quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 15:22 schreef Aline1 het volgende:Stel dat het geen AD(H)D blijkt, ben ik dan toch gewoon een loser die niks op een rijtje krijgt?
Herkenbaar. Ik dacht ook heel lang van mezelf dat ik een loser was. Niks kreeg ik van de grond, terwijl ik juist zo graag wat van mijn leven wilde maken. Opleidingen lukten niet, maar ook de 'simpele' klussen zoals opruimen gingen ook niet. Ik was altijd onrustig en altijd aan het denken.
Op een dag ging ik me verdiepen in het verschijnsel ADHD. Daarvoor associeerde ik dat nooit met mezelf, want als kind was ik juist heel rustig. En bij ADHD valt bij andere mensen vooral die H op. Ik wist niet dat het ook gepaard ging met dingen waar ik ook last van had: concentratieproblemen, moeite met plannen, overprikkeld raken door eigen gedachten, etc.
De puzzelstukjes leken op zijn plaats te vallen. Eindelijk had ik het antwoord gevonden op de vraag waarom ik me altijd zo anders dan anderen had gevoeld. Ik was maanden bezig om me te verdiepen in het issue AD(H)D. Via internet chatte ik veel met mensen die het ook hebben en er was zoveel herkenning. Voor mij was geen twijfel mogelijk: ik heb ADD!
Ik liet me uitgebreid testen bij de GGZ. En de uitslag was negatief! Ik bleek een obsessief-compulsieve persoonlijkheidsstoornis te hebben met ontwijkende en borderline-trekken. Mijn problemen waren te wijten omdat ik mijn hele leven depressief was en me geen raad wist met mezelf. Ik kreeg dingen niet van de grond omdat het allemaal van mezelf perfect moest zijn. Alles of niets; en het werd altijd niets.
Ik heb uiteindelijk wel één ding geleerd. Ik ben géén loser! Ik heb altijd mijn best gedaan. Ik heb altijd de wil en de intentie gehad. Een loser is een stempel die mensen graag op iemand anders drukken, zodat ze zichzelf weer superieur kunnen voelen. Misschien bestaan losers wel, maar dat zijn mensen die überhaupt niet eens willen nadenken over dat ze dingen aan zichzelf zouden moeten veranderen.
Wat je diagnose ook zal worden, als je de juiste hulp en ondersteuning krijgt, kan je absoluut wat van je leven maken. Het gaat alleen niet van de één op de andere dag gebeuren. Het heeft tijd nodig en het gaat stukje bij beetje.
Waarom denk je eigenlijk dat je een loser bent? Vind je dat zelf, of heb je dat vaak van anderen gehoord? Misschien moet je 's beginnen om je niets aan te trekken wat anderen van je vinden.