abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67518654
Zit nu in het jaar 1750 met Pruisen. Gaat heel goed. Maar als ik op End Turn klik loopt het spel vast. Zwaar kut.
History became legend, legend became myth.
pi_67519307
vraagje: als ik ETW in UK koop kan ik em dan hier ook activeren op steam? (kan de SF editie krijgen voor ¤32,-)
pi_67581932
Is het al bekend wanneer de 1ste update van ETW komt?
pi_67592431
Er zijn er al 3 geweest ofzo, je download ze automatisch met steam.
Om de notes te checken:
rechtermuisknop op de game in steam, en kies ''update news''

CA zal ongeveer op deze manier gaan patchen:
-zooi (hot)fixs
-grote gameplay update
-zooi (hot)fixs
-grote gameplay update
etc.

Stond ergens op het officiele forum.
Beneath the gold, bitter steel
pi_67592450
quote:
Op zondag 29 maart 2009 15:24 schreef mschol het volgende:
vraagje: als ik ETW in UK koop kan ik em dan hier ook activeren op steam? (kan de SF editie krijgen voor ¤32,-)
niemand een idee?
pi_67592503
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 21:27 schreef mschol het volgende:

[..]

niemand een idee?
Lijkt me van wel, om zeker te zijn gewoon een account aan maken met een engels adres.
pi_67592575
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 21:29 schreef Fingon het volgende:

[..]

Lijkt me van wel, om zeker te zijn gewoon een account aan maken met een engels adres.
mja dat ga ik dus niet doen aangezien ik al een steam account heb met een behoorlijk gevulde lijst...
er zal toch wel iemand zijn dit kan bevestigen dat het werkt?
pi_67603178
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 21:27 schreef Fingon het volgende:
Er zijn er al 3 geweest ofzo, je download ze automatisch met steam.
Om de notes te checken:
rechtermuisknop op de game in steam, en kies ''update news''

CA zal ongeveer op deze manier gaan patchen:
-zooi (hot)fixs
-grote gameplay update
-zooi (hot)fixs
-grote gameplay update
etc.

Stond ergens op het officiele forum.
Zijn de updates ook buiten steam om te downloaden?
pi_67610146
Victory!

Tof. In de laatste 3 jaar toch nog een stuk of 4/5 gebieden veroverd. Als één slag verkeerd af gelopen zou zijn had ik het denk ik niet gered.

Toch deed het pijn om te zien dat de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden vernietigd was...

Nu eens bekijken of ik heel Amerika nog onder mijn bestuur kan krijgen. Momenteel heb ik dus de oostkust van Amerika en de gehele westkust van Europa, m.u.v. Portugal. Vanmiddag maar even twee legers richting Portugal sturen.
It's funny
But not ha-ha funny.
pi_67655146
Potje gestart met Pruisen. In mijn eerste beurt had ik Oost Pruisen geruild voor Sri Lanka (Ceylon) met Nederland. Ik wilde toch een kolonie hebben Ook wilde ik uitbreiden in Europa. Aangezien iedereen allies had behalve Zweden heb ik heel Zweden met hangen en wurgen veroverd, duurde best lang. Ik was ook begonnen met het aanvallen van Meysore ofzo, in India Een halve stack moest genoeg zijn dacht ik Nou niet dus, ze hadden 2 volle stacks staan, 1 versloeg ik nog wel maar de 2de was te veel, overnieuw beginnen met de invasie dus. Ondertussen had Spanje Portugal vernietigd, dus was Goa beschikbaar en makkelijker Dat landje ingenomen en mijn invasie macht kon daar landen vanaf Sri Lanka.

Ondertussen had Nederland bijna heel Polen veroverd vanuit Oost Pruisen, was wel leuk om te zien Ikzelf viel Denemarken en Noorwegen binnen en begon een oorlog met Oostenrijk en de kleine Duitse staatjes. Had voldoende vriendschappen opgebouwd zodat alle andere landen erbuiten bleven. India was ook voor de helft van mij

Al met al een leuk spel
  donderdag 2 april 2009 @ 21:11:50 #131
182073 invine
blablabla etc.
pi_67657680
Ik ben nu met Nederland bezig, op hard/very hard ben nu in het jaar 1727 en ben begonnen met india in te palmen. heb nu alles behalve die van dat land met die groene vlag, naam vergeten . brengt wel aardig wat inkomsten op.

Wat bij mij het geval was dat het heel lang duurde voordat portugal viel. Ik had mysore al ingenomen en ging uitbreiden in India, maar dat vond portugal geen goed idee en verklaarde mij de oorlog, dus ik nam Goa eigenlijk gelijk in en toen begon de drama dat portugal met zijn schepen vlak voor hun kust mijn route blokte. Uiteindelijk schepen gemaakt en toen die eenmaal sterk genoeg waren om vanuit rotterdam(nederlandse haven) die schepen aan te pakken viel spanje portugal aan en versloeg het.

Al met al wel een leuk en dynamisch spel!
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
  donderdag 2 april 2009 @ 23:25:03 #132
162491 DiviFilius
Vigilate Deo Confidentes
pi_67662271
Aanvankelijk vond ik het tegenvallen. Zeeslagen snapte ik niets van, veldslagen waren enorm statisch en ik kon er weinig tactiek in vinden. Maar als je je een beetje verdiept in de campaign map en een en ander uitprobeerd bij die veldslagen is het een enorm leuk spel. Alleen die zeeslagen bak ik helaas nog steeds niets van...
pi_67665240
quote:
Op donderdag 2 april 2009 23:25 schreef DiviFilius het volgende:
Aanvankelijk vond ik het tegenvallen. Zeeslagen snapte ik niets van, veldslagen waren enorm statisch en ik kon er weinig tactiek in vinden. Maar als je je een beetje verdiept in de campaign map en een en ander uitprobeerd bij die veldslagen is het een enorm leuk spel. Alleen die zeeslagen bak ik helaas nog steeds niets van...
Zeeslagen zijn idd erg moeilijk. Ik bouw dan ook weinig vloten, ik vermijd zeeslagen :p

Wat ik ook leuk aan de game vind diplomatiek. Vaak wil ik iemand aanvallen maar dat kan dan niet omdat ik mijn alliantie niet wil verliezen, of hij heeft een sterke bondgenoot

Erg jammer vind ik dat als je een paar gebiedjes overneemt, iedereen hostile tegen je is. Territorial expension -180 bij iedereen na het overnemen van zo'n 12 gebieden Nu al wil niemand meer traden met me, en is de hele map rood als ik kijk naar hoe ze tegenover mij staan. Dat moet wel wat minder imo.
pi_67673193
quote:
Op vrijdag 3 april 2009 03:13 schreef TheJanitor het volgende:

[..]

Zeeslagen zijn idd erg moeilijk. Ik bouw dan ook weinig vloten, ik vermijd zeeslagen :p

Wat ik ook leuk aan de game vind diplomatiek. Vaak wil ik iemand aanvallen maar dat kan dan niet omdat ik mijn alliantie niet wil verliezen, of hij heeft een sterke bondgenoot

Erg jammer vind ik dat als je een paar gebiedjes overneemt, iedereen hostile tegen je is. Territorial expension -180 bij iedereen na het overnemen van zo'n 12 gebieden Nu al wil niemand meer traden met me, en is de hele map rood als ik kijk naar hoe ze tegenover mij staan. Dat moet wel wat minder imo.
kan je ook geen trade-rights afkopen? Dat werkte bij mij erg goed. Geef je ze 1000 of een paar beurtjes millitary acces, dat geld heb je toch zo terugverdiend en die acces doen ze meestal niks mee.
Zo sloot ik zelfs handelsverdragen met naties die volledig hostile waren en waar ik net twee gebieden van had veroverd.
BigguyNL @ Xbox Live
Ach, wat doe je eraan
pi_67673406
quote:
Op donderdag 2 april 2009 23:25 schreef DiviFilius het volgende:
Waarom lukken die zeeslagen niet?
Ik heb er niet echt veel problemen mee, ik probeer ze gewoon zo te lokken dat mijn schepen hun maximale vuurkracht kunnen gebruiken.

Ik maak in 1780 50k winst per beurt. Heb dan ook half Europa (Fracties wegvagen ) en een het Maratha Confederacy gedeelte van India ingenomen. In Amerika ben ik vanuit Zuid-Amerika langzaam op weg naar Noord-Amerika, maar ik ga denk ik niet de hele wereld veroveren voor 1799.
- link verwijderd. niet terugplaatsen! -
  vrijdag 3 april 2009 @ 22:17:45 #136
162491 DiviFilius
Vigilate Deo Confidentes
pi_67691522
Ik heb geen idee waarom het niet lukt, wat ik ook probeer, ondanks het feit dat ik een veel sterkere vloot heb leg ik het 9 vd 10 keer af.
pi_67691556
quote:
Op vrijdag 3 april 2009 22:17 schreef DiviFilius het volgende:
Ik heb geen idee waarom het niet lukt, wat ik ook probeer, ondanks het feit dat ik een veel sterkere vloot heb leg ik het 9 vd 10 keer af.
same here
  vrijdag 3 april 2009 @ 22:34:07 #138
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_67692038
In het begin had ik ook moeite met die zeeslagen, verloor elke keer. Maar heb nu wel door, hoe het moet Win nu zo'n beetje elke slag. Maar dat komt misschien ook, omdat ik nu de beste schepen tot mijn beschikking heb en dus superieur ben tegenover de vijand
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Fuck the EBU.
pi_67694224
quote:
Op zaterdag 28 maart 2009 18:10 schreef RoW_0 het volgende:
is er ook online MP?
pi_67697129
quote:
Op vrijdag 3 april 2009 12:34 schreef -Bigguy- het volgende:

[..]

kan je ook geen trade-rights afkopen? Dat werkte bij mij erg goed. Geef je ze 1000 of een paar beurtjes millitary acces, dat geld heb je toch zo terugverdiend en die acces doen ze meestal niks mee.
Zo sloot ik zelfs handelsverdragen met naties die volledig hostile waren en waar ik net twee gebieden van had veroverd.
Bij mij willen ze 10.000 voor trade rights en ik zit in jaar 1719 Speel op hard/hard, misschien dat dat er iets te maken mee heeft?
  zaterdag 4 april 2009 @ 13:26:50 #141
182073 invine
blablabla etc.
pi_67702256
quote:
Op vrijdag 3 april 2009 23:40 schreef RoW_0 het volgende:

[..]

ja, je kan kiezen tussen een snelle match, dan krijg je random geselecteerde units zowel in navy als land, dit is altijd 1 versus 1. Maar je kan ook kiezen voor het zelf selecteren van units en dan kunnen de legers oplopen tot 4 versus 4.

Ik ben zelf fan van de snelle match zodat je tenminste eerlijke legers krijgt en geen idiote teamspeler hebt die het spel niet kent
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
pi_67732778
Waarom gaat iedereen telkens voor India met Nederland? Dat is juist hartstikke kut. Wat als Spanje of Frankrijk opeens je de oorlog verklaard? Dan zal je ook in de Americas moeten vechten omdat anders al je routes geblokkeerd zullen worden. Sowieso is het handig om eerst de pirateneilanden in de nemen zodat je daar geen last meer van hebt.

Ik ben met Nederland al bijna 60 jaar bezig en ben begonnen met de pirateneilanden in te nemen. Daardoor kon ik in de East Indies makkelijk een paar trade posts innemen (3 van de 5). Daarna verklaarde Frankrijk mij de oorlog en kon ik ook Martinique aanvallen en Frans Guyana pakken. Daarna nog een Franse regio ingenomen en op weg gegaan naar Louisiana, waar ook nog een Franse nederzetting was. Die heb ik ook ingenomen waarna de Cherokee met mij in oorlog gingen. Toen heb ik Florida van ze gepakt en een peace eruit gesleept, dus rond Florida is het nu wel rustig met de Cherokee en Great Britain om mij heen.

Aangezien ik Frankrijk uit het zuiden van de Americas had verdreven vond ik het ook wel leuk om in Europa Frankrijk eens aan te pakken. Ik blokkeerde hun trade routes en havens voor een hele lange periode en heb vervolgens een leger uit Amsterdam via de Noordzee naar Parijs gestuurd. Parijs ingenomen, en Strasbourg volgde al snel. Frankrijk was van de kaart geveegd en ik had er twee mooie regio's in Europa bij.

Daarna ging Hannover in de aanval en wilde Amsterdam van mij innemen. Is ze natuurlijk niet gelukt en als vergelding heb ik hun maar ook van de kaart geveegd

Toen was het een tijdje rustig en heb ik in Europa mijn legers versterkt, de Pyreneeën beveiligd en mijn vloot enorm uitgebreid. Ik heb geen enkele zeeslag tot nu toe gespeeld, alles met autoresolve omdat ik toch een superieure vloot heb met de modernste schepen (bijna alle tech heb ik op naval gezet).

Toen heb ik in de Americas drie vloten gevuld met 3 legertjes, en vanuit Amsterdam een leger klaargezet bij de grens. Daarna de oorlog verklaard aan Spanje en in een paar beurten tijd had ik Vlaanderen gepakt en ook de complete Americas in handen. Spanje had in de nederzettingen maar hele kleine legers zitten dus ik kon echt over de regio's heenwalsen. Gebied innemen, militia maken en de happiness op orde, en daarna gelijk weer de boot in op weg naar de volgende nederzetting. Met 3 vloten en 3 legers ging dat razendsnel en heb nu dus alle Americas van Spanje overgenomen. Bij de Pyreneeën zijn de Spanjaarden wel sterk/irritantgeworden en sturen telkens middelmatige legers op mijn forten af.

Nadat ik alle Spaanse regio's had ingenomen en de gebouwen opnieuw had ingedeeld was mijn income per turn meer dan 34,000. Daar stond tegenover dat mijn leger niet meer de sterkste was en ik mijn vloot niet meer goed had bijgehouden. In Europa heb ik mijn leger versterkt en in de Americas heb ik al mijn legers verzameld bij de grens met de Cherokee, om hun hierna in de pan te hakken.

Mijn inkomen zit nu ongeveer op 20,000 en heb ook een enorme vloot die de complete Americas heeft beveiligd. Bij elke opening heb ik een vloot van 7 schepen, en in totaal 5 vloten. De rest van mijn navy gebruik ik om Spanje te pesten en de Europese zeeën te beschermen.

Ik heb India met geen vinger aangeraakt en dat doe ik denk ik pas als ik de Indianen uit de Americas een kopje kleiner heb gemaakt, zodat ik mijn hele leger vanuit de Americas naar India kan verplaatsen. Dan wals ik binnen een paar beurten over die Boeddhisten heen en zijn mijn objectives complete

Echt een vette game, ik heb RTW en MIITW nooit echt gespeeld maar volgens mij is dit veel leuker zo, spelen over de hele wereld en meerdere fronten tegelijk. Ik ben in de campaign wel op normal begonnen maar daar heb ik nu al spijt van. Het slaat echt nergens op hoe achtelijk de AI bezig is. Ze veroveren helemaal NIKS en iedereen heeft zijn startgebieden nog in handen. In Europa is helemaal niks veranderd en ook in de koloniën gebeurt nauwelijks iets. De enige groepen die voor een beetje actie zorgen zijn de Indianen die kwaad op mij zijn, maar meer ook niet.

Ik had hem vooral op normal omdat ik happiness/taxes zo vervelend vond om goed bij te moeten houden, maar de AI is dan blijkbaar ook zo dom als een varken. Of is dat op hard/very hard ook zo? Op deze manier is geen ruk aan als je als enige natie actief bent in de nieuwe wereld, en zelfs als enige in Europa.
pi_67748474
Toen ik begon had ik gelijk Vlaanderen verovert met NL, Spanje wilde gelijk tekenen en Frankrijk wilde 7500 gold voor een peace verdrag zien, heb ik maar betaald Daarna had ik gelijk binnen 4 turns allebei de piraten gebieden verovert, dus geen last van piraten in mijn game.

Ook daarom ben ik in India aan de slag gegaan, goede relaties onderhouden met Frankrijk, Spanje en Engeland en voor de rest iedereen die met me wilde ruilen. Half India verovert en in NL begonnen aan de Duitse Staatjes (die begonnen met mij aan te vallen).

Ik speel op Hard/Hard. De AI is redelijk passief maar vooral tegenover mij. Ze doen alleen wat als je ze de mogelijkheid geeft. Daarmee bedoel ik dat je weinig soldaten in de grensgebieden laat. Ze vechten wel redelijk wat af tegen elkaar, vooral Rusland, Oostenrijk en Polen zijn tegen elkaar bezig. Spanje, Engeland en Frankrijk hebben in mijn NL game doen weinig in Europa. Dat is wel jammer. Ook gebruikt niemand vloten voor landingen vanaf zee. Alleen om ports te blokkeren.
pi_67758002
is it spel - als ik er even tussen mag - beetje hetzelfde als ROME Total War? zo nee, het grote verschill behalve de tijdsperiode..
75 topics = FIN
pi_67763479
Ja is bijna hetzelfde, en kwa campaign map veel beter, overzichtelijker, en minder ingewikkeld.
pi_67765673
quote:
Op maandag 6 april 2009 16:23 schreef Unhuman het volgende:
Ja is bijna hetzelfde, en kwa campaign map veel beter, overzichtelijker, en minder ingewikkeld.
Minder ingewikkeld ? Ik ben veel langer bezig met micromanagen van al mn settlements dan in medieval II of Rome TW. Parlement ed beetje op orde brengen, alle dorpjes etc uitbouwen.

Het is niet super moeilijk, maar kvind het wel iets ingewikkelder dan hiervoor. Map is wel mooi en overzichtelijk, alleen Europa is beetje hectisch bovenin Italië vind ik.

Zit nu in 1730 met United Provinces, krijg zon 30k binnen, met paar full stacks rondlopen, en 1 grote vloot. IK heb Europa veroverd zeg maar tot Italie en dan een streep naar boven

In Amerika alles tot panama, en Indie alleen ceylon en Mysore landje veroverd, maar daar doe ik eigenlijk niks.

Sleutel tot winnen is in mijn opzicht beginnen met over tax exempten, zodat al je population enorm groeit. Geen oorlog uitlokken in het begin. En heeeuul veel trade agreements opzetten. Ik heb er ong 15 ( word wel minder door de landen die ik dan steeds verover.

Maar gaat wel lekker, alleen niet echt zin om hele wereld te veroveren..., misschien komt dat nog wel. had in het begin ook geen zin om aan spanje te beginnen, maar die hebben nu alleen nog gibraltar ( klein onderste hoekje van spanje naar marokko, alleen daar staan iets van 6 full stacks te wachten..
pi_67814446
Minder ingewikkeld ja. Alles staat nu perfect op een rijtje. Als de bevolking ontevreden is kan je precies zien wat er mis is. Is het het geloof? Industrialisatie? Voedseltekort? Teveel belasting? Allemaal simpel af te lezen en heel makkelijk te 'repareren'. Ook komen er icoontjes boven je gebouwen als je ze kan upgraden, zodat je niet meer al je settlements hoeft af te lopen elke turn om te zien of je iets kan bouwen.

Tegelijkertijd hoef je ook niet meer voor elke regio je taxes in te voeren, dat kan je nu per werelddeel doen, echt super ideaal. En zoals ik al zei is de public order en population growth gewoon goed af te lezen, in Rome en Medieval 2 was dat veel minder goed te herleiden naar bepaalde gebouwen of andere oorzaken (SQUALOR anyone??). Bij elk gebouw staat nu wat voor effect het heeft (happiness/reform/etc.), waardoor je ook veel beter een schatting kan maken van de tevredenheid. In de vorige delen was het vooral upgraden en daarna wel zien waar het schip strandt.

Verder zijn de inkomsten en uitgaven veel duidelijk in beeld gebracht, kan je je trade routes bekijken (wat het opleverd), kan je per regio zien wat je aan trade verdient en kan je duidelijk je upkeep kosten bekijken. Als je verlies draait kan je gelijk zien waar het aan ligt en als er bijvoorbeeld een haven van je geblokkeerd wordt zie je direct wat voor effect dat heeft op je economie. Dat was echt niet makkelijk te zien in de vorige delen.

Al met al veel beter allemaal, en alleen jammer dan de domme AI, die geen units over zee kan vervoeren terwijl dat juist een belangrijk punt in de game is, en de AI is veel te passief en onderneemt weinig actie. In 50 jaar verandert er geen enkele provincie van eigenaar, en in de koloniën al helemaal niet. Echt belachelijk.

Maar al met al vind ik de duidelijkheid van het managen veel beter geworden. Dat is ook de reden dat ik deze game gekocht heb, omdat het TBS gedeelte zo leuk is. Ik heb nog geen enkele battle gevochten en dat terwijl ik met de Nederlandse campaign al klaar ben en nu met Pruisen bezig ben.
  woensdag 8 april 2009 @ 00:27:52 #148
162491 DiviFilius
Vigilate Deo Confidentes
pi_67815397
Doen jullie echt iets met het parlement, zijn daar echt grote voordelen uit te halen ?
Ik neem die elections meestal maar voor kennisgeving aan.
pi_67816709
quote:
Op woensdag 8 april 2009 00:27 schreef DiviFilius het volgende:
Doen jullie echt iets met het parlement, zijn daar echt grote voordelen uit te halen ?
Ik neem die elections meestal maar voor kennisgeving aan.
Ik schop elke turn een minister van 3 sterren of lager eruit.
pi_67846728
quote:
Op woensdag 8 april 2009 02:30 schreef TheJanitor het volgende:

[..]

Ik schop elke turn een minister van 3 sterren of lager eruit.
Precies, met een absolute koning is het helemaal relax, ik heb alleen maar 6 sterren en hoger
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')