From Russia with Love (1963, VK, Terence Young) ![]()
De tweede Bond heeft iets meer typische Bond-elementen dan Dr. No. Zo krijgt Bond hier voor het eerst gadgets van Q. Al zijn die niet zo high-tech als in latere films, maar gewoon wat verborgen wapens in een koffertje. Dus geen onrealistisch gedoe gelukkig. Connery zet hier de Bond neer, waar alle latere Bonds mee vergeleken zullen worden.
Bond moet eerst naar Istanbul. Omdat een Russisch meisje wil overlopen en een geheime decoder wil meenemen. Natuurlijk is het een val. Maar niet van de Russen, maar van SPECTRE. In Istanbul is het vooral de lokale side-kick Bey, met al zijn zonen, die de show steelt . Daarna ontsnappen Bond en het meisje (dat natuurlijk nu is gevallen voor de charmes van Bond) op de trein richting het Westen. Alleen moet nu nog afgerekend worden met de sterke handlanger van SPECTRE. Een confrontatie die langzaam opgebouwd wordt.
De film heeft een wat langzamer tempo dan latere Bond-film, waardoor het allemaal wat realistisch en grimmiger overkomt.
cijfer: 7.5
The Sweet Hereafter (1997, Can, Atom Egoyan)![]()
Een prachtige film over de pijn van verlies en machteloosheid. Wat deze film van Egoyan nog interessanter maakt, is de manier waarop het sprookje van de rattenvanger van Hamelen erin is verwoven. Waar je allerlei allegorieën mee kan maken.
Het acteerwerk van iedereen en met name de jonge talentvolle Sarah Polley erg sterk. Maar het is Ian Holm in z'n beste rol ooit, die de hoogste ogen gooit.
cijfer: 8
Watchmen (2009, VS, Zack Snyder) ![]()
Al kan ik snappen dat andere hem tegen vinden vallen, omdat het niet het soort standaard superhelden film is wat ze verwachten of omdat die te fragmentarisch en moeilijk volgbaar is. Ik vond hem fantastisch. Ik kan begrijpen dat als je niet zoals ik grote e.v.a. fan ben van de comic en daarom niet al het verhaal kent, de film moeilijk volgbaar is met zijn vele helden en geswitch tussen heden en verleden. Maar de film gaat dan ook niet zozeer over het plot, maar over de thema's die het aanstipt.
Mijn inziens is Snyder er uitstekend in geslaagd om de essentie van de comic te vertalen naar het witte doek. De deconstructie van het genre door de superhelden menselijk te maken en in een realistische wereld te plaatsen, die op het punt staat om te vergaan. Dit wordt al meteen duidelijk in de beste openingcredits in jaren. Ook weet de film de hogere thema's over menselijke natuur en god zijn te raken, zonder ooit oog te verliezen voor de van zijn karakters.
Het ziet er echt fantastisch uit allemaal en de actie is ongelovelijk gaaf, zoals het eerste gevecht met The Comedian. Waardoor de film nooit verveeld.
De cast bestaande uit Jackie Earle Haley, Jeffrey Dean Morgan, Billy Crudup, Patrick Wilson en zelfs Malin Akerman zijn allemaal overtuigend in hun rol. De allerzwakste schakel van de film was Matthew Goode, die totaal niet overtuigde als Ozymandias.
cijfer: 9