Dus dan maar niet reanimeren?quote:Op maandag 16 maart 2009 11:05 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ik denk dat het breken van ribben niet echt een bijdrage is aan je gezondheid. Je veroorzaakt alleen maar meer schade.
Als een rib breekt, is de kans op een longperforatie erg groot. Met een klaplong zal de beademing door de professionals weer minder effectief zijn. Ik denk dat ik dat geval de kansen uiteindelijk kleiner worden. Uitgaande van het feit dat de hulpdiensten binnen de gestelde termijn aanwezig zijn. Een lastige afweging.quote:Op maandag 16 maart 2009 11:09 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Erger dan hartstilstand kan niet, dus is zo'n beetje alles geoorloofd om dat weer op gang te helpen. Baat het niet, dan schaadt het ook niet.
Tenzij twee minuten later alsnog een ambulance komt en jij de patiënt eigenhandig een handje geholpen hebt.....de verkeerde kant op.quote:Op maandag 16 maart 2009 11:09 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Erger dan hartstilstand kan niet, dus is zo'n beetje alles geoorloofd om dat weer op gang te helpen. Baat het niet, dan schaadt het ook niet.
Ach, het slachtoffer zal in ieder geval geen aanklacht indienenquote:Op maandag 16 maart 2009 11:23 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Tenzij twee minuten later alsnog een ambulance komt en jij de patiënt eigenhandig een handje geholpen hebt.....de verkeerde kant op.
Het is algemeen aanvaard dat je ribben mag breken tijdens hartmassage, en dat komt ook vrij veel voor, ook bij professionele hulpverleners. Je kunt er bij mijn weten ook niets tegen doen, je moet de borstkas een aantal centimeters indrukken om het gewenste effect te bereiken.quote:Op maandag 16 maart 2009 11:23 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Tenzij twee minuten later alsnog een ambulance komt en jij de patiënt eigenhandig een handje geholpen hebt.....de verkeerde kant op.
Maar ben je dan strafbaar als je met de beste intenties toch per ongeluk meer schade hebt veroorzaakt bij de patient?quote:Op maandag 16 maart 2009 11:23 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Je 'mag' best ribben breken (maar is echt onnodig in de zin van dat het ook zonder mogelijk is), maar als jij 'Piet-ik-weet-niet-hoe-reanimaties-werken' bent, dan breek je er iets meer dan normaalquote:Op maandag 16 maart 2009 11:31 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Het is algemeen aanvaard dat je ribben mag breken tijdens hartmassage, en dat komt ook vrij veel voor, ook bij professionele hulpverleners. Je kunt er bij mijn weten ook niets tegen doen, je moet de borstkas een aantal centimeters indrukken om het gewenste effect te bereiken.
Ik denk dat je strafbaar bent, maar niet vervolgd zult worden.quote:Op maandag 16 maart 2009 11:49 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Maar ben je dan strafbaar als je met de beste intenties toch per ongeluk meer schade hebt veroorzaakt bij de patient?
Of het echt onnodig is is lastig te zeggen, die 'regels' over hoe je moet reanimeren zijn er niet voor niets. Dan kun je de borstkas minder ver indrukken of er minder hard op drukken, maar of de kans dat het hart weer op gang komt dan net zo groot is.. ik weet het nietquote:Op maandag 16 maart 2009 11:53 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Je 'mag' best ribben breken (maar is echt onnodig in de zin van dat het ook zonder mogelijk is), maar als jij 'Piet-ik-weet-niet-hoe-reanimaties-werken' bent, dan breek je er iets meer dan normaal
Nee, het breken van ribben is bij het geven van hartmassage een aanvaardbaar risico.quote:Op maandag 16 maart 2009 11:23 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik geef volgens mij al 4x aan dat het hier gaat om iemand die NIET kan reanimeren. Ik ben zelf BHV'er en ja, het zou kunnen (maar is zeker te vermijden) dat ribben breken. Als jij maar een beetje gaat duwen op die ribbenkas, terwijl je niet weet wat je doet, dan breek je meer dan nodig is....quote:Op maandag 16 maart 2009 12:53 schreef Errrwin het volgende:
[..]
Nee, het breken van ribben is bij het geven van hartmassage een aanvaardbaar risico.
Althans, dat is mij geleerd bij m'n BHV cursus vorig jaar.
Het blijft kiezen tussen 2 kwaden, maar als je dan toch moet kiezen tussen een zekere dood en wat gebroken ribben (met misschien (<!) extra schade) ... ik weet het wel.
quote:Op maandag 16 maart 2009 13:05 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik geef volgens mij al 4x aan dat het hier gaat om iemand die NIET kan reanimeren. Ik ben zelf BHV'er en ja, het zou kunnen (maar is zeker te vermijden) dat ribben breken. Als jij maar een beetje gaat duwen op die ribbenkas, terwijl je niet weet wat je doet, dan breek je meer dan nodig is....
Zeg dat dan.quote:Op maandag 16 maart 2009 13:05 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik geef volgens mij al 4x aan dat het hier gaat om iemand die NIET kan reanimeren. Ik ben zelf BHV'er en ja, het zou kunnen (maar is zeker te vermijden) dat ribben breken. Als jij maar een beetje gaat duwen op die ribbenkas, terwijl je niet weet wat je doet, dan breek je meer dan nodig is....
Ja een 112 telefonist kan dat vast goed beoordelenquote:Op maandag 16 maart 2009 12:08 schreef Maanvis het volgende:
De stabiele zijligging mag je trouwens ook niet meer zomaar automatisch gebruiken. Dan zal de 112 telefonist eerst een goede beoordeling moeten maken of desbetreffende persoon geen nek/rugletsel heeft.. Ik vraag me dus af of dat sowieso wordt aangeraden door de telefoon bij een niet kundig persoon.
Waarom denk je dat ik het zei in reactie tot zijn 'stel... ' situatiequote:Op maandag 16 maart 2009 13:47 schreef Repeat het volgende:
[..]
Ja een 112 telefonist kan dat vast goed beoordelen
quote:Op maandag 16 maart 2009 13:47 schreef dotKoen het volgende:
Ik heb even een PubMed-search voor je gedaan. In een review uit 2004 was de conclusie
quote:Reports on conventional CPR in adults suggest an incidence of rib fractures ranging from 13 to 97%, and of sternal fractures from 1 to 43%. Reports on CPR in children suggest an incidence of
rib fractures of 0–2%, and no sternal fractures.
Bij volwassen breek je in een groot aantal van de gevallen de ribben. Bij kinderen (waar de botten meer kraakbeen bevatten) is die incidentie lager.
Verder concluderen de auteurs:
quote:Rib or sternal fractures are unlikely to increase mortality, as they rarely cause severe internal organ damage.
Het maakt dus geen fuck uit, die gebroken ribben. Pneumothoraces treden op in ongeveer 3% van de gevallen, haemothoraces in nog minder.
Bron: Hoke RS, Chamberlain D. Skeletal chest injuries secondary to cardiopulmonary resuscitation. Resuscitation 2004, Dec;63(3):327-38.
[ Bericht 7% gewijzigd door dotKoen op 16-03-2009 13:49 (bronvermelding is wel zo aardig) ]
quote:Op maandag 16 maart 2009 13:58 schreef dotKoen het volgende:
quote:Chest injury is a price worth paying to achieve optimal efficacy of chest compressions. Cautious or faint-hearted chest compression may save bones in the individual case but not the patient’s life. In rigid or emphysematous thoraces, serial rib fractures may even be a prerequisite for adequate cardiac output during CPR.
Deze quote uit het genoemde onderzoek lijkt me de hele zaak treffend samen te vatten.
Tja, als jij zegt "die man viel ineens flauw" of "hij pleurde van de steiger" of "hij zit in de auto maar z'n hoofd hangt er wat raar bij" dan kan hij toch wel inschatten dat je de eerste wel in de stabiele zijligging kan leggen en de anderen niet.quote:Op maandag 16 maart 2009 13:47 schreef Repeat het volgende:
[..]
Ja een 112 telefonist kan dat vast goed beoordelen
Goed om te weten. Ik meende me het risico van een klaplong te herinneren (doe al een tijd geen EHBO meer), maar dat valt dus reuze mee.quote:Op maandag 16 maart 2009 13:59 schreef Diederik_Duck het volgende:
Even de vraag uitgezet in dit topic: Geneeskunde #34
[..]
[..]
Ribben breken is dus a) gebruikelijk en b) geen probleem.
Tja, een ambulance gaat eerder richting 10 minuten voor die ter plaatse is.quote:Op maandag 16 maart 2009 11:23 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat is helaas niet het geval. Steeds vaker zijn MKA-centralisten doktersassistentes of nog erger: mensen zonder enige diplomering. Je kunt namelijk ook 'on the job' het vak leren. De tijd dat de MKA alleen bemand werd door ambulanceverpleegkundigen is over.quote:Op maandag 16 maart 2009 14:13 schreef blaatertje het volgende:
[..]
En doe niet minderwaardig over die telefonist, want dat is ook een getrainde ambulance broeder. Juist om op voorhand al zoveel mogelijk levensreddend te kunnen handelen.
Er is natuurlijk wel een risico, het onderzoek wat ik noemde heeft percentages van 1.3-5.3% gevonden, maar dat is geen reden om niet te reanimeren.quote:Op maandag 16 maart 2009 14:15 schreef blaatertje het volgende:
[..]
Goed om te weten. Ik meende me het risico van een klaplong te herinneren (doe al een tijd geen EHBO meer), maar dat valt dus reuze mee.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |