aangifte mag doen.quote:Overigens is dit blijkbaar niet meer aftrekbaar voor 2008, maar wellicht kan ik voor 2007 nog eens kijken of dat invloed heeft op mij IB.
Dank U zeer!quote:Op zaterdag 28 maart 2009 18:12 schreef Nizno het volgende:
[..]
nee.
dit is premie ZorgVerzekeringsWet.
[..]
voor 2007 kun je het programma nog prima invullen om te kijken. Als je al een defenitieve aanslag hebt zul je wel een verzoek moeten doen of je opnieuw aangifte mag doen.
23 euro huisapatheek wel opgegeven?quote:Op zaterdag 28 maart 2009 18:21 schreef Gangster-Engel het volgende:
[..]
Dank U zeer!
Laatste check; Bij de zorgaftrek moet je aan het een bepaalde drempel voldoen. Nu zit ik "officieel" 15 euro onder die drempel. Volgens mij heeft het niet zoveel zin om een beetje gunstig gaan afronden aangezien je alleen het verschil tussen je zorgkosten en de drempel (maw het surplus boven de drempel) kan aftrekken en dus niet het gehele bedrag. Dit maakt natuurlijk nogal een verschil.
Die bovenste wel. Die onderste niet, maar ik koop werkelijkwaar nooit medicijnen (ook niet paracetamol oid), geldt dat dan ook?quote:Op zaterdag 28 maart 2009 18:31 schreef Nizno het volgende:
[..]
23 euro huisapatheek wel opgegeven?
en 25 euro voor niet geschreven medicijnen?
je kan op zich best wat schuiven met bedragen, al worden sommige dingen natuurlijk onwerkelijk als ze ineens 15 euro meer worden.quote:Op zaterdag 28 maart 2009 18:55 schreef Gangster-Engel het volgende:
[..]
Die bovenste wel. Die onderste niet, maar ik koop werkelijkwaar nooit medicijnen (ook niet paracetamol oid), geldt dat dan ook?
Maar kan iemand ook even mij stelling van de vorige post bevestigen. Het scheelt namelijk nogal of we over een paar tientjes praten of over een paar honderd euro
Alvast bedankt!
quote:Op zaterdag 28 maart 2009 18:20 schreef One_conundrum het volgende:
hoe zit dat met giften die ik, student, van mijn ouders krijg. Kunnen zij opgeven?
Verdorie, dus omdat ik oa nog OV heb val ik hier natuurlijk onder die uitzondering. Toch?quote:# Het kind zelf heeft in dat kwartaal geen recht op een studiefinanciering, een tegemoetkoming in de studiekosten of een vergelijkbare buitenlandse regeling.
# De uitgaven van u en uw fiscale partner samen bedragen voor dat kind per kwartaal minimaal ¤ 285.
verplicht eigen risico is niet op te voeren als aftrekpostquote:Op zondag 29 maart 2009 13:51 schreef Bassfly het volgende:
Even een kort vraagje:
Kan je de ¤ 150,- eigen risico (indien die gebruikt is) opvoeren als kosten (aftrekpost) bij het onderdeel ziektekosten?
Mijn ma heeft namelijk haar belastingaangifte laten doen door een belastingadviseur (wel een kerel van tegen de 70 jr) en op de afdruk zag ik dat hij die ¤ 150,- wel had opgevoerd, terwijl dit volgens mij helemaal niet mag.
als je een brief hebt met verzoek tot aangifte zou je het voor 1 april moeten doen, echter uitstel aanvragen is een kwestie van 1 telefoontje.quote:Op zondag 29 maart 2009 15:16 schreef RayMania het volgende:
Moet je per se voor 1 april 2009 aangifte doen of kan het ook later?
Digid loopt namelijk te bitchen met mijn login-codes en volgens mij moet ik opnieuw aanvragen. Ik snap er geen fuck van. Nergens in een e-mail of brief wat precies je gebruikersnaam of wachtwoord is.
Nee, ik heb geen verzoek, dus dan is het gelukkig geen probleem. Of je nou voor 1 juli bericht krijgt of iets later maakt niet zo uit voor mij.quote:Op zondag 29 maart 2009 15:23 schreef Nizno het volgende:
[..]
als je een brief hebt met verzoek tot aangifte zou je het voor 1 april moeten doen, echter uitstel aanvragen is een kwestie van 1 telefoontje.
Als je geen brief hebt ontvangen mag het gewoon later.
Enige is dat je dan niet meer de slogan hebt...
voor 1 april ingestuurd voor 1 juli bricht.
Box 1, had je ook zelf kunnen uitvindenquote:Op zondag 29 maart 2009 13:27 schreef SSID het volgende:
Ok, ik heb er ook een. Ik ontvang elke maand een uitkering van een lijfrenteverzekering. Vul ik die in onder loon in box 1, of ergens anders? Ik kan het niet vinden...
Er is een verschil tussen creatief boekhouden en fraude. Dit is gewoon fraude, niet doen.quote:Op zondag 29 maart 2009 14:14 schreef Gangster-Engel het volgende:
In het kader van zelfstudie even de ander topic's bestudeerd, omdat ik altijd het gevoel heb dat ik weer wat vergeet. En jahoor weer een potentieel plusje gevonden. "Chronische ziekte aftrek"; Ik heb een bril van 288 euro gekocht afgelopen jaar. Nu blijkt de grens 325 euro te zijn om ook nog eens 800 euro chronische ziekte aftrek mee te mogen nemen.
Ik weet dat het moeilijk is om hier antwoord op te geven, maar zouden de experts nu even creatief gaan boekhouden? maw toch 350 oid opgeven
Nee, een Tj-biljet is hetzelfde als een gewoon aangiftebiljet maar dan met wat minder vragen en invulvelden.quote:Op zondag 29 maart 2009 14:20 schreef Porsche_911 het volgende:
...
Zou ik met een Tj-biljet meer kunnen terugkrijgen?
Hoe bedoel je?quote:En maakt het dan eigenlijk wat uit als je gemiddeld meer dan het belastingsvrije vermogen hebt?
Bedoel je middeling?quote:Op zondag 29 maart 2009 14:22 schreef du_ke het volgende:
Ik ga vandaag of morgen echt beginnen met invullen.
Er was zo'n regeling dat als je in inkomen flink vooruit gegaan bent (was student en werk nu) je dan wat kan compenseren/ spreiden voor een of andere post. Heb ergens een omschrijving daarvan gezien, weet iemand toevallig waar dat stond?
Moet de aangifte over 2006 en 2007 ook nog doen.
Nee, nee en ja, in box 3 mag je dit opnemen als schuld.quote:Op zondag 29 maart 2009 15:09 schreef du_ke het volgende:
Nog even een paar vragen. Moet ik de koopsubsidie die ik van Senter Novem ontvang ook opgeven als inkomsten? En is het spaarverzekeringsdeel van m'n hypotheek ook aftrekbaar? Oh en m'n studieschuld
Dat denk ik wel.quote:Op zondag 29 maart 2009 20:19 schreef DonJames het volgende:
OK, komt 'ie:
[..]
Bedoel je middeling?
[..]
Ok bedanktquote:Nee, nee en ja, in box 3 mag je dit opnemen als schuld.
Staan er nog vragen open dan?quote:Op zondag 29 maart 2009 14:11 schreef Nizno het volgende:
PS de andere vragen laat ik even aan DJ en MAW over......
Oke, je hebt mijn geweten weten de overtuigenquote:Op zondag 29 maart 2009 20:19 schreef DonJames het volgende:
OK, komt 'ie:
[..]
Er is een verschil tussen creatief boekhouden en fraude. Dit is gewoon fraude, niet doen.![]()
[..]
Voor 1 april opsturen zou betekenen voor 1 juli bericht krijgen.quote:Op zondag 29 maart 2009 20:04 schreef RD4 het volgende:
Normaal is het toch dat als je je aangifte hebt gedaan je over 8 weken een terugbetaling kan verwachten (als er niks scheef zou gaan heet dat). Zo is het tenminste afgelopen jaren gegaan, tenminste dat staat mij bij...
ja,quote:
quote:Op zaterdag 28 maart 2009 16:58 schreef G_J het volgende:
Misschien kan iemand antwoord geven op het volgende: Het is mij niet geheel duidelijk hoe het nou zit met aftrekposten en aftrekbare rente voor de eigen woning. Ik heb in 2008 als starter een eigen woning gekocht. Hierover mag ik een aantal kosten met betrekking tot financiering van de woning eenmalig ineens aftrekken. Hierbij valt te denken aan:
- afsluitprovisie
- taxatiekosten
- notariskosten m.b.t. hypotheekakte
- bereidstellingsprovisie
Bovenstaande kosten zijn exclusief taxatiekosten allen meegefinancierd in de hypotheek.
Mag ik als starter nou wel of niet de rente over bovenstaande kosten aftrekken in box-1 of valt dit buiten de eigenwoningschuld (EWS) en moet ik dit opvoeren als box-3 lening, waarover de rente niet aftrekbaar is.
Die buiging wil ik tussendoor ook alvast geven aan MAW en DJ.quote:Op zondag 29 maart 2009 21:18 schreef Gangster-Engel het volgende:
[..]
Oke, je hebt mijn geweten weten de overtuigen![]()
Overigens respect voor alle "regulars" die alle vragen (ookal komen er veel vaak terug) altijd snel en vakkundig (tenminste dat hoop ik) beantwoorden.! Maw tof dat jullie dit nu al een paar jaar doen!
De rente over de meegefinancierde kosten is niet aftrekbaar. De kosten zijn aftrekbaar maar dit deel van de lening valt dan in box 3.quote:Op zaterdag 28 maart 2009 16:58 schreef G_J het volgende:
Misschien kan iemand antwoord geven op het volgende: Het is mij niet geheel duidelijk hoe het nou zit met aftrekposten en aftrekbare rente voor de eigen woning. Ik heb in 2008 als starter een eigen woning gekocht. Hierover mag ik een aantal kosten met betrekking tot financiering van de woning eenmalig ineens aftrekken. Hierbij valt te denken aan:
- afsluitprovisie
- taxatiekosten
- notariskosten m.b.t. hypotheekakte
- bereidstellingsprovisie
Bovenstaande kosten zijn exclusief taxatiekosten allen meegefinancierd in de hypotheek.
Mag ik als starter nou wel of niet de rente over bovenstaande kosten aftrekken in box-1 of valt dit buiten de eigenwoningschuld (EWS) en moet ik dit opvoeren als box-3 lening, waarover de rente niet aftrekbaar is.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |