Dan weten we meteen waarom ze zo graag die dubbele nationaliteit willen behouden en we weten meteen wat de oplossing van die fraude is.quote:De Sociale Verzekeringsbank (SVB) verscherpt de controle op Marokkaanse en Turkse gezinnen met kinderen in het buitenland. Ouders hebben dan recht op dubbele kinderbijslag, mits het kind zelfstandig woont. De SVB vermoedt dat op grote schaal fraude wordt gepleegd.
Uit een tussenrapportage blijkt dat 54% van de Marokkaanse gezinnen wordt verdacht en 31% van de Turkse gezinnen. Van deze mensen wordt uitgezocht of ze ook echt hebben gefraudeerd.
De SVB controleert normaal gesproken via steekproeven, maar gaat nu bij alle gezinnen op bezoek van wie de kinderen in Turkije of Marokko naar school gaan. Bron:NOS.
Een kleine groep is hard bezig! Zo kan het ook !quote:Op vrijdag 13 maart 2009 10:26 schreef Colnago het volgende:
Misschien dat die Marrokanen zelf eens iets aan hun beeldvorming moeten doen?
Waar baseer je dat op?quote:Op vrijdag 13 maart 2009 10:27 schreef nuget het volgende:
Dat zal bij nederlanders nog wel hoger liggen
Irrelevant, dit bericht spreekt over een percentage.quote:en de marrokanen zijn maar een kleine groep...
Ja dat is een goede zaak en daarmee is alles vergeven?quote:Op vrijdag 13 maart 2009 10:27 schreef Jarno het volgende:
[..]
Een kleine groep is hard bezig! Zo kan het ook !.
Lezen is een kunst.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 10:27 schreef nuget het volgende:
Dat zal bij nederlanders nog wel hoger liggen, en de marrokanen zijn maar een kleine groep...
En Chinezen.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 10:30 schreef controlaltdelete het volgende:
ben ik het helemaal mee eens ipv dat ze de vinger naar een ander uitsteken en beschuldigen (zijn ze goed in) moeten ze eens de hand in eigen boezem steken en iets gaan doen of proberen te veranderen aan hun slechte imago. Begin maar eens met het niet meer kitsen/een rochel spugen op straat, dit vind ik enorm smerig en respectloos ook nog, het lijkt wel een gewoonte onder arabieren.
Heb je een bron..? Daarnaast is het procentueel. Dat betekend dat als er 50.000 van de 1.000.000 Marokkanen frauderen, er dus 5% fraudeert. Als er 500.000 op de 15.000.000 Nederlanders dit doen, dan is dit maar 3%....quote:Op vrijdag 13 maart 2009 10:27 schreef nuget het volgende:
Dat zal bij Nederlanders nog wel hoger liggen, en de Marrokanen zijn maar een kleine groep...
Er is ook positief nieuws, de Turken doen het gelukkige maar met 31%.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 10:32 schreef Frutsel het volgende:
54% verdacht van alle gezinnen? Das wel verdomd veel zeg
Sja, ik vind het ook best hoog, maar het is wel weer iets dat "men" al jaren roept maar dat wordt altijd als "onderbuikgevoel" afgedaan.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 10:32 schreef Frutsel het volgende:
54% verdacht van alle gezinnen? Das wel verdomd veel zeg
Chinezen zie je hier een stuk minder. Zag laatst ook een vadsige moslima een vette rochel op straat kitsen.quote:
Ik denk ook dat al die Nederlanders kinderen in marokko en turkije hebben....quote:Op vrijdag 13 maart 2009 10:27 schreef nuget het volgende:
Dat zal bij nederlanders nog wel hoger liggen, en de marrokanen zijn maar een kleine groep...
quote:Op vrijdag 13 maart 2009 10:27 schreef nuget het volgende:
Ja, ik snap ook niet dat het zo lang moet duren altijd voordat de mensen "die er over gaan" dit soort dingen doorhebben.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 10:39 schreef Specularium het volgende:
Ik weet niet hoor maar dit werd 20 jaar geleden al geroepen.
Zolang er nog genoeg belastinggeld overblijft en enige gaten kunnen worden opgevuld met boetes hoef je natuurlijk efficienter te gaan werkenquote:Op vrijdag 13 maart 2009 10:41 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ja, ik snap ook niet dat het zo lang moet duren altijd voordat de mensen "die er over gaan" dit soort dingen doorhebben.
Maar er is vast weer een heel mooi verhaal van te maken op de een of andere geitenwollensokken manier.
ach ja, het concept van 'een verdachte zonder bewijs schuldig verklaren' is dan ook het boegbeeld van de rechtstaatquote:Op vrijdag 13 maart 2009 10:41 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ja, ik snap ook niet dat het zo lang moet duren altijd voordat de mensen "die er over gaan" dit soort dingen doorhebben.
Maar er is vast weer een heel mooi verhaal van te maken op de een of andere geitenwollensokken manier.
Dan is de koning van marokko dus schuldig volgens jou?quote:Op vrijdag 13 maart 2009 10:48 schreef moussie het volgende:
jullie zijn bekend met het verschil tussen 'verdacht' en 'schuldig bevonden' ?
Het is een overbekend feit dat de Marokkaanse overheid niet bepaald meehelpt bij het verstrekken van gegevens, en dan ben je dus meteen verdacht, hoeveel van deze 'verdachten' idd schuldig zijn is nog maar de vraag
Zelfs met een hit ratio van 1 op 2 is nog 25% van de gezinnen schuldigquote:Op vrijdag 13 maart 2009 10:48 schreef moussie het volgende:
Het is een overbekend feit dat de Marokkaanse overheid niet bepaald meehelpt bij het verstrekken van gegevens, en dan ben je dus meteen verdacht, hoeveel van deze 'verdachten' idd schuldig zijn is nog maar de vraag
als dat hun beleid is wel ja, als het alleen maar een administratieve puinhoop is waardoor de gegevens niet te controleren zijn .. tja ..quote:Op vrijdag 13 maart 2009 10:51 schreef buachaille het volgende:
[..]
Dan is de koning van marokko dus schuldig volgens jou?
quote:Kinderbijslag als aardig 'douceurtje'
DEN HAAG - Farida, moeder van een jonge zoon, verschijnt aan het loket van de Sociale Verzekeringsbank. Haar jongste telg, zo deelt ze de SVB-medewerker mee, verhuist binnenkort naar Marokko.
Farida (niet haar echte naam) wil dat hij, net als haar andere kinderen, in haar vaderland naar school gaat. De jongen zal daarvoor bij zijn opa en oma intrekken. Haar echtgenoot zal voortaan de kinderbijslag aanvragen, deelt ze nog mee.
Als de vader later wordt opgeroepen om aan te tonen dat hij zijn kinderen onderhoudt – een voorwaarde voor het verkrijgen van kinderbijslag – geeft hij niet thuis.
Ook Farida moet verstek laten gaan. Ze is ziek, zegt ze. Als de SVB in Marokko onderzoek doet naar het gezin, blijkt de moeder samen met haar jongste kind naar Marokko te zijn vertrokken. Ze blijkt al jaren bij haar 'uitwonende' kinderen te wonen.
Het voorbeeld is afkomstig uit een tot dusver geheim gebleven rapport van de Sociale Verzekeringsbank over fraude met kinderbijslag in Marokko en Turkije. Uit controles die de SVB in beide landen uitvoerde, blijkt dat tientallen Marokkaanse en Turkse ouders mogelijk jarenlang teveel kinderbijslag hebben ontvangen door hun kinderen als 'uitwonend' in te schrijven. De reden: thuiswonende kinderen tot en met zeventien jaar zijn goed voor één keer kinderbijslag, uitwonende kinderen hebben recht op het dubbele. Tijdens hun studie in het buitenland zouden de kinderen intrekken bij familie, zo deden de ouders de SVB geloven. In werkelijkheid bleek één van de ouders - soms allebei - in het buitenland bij de kinderen te verblijven.
Het is niet de eerste affaire met de 'export' van kinderbijslag naar het buitenland. In 2000 ontstond een grote rel toen bleek dat gezinnen in Turkije op grote schaal kinderbijslag hadden ontvangen voor niet bestaande kinderen. De fraude kwam aan het licht toen bleek dat er opmerkelijk veel tweelingen waren geregistreerd.
Ook in Marokko was toen sprake van gesjoemel met kinderbijslag door valse schoolverklaringen, waardoor zestien- en zeventienjarige kinderen die niet meer op school zaten onterecht twee jaar langer kinderbijslag ontvingen. Volgens Harrie Verbon, hoogleraar openbare financiën en sociale zekerheid van de Universiteit van Tilburg, 'wil iedereen meer uit de ruif eten dan de bedoeling is'. In het buitenland is dat lastiger te controleren dan in Nederland. "In Marokko moet je huisbezoeken afleggen. Ik vind dat daar meer geld en energie in moet worden gestoken." Verbon vindt dat fraudeurs niet alleen alles moeten terugbetalen. "Er moeten hogere sancties komen. Fraudeurs zouden eigenlijk moeten worden gekort op hun uitkering, zodat daar een waarschuwend effect vanuit gaat."
Says who?quote:Op vrijdag 13 maart 2009 10:48 schreef moussie het volgende:
Het is een overbekend feit dat de Marokkaanse overheid niet bepaald meehelpt bij het verstrekken van gegevens, en dan ben je dus meteen verdacht,
Treffende punch line, Fraudeurs moeten gekort worden op hun uitkeringquote:
Volgens mij is dit ook oud nieuws. Dat er gefraudeerd wordt met uitkeringen, kinderbijslag, declaraties? Dit probleem is al vaker aangekaart toch? En het speelt inderdaad vast niet alleen bij de Marokkaanse of Turkse gezinnen, misschien ligt het percentage hoger okay, maar waarom zetten we niet meer controleurs in? (of nu pas) Controleer dan ALLE gezinnen. Als het om het rookbeleid gaat, dan zijn er ineens zat controleurs. Werkverschaffing in deze tijdenquote:Op vrijdag 13 maart 2009 10:34 schreef Colnago het volgende:
[..]
Er is ook positief nieuws, de Turken doen het gelukkige maar met 31%.
Tegen de klippen op je ogen sluiten, en altijd wel redenen zien om kanttekeningen te plaatsen, is dan ook het boegbeeld van "politiek-correct" zijn.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 10:50 schreef moussie het volgende:
[..]
ach ja, het concept van 'een verdachte zonder bewijs schuldig verklaren' is dan ook het boegbeeld van de rechtstaat
Solidair ben je alleen als je er beter van wordtquote:Op vrijdag 13 maart 2009 10:58 schreef buachaille het volgende:
Heeft iemand de kennis paraat over of die kinderbijslaguitkeringen worden geïndexeerd voor het land waar het kind verblijft? Ik neem aan dat een BigMac in Marokko een stuk goedkoper is dan in Nederland. Als een kind in Nederland 100 BigMac's kan kopen van de kinderbijslag dan zou het netjes zijn als het kind in Marokko een bedrag krijgt waarvoor hij 100 marokkaanse hamburgers kan kopen. Dat noem je ook wel solidariteit.
Jij blijft ook stug als enige tegen beter weten in volhouden dat er allemaal helemaal niks aan de hand is, he!quote:Op vrijdag 13 maart 2009 10:48 schreef moussie het volgende:
tientallen dus .. hoe komen ze dan bij die hoge percentages ? Iedereen bij wie een papiertje mist is voorlopig verdacht ? Of is dit journalistieke vrijheid ?quote:Uit controles die de SVB in beide landen uitvoerde, blijkt dat tientallen Marokkaanse en Turkse ouders mogelijk jarenlang teveel kinderbijslag hebben ontvangen door hun kinderen als 'uitwonend' in te schrijven.
Als ik mijn belastingpapieren niet op orde heb wordt ik ook verdacht van belastingfraudequote:Op vrijdag 13 maart 2009 11:02 schreef moussie het volgende:
ah zo ..
[..]
tientallen dus .. hoe komen ze dan bij die hoge percentages ? Iedereen bij wie een papiertje mist is voorlopig verdacht ? Of is dit journalistieke vrijheid ?
De Marokkaanse overheid werkt uiteraard niet mee omdat Nederlandse uitkeringen de grootste inkomstenbron van buitenlandse valuta voor het land zijn. Een groot deel van de bevolking zit hier, en het andere deel wordt via frauduleuze en/of "legale" constructies onderhouden door Nederland. Ze zouden wel gek zijn!quote:Op vrijdag 13 maart 2009 10:48 schreef moussie het volgende:
en .. ben je dan verdacht of ben je schuldig .. ?quote:Op vrijdag 13 maart 2009 11:04 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Als ik mijn belastingpapieren niet op orde heb wordt ik ook verdacht van belastingfraude
De marokkanen zijn de palestijnen van nederlandquote:Op vrijdag 13 maart 2009 11:01 schreef LXIV het volgende:
Als ik Marokkaan was dan zou ik me gewoon schamen. Hier aanwezig zijn in onze maatschappij, netto niks bijdragen en alleen maar geld kosten, veel, heel veel overlast veroorzaken en dan ook nog maximaal frauderen. En ook nog met een stalen gezicht op dat Nederland kankeren en roepen dat je gediscrimineerd wordt. Het is echt te, te, te gek dat zoiets generaties lang in stand gehouden wordt.
Dat jij dat niet weet, betekent niet dat het niet klopt.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 11:02 schreef moussie het volgende:
ah zo ..
[..]
tientallen dus .. hoe komen ze dan bij die hoge percentages ?
Lees de TT nog eens= 54% van Marokkaanse gezinnen verdacht...quote:Op vrijdag 13 maart 2009 11:05 schreef moussie het volgende:
[..]
en .. ben je dan verdacht of ben je schuldig .. ?
Daarnaast, als 54% van de 100 steekproeven verdacht is kan dit toch gewoon...quote:Op vrijdag 13 maart 2009 11:02 schreef moussie het volgende:
ah zo ..
[..]
tientallen dus .. hoe komen ze dan bij die hoge percentages ? Iedereen bij wie een papiertje mist is voorlopig verdacht ? Of is dit journalistieke vrijheid ?
euh? wat is nu je punt?quote:Op vrijdag 13 maart 2009 11:05 schreef moussie het volgende:
[..]
en .. ben je dan verdacht of ben je schuldig .. ?
idd, en daar wordt dus ook al jaren over gebakkeleid, hoe dat moet. Was het vorig jaar of het jaar daarvoor dat aan hand hiervan alle in het buitenland uit te keren kinderbijslag op de tocht kwam te staan ?quote:Op vrijdag 13 maart 2009 11:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
De Marokkaanse overheid werkt uiteraard niet mee omdat Nederlandse uitkeringen de grootste inkomstenbron van buitenlandse valuta voor het land zijn. Een groot deel van de bevolking zit hier, en het andere deel wordt via frauduleuze en/of "legale" constructies onderhouden door Nederland. Ze zouden wel gek zijn!
Ik snap sowieso niet waarom men kinderbijslag krijgt. Ik vind het prima hoor... )quote:Op vrijdag 13 maart 2009 11:09 schreef Picchia het volgende:
Ik snap sowieso niet waarom kinderbijslag gegeven wordt voor kinderen die zich zogenaamd het merendeel van het jaar niet in Nederland bevinden.
Dat je als je 1 papiertje mist verdacht bent maar niet per definitie schuldig ..quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |