nee helaas niet (achteraf)quote:Geen filmpjes gemaakt?
Mocht je ooit in Kiev zijn dan zou ik het je zeker aanraden. Echt een grote groepsreis er naar toe zal er nog niet zijn. Met een groepje vrienden is goed te doen.quote:Op zondag 15 maart 2009 00:31 schreef Peewee het volgende:
Indrukwekkend,..
Ik wil er maar al te graag naartoe, maar tot nu toe heb ik niemand bereid gevonden met mij mee te gaan. Misschien dat ik het ooit eens middels een groepsreis tot uitvoer breng.
denk dat je zonderquote:Op zondag 15 maart 2009 01:16 schreef rgras het volgende:
Is het af te raden om zo'n reis in je eentje te maken?
de regering hield ruim een week lang z'n mond over de ontplofte centrale en zei dat er niks aan de hand was...quote:Op zondag 15 maart 2009 01:20 schreef FictionalFenna het volgende:
Eng en (daarom) interessant.
In dit filmpje zie je de nog spelende kinderen van Pripyat terwijl de ramp als is gebeurd.
Een Belgische weerman had ook alles moeten verzwijgen:quote:Op zondag 15 maart 2009 01:24 schreef mschol het volgende:
[..]
de regering hield ruim een week lang z'n mond over de ontplofte centrale en zei dat er niks aan de hand was...
tot dus na een week in belgie (!!) er alarmerende concentraties radioactive straling werden gemeten, toen kwam de aap uit de mouw....
er is op discovery ook een docufilm geweest wat er in de uren voor en na de ramp zich heeft afgespeeld, gebaseerd op verslagen van ooggetuigen.
Dit zegt die weerman er over:quote:Doordat de Russische regering foutieve informatie doorstuurde, was het voor de Europese landen heel moeilijk de gevaren van de ramp in te schatten en de gepaste maatregelen te treffen. Later sprak men zelfs van een doofpotaffaire: de Europese regeringen zouden met opzet de ernst van de ramp voor de bevolking verzwijgen.
Deze doofpot-theorie werd nog versterkt door het gerucht dat de Belgische regering Armand Pien, de toenmalige populaire weerman in België, had verplicht de werkelijke meetresultaten te vervalsen. Pien had op vrijdag 2 mei 1986 om 11 uur nog in een radioprogramma verklaard dat er absoluut geen gevaar was. Later bleek dat op dat moment reeds heel België getroffen was door ioniserende straling.
quote:"2 mei 1986 is voor mij de zwartste dag van mijn leven geweest. Ik weet nog zeer goed dat het vrijdagvoormiddag was. Ik had op BRT-2 net het weerpraatje met Lutgart Simoens gehad. De luchtvoorzieningen waren zeer gunstig voor ons. Er stond een zuid-west circulatie. En ik weet nog heel goed dat ik gezegd heb: ‘Voor ons bestaat er niet het minste gevaar’. Toen ik hier buitenkwam was het na elven en de gegevens die hier binnenliepen... Vergeet niet dat metingen bewerkt moeten worden. Van de radioactiviteit die men kent, moet eerst de natuurlijke radioactiviteit worden afgetrokken om de reële cijfers te krijgen, dus dat duurt een tijdje. Toen ik de cijfers zag en de sprong die gemaakt was... Ik weet nog dat dokter Malcord, directeur van het KMI, onmiddellijk telegrammen gestuurd heeft naar premier Martens, het Staatssecretariaat van Leefmilieu en alle betrokken instanties en om drie uur 's middags zat iedereen al op het kabinet van Staatssecretaris Smet, mét de metingen maar ook met de informatie uit de Sovjet-Unie dat de ramp helemaal niet erg was. Hoe kun je op basis van verkeerde informatie maatregelen treffen?"
quote:De reactor ontplofte midden in de nacht, toen de meeste inwoners van Tsjernobyl sliepen.
Een na de ramp verlaten huis nabij Tsjernobyl (2001)
Bij de brand en de explosie kwamen 31 mensen om. Evacuatie van de directe omgeving kwam pas op 27 april op gang; na tien dagen waren circa 135 000 mensen geëvacueerd uit een gebied met een straal van 30 km rond de reactor. Ongeveer 3500 inwoners weigerden het gebied te verlaten. In 2006 waren hiervan nog slechts 461 in leven.
Uiteraard wel via een organisatie..quote:Op zondag 15 maart 2009 01:18 schreef mschol het volgende:
[..]
denk dat je zonder
A) kennis van stralingen geigertellers e.d.
en
B) de juiste papieren de zone gewoon weg niet in komt....
Ze bouwen nu een nieuwe sacrofaag.quote:Op zondag 15 maart 2009 01:03 schreef mschol het volgende:
staat voor mij ook nog op een "must see" list, tsjernbyl heeft mij altijd wel geintrigeerd
lijkt mij een bizarre ervaring.
wat doen die werkers trouwens binnen de zone?
alle reactoren zijn ergens sinds 2000 gesloten als ik het goed heb..
Rond 2012 pas.quote:Op zondag 15 maart 2009 01:40 schreef FictionalFenna het volgende:
[..]
Ze bouwen nu een nieuwe sacrofaag.
ow ja , slipped my mind...quote:Op zondag 15 maart 2009 01:40 schreef FictionalFenna het volgende:
[..]
Ze bouwen nu een nieuwe sacrofaag.
quote:
quote:
quote:Op 17 september 2007 publiceerde BBC News het bericht dat het Franse-Duitse consortium Novarka (bestaande uit o.a. Vinci Construction en Bouygues Construction) een nieuwe sarcofaag mag gaan bouwen. Novarka is nu in de voorbereidende fase. Het 150 meter lange, 257 meter brede en 105 meter hoge bouwwerk zal volgens de planning medio 2012 klaar zijn en zal ongeveer 1,4 miljard euro kosten.
Die werkers zijn nog altijd actief in de centrales. Hoewel deze niet meer produceren zijn er blijkbaar nog werkzaamheden te verrichten. De nieuwe shelter die er overheen komt wordt ver van de reactor gebouwd en er later over heen getakeld.quote:wat doen die werkers trouwens binnen de zone?
Nee, niet meer, wel groeien er paddestoelen uit mijn oren..quote:Geef je nu licht in het donker TS?
Nee, kan je gewoon doen, Als je in Kiev bent kan je ook contact zoeken met zo'n organisatie. In je eentje kom je er niet in, maar je kan wel een eigen gids krijgen.quote:Is het af te raden om zo'n reis in je eentje te maken?
Zweden heeft als eerste opgemerkt dat er meer straling in de lucht was. Daarna zijn ze gaan zoeken waar het vandaan kwamquote:tot dus na een week in belgie (!!) er alarmerende concentraties radioactive straling werden gemeten, toen kwam de aap uit de mouw....
wel, aangezien dit slechts een onderdeel van mijn totale reis van 5 maanden door (oost) Europa was kan ik je dat niet zeggen, maar er zijn genoeg maatschappijen die naar Kiev vliegen (wizzair bv) de dagtrip kostte ons 180 euro.quote:Op zondag 15 maart 2009 12:52 schreef Loveless85 het volgende:
Wat kostte het eigenlijk qua reis, en toegang tot t gebied e.d.?
Mijn ticket naar Kiev was anders 1200 euro .. Ok, het kan goedkoper, dat weet ik, maar voor een prikkie zul je er niet komen (ook niet als je via via met Wizz vliegt lijkt me) ...quote:Op zondag 15 maart 2009 20:54 schreef student_van_het_leven het volgende:
[..]
wel, aangezien dit slechts een onderdeel van mijn totale reis van 5 maanden door (oost) Europa was kan ik je dat niet zeggen, maar er zijn genoeg maatschappijen die naar Kiev vliegen (wizzair bv) de dagtrip kostte ons 180 euro.
http://www.kiddofspeed.com/ meer geweldige foto'squote:Op maandag 16 maart 2009 22:55 schreef Meike26 het volgende:
Of je moet knettergek zijn en met de auto erheen gaan.![]()
A: Niet dat ik het er voor Tsjernobyl voor over zou hebben, maar ik ben m'n leven niet zeker daar in het oostblok. Deze foto's van de TS zeggen genoeg hoe troosteloos het daar is.
Dat was een hoax, ze is er alleen in een auto geweest met haar man en een stel vrienden.quote:Op maandag 16 maart 2009 22:59 schreef mschol het volgende:
[..]
http://www.kiddofspeed.com/ meer geweldige foto's
dat zou ik zelf wel eens willen doen
bron?quote:Op maandag 16 maart 2009 23:36 schreef rgras het volgende:
[..]
Dat was een hoax, ze is er alleen in een auto geweest met haar man en een stel vrienden.
http://www.google.nl/search?hl=nl&safe=off&q=www.kiddofspeed.com+hoax&btnG=Zoeken&meta=quote:
18 jaar staat op die site van sovjetreizen volgens mijquote:Op dinsdag 17 maart 2009 14:37 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Zou er nog een minimumleeftijd gelden voor deze excursies?
ff snel gekeken. Vanuit Nederland is Dortmund het dichstbijzijnde vliegveld waar Wizzair vertrekt naar Kiev.quote:Op maandag 16 maart 2009 22:36 schreef DutchieBre het volgende:
[..]
Mijn ticket naar Kiev was anders 1200 euro .. Ok, het kan goedkoper, dat weet ik, maar voor een prikkie zul je er niet komen (ook niet als je via via met Wizz vliegt lijkt me) ...
Gister teruggekomen
Wel, ik ben met een camper er heen gegaan, maar goed, wij waren dan ook al ruim een maand aan het reizen via Duitsland, Tsjechie en Polen.quote:Op maandag 16 maart 2009 22:55 schreef Meike26 het volgende:
Of je moet knettergek zijn en met de auto erheen gaan.![]()
A: Niet dat ik het er voor Tsjernobyl voor over zou hebben, maar ik ben m'n leven niet zeker daar in het oostblok. Deze foto's van de TS zeggen genoeg hoe troosteloos het daar is.
misschien had je wel dezelfde gids. aangezien er maar enkele zijn die dit doen. Ik had een redelijk jonge kerel die ten tijde van de ramp in het gebied woonde en er nu ook nog vaak verblijftquote:Op vrijdag 20 maart 2009 11:58 schreef fransloon het volgende:
Ik ben 3 weken geleden ook in Tjernobyl geweest. Wij hebben 100 dollar p.p. betaald enw e waren met zijn vijven. Gewoon via het Hostel geregeld. Het is op zich wel indrukwekkend maar aan de andere kant valt het wel op dat je echt alleen de dingen te zien krijgt die je ook overal op Internet vindt: School, zwembad, kindergarten, etc.
Een vriend van mij heeft foto's gemaakt:
Foto's tjernobyl.
hmm wist niet dat facebook een tijdslimiet aan doorlinken heeft.quote:
Ik denk dat het dan ene andere gids was. Onze gids was ten tijde van de ramp op vakantie en hoorde het nieuws pas veel later. Ik heb helaas geen foto van hem want hem fotograferen was streng verboden.quote:Op vrijdag 20 maart 2009 14:49 schreef student_van_het_leven het volgende:
[..]
misschien had je wel dezelfde gids. aangezien er maar enkele zijn die dit doen. Ik had een redelijk jonge kerel die ten tijde van de ramp in het gebied woonde en er nu ook nog vaak verblijft
Hm, bij ons niet. Maar goed, onze gids was niet helemaal lekker, geloof ik. Was iemand van het leger die ons rondleidde. Het liefst liet hij ons allemaal zwaar verontreinigde items zien (delen van de constructie die niet goed waren begraven na de ramp) om aan te tonen hoe enorm veel straling daar nog in zat.quote:Op zondag 22 maart 2009 22:37 schreef fransloon het volgende:
[..]
Ik denk dat het dan ene andere gids was. Onze gids was ten tijde van de ramp op vakantie en hoorde het nieuws pas veel later. Ik heb helaas geen foto van hem want hem fotograferen was streng verboden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |