Waarom gaat iedereen telkens voor India met Nederland? Dat is juist hartstikke kut. Wat als Spanje of Frankrijk opeens je de oorlog verklaard? Dan zal je ook in de Americas moeten vechten omdat anders al je routes geblokkeerd zullen worden. Sowieso is het handig om eerst de pirateneilanden in de nemen zodat je daar geen last meer van hebt.
Ik ben met Nederland al bijna 60 jaar bezig en ben begonnen met de pirateneilanden in te nemen. Daardoor kon ik in de East Indies makkelijk een paar trade posts innemen (3 van de 5). Daarna verklaarde Frankrijk mij de oorlog en kon ik ook Martinique aanvallen en Frans Guyana pakken. Daarna nog een Franse regio ingenomen en op weg gegaan naar Louisiana, waar ook nog een Franse nederzetting was. Die heb ik ook ingenomen waarna de Cherokee met mij in oorlog gingen. Toen heb ik Florida van ze gepakt en een peace eruit gesleept, dus rond Florida is het nu wel rustig met de Cherokee en Great Britain om mij heen.
Aangezien ik Frankrijk uit het zuiden van de Americas had verdreven vond ik het ook wel leuk om in Europa Frankrijk eens aan te pakken. Ik blokkeerde hun trade routes en havens voor een hele lange periode en heb vervolgens een leger uit Amsterdam via de Noordzee naar Parijs gestuurd. Parijs ingenomen, en Strasbourg volgde al snel. Frankrijk was van de kaart geveegd en ik had er twee mooie regio's in Europa bij.
Daarna ging Hannover in de aanval en wilde Amsterdam van mij innemen. Is ze natuurlijk niet gelukt en als vergelding heb ik hun maar ook van de kaart geveegd

Toen was het een tijdje rustig en heb ik in Europa mijn legers versterkt, de Pyreneeën beveiligd en mijn vloot enorm uitgebreid. Ik heb geen enkele zeeslag tot nu toe gespeeld, alles met autoresolve omdat ik toch een superieure vloot heb met de modernste schepen (bijna alle tech heb ik op naval gezet).
Toen heb ik in de Americas drie vloten gevuld met 3 legertjes, en vanuit Amsterdam een leger klaargezet bij de grens. Daarna de oorlog verklaard aan Spanje en in een paar beurten tijd had ik Vlaanderen gepakt en ook de complete Americas in handen. Spanje had in de nederzettingen maar hele kleine legers zitten dus ik kon echt over de regio's heenwalsen. Gebied innemen, militia maken en de happiness op orde, en daarna gelijk weer de boot in op weg naar de volgende nederzetting. Met 3 vloten en 3 legers ging dat razendsnel en heb nu dus alle Americas van Spanje overgenomen. Bij de Pyreneeën zijn de Spanjaarden wel sterk/irritantgeworden en sturen telkens middelmatige legers op mijn forten af.
Nadat ik alle Spaanse regio's had ingenomen en de gebouwen opnieuw had ingedeeld was mijn income per turn meer dan 34,000. Daar stond tegenover dat mijn leger niet meer de sterkste was en ik mijn vloot niet meer goed had bijgehouden. In Europa heb ik mijn leger versterkt en in de Americas heb ik al mijn legers verzameld bij de grens met de Cherokee, om hun hierna in de pan te hakken.
Mijn inkomen zit nu ongeveer op 20,000 en heb ook een enorme vloot die de complete Americas heeft beveiligd. Bij elke opening heb ik een vloot van 7 schepen, en in totaal 5 vloten. De rest van mijn navy gebruik ik om Spanje te pesten en de Europese zeeën te beschermen.
Ik heb India met geen vinger aangeraakt en dat doe ik denk ik pas als ik de Indianen uit de Americas een kopje kleiner heb gemaakt, zodat ik mijn hele leger vanuit de Americas naar India kan verplaatsen. Dan wals ik binnen een paar beurten over die Boeddhisten heen en zijn mijn objectives complete

Echt een vette game, ik heb RTW en MIITW nooit echt gespeeld maar volgens mij is dit veel leuker zo, spelen over de hele wereld en meerdere fronten tegelijk. Ik ben in de campaign wel op normal begonnen maar daar heb ik nu al spijt van. Het slaat echt nergens op hoe achtelijk de AI bezig is. Ze veroveren helemaal NIKS en iedereen heeft zijn startgebieden nog in handen. In Europa is helemaal niks veranderd en ook in de koloniën gebeurt nauwelijks iets. De enige groepen die voor een beetje actie zorgen zijn de Indianen die kwaad op mij zijn, maar meer ook niet.
Ik had hem vooral op normal omdat ik happiness/taxes zo vervelend vond om goed bij te moeten houden, maar de AI is dan blijkbaar ook zo dom als een varken. Of is dat op hard/very hard ook zo? Op deze manier is geen ruk aan als je als enige natie actief bent in de nieuwe wereld, en zelfs als enige in Europa.