abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67755300
quote:
'Kloof in opleidingsniveau gevaar voor democratie'

UTRECHT - De kloof tussen hoog- en laagopgeleiden zorgt de laatste decennia voor een nieuw soort klassenmaatschappij.

Doordat de politieke elite eigenlijk alleen uit hoogopgeleiden bestaat, voelen laagopgeleiden zich niet langer vertegenwoordigd door traditionele politieke partijen zoals de PvdA, de VVD en het CDA.

Dit kan ernstige gevolgen hebben voor de democratie.

Dit stellen de Utrechtse bestuurskundige Mark Bovens en zijn Leidse collega Anchrit Wille maandag in het rapport 'Diploma Democracy'.

Breuk

De onderzoekers zeggen dat de tegenstelling tussen arbeid en kapitaal eerder een breuk veroorzaakte in de samenleving en de politiek. Nu vormt volgens hen de kloof tussen hoog- en laagopgeleiden een gevaar voor de democratie.

Uit het rapport van Bovens en Wille blijkt dat maar een derde van het totale aantal kiezers hoogopgeleid is, maar dat ze wel alle politieke arena's beheersen. Volgens het duo houden hoogopgeleiden er andere ideeën op na.

''Dit geldt voor belangrijke maatschappelijke vraagstukken, zoals de aansluiting bij Europa, immigratie, onderwijs en criminaliteit'', legt Bovens uit.

Immigratie

Volgens de onderzoekers wordt de kloof pas echt duidelijk als het gaat om immigratie en integratie. ''Hoogopgeleiden zijn vaak voorstander van een multiculturele samenleving. Laagopgeleiden zijn veel nationalistischer en hebben een sterke behoefte aan een aanpak waarin de Nederlandse identiteit en cultuur voorop staat'', aldus Bovens.

Laagopgeleiden herkennen zich niet meer in de traditionele partijen en stappen volgens de onderzoekers massaal over naar nieuwe volkspartijen als de SP en de PVV.

Volgens Bovens kan het referendum een manier zijn om de kloof te dichten. ''Dat kan politici en partijen dwingen rekening te houden met de stem van lageropgeleiden.''
Dus...
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_67755804
Ik las het bericht ook. Het verbaast me een beetje. Als ik afga op de media, krijgt het laagopgeleide standpunt juist enorm veel aandacht in de politiek. Het lijkt wel alsof het wordt gezien als dé stemmentrekker bij uitstek. De PVV ontleent haar totale politieke bestaansrecht eraan, de VVD probeert er te scoren om over Verdonk maar te zwijgen. En is de SP ooit ook niet voortgekomen uit de arbeidsklasse (Marijnissen is bepaald geen academicus).
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  maandag 6 april 2009 @ 12:40:25 #78
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_67756009
Mja, ik voel me als hoogopgeleide eigenlijk tekort gedaan door de huidige politiek. Het wordt tijd voor een revival van de intelligentsia in de politiek.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  maandag 6 april 2009 @ 16:21:39 #79
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_67763427
quote:
Op maandag 6 april 2009 11:03 schreef Zith het volgende:

[..]

Relatief krijgt GL meer hoogopgeleiden dan de PVV.
quote:
Op maandag 6 april 2009 11:49 schreef maartena het volgende:

[..]

De conclusie uit exact dezelfde cijfers is dus ook, rekenend met de getallen die je zelf aangeeft, er iets meer dan acht keer zoveel laag opgeleiden (overgebleven 800.000 vs de overgebleven 90.000) op de PVV stemmen.
Goh, dat is nu juist waar mijn rekenvoorbeeld over gaat, dat er een verschil is tussen relatief en absoluut.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 16 april 2009 @ 00:27:49 #80
198365 Morendo
The Real Deal
pi_68059068
quote:
Op maandag 6 april 2009 12:40 schreef ethiraseth het volgende:
Mja, ik voel me als hoogopgeleide eigenlijk tekort gedaan door de huidige politiek. Het wordt tijd voor een revival van de intelligentsia in de politiek.
Wat studeer jij eigenlijk en waar?
Die Lebenslust bringt dich um.
  donderdag 16 april 2009 @ 13:18:34 #81
135430 Sargon
Canes latrantes non mordent
pi_68069843
quote:
Op zondag 29 maart 2009 11:01 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Percentages zijn misleidend als je zegt meest.

Bekijken we deze peiling even
http://www.politiekebarometer.nl/
Dan zien we dat de PVV 15,4 % van de stemmen krijgt, en groen links 5,9
Bij 10.000.000 stemmers (fictief) zijn dat 1.540.000 stemmen voor de PVV en 590.000 voor GL
Bij 48% niet laag opgeleidenen (dus hoog?) zijn dat ongeveer 740.000 hoogopgeleidenen die voor de PVV stemmen, meer dan er ueberhaupt op GL stemmen.
Van de 84% niet laag opgeleidenen van de GL stemmers zijn dat dus dus ongeveer 500.000 hoogopgeleiden die GL stemmen
Conclusie is dus dat er anderhalf keer zoveel hoogopgeleidenen op de PVV stemmen dan op GL

Grappig dat iemand die zich voor laat staan op het verschil in politieke voorkeur van ons soort mensen als hoogopgeleidenen en het pvv stemmende grauw van LBO'ers niet eens kan rekenen
goede post, laat weer eens zien dat krantenkoppen vaak een vertekend beeld geven.
  donderdag 16 april 2009 @ 15:17:33 #82
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_68073861
quote:
Op donderdag 16 april 2009 13:18 schreef Sargon het volgende:

[..]

goede post, laat weer eens zien dat krantenkoppen vaak een vertekend beeld geven.
Zo zie je maar weer dat hoogopgeleid zijn niet altijd staat voor inzicht of intelligentie, Joehoernalistiek is in NL maar al te vaak knippen en plakken van persberichten. Ze kunnen niet rekenen, begrijpen de formules niet en zijn lui. Ze hebben meer mening dan kennis en schrijven liever opinie dan zelf onderzocht nieuws.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_68076254
Ik wist niet dat "elite" en hoogopgeleid per definitie hetzelfde zijn. Ik denk dat er in Nederland heel wat hoogopgeleide mensen zijn die zichzelf niet tot de elite rekenen.

Verder is het vooral schokkend hoe veel hoogopgeleiden op het CDA stemmen. Je zou denken dat ze beter wisten.
pi_68081576
quote:
Op donderdag 16 april 2009 16:22 schreef Elfletterig het volgende:
Ik wist niet dat "elite" en hoogopgeleid per definitie hetzelfde zijn. Ik denk dat er in Nederland heel wat hoogopgeleide mensen zijn die zichzelf niet tot de elite rekenen.

Verder is het vooral schokkend hoe veel hoogopgeleiden op het CDA stemmen. Je zou denken dat ze beter wisten.
Wat moeten ze beter weten?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')