quote:
Geniale 'gek' in Venlo
Na vrijwel iedere vraag zoekt Keisuke Honda naar de juiste Engelse woorden. Verlegen is hij niet. Zeker niet zelfs. Maar de taal blijft lastig. Al gaat een gesprek in het Engels hem stukken beter af dan pak ‘m beet anderhalf jaar terug, het moment waarop hij als onbekende speler in Venlo neerstreek. Die wekelijkse cursus, trouw gevolgd, heeft zijn uitwerking niet gemist.
Voorzitter Hai Berden van VVV had het vooraf nog aangekaart. Neem een tolk mee, dat praat makkelijker. Maar het liefste doet Honda het zonder. Hij zegt zichzelf te willen bedruipen, heeft geen hulp van anderen nodig om een interview te doen. Het tekent zijn instelling. Zijn wilskracht om ver van huis te slagen.
Nederlands leren doet de Japanner van VVV niet. ,,Moeilijk,’’ zegt hij erover, en trekt dan een vies gezicht. Engels leert hij dus wel. Het is de meest universele taal. En Honda is een man van de wereld. Over één vraag hoeft hij daarom niet lang na te denken. Of hij zijn geboorteland mist?
Honda schuift naar voren op zijn stoel in de verder verlaten businessruimte van stadion de Koel. ,,Nooit. Ik heb nooit heimwee gehad, ik zou echt overal kunnen aarden,’’ zegt hij. Ook dus in Venlo, waar hij samen met zijn vrouw een rustig leven leidt. ,,Ik ga niet vaak uit. Zeker niet voor een wedstrijd. Dan pak ik mijn rust.
,,Soms ga ik er in het weekeinde met mijn vrouw op uit. Of zij Japan mist? Ze zegt dat in elk geval nooit. Met haar ga ik geregeld naar Duitsland, naar Düsseldorf. Daar woont een grote Japanse gemeenschap. Er zijn Japanse winkeltjes, waar we Japanse ingrediënten kunnen kopen. Ik eet bijna altijd Japans. Ja, Nederlandse frikadellen ken ik. Soms is het lekker. Niet te vaak.’’
Af en toe komen daar in Duitsland mensen naar hem toe. Mensen die hem herkennen als de voetballer Honda. Maar het gebeurt niet vaak, zegt hij. ,,In Japan ben ik niet zo beroemd als jullie misschien denken. Honkbal is er de belangrijkste sport, daarna komt pas het voetbal. En ik voetbalde dit seizoen op het tweede niveau in Nederland. Dat wordt in Japan niet gevolgd en dus is men me daar vergeten.’’
Eigenlijk vindt Honda dat niet erg. Hij kent de verhalen van Shinji Ono, die als speler van Feyenoord de hele dag werd achtervolgd door een horde Japanse journalisten. ,,Daar moet ik niets van hebben. Ik praat alleen na de wedstrijd met Japanse media, verder niet. Ik wil me focussen op het voetbal, niet op randzaken. Sowieso houd ik niet van interviews. Liever ben ik thuis, aan het relaxen.’’
Toch noemt hij zichzelf een open persoonlijkheid. On-Japans, lijkt het wel. Meer Europees. ,,Ik hoor dat vaker. Maar niet iedere Japanner is gesloten. Ik was als kind al heel open. Wel ben ik een beetje ‘crazy’, in de goede zin van het woord. Dat komt ook door de omgeving waarin je werkt en leeft. Goede voetballers zijn allemaal een beetje ‘crazy’, denk ik. Bij VVV in ieder geval wel. Daarom hebben we ook zo veel succes gehad dit seizoen.’’
VVV werd kampioen, met Honda als grote initiator op het middenveld. Trainer Jan van Dijk maakte hem zelfs aanvoerder. ,,Dat betekende weer een nieuw hoofdstuk in mijn carrière. Nu kan ik niet meer alleen aan mezelf denken, maar moet ik er ook zijn voor andere spelers in het team. Dat is goed voor mijn ontwikkeling.’’
Het is de vraag hoe lang VVV nog kan beschikken over zijn beste speler. Wat zijn toekomst brengt, kan Honda niet zeggen. De vijf beste teams van Nederland hebben VVV inmiddels laten weten dat ze de blonde middenvelder intensief volgen. En ook de Duitse clubs FC Köln en Bayer Leverkusen hebben hun interesse in de Japanner kenbaar gemaakt.
,,Ooit wil ik in Spanje spelen, omdat er technisch voetbal gespeeld wordt. Dat is mijn droom. FC Barcelona speelt op dit moment het mooiste voetbal, maar Real Madrid is altijd mijn favoriete club geweest. Het liefst wil ik eerst een tijdje in Nederland blijven. Ik ga graag snel hogerop, ja.
,,Ik wil van mezelf weten hoe ik functioneer als ik nog betere spelers om me heen heb. Ik denk dat ik het niveau van bijvoorbeeld FC Twente aankan. Maar er moet wel concrete interesse zijn, voor geruchten koop ik niets. Op dit moment is de kans heel groot dat ik volgend seizoen gewoon in Venlo speel. Dat zou ik ook niet erg vinden.’’