abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67352363
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 11:48 schreef Nizno het volgende:

[..]

lukt je ook niet.
Omdat het alleen een doorlink is als je het programma download.
Maar goed ik ben zo lief dat ik het nog helemaal voor je heb opgezocht ook...
Had je natuurlijk ook zelf via de site kunnen proberen...

https://webdiensten.belastingdienst.nl/VIADownload/index.html
ohh, ok. thanks! dus het programma helemaal opnieuw installeren. Dan vul ik zelf wel even die paar dingen in
  dinsdag 24 maart 2009 @ 15:40:16 #52
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_67359903
Even een vraag over het al dan niet aangeven van een erfenis

Mijn vader is afgelopen jaar overleden. Nu is er een erfenis in de vorm van een huis en wat spaartegoeden. Mijn moeder bezit de helft, dus de helft van het totaal is de erfenis. Er was een testament (en wetgeving) dat alles over ging op de langstlevende. Wel is er al een kindsdeel bepaald (1/3 van de totale erfenis).

Volgens de accountant van mijn broer hoeven we dit niet in de aangifte op te nemen omdat we het nog niet genoten hebben. Volgens mij moet ik het wel aangeven omdat op papier mijn moeder nu een schuld aan ons moet betalen.

Wie biedt
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 24 maart 2009 @ 17:11:19 #53
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_67363206
Je zegt het zelf: je moeder heeft een schuld aan de kinderen. Dus de kinderen hebben een vordering. Gevolg: belast in box 3.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_67363307
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 17:11 schreef ManAtWork het volgende:
Je zegt het zelf: je moeder heeft een schuld aan de kinderen. Dus de kinderen hebben een vordering. Gevolg: belast in box 3.
Ik meen dat dat juist gedefiscaliseerd was. Even zoeken
pi_67363925
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 15:40 schreef sanger het volgende:
Even een vraag over het al dan niet aangeven van een erfenis

Mijn vader is afgelopen jaar overleden. Nu is er een erfenis in de vorm van een huis en wat spaartegoeden. Mijn moeder bezit de helft, dus de helft van het totaal is de erfenis. Er was een testament (en wetgeving) dat alles over ging op de langstlevende. Wel is er al een kindsdeel bepaald (1/3 van de totale erfenis).
Mag ik hieruit concluderen dat het testament afwijkt van de wettelijke verdeling, en dus dat er behalve moeder meerdere erfgenamen zijn die geen geljik deel krijgen? Immers, moeder erft de helft (1,5/3 deel), dan blijft er nog 1,5/3 deel over waar jij 1/3 van krijgt, en een andere partij 1/6 deel. Ik heb er niet heel veel verstand van, maar dit is dan niet gelijk aan de wettelijke verdeling?
quote:
Volgens de accountant van mijn broer hoeven we dit niet in de aangifte op te nemen omdat we het nog niet genoten hebben. Volgens mij moet ik het wel aangeven omdat op papier mijn moeder nu een schuld aan ons moet betalen.

Wie biedt
In art. 5.4 IB staat inderdaad dat deze vordering en schuld zijn gedefiscaliseerd, maar dat geldt alleen voor erfenissen die verdeeld zijn volgens de wettelijke verdeling.
  dinsdag 24 maart 2009 @ 18:26:38 #56
65960 sanger
pi_67365358
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 17:35 schreef DonJames het volgende:

[..]

Mag ik hieruit concluderen dat het testament afwijkt van de wettelijke verdeling, en dus dat er behalve moeder meerdere erfgenamen zijn die geen geljik deel krijgen? Immers, moeder erft de helft (1,5/3 deel), dan blijft er nog 1,5/3 deel over waar jij 1/3 van krijgt, en een andere partij 1/6 deel. Ik heb er niet heel veel verstand van, maar dit is dan niet gelijk aan de wettelijke verdeling?
De erfenis is gelijk aan de wettelijke verdeling. In mijn vorige post had het al 1/6 moeten zijn ipv 1/3.
quote:
In art. 5.4 IB staat inderdaad dat deze vordering en schuld zijn gedefiscaliseerd, maar dat geldt alleen voor erfenissen die verdeeld zijn volgens de wettelijke verdeling.
Dus niets aangeven
  dinsdag 24 maart 2009 @ 19:26:17 #57
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_67367283
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 17:15 schreef DonJames het volgende:

[..]

Ik meen dat dat juist gedefiscaliseerd was. Even zoeken
Volgens de wettelijke verdeling wel.
Maar was op het verkeerde been gezet door de typo. (1/3 i.p.v. 1/6)

dinsdag 24 maart 2009 @ 20:01:20 #58
65960 sanger
pi_67368507
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 19:26 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Volgens de wettelijke verdeling wel.
Maar was op het verkeerde been gezet door de typo. (1/3 i.p.v. 1/6)

Sorry
pi_67369770
even een klein vraagje
ik heb dit jaar meegedaan aan een aantal onderzoeken bij het Radboud moet ik deze ook opgeven en zo ja waar ?
bedrag is ongeveer 50 euro
Op het jaarafschrift staat het als onkostenvergoedingen,reiskostenvergoedingen en overige vergoedingen maar waar kan ik dat vinden in het aangifte programma

[ Bericht 43% gewijzigd door gers op 24-03-2009 20:44:54 ]
[b]Op <ahref="http://forum.fok.nl/topic/1286014/2/50#68576888" target="_blank" >vrijdag 1 mei 2009 23:32</a> schreef swarmahoer het volgende:[/b]
neem een voorbeeld aan de kwaliteitsposts van gers :P
pi_67370587
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 20:37 schreef gers het volgende:
even een klein vraagje
ik heb dit jaar meegedaan aan een aantal onderzoeken bij het Radboud moet ik deze ook opgeven en zo ja waar ?
bedrag is ongeveer 50 euro
Op het jaarafschrift staat het als onkostenvergoedingen,reiskostenvergoedingen en overige vergoedingen maar waar kan ik dat vinden in het aangifte programma
Hoef je niet op te geven
  donderdag 26 maart 2009 @ 17:12:15 #61
202348 Susi
Temple of Love
pi_67436071
tvp. Ik ga er zo mee beginnen en heb er nog nooit één ingevuld, dus ik zal wel vragen hebben
  donderdag 26 maart 2009 @ 17:17:39 #62
236716 motherflocker
live for the weekends
pi_67436265
Heb een vraag, moet je als je de studiekosten wilt opgeven je basis stufi beurs opgeven of je totale ontvangen beurs per maand dus incl lening?

en kan ik alle studiekosten terug vragen?
PSV
4 in a row!
29-04-2007 PSV kampioen met 1 doelpunt verschil!
pi_67436457
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 17:17 schreef motherflocker het volgende:
Heb een vraag, moet je als je de studiekosten wilt opgeven je basis stufi beurs opgeven of je totale ontvangen beurs per maand dus incl lening?

en kan ik alle studiekosten terug vragen?
Lees mijn mooie uitleg eerst even (linkje staat in OP)
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 26 maart 2009 @ 17:26:03 #64
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_67436586
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 17:22 schreef DonJames het volgende:

[..]

Lees mijn mooie uitleg eerst even (linkje staat in OP)
niet boos worden schat...... adem in... adem uit....
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  donderdag 26 maart 2009 @ 18:19:39 #65
202348 Susi
Temple of Love
pi_67438153
Ik heb in 2008 een deel in het buitenland gezeten vanwege mijn studie, maar ik vul in dat ik gewoon volgens de mensen die in 2008 in Nederland aangifte wil doen, want dat lijkt mij het goedkoopst. Ik werk hier namelijk niet en krijg gewoon stufi.
pi_67438194
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 17:26 schreef Nizno het volgende:

[..]

...... adem in... adem uit....
En om gezondheidsredenen: Herhaal dit proces volcontinue
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_67441674
He, he, alle topics doorgelezen.
Dit is mijn geval.
Jarenlang heb ik ongeveer ¤700,- teruggekregen, alleen dit jaar moet ik ineens ¤ 2400,- betalen?
Oke, er is wel wat verandert, ik heb een huis gekocht in mei 2008. Ik heb toen gelijk, op aanraden van iedereen in mijn omgeving, de voorlopige teruggaaf ingevuld. Elke maand rond de ¤ 500,- ontvangen
Maar nu ik alles aan het invullen ben moet ik ineens, door het ontvangen van de voorlopige teruggaaf, ¤ 2400,- betalen!
Als ik dat bedrag op nul zet krijg ik ¤ 757,- terug.
Hoe kan dit?
Want ik heb alle kosten Afsluitprovisie, Borgtochtafdracht, Bankgarantiekosten ingevuld.
Nu las ik in een ander deel dat ik ook andere kosten kan invullen bij Aftrekbare rente en financieringskosten eigen woning.
Nu heb ik concreet 2 vragen (eerste hoort hier misschien niet helemaal thuis)
1 Wat heeft de voorlopige teruggaaf voor zin als je die het jaar erop weer bijna volledig moet terugbetalen? Als je die toch moet terugbetalen, hoe kan het dan dat de hypotheekrente aftrek zo duur is voor de regering? (stiekem 2 vragen in 1)
2 Op mijn hypotheekakte staat onderaan de streep Maximale hypotheek in box 1 ¤ 226.633,-
In dat bedrag zit een bedrag van ¤ 3383,- aan financieringskosten (NHG kosten, Hypotheekakte, Afsluitkosten en Taxatiekosten). Kan ik nu die financieringskosten opvoeren bij Aftrekbare rente en financieringskosten eigen woning. en dat bedrag van ¤ 3383,- aftrekken van de ¤ 226.633,-?

Ik hoop niet dat het teveel tekst is.
  donderdag 26 maart 2009 @ 20:22:08 #68
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_67442176
Hoort een Beter af tandarts Polis 2 sterren ook bij de premie aanvullende zorgverzekering?
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 26 maart 2009 @ 20:35:28 #69
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_67442615
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 20:22 schreef Zwansen het volgende:
Hoort een Beter af tandarts Polis 2 sterren ook bij de premie aanvullende zorgverzekering?
ja
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  donderdag 26 maart 2009 @ 21:04:35 #70
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_67443653
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 20:35 schreef Nizno het volgende:

[..]

ja
Dank je.
pi_67444395
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 20:07 schreef Arliator het volgende:
Dit is mijn geval.
Jarenlang heb ik ongeveer ¤700,- teruggekregen, alleen dit jaar moet ik ineens ¤ 2400,- betalen?
Oke, er is wel wat verandert, ik heb een huis gekocht in mei 2008. Ik heb toen gelijk, op aanraden van iedereen in mijn omgeving, de voorlopige teruggaaf ingevuld. Elke maand rond de ¤ 500,- ontvangen
Maar nu ik alles aan het invullen ben moet ik ineens, door het ontvangen van de voorlopige teruggaaf, ¤ 2400,- betalen!
Hoe kan dit?
Want ik heb alle kosten Afsluitprovisie, Borgtochtafdracht, Bankgarantiekosten ingevuld.
Nu las ik in een ander deel dat ik ook andere kosten kan invullen bij Aftrekbare rente en financieringskosten eigen woning.
1 Wat heeft de voorlopige teruggaaf voor zin als je die het jaar erop weer bijna volledig moet terugbetalen? Als je die toch moet terugbetalen, hoe kan het dan dat de hypotheekrente aftrek zo duur is voor de regering? (stiekem 2 vragen in 1)
2 Op mijn hypotheekakte staat onderaan de streep Maximale hypotheek in box 1 ¤ 226.633,-
In dat bedrag zit een bedrag van ¤ 3383,- aan financieringskosten (NHG kosten, Hypotheekakte, Afsluitkosten en Taxatiekosten). Kan ik nu die financieringskosten opvoeren bij Aftrekbare rente en financieringskosten eigen woning. en dat bedrag van ¤ 3383,- aftrekken van de ¤ 226.633,-?

Heb je wel je betaalde hypotheekrente ingevuld???
pi_67444439
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 20:07 schreef Arliator het volgende:
Dit is mijn geval.
Hoe kan dit?
1 Wat heeft de voorlopige teruggaaf voor zin als je die het jaar erop weer bijna volledig moet terugbetalen?
Dat is in jouw geval zo, maar dit betekent gewoon dat je een te hoge VT hebt aangevraagd. (of je hebt iets anders fout gedaan)
quote:
Als je die toch moet terugbetalen, hoe kan het dan dat de hypotheekrente aftrek zo duur is voor de regering? (stiekem 2 vragen in 1)
Zie 1. En er zijn heel wat mensen met een veel hogere hypotheek
quote:
In dat bedrag zit een bedrag van ¤ 3383,- aan financieringskosten (NHG kosten, Hypotheekakte, Afsluitkosten en Taxatiekosten). Kan ik nu die financieringskosten opvoeren bij Aftrekbare rente en financieringskosten eigen woning.
Voor zover die kosten zien op de hypotheek (en dus niet de notariskosten van de overdracht van het huis): ja.
quote:
en dat bedrag van ¤ 3383,- aftrekken van de ¤ 226.633,-?
Nee!
quote:
Nou, het was wel even zweten hoor!
pi_67444666
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 21:25 schreef ryan_atwood het volgende:

[..]

Heb je wel je betaalde hypotheekrente ingevuld???
Zal misschien wel een dom antwoord zijn, maar ik heb een spaarhypotheek en volgens mijn omgeving kan je dan het volledige bedrag terugvragen via de VT
pi_67444781
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 21:33 schreef Arliator het volgende:

[..]

Zal misschien wel een dom antwoord zijn, maar ik heb een spaarhypotheek en volgens mijn omgeving kan je dan het volledige bedrag terugvragen via de VT
Dus je hebt een VT aangevraagd ter grootte van je volledige hypotheekrente? !
Doe jezelf een lol en luister nooit meer naar die mensen!
pi_67445124
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 21:26 schreef DonJames het volgende:

[..]

[quote]Dat is in jouw geval zo, maar dit betekent gewoon dat je een te hoge VT hebt aangevraagd. (of je hebt iets anders fout gedaan)
Oh oh, dus wat ik heb gedaan kan dus wel. Dus dat betekent dat ik gewoon moet gaan dokken.
Ga ik maar snel kijken wat ik dan voor bedrag moet invullen bij mijn VT zodat ik dit volgend jaar niet heb.(als ik dat nog ga doen, het terugvragen dus)
quote:
Zie 1. En er zijn heel wat mensen met een veel hogere hypotheek
En die vullen dus niet allemaal een te hoge VT in. Maar als ik nu geen VT aanvraag, dan krijg ik volgend jaar het volledige jaarbedrag terug. Maar dat wordt dan weer bij mijn inkomsten opgeteld waardoor ik dat bedrag het jaar daarop toch weer moet terugbetalen. Of zit ik nu helemaal fout te denken?
quote:
Voor zover die kosten zien op de hypotheek (en dus niet de notariskosten van de overdracht van het huis): ja.
Oke, duidelijk
quote:
Nee!
Ook duidelijk
quote:
Nou, het was wel even zweten hoor!
Ach, ik houd er zelf niet van om lappen tekst te lezen tenzij echt mijn interesse heeft. Vandaar.

[ Bericht 0% gewijzigd door Arliator op 26-03-2009 21:52:01 (Foute zinsopbouw) ]
pi_67445211
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 21:36 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dus je hebt een VT aangevraagd ter grootte van je volledige hypotheekrente? !
Doe jezelf een lol en luister nooit meer naar die mensen!
Ja dus. Het zag er zo goed uit.
Daar begin ik nu ook achter te komen.
Is wel een dure grap, luisteren naar verkeerde adviezen
Maar ach, je bent nooit te oud om te leren, al kost het wel wat
pi_67445326
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 21:46 schreef Arliator het volgende:
...
En die vullen dus niet allemaal een te hoge VT in. Maar als ik nu geen VT aanvraag, dan krijg ik volgend jaar het volledige jaarbedrag terug. Maar dat wordt dan weer bij mijn inkomsten opgeteld waardoor ik dat bedrag het jaar daarop toch weer moet terugbetalen. Of zit ik nu helemaal fout te denken?
Je zit helemaal fout te denken, je belastingteruggaaf moet je niet optellen bij je inkomen! Laat me raden, dat hebben diezelfde heldere lichten die je over je VT hebben geadviseerd je verteld
quote:
...
Ach, ik houd er zelf niet van om lappen tekst te lezen tenzij het me echt me interesse heeft. Vandaar.
Waarschijnlijk ben je dan ook vrij snel en ongeïnteresseerd door het VT-aanvraagprogramma gegaan, anders had je wel gezien dat je iets deed wat niet juist was
Het is in elk geval niet strafbaar of tegen de wet o.i.d., maar het is wel knap zonde van de rente die nog moet betalen over de aanslag.
pi_67445583
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 21:51 schreef DonJames het volgende:

[..]

[quote]Je zit helemaal fout te denken, je belastingteruggaaf moet je niet optellen bij je inkomen! Laat me raden, dat hebben diezelfde heldere lichten die je over je VT hebben geadviseerd je verteld
Sorry, verkeerd geformuleerd. Dat staat ingevuld bij Ontvangen voorlopige teruggaaf inkomstenbelasting en premie volksverzeringen
Dit was mijn eigen interpretatie.
Laat ik nu die heldere lichten niet teveel afvallen, ben zelf uiteindelijk zelf verantwoordelijk.
quote:
Waarschijnlijk ben je dan ook vrij snel en ongeïnteresseerd door het VT-aanvraagprogramma gegaan, anders had je wel gezien dat je iets deed wat niet juist was
Het is in elk geval niet strafbaar of tegen de wet o.i.d., maar het is wel knap zonde van de rente die nog moet betalen over de aanslag.
Ik ben er, voor mijn doen, vrij serieus doorheen gegaan. Maar ik geef toe, ik vind het niet het leukste werk.
En om eerlijk toe te geven, ik zou ook nu nog niet weten welk bedrag ik dan wel zou moeten invullen bij mijn VT
Want ik kan nergens, of ik heb er drie keer overheen gelezen, vinden wat voor bedrag ik dan wel kan terugvragen voor de VT
pi_67446122
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 21:58 schreef Arliator het volgende:

[..]

Sorry, verkeerd geformuleerd. Dat staat ingevuld bij Ontvangen voorlopige teruggaaf inkomstenbelasting en premie volksverzeringen
Dit was mijn eigen interpretatie.
Op die manier. Maar het maakt niet uit of je nou een VT aanvraagt en uiteindelijk bij de aangifte niks meer terug krijgt, of dat je geen VT aanvraagt en alles bij de aangifte terug krijgt. Op wat renteverschillen na, dan.
quote:
Laat ik nu die heldere lichten niet teveel afvallen, ben zelf uiteindelijk zelf verantwoordelijk.
Een waarheid als een
quote:
Ik ben er, voor mijn doen, vrij serieus doorheen gegaan. Maar ik geef toe, ik vind het niet het leukste werk.
En om eerlijk toe te geven, ik zou ook nu nog niet weten welk bedrag ik dan wel zou moeten invullen bij mijn VT
Want ik kan nergens, of ik heb er drie keer overheen gelezen, vinden wat voor bedrag ik dan wel kan terugvragen voor de VT
Als je gewoon het programmatje invult kan je je loon invullen, wat aftrekposten én de hypoteekrente. Als je dat allemaal doet moet het (ongeveer) goed komen, voor de zekerheid kan je nog wat minder hypotheekrente invullen zodat je aan het eind niet hoeft bij te betalen. Of je doet zoals ik, je vraagt gewoon geen VT aan. Lekker spaarpotje, en de rente is hoger dan de meeste spaarrekeningen.
pi_67446809
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 22:11 schreef DonJames het volgende:

[..]

[quote]Op die manier. Maar het maakt niet uit of je nou een VT aanvraagt en uiteindelijk bij de aangifte niks meer terug krijgt, of dat je geen VT aanvraagt en alles bij de aangifte terug krijgt. Op wat renteverschillen na, dan.
Ik moet hier misschien maar een apart topic over openen (of bestaat dat al?) want dit heeft niet zoveel meer te maken met de aangifte. Want toch snap ik iets niet. Want als je alles in een keer terugkrijgt, komt het jaar daarop toch ook weer op je aangifte? Dan moet je dat toch alsnog weer betalen?

quote:
Een waarheid als een
Zelfkennis is af en toe een groot goed.

quote:
Als je gewoon het programmatje invult kan je je loon invullen, wat aftrekposten én de hypoteekrente. Als je dat allemaal doet moet het (ongeveer) goed komen, voor de zekerheid kan je nog wat minder hypotheekrente invullen zodat je aan het eind niet hoeft bij te betalen. Of je doet zoals ik, je vraagt gewoon geen VT aan. Lekker spaarpotje, en de rente is hoger dan de meeste spaarrekeningen.
Dat is dus mijn probleem, ik weet niet wat mijn hypotheekrente is, niet meer in ieder geval.
Maar goed, wat ik al zei, dit gaat niet meer over de aangifte, maar over de VT.
Ik moet voor de aangifte gewoon flink dokken, nu alleen zaak om het voor volgend jaar beter te regelen.
pi_67454116
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 22:28 schreef Arliator het volgende:

[..]

Ik moet hier misschien maar een apart topic over openen (of bestaat dat al?) want dit heeft niet zoveel meer te maken met de aangifte.
Misschien niet met de aangifte, maar wel met inkomstenbelasting.
quote:
Want toch snap ik iets niet. Want als je alles in een keer terugkrijgt, komt het jaar daarop toch ook weer op je aangifte? Dan moet je dat toch alsnog weer betalen?
In het kort werkt het als volgt (met fictieve, afgeronde bedragen en percentages)
- Stel, je verdient 50.000/jaar, hier is 19.500 belasting over verschuldigd. Dit wordt volledig door je werkgever ingehouden van je brutosalaris.
- Nu koop je een huis, je moet 12.000 rente per jaar betalen.
- Doordat je de hypotheekrente aftrekbaar is, wordt je jaarinkomen waar je belasting over moet betalen niet 50.000, maar (50.000-12.000)=38.000.
- Over die 38.000 is 14.500 aan belasting verschuldigd, maar je baas heeft al 19.500 ingehouden. Dat is 5.000 te veel!
- Die 5.000 kan je terug krijgen als je na afloop van het jaar de aangifte inkomstenbelasting doet.
- Wat ook kan, is vooraf een voorlopige teruggaaf aanvragen. Je krijgt nu niet de 5.000 pas na afloop van het jaar, maar gedurende het hele jaar krijg je elke maand (5.000/12) = 417/maand. Na afloop van het jaar doe je dan aangifte, en dan krijg je niks meer terug natuurlijk.
Helder?
quote:

Dat is dus mijn probleem, ik weet niet wat mijn hypotheekrente is, niet meer in ieder geval.
Dat krijg je op een overzichtje van de bank. Of je kan het ook wel uitrekenen, de rente staat immers in je akte/overeenkomst.
  vrijdag 27 maart 2009 @ 11:53:00 #82
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_67458276
Even een vraagje; weet iemand wat wordt verstaan onder "chronische ziekte kind". Geldt dat ook als dat kind een PGB heeft? En wat wordt bedoelt met "specifieke uitgaven"?

Ik ben nu aan het invullen en zie dit nu pas Als ik dit in mag vullen als aftrekpost dan heb ik dat dus al die jaren hiervoor niet gedaan......
  vrijdag 27 maart 2009 @ 12:51:42 #83
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_67459795
Druk eens op F1,...
  vrijdag 27 maart 2009 @ 13:00:05 #84
21112 ArnoKlaassen
The Magnificient One
pi_67460005
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 11:53 schreef childintime het volgende:
Even een vraagje; weet iemand wat wordt verstaan onder "chronische ziekte kind". Geldt dat ook als dat kind een PGB heeft? En wat wordt bedoelt met "specifieke uitgaven"?

Ik ben nu aan het invullen en zie dit nu pas Als ik dit in mag vullen als aftrekpost dan heb ik dat dus al die jaren hiervoor niet gedaan......
Verder geldt de vaste aftrek voor ieder kind onder de volgende voorwaarden:

Het kind was op 31 december 2007 jonger dan 27 jaar

U of uw fiscale partner deed voor het kind in 2008 meer dan 325 aan specifieke uitgaven

U of uw fiscale partner onderhield het kind voor minimaal 400 per kwartaal. Of u of uw fiscale partner had recht op kinderbijslag (of een vergelijkbare buitenlandse uitkering) voor het kind

Kortom je moet kosten hebben gemaakt voor je kind en hiervan de facturen kunnen overleggen
pi_67466381
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 08:59 schreef DonJames het volgende:

[..]

Misschien niet met de aangifte, maar wel met inkomstenbelasting.
[..]

In het kort werkt het als volgt (met fictieve, afgeronde bedragen en percentages)
- Stel, je verdient 50.000/jaar, hier is 19.500 belasting over verschuldigd. Dit wordt volledig door je werkgever ingehouden van je brutosalaris.
- Nu koop je een huis, je moet 12.000 rente per jaar betalen.
- Doordat je de hypotheekrente aftrekbaar is, wordt je jaarinkomen waar je belasting over moet betalen niet 50.000, maar (50.000-12.000)=38.000.
- Over die 38.000 is 14.500 aan belasting verschuldigd, maar je baas heeft al 19.500 ingehouden. Dat is 5.000 te veel!
- Die 5.000 kan je terug krijgen als je na afloop van het jaar de aangifte inkomstenbelasting doet.
- Wat ook kan, is vooraf een voorlopige teruggaaf aanvragen. Je krijgt nu niet de 5.000 pas na afloop van het jaar, maar gedurende het hele jaar krijg je elke maand (5.000/12) = 417/maand. Na afloop van het jaar doe je dan aangifte, en dan krijg je niks meer terug natuurlijk.
Helder?
[..]

Dat krijg je op een overzichtje van de bank. Of je kan het ook wel uitrekenen, de rente staat immers in je akte/overeenkomst.

Dank je wel!
Dank zij je antwoorden snap ik er iets meer van.
Ik was nog wat vergeten op te voeren.
De NHG kosten en dergelijke. Als ik die er nu optel moet ik nu nog maar ¤ 500,- betalen.
Jeetje, Wouter Bos zal dolblij zijn met mensen zoals ik, mensen die allemaal posten vergeten af te trekken.

Ik ga straks alles nog stap voor stap doorlopen. En indien nodig hier nog een vraag stellen. Zal bijna wel
Daarna ga ik me nog maar eens storten op de VT, maar die heeft minder haast.

Nogmaals bedankt tot zover!!! Je hebt me enorm geholpen. Volgend jaar ga ik (hopelijk) laten zien dat ik hiervan geleerd heb. Sowieso eerder beginnen met invullen.
  vrijdag 27 maart 2009 @ 16:53:57 #86
105905 peejdorie
... kinderpindakaas!
pi_67467600
wellicht al eerder gesteld:

Waarom kan je alleen loon en ziektewetuitkering invullen bij inkomsten uit tegenwoordige dienstbetrekkingen? En staat er bij "Inkomsten uit vroegere dienstbetrekkingen" alleen pensioen, lijfrente en andere uitkeringen?
Ik heb juist nu geen baantje meer naast mijn studie, maar wel een pensioenfonds vanwege overlijden vader.

Hoe los ik dit op?
pi_67467949
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 16:53 schreef peejdorie het volgende:

Waarom kan je alleen loon en ziektewetuitkering invullen bij inkomsten uit tegenwoordige dienstbetrekkingen? En staat er bij "Inkomsten uit vroegere dienstbetrekkingen" alleen pensioen, lijfrente en andere uitkeringen?
Ik heb juist nu geen baantje meer naast mijn studie, maar wel een pensioenfonds vanwege overlijden vader.

Hoe los ik dit op?
Nou, waar zou het onder vallen denk je?
  vrijdag 27 maart 2009 @ 18:17:13 #88
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_67469944
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 16:53 schreef peejdorie het volgende:

Hoe los ik dit op?
Beetje vreemd inderdaad om een vraag te stellen waar het antwoord bij in staat.
pi_67472067
Vraagje,

Over 2007 kreeg ik ongeveer 1000 euro terug waarvan 400 ongeveer van mijn bril. Nu staat er dat ik 0 euro terug krijg. Klopt toch niet? is gewoon dezelfde werkgever alleen ik krijg meer salaris.

[ Bericht 29% gewijzigd door portable op 27-03-2009 20:21:32 ]
pi_67473871
Kom je wel boven de drempel voor ziektekosten uit? De drempel is voor 2008 maar 1,65% maar daar staat wel tegenover dat een aantal aftrekposten vervallen zijn (waaronder de standaardpremie voor de zorgverzekering en de door je werkgever afgedragen bijdrage ZVW). Je bent meer gaan verdienen, kan het zijn dat het daardoor komt?
pi_67474173
Ligt aan die ZVW, want die kan je dit jaar niet invullen?
pi_67478565
Ik heb zo'n 200 euro Bijdrageloon ZVW afgedragen. Kan ik dit terugkrijgen?

edit: Zie het al in de OP staan:
quote:
Ziektekosten Omdat er erg vaak dezelfde vragen lang komen over de (algemene) ziektekosten, staat hier een overzicht van de aftrekbare en niet-aftrekbare ziektekosten. Zo staat hier o.a. dat de premie voor de basisverzekering niet aftrekbaar is in 2008. Ook is de inkomensafhankelijke bijdrage ZVW komen te vervallen als aftrekpost. Daar staat tegenover dat je de zorgtoeslag ook niet meer hoeft op te geven c.q. te corrigeren op de aftrekbare kosten. Ook is de drempel van de ziektekosten sterk verminderd.
Jammer, ik ben student.
  Moderator / Kerstkaart terrorist vrijdag 27 maart 2009 @ 22:07:52 #93
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_67478682
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 20:09 schreef Serinde het volgende:
Kom je wel boven de drempel voor ziektekosten uit? De drempel is voor 2008 maar 1,65% maar daar staat wel tegenover dat een aantal aftrekposten vervallen zijn (waaronder de standaardpremie voor de zorgverzekering en de door je werkgever afgedragen bijdrage ZVW). Je bent meer gaan verdienen, kan het zijn dat het daardoor komt?
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 22:05 schreef TubewayDigital het volgende:
Ik heb zo'n 200 euro Bijdrageloon ZVW afgedragen. Kan ik dit terugkrijgen?
Het staat gewoon 2 posts boven de jouwe.
pi_67478905
bedankt, beetje teleurgesteld in wat ik terugkrijg.
pi_67494258
Heb sinds november een klein baantje bij een bedrijfje in de buurt. Loonstrookje van november gehad, prima, in december loon gehad maar geen loonstrookje. Ik melden dat ik het loonstrookje van december óf een jaaropgave nodig heb voor m'n belasting aangifte. Na anderhalve maand er achteraan gezeten te hebben, stuurt ie me per mail mijn 'loonstrookje van december', kijk in de bijlage, is het m'n loonstrookje van november die ik dus al lang heb :-/

Schiet ik lekker mee op, zo vlak voor 1 april >_>
pi_67495593
Me pa liet het door de FNV doen de belastingaangifte, maar kreeg net een mailtje van fnv waarin hij vroeg:" premie lijfrente je in 2008 betaald hebt."

Maar waar kun je dit weer vinden?
Fnv had het over:"Dat zal wel staan op de polis of overzicht van je lijfrente verzekering."

Maja me pa weet nergens van.
Hele admin wel doorgezocht maar...
Alvast bedankt.
Ik zwaai naar dieren.
pi_67495771
Ik ben bezig met de belastingaangifte van een oom van mij. Hij heeft vorig jaar een geldbedrag geschonken aan zijn kind die in het buitenland woont (¤ 3000). Mag hij dit bedrag opvoeren als aftrekpost? Volgens hem wel omdat hij dit voor de aangfite van 2007 ook heeft gedaan.... ik ben hier alleen niet helemaal zeker van. Heb wat info opgezocht op de site van de belastingdienst, maar deze is te gefragmenteerd om hier iets wijzer uit worden.

Zijn dochter is < 30 jaar en ontvangt geen kinderbijslag of een tegemoetkoming in de studiekosten. Alvast dank!
  Moderator / Kerstkaart terrorist zaterdag 28 maart 2009 @ 16:41:27 #98
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_67496480
quote:
Op zaterdag 28 maart 2009 15:12 schreef nVincible het volgende:
Heb sinds november een klein baantje bij een bedrijfje in de buurt. Loonstrookje van november gehad, prima, in december loon gehad maar geen loonstrookje. Ik melden dat ik het loonstrookje van december óf een jaaropgave nodig heb voor m'n belasting aangifte. Na anderhalve maand er achteraan gezeten te hebben, stuurt ie me per mail mijn 'loonstrookje van december', kijk in de bijlage, is het m'n loonstrookje van november die ik dus al lang heb :-/

Schiet ik lekker mee op, zo vlak voor 1 april >_>
heb je verzoek gedaan om aangifte te doen?
Zo ja even bellen voor uitstel.

Daarna je baas bellen dat hij je een jaaropgave moet sturen.
pi_67496968
Misschien kan iemand antwoord geven op het volgende: Het is mij niet geheel duidelijk hoe het nou zit met aftrekposten en aftrekbare rente voor de eigen woning. Ik heb in 2008 als starter een eigen woning gekocht. Hierover mag ik een aantal kosten met betrekking tot financiering van de woning eenmalig ineens aftrekken. Hierbij valt te denken aan:

- afsluitprovisie
- taxatiekosten
- notariskosten m.b.t. hypotheekakte
- bereidstellingsprovisie

Bovenstaande kosten zijn exclusief taxatiekosten allen meegefinancierd in de hypotheek.

Mag ik als starter nou wel of niet de rente over bovenstaande kosten aftrekken in box-1 of valt dit buiten de eigenwoningschuld (EWS) en moet ik dit opvoeren als box-3 lening, waarover de rente niet aftrekbaar is.
pi_67498619
Ben ook weer eens begonnen.

Kort vraagje; Op mijn jaaropgave staat; "ingehouden inkomensafhankelijke bijdrage ZVW". Eerlijk gezegd geen idee wat dit is. Nu zag ik bij de zorgaftrekposten de volgende tekst op internet; "Inkomensafhankelijke bijdrage, ingehouden op uw loon of betaald na aanslag". Is dit hetzelfde?

Overigens is dit blijkbaar niet meer aftrekbaar voor 2008, maar wellicht kan ik voor 2007 nog eens kijken of dat invloed heeft op mij IB.
pluk de dag (alleen niet te vroeg)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')