quote:
Bij elke uittrap van Rob van Dijk zongen de supporters van Nac zondagmiddag massaal ‘opa, opa, opa. De Brabantse pogingen om hem uit zijn concentratie te halen, gingen echter volledig langs hem heen. ,,Ik had ergens in de tweede helft pas in de gaten dat ze het over mij hadden,’’ lachte de 40-jarige Feyenoord-doelman na afloop.
Van Dijk is niet zo snel meer uit zijn evenwicht te brengen. Het maakt de ervaren Voorhouter, die pas een paar uur voor het cruciale duel in Breda hoorde dat hij de geblesseerde Henk Timmer moest vervangen, tot een ideale stand-in. ,,Ik denk inderdaad niet ‘o jee, als dat maar goed gaat’, als ik ’s ochtends hoor dat ik moet spelen.’’
Niet alleen in mentaal opzicht is de ijzig kalme Van Dijk - foutloos tegen Nac - geknipt voor zijn taak, ook fysiek kan hij het niveau nog aan. ,,Dit geeft wel voldoening,’’ sprak hij na de zwaarbevochten 2-1 overwinning. ,,Het was heerlijk om weer eens te spelen. Als je dan ook nog wint, is het helemaal geweldig. Dat smaakt naar meer.’’
Aan Van Dijk zal het niet liggen. Feyenoord haalde hem afgelopen zomer transfervrij op bij Sc Heerenveen. ‘Rob gaat ons een jaar helpen,’ sprak toenmalig technisch directeur Peter Bosz destijds. Maar Van Dijk had toen al niet het idee dat hij aan zijn laatste seizoen als voetbalprof was begonnen. ,,Natuurlijk schiet wel even door je hoofd dat Nac-uit je laatste wedstrijd kan zijn. Het is nu maart en in juli loopt mijn contract af, dus weet je het nooit. Maar ik heb het idee dat ik nog een jaar doorkan. Waarom niet? Stoppen kan altijd nog wel.’’
Met 40 jaar en 52 dagen stelde hij zijn record als oudste Feyenoorder aller tijden - Willem van Hanegem is met 39 jaar en 83 dagen tweede op die lijst - zondag weer wat scherper. Om Jan Jongbloed (zie graphic) als oudste eredivisiespeler te achterhalen, heeft hij nog even te gaan. ,,Hij was 44. Ik ga er niet vanuit dat ik dat haal. Maar ik voel me fit. Het gaat me nog makkelijk af, dan is het zonde om te stoppen.’’
Het liefst blijft hij in Rotterdam. ,,Het ligt er natuurlijk aan wat Feyenoord wil, maar ik ben er wel voor in. Nee, daar heb ik nog niet over gesproken met de clubleiding. Ik denk niet dat de prioriteiten van Mario Been en Leo Beenhakker bij een tweede keeper liggen. Ze zullen eerst kijken hoe ze de rest van het team kunnen opbouwen.’’
Zelf zou hij het geen rare gedachte vinden als Feyenoord toch weer bij hem uit zou komen. Een opvolger voor de vertrekkende Henk Timmer is niet zo eenvoudig te vinden, weet Van Dijk. En waarom zou je hem niet als ervaren rot achter een talent als Darley of Erwin Mulder laten keepen? 
,,Ze zullen toch een keer voor de leeuwen geworpen moeten worden. Voor Erwin Mulder zou het een optie kunnen zijn. Hij als eerste keeper en daarachter een ervaren man die het eventueel kan overnemen. Maar dat ligt helemaal aan wat de club wil. En ook aan de financiën, denk ik. Wil je een goede keeper van 27, 28 jaar, dan zit je in de duurste categorie, want die zijn lastig te vinden. Noem jij maar iemand van die leeftijd die speelt in Nederland. Dat is heel moeilijk. Vorm en Velthuizen zijn prima keepers, maar ook zij zijn nog hartstikke jong.’’ 
In de nieuwe lichting heeft Van Dijk wel vertrouwen. ,,Er komt een aantal goede keepers aan. Maar tussen die jongens en de oudere mannen zit wel een gat. Dat is ook de reden dat veel keepers van mijn generatie nog altijd actief zijn.’’ 
Mulder in de goal en Van Dijk 2de man. Prima idee. En dit seizoen gewoon Timmer 5de keeper maken en Van Dijk in het doel met Darley als 2de man.