Vorige week werden we hier op het bedrijf gebeld door een of andere PABO studente die voor een schoolopdracht een paar onderzoeken in bedrijven moest verrichten. Standaarddingetjes als bedrijfsstructuur en werkprocessen in kaart brengen en zo, je kent het wel. Normaliter doen we daar niet aan, maar gezien mevrouw tijdnood had en deze week kon langs komen en het deze week even wat rustiger is hier in het bedrijf qua werkdruk, hebben we maar ingestemd om haar haar ding te laten doen. Dat zou dus vanmorgen gebeuren, en ik mocht als bedrijfshunk mevrouw natuurlijk ontvangen en een beetje rondleiden.
Ik had er vanmorgen niet zo heel erg veel zin in, maar toen ik de best leuk uitziende studente zich aan de receptie zag melden vond ik het uiteraard niet meer zo héél erg meer.

Afijn, ik die meid dus meenemen, haar van alles uitgelegd en wat van haar vragen beantwoord. Leuke, vlotte meid ook. TOTDAT opeens het volgende gesprek plaats vond:
PABO chick: "Het valt me op dat er alleen maar Nederlanders in dit bedrijf werken."
Ik: "

Euh, ja."
PABO chick: "Hoe komt het dat hier geen allocht... euh, nieuwe Nederlanders werken?" (Ik dacht: "WTF?
Nieuwe Nederlanders???

" )
Ik: "Tja, tussen het aantal sollicitanten die we de laatste tijd over de vloer hebben gehad zaten wel een paar allochtonen. Maar sowieso voldeed daarvan geen enkeling aan de eisen die we stellen. Er zat zelfs laatst nog een tussen die nog niet eens fatsoenlijk Nederlands kon praten."
PABO chick: "Maar is dat niet racistisch?"
WTF?

Toen ze me dat vroeg volgde er even een stilte en ik liet haar met een blik ook merken dat ik het een erg debiele vraag vond.

Ik vond ineens die hele meid niet meer aardig. Sterker nog, vanaf het moment dat ze me die vraag stelde, vond ik d'r maar een domme, naïeve linkse doos.
Waar slaat dat sowieso op? Waarom worden bedrijven zo aangespoord om
allochtonen Nieuwe Nederlanders (

) aan te nemen die eigenlijk niet eens hun functie fatsoenlijk kunnen uitvoeren, puur en alleen vanwege het feit om het allochtonenpercentage in het bedrijf op een maatschappelijk geaccepteerde norm (lees: door links verzonnen multikulregeltje) te hebben?

Klachtenopsomming:
PABO chick die in het begin heel leuk is maar vervolgens de sfeer doodt met een kutvraag 
Multikul 
Lui die multikul door je strot proberen te rammen