Ik denk dat ze het ster zijn meer te danken heeft aan alle media aandacht rondom haar ziekte en haar denkwijze.quote:Op zondag 22 maart 2009 12:40 schreef Seneca het volgende:
Wie? Ben je tegenwoordig al een ster als je in een nietszeggend realityshowtje gespeeld hebt?
same herequote:Op zondag 22 maart 2009 12:45 schreef Specularium het volgende:
Het is dat DWDD een keer aandacht aan haar heeft besteed, anders zou ik niet weten wie het was.
In Engeland ben je al gauw een ster als je met programma's als Big Brother e.d. meespeelt. Wordt nogal breed uitgemeten in de pers.quote:Op zondag 22 maart 2009 12:40 schreef Seneca het volgende:
Wie? Ben je tegenwoordig al een ster als je in een nietszeggend realityshowtje gespeeld hebt?
Natuurlijk is het triest. Maar er gaan dagelijks tientallen, zo niet honderden mensen dood aan kanker, en daar hoor je nooit iets van. Voor zover ik weet heeft deze mevrouw niet het internet uitgevonden of iets dergelijks, of de honger de wereld uitgeholpen, dus ik begrijp niet waar alle deze aandacht omtrent haar persoon vandaan komt.quote:Op zondag 22 maart 2009 12:49 schreef ruby het volgende:
[..]
In Engeland ben je al gauw een ster als je met programma's als Big Brother e.d. meespeelt. Wordt nogal breed uitgemeten in de pers.![]()
Triest dat je op zo'n jonge leeftijd al komt te overlijden door die zo'n kloteziekte.
quote:Op zondag 22 maart 2009 12:44 schreef vosss het volgende:
Godverdomme, is dat verlept wijf dood, haalt ze nog de kranten
Telegraphquote:Although she was frequently vilified, Jade Goody's final days as a victim of cancer saw her transformed into a serious figure whose frankness about her illness was deemed by some to be beneficial to the wider community. Her decision to live out those days in public earned her large sums of money from the media, but she insisted that her motive for this was to assure the future of the two young sons she left behind.
The first time she was mentioned in the press, in May 2002, Jade Goody was described as a "pretty dental nurse, 20, from London". But 24 hours later, as she began her gobby, ignorant trajectory in the Big Brother house, The People went on the attack under the headline: "Why we must lob the gob". Before long it was open season. The Sun called her a hippo, then a baboon, before launching its campaign to "vote out the pig". The Sunday Mirror rejected porcine comparisons on the ground that it was "insulting – to pigs".
Inside the "BB" house, Jade Goody found herself in bed with her male housemate, PJ, who ran away, shrieking. Her drunken striptease in a drinking game rigged by the male contestants ("Me kebab is showing!") forced even Channel 4 to blank the screen. "Here she is: fat-rolled, Michelin girl Jade in all her preposterous lack of glory," thundered the Daily Mirror the next day. "Naked as the day Dr Frankenstein made her." Jade's then boyfriend chipped in: "She's a sex-crazed, lying, two-timing drunken tart, and I hope I never see her again."
Jade Goody's main function, as she put it herself, was to be an "escape goat". She was the modern equivalent of Barnum and Bailey's "bearded lady" – a pressure valve for the vindictive rage of the mob and their tribunes in the Red Tops. Polls suggested that she was more unpopular even than Saddam Hussein (a boxer, said Jade). Such was the public venom it was feared that things might get dangerously out of hand. Some people actually travelled across England to the BB house, where they waved placards and greeted her emergence, spilling out of a pink dress several sizes too small, with chants of "burn the pig". Channel 4 was even reported to be considering smuggling her out of the country for her own safety.
But, no sooner had she hit rock bottom then she bounced back up again. The tabloid campaign had developed into such an orgy of hate that it inspired a retaliation in her defence. Viewers, it seemed, warmed to her malapropisms, guilelessness and obvious vulnerability.
Told by their readers that they had gone too far, journalists began backpedalling furiously. The Mirror congratulated itself on "a brilliantly conceived clandestine campaign to drum up the sympathy vote for the divine Ms Jade Goody". Not to be outdone, the Sun sought to rehabilitate the "princess of Bermondsey". Both papers started the bidding for her "story" at £100,000 – a figure that quickly escalated.
Finding they had struck gold, promoters and advertisers came flocking to her door. For the next four years it was impossible to turn on the television without seeing Jade Goody on some reality show or other. She even had her own scent, Shh!, ("Not actually a smell of me, like. It's not my BO or my feet cheese or nothing") which became a best-seller. There were also Jade Goody fitness DVDs. Along the way, she acquired, cheated on and discarded several boyfriends, gave birth to two sons (the romances, break-ups, pregnancies and births all sold to magazines on an exclusive basis), changed from blonde to brunette and shed three stone.
By 2007, when she made her second visit to the Big Brother house on Celebrity Big Brother (alongside her surgically-enhanced mother Jackie), Jade Goody had become, by her own account, "the most 25th inferlential person in the world" and a bona fide celebrity. She was said to be worth £2-4 million, was the proud owner of three "footballers' wives" style homes, a £60,000 turbo-charged Range Rover and was the "author" of a best-selling autobiography.
It did not take long for the Goody magic to work the second time around, either. "I'm out of here. I'm not ----ing waiting on some moron and her family," said Donny Tourette, a Sid Vicious-wannabe. Next to pack his bags was Ken Russell, who could not continue to live "in a society riddled with evil and hatred" (believed to be a reference to Jackiey rather than Jade).
But what should have been a triumphant return to the scene of past glories soon began to turn to disaster, when Jade Goody became embroiled in a row over an Oxo cube with the Bollywood star Shilpa Shetty. Days of tension, during which Jade called her nemesis "Shilpa Poppadom", ended in a foul-mouthed tirade from Jade in which insults such as "Shilpa ----awallah" and "go back to the slums" were bandied about. Booted out of the house, Jade Goody was branded a racist bully. In India she was burned in effigy. The television regulator Ofcom received more than 40,000 complaints from outraged members of the public.
Retribution was swift. Her scent was withdrawn from the stores; the paperback version of her autobiography was scrapped; the television offers dried up and she was dropped by her management company. "Jade, We Hate You – The Nation Turns On Thick Racist Bully!" ran one headline.
Although Jade Goody's value to Big Brother was her famously tactless "motormouth", a career nosedive was not part of the script. The show's producers, Endemol, had recorded a new chat show pilot with her as host and stood to lose money – as did many others. There followed a well-orchestrated campaign of rehabilitation, featuring a public plea for forgiveness and a stage-managed "kiss-and-make-up" session with Shilpa Shetty, followed by a "goodwill visit" to India, where she visited a children's charity, apologised (again) and made a donation.
Jade's rehabilitation was crowned by an invitation by the makers of Bigg Boss, India's equivalent of Big Brother, to take part in their show. She did so in August 2008 and, in the first episode, was seen learning to dance to Bollywood songs. But she was forced to leave abruptly after being told she had cervical cancer.
To most people, the prospect of eight weeks' confinement in the exhibitionistic surroundings of the Big Brother house would be the closest thing to hell. Jade Goody seemed to regard it as a vision of paradise. When she went in through the sliding door, she explained, "It was like no one could get me or hurt me in there... I was safe." Her life story reveals why.
Jade Koresha Lorraine Goody was born in Bermondsey on June 5 1981. Her father, of mixed race parentage, was a heroin addict and small-time pimp turned career criminal who spent most of his life behind bars, eventually dying of an overdose in the lavatory of the Kentucky Fried Chicken in Bournemouth. Her paternal grandmother, who once ran a brothel, had a crack habit. Her mother, Jackiey, the daughter of a market trader, was described in her daughter's autobiography as a petty thief and "clipper" – a woman who pretends to be a prostitute but runs off with the money instead. Jackiey threw Jade's father out of the house when Jade was 18 months old, after discovering that he had hidden guns under her cot. To add to the confusion, Jackiey herself later came out as a lesbian.
Jade rolled her first joint for her mother when she was four and she took her first puff aged five, an event celebrated by her mother in a family photograph. At about the same time Jackiey was seriously injured in a motorcycle crash and lost the use of her left arm, as a result of which Jade spent much of her childhood in the role of carer. Not that Jackiey appeared grateful. She once beat her daughter so badly she ended up in care.
Jade's schooling, not surprisingly, was chaotic. She was expelled from one school after her mother hit another mother, and from a second when her mother hit a teacher. "Most of my mates at school would arrive home to see their mum hanging out the washing or putting the dinner on," Jade recalled. "I'd come round the corner hoping not to see another police car outside the house."
It was not long before Jade began dishing out the bullying herself, once biting off a chunk of another girl's earlobe ("It wasn't a huge part of her earlobe or anything, just the tip").
As her performance on Big Brother made clear, her years of formal education had left Jade Goody with little knowledge. She thought that a ferret was a bird and abscess a green French drink; that Pistachio painted the Mona Lisa; that Sherlock Holmes invented the flush lavatory; that East Anglia ("East Angular" in Jade-speak) was abroad; and that Rio de Janeiro was "a bloke, innit?"
She eventually attended Bacon's College in Rotherhithe – one of Britain's first City Technology colleges. Following her first appearance on Big Brother, the college felt constrained to emphasise that its exam results had improved since Jade left. She then attended a training course at the Bosco Centre, an institution set up to "serve some of the most disadvantaged and disengaged young people in the community". Again association with Jade caused embarrassment as the centre pointed out that some of its alumni had gone on to university.
After leaving school, Jade eventually found employment as a dental nurse. When she applied for a place in the Big Brother house, however, she was up to her ears in debt, had recently been evicted from a flat in Rotherhithe over £3,000 of unpaid rent and was facing jail over an unpaid council tax bill.
Later, as well as her earnings from celebrity appearances, exclusive interviews, product marketing and the like, Jade Goody opened a beauty salon in Hertfordshire. She chose the name Ugly's, thinking it would appeal to the woman who thinks: "'I'm feeling ugly because I've got no make-up on, no nails and hairy legs,' then they come into our salon and we make them beautiful." The venture rapidly went bust.
Given Jade Goody's status as a media creation, it was perhaps inevitable that when stories began to circulate of a "cancer scare", some assumed it was just another tasteless publicity stunt. That did not prove to be the case. After her initial diagnosis last year, it quickly became clear that her cancer was at an advanced stage. Radical surgery failed to stem its progress and early last month she was told it was terminal.
There was time for one more twist however, as, on February 22, in a blaze of publicity which was said to have earned her close to £1 million, Jade Goody married a 21-year-old carpet fitter, Jack Tweed. In order that the couple could spend their wedding night together, he was allowed to ignore the 7pm curfew which was a condition of his early release from an 18-month prison sentence imposed for assaulting a 16-year-old boy with a golf club.
Her husband survives her with her two sons.
Als je dit filmpje aanklikt, staat er in de kantlijn een link naar het optreden van Jade in Stars in Their Eyes. Ik keek er net naar, en moest zowaar een traantje wegpinken.quote:
Sja, het kind was nou eenmaal bekend he, dan krijg je dat. Zeker als je in Engeland een "ster" bent, laat de pers je niet met rust of je dat nou wil of niet. Vervolgens word je er dan dagelijks mee geconfronteerd en kun je er eigenlijk niet meer omheen. Dus dan is een hype snel geboren.quote:Op zondag 22 maart 2009 12:51 schreef Seneca het volgende:
[..]
Natuurlijk is het triest. Maar er gaan dagelijks tientallen, zo niet honderden mensen dood aan kanker, en daar hoor je nooit iets van. Voor zover ik weet heeft deze mevrouw niet het internet uitgevonden of iets dergelijks, of de honger de wereld uitgeholpen, dus ik begrijp niet waar alle deze aandacht omtrent haar persoon vandaan komt.
Prachtig verwoord en ik ben het helemaal met je eens.quote:Op zondag 22 maart 2009 12:59 schreef Shitney het volgende:
Was ze kwaadaardig, of gewoon iemand die geen kansen heeft gehad? Iemand die ook maar de pech had om in een afschuwelijk gezin geboren te worden?quote:Op zondag 22 maart 2009 13:32 schreef Pundit_wannabe het volgende:
Kanker is een afschuwelijke manier om te moeten gaan, en dat gun je helemaal niemand.
Maar om daarom Goody's leven plotseling zo ongeveer in een hagiografie te veranderen?
Hou toch op!
Het was een kwaadaardige, egocentrische, onempathische, domme, bitter onsympathieke vrouw.
Ze heeft op sluwe wijze, zonder schaamte of gevoel voor stijl of waardigheid van haar status gebruik heeft gemaakt om zoveel mogelijk geld binnen te slepen.
Ik respecteer dat zakelijk instinct.
Het heeft ervoor gezorgd dat het haar zoontjes aan niets zal ontberen in de toekomst, en dat zou haar nooit gelukt zijn als ze wel haar waardigheid had behouden en op haar eigen capaciteiten geprobeerd had iets zakelijks op te bouwen.
Dat een 27-jarige moet sterven aan een afgrijselijke terminale ziekte wekt uiteraard pijn, en sympathie en medeleven, ook bij mij. Maar dat maakt haar karakter niet beter.
Als je dat stukje uit de Telegraph hierboven ook leest, dan zat de haat echt héél diep hè. Iets op een forum o.i.d. roepen is één ding, maar daadwerkelijk naar dat huis afreizen om het vieze varken op de brandstapel te wensen, djeez... en de tabloids wakkeren dat nog eens fijn aan. Gelukkig hebben we dat soort "kranten" in Nederland niet. Al komt geenstijl soms in de buurt, met hun hetzes tegen individuen.quote:Op zondag 22 maart 2009 12:59 schreef Shitney het volgende:
[..]
Toen Jade Goody de eerste keer in Big Brother zat, woonde ik in de UK. Ik keek niet naar het programma, maar het was onmogelijk om niet met Jade Goody geconfronteerd te worden. De stupid fat pig, zoals de tabloids haar noemden, was letterlijk overal.
[..]
En dat is misschien wel een betere conclusie dan dat dit vieze varken haar kinderen verwaarloosde omdat ze 24 uur per dag met de media bezig was.quote:Hoe smakeloos je het ook vindt, en geloof me, de afgelopen weken heb ik meermaals verzucht hoe genant de hele poppenkast toch werd, een ding heeft Jade Goody superieur voor elkaar gebokst en dat is letterlijk tot de allerlaatste snik alles, alles, maar dan ook echt álles uit die ene kans slepen die ze in 2002 kreeg.
Om waardigheid en gevoel voor stijl te behouden, moet je het in beginsel gehad hebben. Ik denk dat in het milieu waar Jade Goody uitkomt, zoveel mogelijk geld binnenslepen gelijk staat aan waardigheid verkrijgen.quote:Op zondag 22 maart 2009 13:32 schreef Pundit_wannabe het volgende:
Ze heeft op sluwe wijze, zonder schaamte of gevoel voor stijl of waardigheid van haar status gebruik heeft gemaakt om zoveel mogelijk geld binnen te slepen.
Echt fans denk ik niet. Het was meer wat je hier in Nederland ook wel zag bij dat ene dikke kind dat laatst ook in zo'n talentenjacht zat. Mensen vonden haar zielig, vonden het naar dat iemand die feitelijk ook niet zoveel kon doen aan het feit dat ze was hoe ze was, zo afgemaakt werd. Voor de mensen die net als zij waren, en dat zijn er in de UK nogal wat, was de confrontatie met Jade volgens mij nog het meest pijnlijk. Aan de ene kant wekte ze woede op, want wie dacht dat omhooggevallen kind wel niet dat ze was, nu voelde ze zich zeker te goed voor waar ze vandaan kwam. Maar tegelijkertijd was ze ook een soort baken van hoop: zie je wel, ook wij gewone stervelingen zonder hyphen in onze achternaam kunnen het maken. Ik denk dat vrijwel iedereen bij Jade Goody nogal mixed feelings heeft/had.quote:Op zondag 22 maart 2009 13:37 schreef Gert het volgende:
[..]
Als je dat stukje uit de Telegraph hierboven ook leest, dan zat de haat echt héél diep hè. Iets op een forum o.i.d. roepen is één ding, maar daadwerkelijk naar dat huis afreizen om het vieze varken op de brandstapel te wensen, djeez... en de tabloids wakkeren dat nog eens fijn aan. Gelukkig hebben we dat soort "kranten" in Nederland niet. Al komt geenstijl soms in de buurt, met hun hetzes tegen individuen.
Maar: had ze ook fáns? Meer dan drie? Of was het puur en allleen haat of onverschilligheid?
[..]
Dat, net als de suggestie dat ze hiervoor "geen kansen heeft gehad", verklaart misschien alleen maar haar achtergrond, maar excuseert haar houding niet! Het is geen wetmatigheid dat als je in een slecht gezin of sociaal milieu geboren bent, dat je dan ook harteloos, dom en onaangenaam MOET worden. Er zijn mensen ZAT die, met een vergelijkbare sociale achtergrond, TOCH heel sympathiek, succesvol en ontwikkeld zijn geworden.quote:Op zondag 22 maart 2009 13:47 schreef Shitney het volgende:
Om waardigheid en gevoel voor stijl te behouden, moet je het in beginsel gehad hebben. Ik denk dat in het milieu waar Jade Goody uitkomt, zoveel mogelijk geld binnenslepen gelijk staat aan waardigheid verkrijgen.
Ze heeft haar "beroemd zijn" te gelde gemaakt. En dat is niet "knapper" dan Paris of Nicole Ritchie of al die andere beroemdheden die geen enkel ander wapenfeit kennen dan "beroemd zijn". Dat ze veel van haar kinderen houdt vind ik nou ook al niet zo bijzonder: die bijna oerdrang vond je bij Ma Tokkie ook, en daar sta ik toch niet stijl van achterover.quote:Je zult moeten toegeven dat het best knap is om in amper 27 jaar leven, zonder enige vorm van opleiding, door middel van een oppervlakkig televisieprogramma je kinderen een totaal ander toekomstperspectief te geven.
Ik realiseer me ineens hoe bizar, en hoe angstaanjagend eigenlijk ook, het is dat ook hier op Fok! mensen ontzettend hatelijk over haar zijn. Ik neem tenminste aan dat het merendeel van de Nederlanders tot voor kort nauwelijks wist wie Jade Goody was. Dus al die sterke meningen zijn voor het grootste deel op niets anders gebaseerd dan op ... ja, op wat eigenlijk? Meedoen in de hype? Jade is evil want de krant en die andere fokkers zeggen het ook?quote:Op zondag 22 maart 2009 13:37 schreef Gert het volgende:
[..]
Als je dat stukje uit de Telegraph hierboven ook leest, dan zat de haat echt héél diep hè. Iets op een forum o.i.d. roepen is één ding, maar daadwerkelijk naar dat huis afreizen om het vieze varken op de brandstapel te wensen, djeez... en de tabloids wakkeren dat nog eens fijn aan. Gelukkig hebben we dat soort "kranten" in Nederland niet. Al komt geenstijl soms in de buurt, met hun hetzes tegen individuen.
Ik ken haar houding niet goed genoeg om daar iets zinnigs over te zeggen. Ik heb Jade alleen in fragmenten gezien, voornamelijk in Celebrity Big Brother en een keer in een aflevering van Wife Swap, en in beide programma's vond ik haar bij vlagen heel geestig, bij vlagen heel erg onontwikkeld en bij vlagen heel aso, maar ook bij vlagen heel lief. Ik vond haar vooral vertederend meestal, maar dat is vooral omdat ik types als Jade Goody van nabij ken en ook de manieren van "dat milieu" ken. Saarf London grote bek maar klein hartje, dat idee.quote:Op zondag 22 maart 2009 14:11 schreef Pundit_wannabe het volgende:
[..]
Dat, net als de suggestie dat ze hiervoor "geen kansen heeft gehad", verklaart misschien alleen maar haar achtergrond, maar excuseert haar houding niet! Het is geen wetmatigheid dat als je in een slecht gezin of sociaal milieu geboren bent, dat je dan ook harteloos, dom en onaangenaam MOET worden. Er zijn mensen ZAT die, met een vergelijkbare sociale achtergrond, TOCH heel sympathiek, succesvol en ontwikkeld zijn geworden.
Sterker: in haar periodes in de schijnwerpers heeft ze kansen TE OVER gehad om in aanraking te komen met andere milieus en ethische en sociale normen.
Heeft ze niks mee gedaan. En DAT was een KEUZE.
[..]
Ik vind het wel knapper dan een Paris Hilton. Het getuigt in mijn ogen van een ongelooflijke veerkracht - of een ongelooflijke schijt aan de wereld houding - om zulke vrachtwagenladingen stront over je uitgestort te krijgen en gewoon te blijven lachen. Ik vind het écht knap om zonder steun van een familie, uitgebreid netwerk aan vrienden etcetera, het zo ver te schoppen. Ik ben ervan overtuigd dat het in Jades geval meer geluk dan wijsheid is geweest, ik denk zelf dat het vooral een kwestie van toch niks te verliezen hebben is die haar in staat stelde om er wat van te maken, maar desalniettemin vind ik dat knap. Genoeg mensen die in vergeljkbare omstandigheden al lang de hand aan zichzelf hadden geslagen, een afschuwelijk drugsprobleem a la Amy Winehouse hadden ontwikkeld of iets dergelijks. Ik moet zeggen dat mijn indruk van Jade eigenlijk altijd is geweest dat ze in de eerste plaats vooral heel erg genoot van al die roem.quote:Ze heeft haar "beroemd zijn" te gelde gemaakt. En dat is niet "knapper" dan Paris of Nicole Ritchie of al die andere beroemdheden die geen enkel ander wapenfeit kennen dan "beroemd zijn". Dat ze veel van haar kinderen houdt vind ik nou ook al niet zo bijzonder: die bijna oerdrang vond je bij Ma Tokkie ook, en daar sta ik toch niet stijl van achterover.
Het is niet zo dat de enige kans voor een Jade Goody of voor wie dan ook bestaat uit jezelf en je naasten etaleren in een flutprogramma en een vergaande mediacampagne. Was dat wel zo, dan had ik ook begrepen dat ze 'm heeft gegrepen, en zoveel mogelijk heeft uitgemolken. Maar het is niet zo, en Shitneys redenering gaat wel van die veronderstelling uit.quote:Op zondag 22 maart 2009 14:11 schreef Pundit_wannabe het volgende:
Er zijn mensen ZAT die, met een vergelijkbare sociale achtergrond, TOCH heel sympathiek, succesvol en ontwikkeld zijn geworden.
Dat ben ik met je eens, dat het niet je ENIGE kans is om je uit een bepaald milieu te ontworstelen. Dat veronderstel ik dan ook niet. Ik kan me echter wel voorstellen dat het in de ogen van iemand als Jade "wel lachuh" is om aan zoiets mee te doen. Ik ga er juist vanuit dat ze vantevoren juist níet had overzien dat dit de kans van haar leven was. Juist daarom vind ik het knap dat toen dat tot haar doordrong ze er ook alles heeft uitgesleept.quote:Op zondag 22 maart 2009 14:31 schreef ShadyLane het volgende:
Ik heb de hele heisa niet gevolgd, maar lees hier net de discussie in dit topic, en ofschoon ik het ermee eens ben dat Shitney haar berichten prachtig heeft verwoord, ben ik het toch niet met haar eens. En wel hierom:
[..]
Het is niet zo dat de enige kans voor een Jade Goody of voor wie dan ook bestaat uit jezelf en je naasten etaleren in een flutprogramma en een vergaande mediacampagne. Was dat wel zo, dan had ik ook begrepen dat ze 'm heeft gegrepen, en zoveel mogelijk heeft uitgemolken. Maar het is niet zo, en Shitneys redenering gaat wel van die veronderstelling uit.
Er zijn in de UK miljoenen mensen die dat nooit zal lukken. Veel meer dan in Nederland geldt daar dat je in 9999999 van 100000000 gevallen gewoon veroordeeld blijft tot het milieu waarin je geboren bent. Engeland is een echte klassenmaatschappij.quote:Op zondag 22 maart 2009 14:11 schreef Pundit_wannabe het volgende:
[..]
Er zijn mensen ZAT die, met een vergelijkbare sociale achtergrond, TOCH heel sympathiek, succesvol en ontwikkeld zijn geworden.
"Evil" is een te grote term, denk ik. Dat was ze niet.quote:Op zondag 22 maart 2009 14:26 schreef Shitney het volgende:
Maar zoals ik al zei: misschien is haar evilness wel gewoon langs me heen gegaan omdat ik die realityprogramma's nooit echt volg.
Word.quote:
Ook jij kan niet onderbouwen wat Jade Goody dan precies zo evil en harteloos en wat ze allemaal genoemd is maakt.quote:
Ik heb een groot deel van Celebrity Big Brother gezien, of bedoel je een ander programma? De versie met Shilpa Shetty en Jade heb ik in ieder geval gezien, of nou ja, al die ophef rondom Jade en Shilpa Shetty heb ik gezien, de ruzies, het "racial bully" incident, die dingen. Ik vond het allemaal nogal overtrokken eigenlijk. Gewoon een dom meiske uit een aso milieu die ook maar gewoon zegt wat in haar kringen normaal is. En die ruzies uitvecht op een manier zoals dat in haar milieu normaal is, met veel viswijvengekrijs, veel gevloek en gescheld en met veel fysiek misbaar.quote:Op zondag 22 maart 2009 14:52 schreef Pundit_wannabe het volgende:
[..]
"Evil" is een te grote term, denk ik. Dat was ze niet.
En in dat licht is mijn "kwaadardig" misschien ook te groot neergezet. Ze was geen Pol Pot of zo.
Bitter, kleinzielig en rancuneus zijn betere kwalificaties...en vooral volstrekt ongeïnteresseerd in de gevoelens en opinies van anderen! (Dat laatste verklaart ook haar "veerkracht": het interesseerde haar gewoon niet hoe ze overkwam.)
Als je echt geïnteresseerd bent moet je de Celebrity Big Brother met regisseur Ken Loach maar 'ns opzoeken.
Enfin, 't is allemaal onbelangrijk geworden nu.
Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet goed dat ze (nog steeds!) in de UK zulke gepolariseerde gevoelens oproept.
Ik zou niet weten waarom ik iets zou moeten onderbouwen dat ik niet heb gezegd. Ik ken het hele mens niet, heb een paar dingen opgevangen op internet en op nu.nl, that's all. Ik heb geen enkele mening over haar karakter.quote:Op zondag 22 maart 2009 14:54 schreef Shitney het volgende:
Ook jij kan niet onderbouwen wat Jade Goody dan precies zo evil en harteloos en wat ze allemaal genoemd is maakt.
[...]
Misschien mis ik dan juist steeds al die dingen die Jade Goody karakteriseren, maar geef dan eens een voorbeeld?
Ik bedacht net nog iets over wat jij eerder zei. Je zei: "niet knapper dan een Paris Hilton of een Nicole Ritchie". Maar in die twee voorbeelden ligt al besloten wat er knapper aan is: Paris heet Hilton, Nicole heet Ritchie . Zij zijn niet in de eerste plaats famous for being famous, zij zijn famous omdat ze uit een famous familie komen.quote:Op zondag 22 maart 2009 14:54 schreef Pundit_wannabe het volgende:
[..]
Word.
Dat gebeurt denk ik in de UK dus heel erg: veel mensen maken hun eigen verhaal -positief of negatief- rondom het fenomeen en reageren dáárop. Niet op (wat te vinden en te zien is over) de persoon.
Ik probeer slechts een verklaring voor het fenomeen Jade Goody te vinden, niets meer, niets minder. En ik baseer in tegenstelling tot een heleboel anderen mijn mening over haar vooral op de dingen van haar die ik zelf heb gezien. Ik denk dat haar zakelijke instinct vooral aangewakkerd werd door haar moederschap omdat ze toen ze eenmaal kinderen had andersoortige uitspraken deed dan voordat ze ze had. En zeker de manier waarop ze met haar ziekte omging in relatie tot haar zoons, wekte op mij de indruk dat ze dáár in ieder geval heel erg goed en heel liefdevol over nadacht. En iedere imbeciel kan bedenken dat afscheid nemen van je jonge kinderen hartverscheurend is, dus ook voor Jade Goody. Ik vind dat ze daar goed mee is omgegaan, veel van haar keuzes in de afgelopen weken vond ik in ieder geval begrijpelijk en wellicht zou ik ze, in haar situatie, ook zo gemaakt hebben.quote:Op zondag 22 maart 2009 15:05 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom ik iets zou moeten onderbouwen dat ik niet heb gezegd. Ik ken het hele mens niet, heb een paar dingen opgevangen op internet en op nu.nl, that's all. Ik heb geen enkele mening over haar karakter.
Ik heb wel een mening over hoe mensen soms erg kunnen opgaan in wat ze op tv zien, zich gaan identificeren met tv-persoonlijkheden, denken hen persoonlijk te kennen of op zijn minst te kunnen doorgronden. En daar reageerde ik op. Op zinsneden als "ze zag dat ze maar een kans had en die heeft ze gegrepen, ze sprong in het diepe" en "het moederschap heeft een andere kant in haar losgemaakt". Als ik dat lees denk ik dat je erg romantiseert, en dat schreef ik dus, niets meer, niets minder.
Jade Goody is in Nederland nog nooit (als celebrity of kandidaat in een programma) op televisie geweest, en toch hebben de Nederlandse journaals het de afgelopen weken bijna dagelijks over haar. Waarom zou ze niet de geschiedenisboeken ingaan?quote:Op zondag 22 maart 2009 15:15 schreef Marrije het volgende:
Poeh poeh, geschiedenisboeken in te gaan, eerst zien dan geloven. Ik zie dat namelijk niet zo.
Omdat alleen dat stukje racisme uit celeb bb en haar dood interessant zijn, verder niet. En dat is net niet genoeg om de geschiedenisboeken in te gaan.quote:Op zondag 22 maart 2009 15:20 schreef Shitney het volgende:
[..]
Jade Goody is in Nederland nog nooit (als celebrity of kandidaat in een programma) op televisie geweest, en toch hebben de Nederlandse journaals het de afgelopen weken bijna dagelijks over haar. Waarom zou ze niet de geschiedenisboeken ingaan?
Bedoel je die link onderaan? Ik zou zeggen, klik er eens op en vindt het uit.quote:Op zondag 22 maart 2009 15:40 schreef Disorder het volgende:
Slaperige journalist of een steek onder water?
[ afbeelding ]
Iedereen is haar vergeten over een paar maanden, dan heeft de media wel weer een nieuw mediageil persoon gevonden.quote:Op zondag 22 maart 2009 15:20 schreef Shitney het volgende:
[..]
Jade Goody is in Nederland nog nooit (als celebrity of kandidaat in een programma) op televisie geweest, en toch hebben de Nederlandse journaals het de afgelopen weken bijna dagelijks over haar. Waarom zou ze niet de geschiedenisboeken ingaan?
Dat blijkt wel uit de harde woorden die ik hier lees. Wow, wat een haat zeg. Ik kende Jade niet eens, na de eerste BB Nederland nooit meer BB gekeken, en al zeker niet BB uit buitenland gevolgd. Alleen van de laatste media berichten over haar ziekte. Maar kanker hey? Ik wens het me ergste vijand nog niet eens toe.quote:Op zondag 22 maart 2009 14:19 schreef Supersoep het volgende:
Het maakt nu niets meer uit, ze is dood. Ze bestaat niet meer en zal ook nooit meer bestaan. Wat al die condoleance berichtjes op The Sun wel triest maakt, alsof Jade dat zelf allemaal kan gaan lezen nu. Wat zijn mensen toch rare wezens.
Als dat werkelijk zo was, zouden we wel meer celebrities als Jade Goody hebben. Feit is dat zij uit al die honderden of zelfs duizenden mensen die inmiddels realitytelevisie hebben gemaakt, de enige is die daadwerkelijk "celebrity" is geworden. Met als triest diepte- of hoogtepunt, net hoe je het noemen wil, haar publiekelijke dood.quote:Op zondag 22 maart 2009 16:32 schreef Sheepcidus het volgende:
[..]
Iedereen is haar vergeten over een paar maanden, dan heeft de media wel weer een nieuw mediageil persoon gevonden.
quote:Op zondag 22 maart 2009 16:51 schreef Shitney het volgende:
[..]
Als dat werkelijk zo was, zouden we wel meer celebrities als Jade Goody hebben. Feit is dat zij uit al die honderden of zelfs duizenden mensen die inmiddels realitytelevisie hebben gemaakt, de enige is die daadwerkelijk "celebrity" is geworden. Met als triest diepte- of hoogtepunt, net hoe je het noemen wil, haar publiekelijke dood.
Ongeacht je eigen morele oordeel over deze nieuwe soort roem, is het volgens mij een feit dat Jade Goody daarin geexcelleerd heeft. Jade Goody als persoon mag dan wellicht onbetekenend zijn in the grand scheme of things, het fenomeen Jade Goody heeft volgens mij wel degelijk (media)geschiedenis geschreven. Net zoals het programma Big Brother als programma niets of weinig voorstelde, maar als genre ontegenzeglijk sensationeel is geweest.
Ik heb het idee dat 'Jade Goody'-achtige sterren vooral in Engeland erg populair zijn, misschien juist door die klassenmaatschappij - ook de 'onderkant' van de samenleving heeft recht op zijn eigen sterren, en dus krijgen ze Jade Goody, Jordan (Katie Price), Kerry Katona enzovoort. Ik heb me niet heel serieus in hun levensgeschiedenissen verdiept maar van Kerry K. weet ik wel dat ze zo'n zelfde kansloze achtergrond heeft als Jade Goody (verslaafde ouders, mishandeling en alle ellende die je kunt verzinnen), en bij Katie Price ligt zo'n treurig/armoedig verleden ook in de lijn der verwachtingen. Hoewel Kerry Katona ooit in een meisjesband heeft gezongen, moeten deze sterren het vooral hebben van hun 'gewoonheid' - ze zijn nou eens niet bijzonder (getalenteerd, mooi, slim, gefortuneerd) geboren, maar ze zijn het later in hun leven geworden. Met niks, eigenlijk. (Of je moet die paar liedjes van Karry Katona meetellen, maar zij dankt haar roem vooral aan... nou ja: haar roem.) Katie Price kan ook niks, voor zo ver ik weet (behalve naakt poseren, ooit) en Jade Goody heeft haar naam gevestigd door enige maanden onderuitgezakt op een IKEA-bank te hangen, net als de BB-sterren in Nederland.quote:Op zondag 22 maart 2009 15:09 schreef Shitney het volgende:
[..]
Ik bedacht net nog iets over wat jij eerder zei. Je zei: "niet knapper dan een Paris Hilton of een Nicole Ritchie". Maar in die twee voorbeelden ligt al besloten wat er knapper aan is: Paris heet Hilton, Nicole heet Ritchie . Zij zijn niet in de eerste plaats famous for being famous, zij zijn famous omdat ze uit een famous familie komen.
Ik kan eerlijk gezegd maar 1 ander voorbeeld verzinnen dat ik enigszins op Jade Goody vind lijken en dat is Anna Nicole Smith. Maar zelfs zij had een "talent" waarmee haar roem begon en dat was haar uiterlijk.
In die zin is Jade Goody wel degelijk een heel interessant fenomeen want volgens mij is er nooit eerder een dergelijke rise to fame geweest. Ik kan serieus geen enkel persoon bedenken dat zonder iets te kunnen, zonder connecties, zonder knap uiterlijk het voor elkaar heeft gekregen breaking news te worden en de geschiedenisboeken in te gaan.
Dat an sich vind ik ergens ook vertederend, trouwens.
quote:Op maandag 23 maart 2009 00:40 schreef golfer het volgende:
Walgelijk dat haar dood zelfs nog aandacht krijgt in het Nederlandse NOS-journaal.
Het begrip nieuws krijgt steeds minder waarde.
quote:Op maandag 23 maart 2009 00:40 schreef golfer het volgende:
Walgelijk dat haar dood zelfs nog aandacht krijgt in het Nederlandse NOS-journaal.
Dat denk ik niet. Men had een hekel aan Jade om haar schaamteloze gedrag en won weer wat sympathie door zo open en kwetsbaar met haar ziekte om te gaan.quote:Op zondag 22 maart 2009 23:51 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Daar komt denk ik ook de woede vandaan.
Wij kunnen best leven met beroemdheden die ons aftroeven met hun talent, maar met de 'Jade Goody'-achtigen ligt dat toch even anders.
ik denk dat je met je hele posting de spijker op de kop slaat.quote:Op zondag 22 maart 2009 23:51 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Wij kunnen best leven met beroemdheden die ons aftroeven met hun talent, maar met de 'Jade Goody'-achtigen ligt dat toch even anders.
Een te negatieve en -mijns inziens- te cynische benadering.quote:Op zondag 22 maart 2009 23:51 schreef Nadine26 het volgende:
Onrecht! Want wat zij kunnen - niks, dus - kunnen wij ook! En toch, en toch... Dus ja, wat zegt dat over ons?
Het is afgunst, kinnesinne![]()
quote:It is thought that deals struck for Goody by Mr Clifford, which included television programmes, magazine interviews, and a publishing contract with HarperCollins, have contributed about £750,000 to a trust set up to provide for the children.
The rest of Goody’s estate, expected to be valued in excess of £1 million, is also thought to be in line to pass to her children. It is understood that she has not bequeathed anything of significant value to her husband or mother.
Mr Brazier has custody of the children and will provide for their upkeep, with the trust used to pay for schooling. The amount of money available could rise hugely if Goody’s book, a diary of her last days, sells well.
Danny Hayward, one of three trustees, who met Goody through his work as a photographer, said that he had been instructed to provide her children with “the best education money can buy”.The Times
Niet dat ik voor Jade Goody fan wil worden aangezien, maar door haar openlijke dood (om het zo maar te noemen) heeft ze wel bereikt dat de aanmeldingen voor baarmoederkanker screeningen in Engeland in haar leeftijdsgroep fors zijn toegenomen.quote:Op zondag 22 maart 2009 12:51 schreef Seneca het volgende:
[..]
Voor zover ik weet heeft deze mevrouw niet het internet uitgevonden of iets dergelijks, of de honger de wereld uitgeholpen, dus ik begrijp niet waar alle deze aandacht omtrent haar persoon vandaan komt.
O, dankquote:Op maandag 23 maart 2009 08:44 schreef Shitney het volgende:
[..]
ik denk dat je met je hele posting de spijker op de kop slaat.
Ik heb trouwens een paar weken geleden je boek gelezen, heb ervan genoten! Heb ooit hier op fok! het begin gevolgd, maar nooit het einde meegekregen omdat ik in het buitenland zat, en ik was aangenaam verrast door je boek, heb het in 1 ruk uitgelezen.![]()
Ja, klopt. Jij schrijft het wat vriendelijker op, maar de essentie blijft hetzelfde: aan die mensen willen wij ons niet spiegelen.quote:Op maandag 23 maart 2009 10:05 schreef Pundit_wannabe het volgende:
Een te negatieve en -mijns inziens- te cynische benadering.
Ik denk eerder dat het andersom is: een onmachtige verbijstering dat mensen die niets kunnen, niets weten en niets te melden hebben en -erger- zich daarmee uitgebreid profileren, als rolmodel worden gezien, als sterren en als bijzonderheid.
Zijn Jade, Paris en Kerrie mensen aan wie je je wil spiegelen?
Die een afspiegeling zijn van het beste wat we uit onszelf kunnen halen en wat we de wereld willen tonen?
Ja, het "rags-to-riches" aspect van Jade is misschien een element dat je asl positief zou kunnen duiden, maar dat is een secundaire overweging, die pas meespeelt als je je meer verdiept in achtergronden en geschiendenis. Het heeft niets te maken met haar daden en actie: die dingen waarmee ze daadwerkelijk in de tabloids en op rioolTV verscheen.
Jade zal binnen maanden vergeten zijn.
Al haar acties waren gericht op het in "the public eye" blijven, en nu dat niet meer kan -na, ongetwijfeld, de nodige retrospectieven en memoires- blijft slechts het fenomeen over: hoe kan zo iemand zo in de belangstelling komen en blijven.
Ik denk dat dáár nog het nodige over geschreven zal worden.
Dat is altijd goedquote:Naschrift: en terwijl mijn betoog dus met name gaat over hoe onbegrijpelijk (en ongewenst) het is dat iemand bekend kan zijn door te zijn, in plaats van door iets te doen, is het die ironisch dat door nu NIET meer te zijn, Jade mogelijk levens redt.
bronquote:Begrafenis Jade Goody op televisie
Uitgegeven: 23 maart 2009 16:23
Laatst gewijzigd: 23 maart 2009 16:23
AMSTERDAM – De begrafenis van Big Brother-ster Jade Goody zal te volgen zijn op de Britse televisie.
Dit meldt de Telegraph. De 27-jarige Goody, moeder van twee zoontjes, is zondag overleden aan kanker.
De begrafenis wordt gehouden in de St. Johns kerk in Essex. De exacte datum is nog niet bekend, maar dit zal binnen twee weken zijn.
De woordvoerder van Goody, Max Clifford, zei tegen de Telegraph: “Dit past helemaal bij Jade. We doen het op haar manier.”
"Ze leefde de afgelopen zeven jaar een leven in de schijnwerpers. Zo is ze ook overleden."
Ik snap het wel hoor... het is gewoon nieuws omdat er in Engeland zo'n hype is over Jade... en die hype is weer ontstaan doordat het Big Brother in zijn puurste vorm is... een hardere reality dan dit krijg je niet...quote:Op maandag 23 maart 2009 00:40 schreef golfer het volgende:
bronquote:We're fine
TRAGIC Jade Goody’s brave little tough guys looked the world in the eye yesterday and insisted they were “fine”.
Sons Bobby, five, and Freddie, four, appeared to be coping well with their devastating loss as they arrived home from school.
Their dad Jeff Brazier decided it was best for the lads to carry on as normal — even though Big Brother star Jade, 27, died of cancer only the day before.
Then the little belter donned boxing gloves and put on a show for the benefit of The Sun’s photographer outside their house in Harlow, Essex.
X Factor tour presenter Jeff, 29, laughed in delight as Bobby danced around in pretend shadow-boxing.
Then Freddie, who was in school uniform, screamed with joy as he spotted a young neighbour’s tiny puppy.
He shot out of his dad’s car, asking: “Can I have a look?”
Freddie scooped up the dog and spent several minutes patting it.
And when the girl owner asked if he was OK, he told her he was “fine”.
The boys then excitedly rushed in to talk to their grandma Jeanette Price, who is Jeff’s mum.
She went with Jeff to Bobby’s school football match, taking along snacks and drinks.
And she arrived home carrying the boys’ gym bags.
Jeanette said: “We are just trying to keep them grounded, keep them to their routine. They are doing well, they’re lovely boys.”
Jeff had the terrible task of gently breaking the news to the boys early on Sunday, Mother’s Day, that their mum had died.
It emerged yesterday that he drew a picture of the heavens and stars to explain where she had gone.
A close family friend said: “He told them that is where their mum is, looking down.
“Bobby understands, although Freddie is still a bit too young. But both the boys know they are loved.”
Jade herself had reassured the lads: “Mummy will be in heaven looking down at you.”
She also told them that she would be the biggest, brightest star in the sky and they should look for her whenever they missed her.
The boys have been with Jeff since making a final visit to see Jade at her home in Upshire, Essex, last weekend. Although her health was failing fast, she managed to give them a last smile.
But she told her family that her sons were not to be taken to the house again if her condition worsened because she did not want them traumatised.
Jeff, who was with Jade for more than three years, will now care for his sons full time with the help of his mother.
Jack Tweed, who married Jade a month before she died, will be allowed to see them regularly, as will her mother Jackiey Budden, 50.
Jade left around £4million in trust for her sons — determined they would have the best start in life she could give them.
It was for them that she spent much of her last months of life giving gruelling interviews and having her wedding filmed for TV.
The girl who grew up through tough times in Bermondsey, South East London, wanted to make as much money as she could for her sons, so they could have a better childhood than she did.
Before she died, Jade even paid their £2,000-a-term fees at private schools until they are 16, to ensure they get the best education possible.
Both boys are said to be doing well at school, with Bobby talented at sports.
Doting
Doting Jade’s sons were her life. She called herself “the proudest mother on earth”.
Once she knew she was entering the final weeks of her life, she worried about how they would be cared for.
But judging by their smiles yesterday and the caring manner of Jeff and his mum, she had nothing to fear.
Jeff has taken time off from X Factor to be with them permanently for the time being and faces having to juggle his TV career in future.
A friend said: “So far they seem to be okay, Jeff is doing the best he can. But they will miss their mum terribly.”
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |