Ik ken haar houding niet goed genoeg om daar iets zinnigs over te zeggen. Ik heb Jade alleen in fragmenten gezien, voornamelijk in Celebrity Big Brother en een keer in een aflevering van Wife Swap, en in beide programma's vond ik haar bij vlagen heel geestig, bij vlagen heel erg onontwikkeld en bij vlagen heel aso, maar ook bij vlagen heel lief. Ik vond haar vooral vertederend meestal, maar dat is vooral omdat ik types als Jade Goody van nabij ken en ook de manieren van "dat milieu" ken. Saarf London grote bek maar klein hartje, dat idee.quote:Op zondag 22 maart 2009 14:11 schreef Pundit_wannabe het volgende:
[..]
Dat, net als de suggestie dat ze hiervoor "geen kansen heeft gehad", verklaart misschien alleen maar haar achtergrond, maar excuseert haar houding niet! Het is geen wetmatigheid dat als je in een slecht gezin of sociaal milieu geboren bent, dat je dan ook harteloos, dom en onaangenaam MOET worden. Er zijn mensen ZAT die, met een vergelijkbare sociale achtergrond, TOCH heel sympathiek, succesvol en ontwikkeld zijn geworden.
Sterker: in haar periodes in de schijnwerpers heeft ze kansen TE OVER gehad om in aanraking te komen met andere milieus en ethische en sociale normen.
Heeft ze niks mee gedaan. En DAT was een KEUZE.
[..]
Ik vind het wel knapper dan een Paris Hilton. Het getuigt in mijn ogen van een ongelooflijke veerkracht - of een ongelooflijke schijt aan de wereld houding - om zulke vrachtwagenladingen stront over je uitgestort te krijgen en gewoon te blijven lachen. Ik vind het écht knap om zonder steun van een familie, uitgebreid netwerk aan vrienden etcetera, het zo ver te schoppen. Ik ben ervan overtuigd dat het in Jades geval meer geluk dan wijsheid is geweest, ik denk zelf dat het vooral een kwestie van toch niks te verliezen hebben is die haar in staat stelde om er wat van te maken, maar desalniettemin vind ik dat knap. Genoeg mensen die in vergeljkbare omstandigheden al lang de hand aan zichzelf hadden geslagen, een afschuwelijk drugsprobleem a la Amy Winehouse hadden ontwikkeld of iets dergelijks. Ik moet zeggen dat mijn indruk van Jade eigenlijk altijd is geweest dat ze in de eerste plaats vooral heel erg genoot van al die roem.quote:Ze heeft haar "beroemd zijn" te gelde gemaakt. En dat is niet "knapper" dan Paris of Nicole Ritchie of al die andere beroemdheden die geen enkel ander wapenfeit kennen dan "beroemd zijn". Dat ze veel van haar kinderen houdt vind ik nou ook al niet zo bijzonder: die bijna oerdrang vond je bij Ma Tokkie ook, en daar sta ik toch niet stijl van achterover.
Het is niet zo dat de enige kans voor een Jade Goody of voor wie dan ook bestaat uit jezelf en je naasten etaleren in een flutprogramma en een vergaande mediacampagne. Was dat wel zo, dan had ik ook begrepen dat ze 'm heeft gegrepen, en zoveel mogelijk heeft uitgemolken. Maar het is niet zo, en Shitneys redenering gaat wel van die veronderstelling uit.quote:Op zondag 22 maart 2009 14:11 schreef Pundit_wannabe het volgende:
Er zijn mensen ZAT die, met een vergelijkbare sociale achtergrond, TOCH heel sympathiek, succesvol en ontwikkeld zijn geworden.
Dat ben ik met je eens, dat het niet je ENIGE kans is om je uit een bepaald milieu te ontworstelen. Dat veronderstel ik dan ook niet. Ik kan me echter wel voorstellen dat het in de ogen van iemand als Jade "wel lachuh" is om aan zoiets mee te doen. Ik ga er juist vanuit dat ze vantevoren juist níet had overzien dat dit de kans van haar leven was. Juist daarom vind ik het knap dat toen dat tot haar doordrong ze er ook alles heeft uitgesleept.quote:Op zondag 22 maart 2009 14:31 schreef ShadyLane het volgende:
Ik heb de hele heisa niet gevolgd, maar lees hier net de discussie in dit topic, en ofschoon ik het ermee eens ben dat Shitney haar berichten prachtig heeft verwoord, ben ik het toch niet met haar eens. En wel hierom:
[..]
Het is niet zo dat de enige kans voor een Jade Goody of voor wie dan ook bestaat uit jezelf en je naasten etaleren in een flutprogramma en een vergaande mediacampagne. Was dat wel zo, dan had ik ook begrepen dat ze 'm heeft gegrepen, en zoveel mogelijk heeft uitgemolken. Maar het is niet zo, en Shitneys redenering gaat wel van die veronderstelling uit.
Er zijn in de UK miljoenen mensen die dat nooit zal lukken. Veel meer dan in Nederland geldt daar dat je in 9999999 van 100000000 gevallen gewoon veroordeeld blijft tot het milieu waarin je geboren bent. Engeland is een echte klassenmaatschappij.quote:Op zondag 22 maart 2009 14:11 schreef Pundit_wannabe het volgende:
[..]
Er zijn mensen ZAT die, met een vergelijkbare sociale achtergrond, TOCH heel sympathiek, succesvol en ontwikkeld zijn geworden.
"Evil" is een te grote term, denk ik. Dat was ze niet.quote:Op zondag 22 maart 2009 14:26 schreef Shitney het volgende:
Maar zoals ik al zei: misschien is haar evilness wel gewoon langs me heen gegaan omdat ik die realityprogramma's nooit echt volg.
Word.quote:
Ook jij kan niet onderbouwen wat Jade Goody dan precies zo evil en harteloos en wat ze allemaal genoemd is maakt.quote:
Ik heb een groot deel van Celebrity Big Brother gezien, of bedoel je een ander programma? De versie met Shilpa Shetty en Jade heb ik in ieder geval gezien, of nou ja, al die ophef rondom Jade en Shilpa Shetty heb ik gezien, de ruzies, het "racial bully" incident, die dingen. Ik vond het allemaal nogal overtrokken eigenlijk. Gewoon een dom meiske uit een aso milieu die ook maar gewoon zegt wat in haar kringen normaal is. En die ruzies uitvecht op een manier zoals dat in haar milieu normaal is, met veel viswijvengekrijs, veel gevloek en gescheld en met veel fysiek misbaar.quote:Op zondag 22 maart 2009 14:52 schreef Pundit_wannabe het volgende:
[..]
"Evil" is een te grote term, denk ik. Dat was ze niet.
En in dat licht is mijn "kwaadardig" misschien ook te groot neergezet. Ze was geen Pol Pot of zo.
Bitter, kleinzielig en rancuneus zijn betere kwalificaties...en vooral volstrekt ongeïnteresseerd in de gevoelens en opinies van anderen! (Dat laatste verklaart ook haar "veerkracht": het interesseerde haar gewoon niet hoe ze overkwam.)
Als je echt geïnteresseerd bent moet je de Celebrity Big Brother met regisseur Ken Loach maar 'ns opzoeken.
Enfin, 't is allemaal onbelangrijk geworden nu.
Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet goed dat ze (nog steeds!) in de UK zulke gepolariseerde gevoelens oproept.
Ik zou niet weten waarom ik iets zou moeten onderbouwen dat ik niet heb gezegd. Ik ken het hele mens niet, heb een paar dingen opgevangen op internet en op nu.nl, that's all. Ik heb geen enkele mening over haar karakter.quote:Op zondag 22 maart 2009 14:54 schreef Shitney het volgende:
Ook jij kan niet onderbouwen wat Jade Goody dan precies zo evil en harteloos en wat ze allemaal genoemd is maakt.
[...]
Misschien mis ik dan juist steeds al die dingen die Jade Goody karakteriseren, maar geef dan eens een voorbeeld?
Ik bedacht net nog iets over wat jij eerder zei. Je zei: "niet knapper dan een Paris Hilton of een Nicole Ritchie". Maar in die twee voorbeelden ligt al besloten wat er knapper aan is: Paris heet Hilton, Nicole heet Ritchie . Zij zijn niet in de eerste plaats famous for being famous, zij zijn famous omdat ze uit een famous familie komen.quote:Op zondag 22 maart 2009 14:54 schreef Pundit_wannabe het volgende:
[..]
Word.
Dat gebeurt denk ik in de UK dus heel erg: veel mensen maken hun eigen verhaal -positief of negatief- rondom het fenomeen en reageren dáárop. Niet op (wat te vinden en te zien is over) de persoon.
Ik probeer slechts een verklaring voor het fenomeen Jade Goody te vinden, niets meer, niets minder. En ik baseer in tegenstelling tot een heleboel anderen mijn mening over haar vooral op de dingen van haar die ik zelf heb gezien. Ik denk dat haar zakelijke instinct vooral aangewakkerd werd door haar moederschap omdat ze toen ze eenmaal kinderen had andersoortige uitspraken deed dan voordat ze ze had. En zeker de manier waarop ze met haar ziekte omging in relatie tot haar zoons, wekte op mij de indruk dat ze dáár in ieder geval heel erg goed en heel liefdevol over nadacht. En iedere imbeciel kan bedenken dat afscheid nemen van je jonge kinderen hartverscheurend is, dus ook voor Jade Goody. Ik vind dat ze daar goed mee is omgegaan, veel van haar keuzes in de afgelopen weken vond ik in ieder geval begrijpelijk en wellicht zou ik ze, in haar situatie, ook zo gemaakt hebben.quote:Op zondag 22 maart 2009 15:05 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom ik iets zou moeten onderbouwen dat ik niet heb gezegd. Ik ken het hele mens niet, heb een paar dingen opgevangen op internet en op nu.nl, that's all. Ik heb geen enkele mening over haar karakter.
Ik heb wel een mening over hoe mensen soms erg kunnen opgaan in wat ze op tv zien, zich gaan identificeren met tv-persoonlijkheden, denken hen persoonlijk te kennen of op zijn minst te kunnen doorgronden. En daar reageerde ik op. Op zinsneden als "ze zag dat ze maar een kans had en die heeft ze gegrepen, ze sprong in het diepe" en "het moederschap heeft een andere kant in haar losgemaakt". Als ik dat lees denk ik dat je erg romantiseert, en dat schreef ik dus, niets meer, niets minder.
Jade Goody is in Nederland nog nooit (als celebrity of kandidaat in een programma) op televisie geweest, en toch hebben de Nederlandse journaals het de afgelopen weken bijna dagelijks over haar. Waarom zou ze niet de geschiedenisboeken ingaan?quote:Op zondag 22 maart 2009 15:15 schreef Marrije het volgende:
Poeh poeh, geschiedenisboeken in te gaan, eerst zien dan geloven. Ik zie dat namelijk niet zo.
Omdat alleen dat stukje racisme uit celeb bb en haar dood interessant zijn, verder niet. En dat is net niet genoeg om de geschiedenisboeken in te gaan.quote:Op zondag 22 maart 2009 15:20 schreef Shitney het volgende:
[..]
Jade Goody is in Nederland nog nooit (als celebrity of kandidaat in een programma) op televisie geweest, en toch hebben de Nederlandse journaals het de afgelopen weken bijna dagelijks over haar. Waarom zou ze niet de geschiedenisboeken ingaan?
Bedoel je die link onderaan? Ik zou zeggen, klik er eens op en vindt het uit.quote:Op zondag 22 maart 2009 15:40 schreef Disorder het volgende:
Slaperige journalist of een steek onder water?
[ afbeelding ]
Iedereen is haar vergeten over een paar maanden, dan heeft de media wel weer een nieuw mediageil persoon gevonden.quote:Op zondag 22 maart 2009 15:20 schreef Shitney het volgende:
[..]
Jade Goody is in Nederland nog nooit (als celebrity of kandidaat in een programma) op televisie geweest, en toch hebben de Nederlandse journaals het de afgelopen weken bijna dagelijks over haar. Waarom zou ze niet de geschiedenisboeken ingaan?
Dat blijkt wel uit de harde woorden die ik hier lees. Wow, wat een haat zeg. Ik kende Jade niet eens, na de eerste BB Nederland nooit meer BB gekeken, en al zeker niet BB uit buitenland gevolgd. Alleen van de laatste media berichten over haar ziekte. Maar kanker hey? Ik wens het me ergste vijand nog niet eens toe.quote:Op zondag 22 maart 2009 14:19 schreef Supersoep het volgende:
Het maakt nu niets meer uit, ze is dood. Ze bestaat niet meer en zal ook nooit meer bestaan. Wat al die condoleance berichtjes op The Sun wel triest maakt, alsof Jade dat zelf allemaal kan gaan lezen nu. Wat zijn mensen toch rare wezens.
Als dat werkelijk zo was, zouden we wel meer celebrities als Jade Goody hebben. Feit is dat zij uit al die honderden of zelfs duizenden mensen die inmiddels realitytelevisie hebben gemaakt, de enige is die daadwerkelijk "celebrity" is geworden. Met als triest diepte- of hoogtepunt, net hoe je het noemen wil, haar publiekelijke dood.quote:Op zondag 22 maart 2009 16:32 schreef Sheepcidus het volgende:
[..]
Iedereen is haar vergeten over een paar maanden, dan heeft de media wel weer een nieuw mediageil persoon gevonden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |