iddquote:Op maandag 16 maart 2009 09:15 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik dacht dat het juist het CDA was die flink wilde bezuinigen, en Bos die juist wil stimuleren...
Als je de HRA direct volledig afschaft moet half Nederland zijn huis te koop zetten, lijkt me niet heel erg wenselijk.quote:Op maandag 16 maart 2009 09:03 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Je zou het dan ook niet nu moeten doen, maar wel zo snel mogelijk. Als je de regeling in zijn geheel afschaft, scheelt dat tussen de 12 en 20 miljard op jaarbasis.
Als je de overdrachtsbelasting ook meteen afschaft, wordt de besparing kleiner, maar de huizenmarkt stabieler qua doorstroom.
Welnee. Ze willen allemaal bezuinigen. Bos wil de middenklasse kaalplukken. Balkenende de zwakkeren.quote:Op maandag 16 maart 2009 09:15 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik dacht dat het juist het CDA was die flink wilde bezuinigen, en Bos die juist wil stimuleren...
Hoe wenselijk is het dat de Nederlandse bevolking ver boven zijn stand leeft?quote:Op maandag 16 maart 2009 09:16 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Als je de HRA direct volledig afschaft moet half Nederland zijn huis te koop zetten, lijkt me niet heel erg wenselijk.
Dat vind jij..... maar is dat ook echt zo?quote:Op maandag 16 maart 2009 09:23 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Hoe wenselijk is het dat de Nederlandse bevolking ver boven zijn stand leeft?
Aftoppen op een miljoen was toch het idee?quote:Op maandag 16 maart 2009 09:25 schreef Lemmeb het volgende:
Als ze daar in Den Haag slim zijn stellen ze gewoon een maximum aan de HRA dat niet meer voor inflatie gecorrigeerd wordt. Op die manier verdwijnt de hele HRA vanzelf.
Ik, het IMF, elk weldenkend econoom en vele vele anderen (om jouw argument maar ff te gebruiken)quote:Op maandag 16 maart 2009 09:25 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Dat vind jij..... maar is dat ook echt zo?
Ja, maar dat is veel te hoog. Dan duurt het nog 100 jaar voordat de HRA een irrelevante regeling wordt.quote:Op maandag 16 maart 2009 09:26 schreef capricia het volgende:
[..]
Aftoppen op een miljoen was toch het idee?
Mensen die zoveel geld op de bank hebben staan, hadden dat sowieso toch niet gebruikt om consumptiegoederen van te kopen.quote:Op maandag 16 maart 2009 09:29 schreef capricia het volgende:
Als de HRA flink ingeperkt gaat worden, dan gaan veel mensen inlossen. Dat geld wordt dan wel onttrokken aan de economie...want ze hadden dat geld ook kunnen laten rollen.
Bovendien wordt het besteedbaarinkomen gewoon lager.
Slechte maatregel dus!
Daarom heb ik het ook over inlossen en niet aflossen.quote:Op maandag 16 maart 2009 09:31 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Mensen die zoveel geld op de bank hebben staan, hadden dat sowieso toch niet gebruikt om consumptiegoederen van te kopen.
Depends. Wat dacht je van een nieuwe auto? Daar heb je geld voor nodig wat je eerst dient te sparen.quote:Op maandag 16 maart 2009 09:31 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Mensen die zoveel geld op de bank hebben staan, hadden dat sowieso toch niet gebruikt om consumptiegoederen van te kopen.
Oldschool. Helemaal niks mis mee. Nederland moet het helemaal niet hebben van de binnenlandse markt. Laat die idioten aan de andere kant van de oceaan zich maar lekker over de kop lenen.quote:Op maandag 16 maart 2009 09:32 schreef capricia het volgende:
[..]
Daarom heb ik het ook over inlossen en niet aflossen.
Al heb je maar 10K op de bank, die ga je dan wel gebruiken om je schuld naar beneden te brengen...En dat zullen ze met iedere euro die ze verdienen proberen te doen...jaar in jaar uit.
Tsja - wie heeft HRA nodig? Mensen met een hypotheek van een miljoen hebbben zullen het ook wel nodig hebben - het scheelt toch een paar centen. En wat is nodig hebben? Dat je anders geen droog brood meer kan kopen - dan heb je het over nodig, maar mensen die het op dat niveau echt nodig hebben hebbben simpelweg een duurder huis gekocht dan dat ze eigenliijk financieel aankunnen. HRA kan nooit zijn voor mensen "die het nodig hebben". Mensen die een HRA nodig hebben omdat ze anders geen huis kunnen kopen moeten geen huis kopen.quote:Op zondag 15 maart 2009 17:11 schreef henkway het volgende:
[..]
nee lijkt me niet, de HRA is er voor de mensen die het nodig hebben en moet vervangen worden door een woontoeslag.
bij goedkopere woningen is het effect hetzelfde, nl lagere woonlasten
quote:Op maandag 16 maart 2009 06:26 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Afschaffen van de HRA is ook voor de mensen met een hoger inkomen voordelig, uiteindelijk. De prijzen zullen zakken naar een normaal niveau voor een echte markt. Dus ook voor de hogere inkomens gaan de prijzen omlaag. Zij zullen er ook van profiteren.
Alleen de HRA aanpakken voor de hogere belastingschijven vind ik scheef: dat zijn juist al de mensen die het meeste betalen. Dat is wat ik duidelijk wil maken. Als je vind dat de rijkeren meer moeten betalen kan je net zo goed meteen een belastingschijf van 70% toevoegen.quote:Op zaterdag 14 maart 2009 23:48 schreef Doc het volgende:
Ik ben echt geen fervent voorstander van de HRA - wat mij betreft mag die best afgeschaf worden, maar voornamelijk omdat het alleen maar de huizenprijzen hoog houdt en de banken spekt, niet vanwege een zogenaamde ongelijkheid.
Het mag dan wel scheef zijn, maar ik ben bang dat het wel hier op neer zal komen. Initieel in ieder geval. Ik ben het volledig met je eens dat het het beste is als je de HRA over de hele linie aanpakt, niet alleen voor de top-inkomens.quote:Op maandag 16 maart 2009 09:43 schreef Doc het volgende:
[..]
[..]
Alleen de HRA aanpakken voor de hogere belastingschijven vind ik scheef: dat zijn juist al de mensen die het meeste betalen. Dat is wat ik duidelijk wil maken. Als je vind dat de rijkeren meer moeten betalen kan je net zo goed meteen een belastingschijf van 70% toevoegen.
Overigens, als ik puur uit eigen belang redeneer zou de HRA per direct en geheel afgeschaft moeten worden.
Nee, ze betalen juist bijna helemaal niks. Door de HRA. Daarom moet die ook deels worden afgeschaft voor dit soort lieden.quote:Op maandag 16 maart 2009 09:43 schreef Doc het volgende:
[..]
[..]
Alleen de HRA aanpakken voor de hogere belastingschijven vind ik scheef: dat zijn juist al de mensen die het meeste betalen.
Dat werkt nu dus niet, want een beetje slimme rijkaard hoeft die 70% helemaal niet te betalen. Dankzij de HRA.quote:Dat is wat ik duidelijk wil maken. Als je vind dat de rijkeren meer moeten betalen kan je net zo goed meteen een belastingschijf van 70% toevoegen.
Dat het daar op neer gaat komen denk ik ook. Maar dat men hier het daar zo volledig mee eens ljkt te zijn en dus effectief gezien pleit voor een extra belastingdruk voor de hoger inkomens - die al de hoogste belastingdruk hebben vind ik linkser dan wat ik hier verwacht had. Het is PvdA-achtiger dan ik verwacht had.quote:Op maandag 16 maart 2009 10:02 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Het mag dan wel scheef zijn, maar ik ben bang dat het wel hier op neer zal komen. Initieel in ieder geval. Ik ben het volledig met je eens dat het het beste is als je de HRA over de hele linie aanpakt, niet alleen voor de top-inkomens.
Laat ik je ff voor een gedeelte uit de droom helpen. Ik stem SP, ben tegen het kapitalisme en voor de volledige afschaffing van de HRAquote:Op maandag 16 maart 2009 10:07 schreef Doc het volgende:
[..]
Dat het daar op neer gaat komen denk ik ook. Maar dat men hier het daar zo volledig mee eens ljkt te zijn en dus effectief gezien pleit voor een extra belastingdruk voor de hoger inkomens - die al de hoogste belastingdruk hebben vind ik linkser dan wat ik hier verwacht had. Het is PvdA-achtiger dan ik verwacht had.
Nederland kennende zal dat geld gaan naar de lagere inkomens waardoor de armoedeval nog groter wordt.quote:Op maandag 16 maart 2009 09:35 schreef Scorpie het volgende:
Maar goed, stel, de HRA wordt afgeschaft. Dat geld moet ergens voor gebruikt worden. Gaan we dat geld dan gebruiken om de mensen die geen HRA meer hebben te compenseren, of gaan we de hele bevolking een kadotje doen?
Hoezo betalen ze bijna niets? Je moet in het 52%'s tarief zitten om 52% terug te kunnen krijgen. Door de HRA wordt hun inkomen afgetopt, maar uiteindelijk betalen ze meer dan jij.quote:Op maandag 16 maart 2009 10:06 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Nee, ze betalen juist bijna helemaal niks. Door de HRA. Daarom moet die ook deels worden afgeschaft voor dit soort lieden.
Ik wil het je wel even voorrekenen hoor, als je er zelf niet uitkomt.
[..]
Dat werkt nu dus niet, want een beetje slimme rijkaard hoeft die 70% helemaal niet te betalen. Dankzij de HRA.
Graag, ik wil wel eens zien hoe je dat zou moeten doen.quote:Op maandag 16 maart 2009 10:06 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Nee, ze betalen juist bijna helemaal niks. Door de HRA. Daarom moet die ook deels worden afgeschaft voor dit soort lieden.
Ik wil het je wel even voorrekenen hoor, als je er zelf niet uitkomt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |