quote:Op zaterdag 21 maart 2009 10:53 schreef Viking84 het volgende:
[..]
En dat vind jij een leuk grapje?.
* Viking84 is beledigd.
Oopsquote:Op zaterdag 21 maart 2009 10:53 schreef Viking84 het volgende:
[..]
En dat vind jij een leuk grapje?.
* Viking84 is beledigd.
Nou dan is er ook geen reden om je beledigd te voelen. Opgelost, slotjequote:Op zaterdag 21 maart 2009 10:53 schreef Miss_S het volgende:
[..]
Tuurlijk niet, ook al zie ik wel vaak mensen die zich dan ook nog eens 'zo' gedragen![]()
Maar ik weet wel dat er veel mensen uit de randstad neerkijken op de brabo's en limbo's
Frappant is dat. Dan vraag ik me af of ze dat zelfs soms niet hoort, dat ze een 'a' uitspreekt ipv een 'e'.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 10:54 schreef P.F het volgende:
[..]
Ja
Ze sprak het ook vol overtuiging uit met een A
Daar waren we toch al achter?quote:Op zaterdag 21 maart 2009 10:55 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Nou dan is er ook geen reden om je beledigd te voelen. Opgelost, slotje.
Dat is dus echt een hele grote misvatting!quote:Op zaterdag 21 maart 2009 10:53 schreef Miss_S het volgende:
[..]
Tuurlijk niet, ook al zie ik wel vaak mensen die zich dan ook nog eens 'zo' gedragen![]()
Maar ik weet wel dat er veel mensen uit de randstad neerkijken op de brabo's en limbo's
O maar Vlaams is zó schattigquote:Op zaterdag 21 maart 2009 10:49 schreef SiTuSavais het volgende:
Ik praat met een zachte g en iets tussen Limburgs en Brabants in (eerder Brabants, gek genoeg. Dat neem ik meteen over). Als ik in België ben geweest praat ik ook altijd een beetje Vlaams
Het gaat zo'n tegenvaller zijn als ik dadelijk naar buiten loop en het blijkt geen 24 graden te zijn
Ik gebruik de afdruk juist als graadmeter voor bruinheidquote:Op zaterdag 21 maart 2009 10:54 schreef neen het volgende:
Ik draag nooit horloges want dan krijg je zo'n witte plek op je arm en dat is zeer lelijk.
Nee hoorquote:Op zaterdag 21 maart 2009 10:56 schreef P.F het volgende:
[..]
Dat is dus echt een hele grote misvatting!
Dat is goed om te horenquote:Op zaterdag 21 maart 2009 10:56 schreef P.F het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 21 maart 2009 10:57 schreef SiTuSavais het volgende:
[..]
Ik gebruik de afdruk juist als graadmeter voor bruinheidMaar eigenlijk heb je natuurlijk wel gelijk.
Ik heb al ruim een jaar praktisch nooit meer een horloge om. Ik beschadig ze altijd en m'n mobiel heb ik toch altijd bij me.
Ons pap en ons mam is voor nep Brabanders!quote:Op zaterdag 21 maart 2009 10:57 schreef Viking84 het volgende:
[..]
O maar Vlaams is zó schattig.
Ik ben fier op u.
Ik zie u graag.. Alleen jammer dat ik het zonder ondertiteling niet goed kan verstaan
En als iemand 'ons pap' of 'ons mam' zegt kun je me ook opvegen trouwens
.
quote:Op zaterdag 21 maart 2009 10:56 schreef P.F het volgende:
[..]
Maar ik heb dat eerder gehoord (van mensen buiten de Randstad)
Terwijl er hier in mijn omgeving bijna niemand zo over denkt.
O, en ik heb 10 jaar in Almere gewoond. Almere
(In de Randstad stad nummer 1 om keihard te bespotten en uit te lachen)
quote:Op zaterdag 21 maart 2009 10:58 schreef Muis006 het volgende:
[..]
Ons pap en ons mam is voor nep Brabanders!
Spap, smam
Zeg jij dat ook dan?quote:Op zaterdag 21 maart 2009 10:58 schreef Muis006 het volgende:
[..]
Ons pap en ons mam is voor nep Brabanders!
Spap, smam
Je moet deze ook niet om je pols hangenquote:Op zaterdag 21 maart 2009 10:58 schreef Viking84 het volgende:
Ik heb trouwens ook zelden een horloge om. Dat ding is zo zwaar
Tsja, ik heb 14 jaar in Amsterdam gewoond en daar werd écht wel neergekeken op mensen onder de rivieren. Die worden gezien als boers, terwijl de Randstadters hip en modern zijn.quote:
Ons pap/ons mam is toch heel erg Brabants juist? Of bedoelde je dat ook?quote:Op zaterdag 21 maart 2009 10:57 schreef Viking84 het volgende:
[..]
O maar Vlaams is zó schattig.
Ik ben fier op u.
Ik zie u graag.. Alleen jammer dat ik het zonder ondertiteling niet goed kan verstaan
En als iemand 'ons pap' of 'ons mam' zegt kun je me ook opvegen trouwens
.
I know, maar ik ga niet meer negatief doenquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Neequote:Op zaterdag 21 maart 2009 10:59 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Zeg jij dat ook dan?.
Marlies uit Boer zoekt vrouw deed het ook. Übercute.
Is dat niet zo omdat jij je beledigd voeltquote:
Nou, bij mij in elk geval niet. Ik heb geen greintje Brabants/Gelders accent of iets en toch voel ik die arrogantie duidelijk.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 11:00 schreef P.F het volgende:
[..]
Is dat niet zo omdat jij je beledigd voelt
Als ik iemand hoor met een accent, dan ben ik meestal zo van OMG waar kom je vandaan
Wat vaak als een belediging wordt gezien
HOEZO?? IK spreek gewoon ABN???
En ik, ja maar je accentje?
ACCENT?? Ik woon al vier jaar in Amsterdam!!!!!!!!!!!!
En ik: ja maar ik was gewoon benieuwd waar je (oorspronkelijk) vandaan komt
Maar wat ik me dan afvraag (zonder er iets achter te zoeken)quote:Op zaterdag 21 maart 2009 11:00 schreef P.F het volgende:
[..]
Is dat niet zo omdat jij je beledigd voelt
Als ik iemand hoor met een accent, dan ben ik meestal zo van OMG waar kom je vandaan
Wat vaak als een belediging wordt gezien
HOEZO?? IK spreek gewoon ABN???
En ik, ja maar je accentje?
ACCENT?? Ik woon al vier jaar in Amsterdam!!!!!!!!!!!!
En ik: ja maar ik was gewoon benieuwd waar je (oorspronkelijk) vandaan komt
Weird.. Dan kom ik blijkbaar altijd op de goede/verkeerde plekken.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 11:00 schreef BlaatschaaP het volgende:
[..]
Tsja, ik heb 14 jaar in Amsterdam gewoond en daar werd écht wel neergekeken op mensen onder de rivieren. Die worden gezien als boers, terwijl de Randstadters hip en modern zijn.
Echt?quote:
Dat hangt er vanaf of je het hebt over ABN of bijv. een Amsterdams accent. Die eerste is gewoon het 'originele' Nederlands, dat tweede is even goed een accent als het Brabants.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 11:02 schreef Miss_S het volgende:
[..]
Maar wat ik me dan afvraag (zonder er iets achter te zoeken)
Hoe 'jullie' klinken is dat geen accent dan? Iedereen klinkt toch wel anders.....
Het feit dat ze uit hun provincie naar Amsterdam zijn gekomen onderscheidt ze natuurlijk wel van de mensen die daar hun hele leven (willen) blijven wonen.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 11:02 schreef P.F het volgende:
[..]
Weird.. Dan kom ik blijkbaar altijd op de goede/verkeerde plekken.
Mijn hele gang komt van beneden de rivieren en die zijn niet minder hip. Nou ja eigenlijk wel, maar dat is gewoon een individueel verschil.
Dat is echt typisch Brabantsquote:Op zaterdag 21 maart 2009 11:02 schreef SiTuSavais het volgende:
[..]
Echt?Ik dacht dat het allebei goed was. Qua praten ben ik helemaal een druif wat betreft grammatica. Ik weet meestal prima hoe het moet, maar zo chaotisch dat correcte zinnen vormen niet altijd even goed gaat
Hahahahahahaquote:Op zaterdag 21 maart 2009 11:00 schreef cyclechick het volgende:
VIKING! die site is heul niet van de winkel van mn tante!! Deez zit in alkmaar
Ja, dat laatste klopt, daarom schoot ik straks ook in de verdediging en voelde ik me beledigdquote:Op zaterdag 21 maart 2009 11:03 schreef BlaatschaaP het volgende:
[..]
Dat hangt er vanaf of je het hebt over ABN of bijv. een Amsterdams accent. Die eerste is gewoon het 'originele' Nederlands, dat tweede is even goed een accent als het Brabants.
Maar ik denk eigenlijk niet dat het om accenten gaat, maar het beeld dat daarmee wordt geassocieerd. Brabants/Gelders/Limburgs = boers.
Grapjurk!quote:Op zaterdag 21 maart 2009 11:00 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Je moet deze ook niet om je pols hangen
[ afbeelding ]
Hoiquote:Op zaterdag 21 maart 2009 10:42 schreef cyclechick het volgende:
Wat on earth is er beledigend aan de vraag of je als een brabo klinkt![]()
(off topic: ik laf mensen die als brabo's klinken, vooral mannen. Vet charmant)
Tilburg is ook een kutstadquote:Op zaterdag 21 maart 2009 10:46 schreef P.F het volgende:
En ik zei dat Tilburg vast een slecht voorbeeld was, omdat de meeste mensen uit Noord-Brabant Tilburg als iets verschrikkelijks schijnen te zien..
Dan was het zo van: Ik kom uit Noord-Brabant! En ik Ooo leuk! Ik ben wel eens in Tilburg geweest! *boze blikken*
Ik zeg eerlijk, ik hoor niet zo veel verschil tussen Eindhovens/Tilburgs etc..
Maar dan snap ik nog steeds niet waarom pas als iemand anders het vraagt je zegt: Nee hoor ik heb niet echt een dialect, alleen een beetje een G.
En ik ging er al vanuit dat je anders klonk, ik ben heel ergens anders opgegroeid..
Ja dat is OOK een accent!quote:Op zaterdag 21 maart 2009 11:02 schreef Miss_S het volgende:
[..]
Maar wat ik me dan afvraag (zonder er iets achter te zoeken)
Hoe 'jullie' klinken is dat geen accent dan? Iedereen klinkt toch wel anders.....
Volgens mij vond niemand dat?quote:Op zaterdag 21 maart 2009 11:05 schreef Koert het volgende:
Oh, en voor de poster die Brabants lomp vind klinken: ik vind die keelschrapende G van je (aannemende dat je die hebt) lelijk.
Goeie vraag.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 11:05 schreef Miss_S het volgende:
[..]
Ja, dat laatste klopt, daarom schoot ik straks ook in de verdediging en voelde ik me beledigd
Maar ABN zonder accent....dat bestaat dus wel?
Er werd altijd in de omgeving van Haarlem gezegd dacht ikquote:Op zaterdag 21 maart 2009 11:07 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Goeie vraag.
Waar spreken ze dan ABN zonder accent?
Weer wat geleerdquote:
Er is geen regio die ABN praatquote:Op zaterdag 21 maart 2009 11:07 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Goeie vraag.
Waar spreken ze dan ABN zonder accent?
-Mijn vriendje, hij leest meequote:Op zaterdag 21 maart 2009 11:04 schreef BlaatschaaP het volgende:
[..]
Het feit dat ze uit hun provincie naar Amsterdam zijn gekomen onderscheidt ze natuurlijk wel van de mensen die daar hun hele leven (willen) blijven wonen.
Ik spreek wel ABN, want ik gebruik geen streekgebonden woordenquote:Op zaterdag 21 maart 2009 11:07 schreef conleche het volgende:
Je hebt wel degelijk ABN, maar dat wordt door veel mensen weer gezien als bekakt. En volgens mij denken veel mensen dat ze ABN praten, maar hoor je nog wel degelijk in de verte waar ze vandaan komen. Waar ik vandaan kom (Veenendaal) hebben ze ook bepaalde woorden, waar ik pas heel laat achterkwam dat het geen Nederlands was. (zoals krang, dat is als je iets binnenste buiten aanhebt.)
Welk boek?quote:Op zaterdag 21 maart 2009 11:09 schreef Miss_S het volgende:
Ik ga op mijn balkon een boek lezenook al wordt het waarschijnlijk meer
want het is een zielig boek
Amsterdams/Gooisch/ABN is geen ABNquote:Op zaterdag 21 maart 2009 11:07 schreef conleche het volgende:
Je hebt wel degelijk ABN, maar dat wordt door veel mensen weer gezien als bekakt. En volgens mij denken veel mensen dat ze ABN praten, maar hoor je nog wel degelijk in de verte waar ze vandaan komen. Waar ik vandaan kom (Veenendaal) hebben ze ook bepaalde woorden, waar ik pas heel laat achterkwam dat het geen Nederlands was. (zoals krang, dat is als je iets binnenste buiten aanhebt.)
Je hebt gelijk hoor, maar ik wilde even dat voorbeeld geven omdat ik dacht dat ik heel erg correct Nederlands sprak altijd en niet wist dat ik toch ook streekgebonden woorden gebruikte. Ik heb volgens mij niet echt een accent. Ik praat wel heel snel en dat is ook lelijk.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 11:10 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ik spreek wel ABN, want ik gebruik geen streekgebonden woorden.
Maar of je ABN spreekt heeft niet alleen te maken met welke woorden je gebruikt, maar ook met hoe je ze uitspreekt. En uitspraak is een hardnekkig iets.
Schijnt mooi te zijn!quote:Op zaterdag 21 maart 2009 11:11 schreef Miss_S het volgende:
[..]
Meisje met negen pruiken van Sophie van der Stap
Gooisch ABN? No wai, die errrrrr en die g - daar wil ik ABN niet mee associëren.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 11:11 schreef P.F het volgende:
[..]
Amsterdams/Gooisch/ABN is geen ABNWel bijna, maar ook nog wel een beetje "bekakt".
Vroeger dacht ik dat de Koningin ABN sprak
quote:Op zaterdag 21 maart 2009 10:36 schreef ColdFeet het volgende:
Ik ga bakken, dit weekend
In spoilertags, voor XM
Biscotti, v.2.0, appel-toffeemuffins, en sticky toffee pudding
Nee ABN is niet met Gooische R en zo. En zeker niet Amsterdams. Wel heel netjes en dat zien mensen als bekakt. Ik probeer nu iemand te verzinnen die zo praat maar weet het niet direct.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 11:11 schreef P.F het volgende:
[..]
Amsterdams/Gooisch/ABN is geen ABNWel bijna, maar ook nog wel een beetje "bekakt".
Vroeger dacht ik dat de Koningin ABN sprak
Nee dat zeg ik toch eiquote:Op zaterdag 21 maart 2009 11:13 schreef Koert het volgende:
[..]
Gooisch ABN? No wai, die errrrrr en die g - daar wil ik ABN niet mee associëren.
Je zei 'wel bijna' - vandaar.quote:
Als in, geboorteplaats, ja - huidige woonplaats, nee.quote:
Waar is de groente? Waarom eet je én ontbijtkoek én Evergreen? Waarom eet je niet wat meer? En nogmaals, waarom eet je geen groente? Veeeeeeel groente eet vult, je kunt normaal eten en het is GEZOND. Echt, ik heb geen verstand van eten, maar dit is echt niet goedquote:Op zaterdag 21 maart 2009 09:52 schreef XcUZ_Me het volgende:
Lijstje voor vandaag, onder voorbehoud:
O: 1 plak ontbijtkoek
T: 1 liga Evergreen
L: 2 volkoren boterhammen met halvarine, 1x kaas 30+ en 1x kipfilet
T: 1 appel
D: 1 pistolet gezond ham/kaas, 250 gram magere yoghurt
T: 1 glas rode wijn of 1 glas jus d' orange
Ik mag ook nog3 toastjes met 30+ kaas
maar ik denk dat ik dan een crackertje extra neem bij mn 'diner'. Die toastjes slaan echt nergens op.
Hm... Dan ben ik denk ik ook een beetje verblind door mijn omgeving..quote:Op zaterdag 21 maart 2009 11:15 schreef Koert het volgende:
[..]
Je zei 'wel bijna' - vandaar.
Ik ben Koert, aangenaam.
Ik heb je niet veel horen praten, maar volgens mij spreek jij geen ABN.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 11:16 schreef P.F het volgende:
[..]
Hm... Dan ben ik denk ik ook een beetje verblind door mijn omgeving..
Spreek ik ABN? Want kinderen voor kinderen, is dat ABN?
quote:Op zaterdag 21 maart 2009 11:18 schreef Tinkepink het volgende:
Overigens merk je pas als je weg bent uit Nederland dat bijna alle Nederlanders raar praten. En het accent van Randstedelingen is vaak zo mogelijk nog erger dan van mensen uit het oosten. Harmen Siezen spreekt geloof ik ABN.
Is dat die Eindhovense Jezus?quote:Op zaterdag 21 maart 2009 11:20 schreef Muis006 het volgende:
Harmen Siezen praat saai!
Weet je wie pas gaaf praat? Arnol Cox
quote:Op zaterdag 21 maart 2009 11:25 schreef P.F het volgende:
Zo klinkt de stem van mij en m'n broertje (5 jaar geleden)
http://s184.photobucket.com/albums/x163/1Principessa/?action=view¤t=MOV07543.flv
Gilles Swerts(voetballer) vader en zusjes zijn negers!quote:Op zaterdag 21 maart 2009 11:16 schreef P.F het volgende:
Ik zie/hoor altijd heel goed als mensen niet van hier zijnZo kwam ik er achter dat de vrouw van een collega van mijn vader uit Indonesië komt! Ook al hebben ze blonde/blauw oogige/blanke kindertjes.
Ik heb het idee dat dat meer als grap gezegd wordt... althans, zo zeg ik dat wel eens. "Alles buiten Amsterdam is provincie"quote:Op zaterdag 21 maart 2009 11:00 schreef BlaatschaaP het volgende:
[..]
Tsja, ik heb 14 jaar in Amsterdam gewoond en daar werd écht wel neergekeken op mensen onder de rivieren. Die worden gezien als boers, terwijl de Randstadters hip en modern zijn.
Tsja, die grapjes worden natuurlijk niet voor niets gemaakt. Net zoals Belgen-grappen. Er zijn echt zát mensen die (lichtjes) neerkijken op Belgen hoorquote:Op zaterdag 21 maart 2009 11:29 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat dat meer als grap gezegd wordt... althans, zo zeg ik dat wel eens. "Alles buiten Amsterdam is provincie"En ja, ik vind Amsterdam fantastisch, maar om nou te zeggen dat A'dam superieur is aan de rest... neuh. Hooguit wat minder bekrompen dan sommige kleine gemeentes, maar ook anoniemer.
Ik ga zo ontbijten met een gebakken eitje en ik denk dat ik vandaag weer lekker naar buiten gaHet is ontzettend lekker weer
En ik schijn een Rotterdams accent te hebben.
Twee vrienden van mij praten zo, die zijn idd opgegroeid in het Gooi (Hilverrrrrsum!). Mijn lief is ook opgegroeid in Hilversum, maar hij praat beslist niet bekakt. Eerder dat hij niet genoeg articuleert (volgens mij heeft dat met zijn dyslexie te maken, maar hoe het precies zit weet ik niet want hij kan het wel, maar meestal doet hij dat niet).quote:Op zaterdag 21 maart 2009 11:14 schreef conleche het volgende:
[..]
Nee ABN is niet met Gooische R en zo. En zeker niet Amsterdams. Wel heel netjes en dat zien mensen als bekakt. Ik probeer nu iemand te verzinnen die zo praat maar weet het niet direct.
Dat zal wel. Maar in de kringen waar ik verkeer (quote:Op zaterdag 21 maart 2009 11:31 schreef BlaatschaaP het volgende:
[..]
Tsja, die grapjes worden natuurlijk niet voor niets gemaakt. Net zoals Belgen-grappen. Er zijn echt zát mensen die (lichtjes) neerkijken op Belgen hoor.
Mijn identiteit heeft echt niets te maken met mijn accent of de regio waarin ik ben opgegroeidquote:Op zaterdag 21 maart 2009 11:32 schreef Tinkepink het volgende:
Wat ik niet snap is dat mensen zo graag ABN willen spreken. Waarom? Je accent is een deel van je identiteit, je eigenheid. Wees er trots op.
Dus je praat brabants en je fietst/bent sportief?quote:Op zaterdag 21 maart 2009 11:15 schreef Koert het volgende:
[..]
Je zei 'wel bijna' - vandaar.
Ik ben Koert, aangenaam.
[..]
Als in, geboorteplaats, ja - huidige woonplaats, nee.
Oeeeh! Daten! Daten!quote:Op zaterdag 21 maart 2009 11:34 schreef cyclechick het volgende:
[..]
Dus je praat brabants en je fietst/bent sportief?
Trouwuh?
quote:Op zaterdag 21 maart 2009 11:34 schreef conleche het volgende:
Whhehehhe. Ik zit met de tuindeuren open en Buurman Rooie Kees kwam even buurten (een grote rooie kater).
Koekie begint zo'n beetje naar hem te blaffen en grommen, maar krijgt intussen jeuk. Krabt met 1 pootje op zijn flank, maar verliest daarbij zijn evenwicht. En valt op zijn snufferd. Lekker stoer ook.![]()
Misschien moet je het hebben gezien, om het lollig te vinden, maar ik heb al 5 minuten de slappe lach
Bij mij juist weer wel... en ik ben geadopteerd, dat is altijd deel van mijn identiteit geweest. Bij mijn (ook geadopteerde) zus juist weer niet.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 11:34 schreef BlaatschaaP het volgende:
[..]
Mijn identiteit heeft echt niets te maken met mijn accent of de regio waarin ik ben opgegroeid. Maar dat kan er aan liggen dat ik op vroege leeftijd al ben verhuisd.
We studeren zelfs in dezelfde stadquote:Op zaterdag 21 maart 2009 11:34 schreef cyclechick het volgende:
[..]
Dus je praat brabants en je fietst/bent sportief?
Trouwuh?
Wat de wikipedia erover zegt:quote:Op zaterdag 21 maart 2009 11:09 schreef BlaatschaaP het volgende:
[..]
Er is geen regio die ABN praat. Maar niet iedereen in een stad/regio praat automatisch het betreffende dialect. Dat hangt van je opvoeding en aanpassingsvermogen af. Of 100% ABN bestaat, weet ik niet. Maar ik weet wel dat ik er dichtbij zit. Ik heb alleen een wat zachtere g dan gewoonlijk, maar dat heb ik al sinds ik praat.
Wat heftig! Maar ben je in Nederland geboren? Want ik dacht dat je iets Oost Europees had?quote:Op zaterdag 21 maart 2009 11:42 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Bij mij juist weer wel... en ik ben geadopteerd, dat is altijd deel van mijn identiteit geweest. Bij mijn (ook geadopteerde) zus juist weer niet.
Dat kan ik me dan ook wel weer goed voorstellen.. Wat bijzonder trouwens, dat je geadopteerd bent. Heb je ooit nog contact gehad met je biologische ouders (als die nog leven)? Als ik dat vragen mag/je het niet vervelend vindt, natuurlijk..quote:Op zaterdag 21 maart 2009 11:42 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Bij mij juist weer wel... en ik ben geadopteerd, dat is altijd deel van mijn identiteit geweest. Bij mijn (ook geadopteerde) zus juist weer niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |