Zelf niks van gemerktquote:Op zondag 15 maart 2009 20:10 schreef F04 het volgende:
Even een korte vraag. Is het niet zo dat je door AD's agressiever word? Want daarover maak ik me toch een beetje zorgen.
Tja, uiteindelijk is het jouw keus wat je doet maar je kan altijd stoppen zodra je heftige bijwerkingen ervaart. Praat er eens met je arts/psych over, misschien dat dat je wat gerust stelt.quote:Op zondag 15 maart 2009 21:29 schreef F04 het volgende:
Als je dit leest dan is het wel even slikken voordat je eraan begint.
http://www.meldpuntmedici(...)fdccchbh?atc=N06AB03
in 5 jaar tijd 54 meldingen waarvan de helft positief... je leest het hoe je het wilt lezen natuurlijkquote:Op zondag 15 maart 2009 21:29 schreef F04 het volgende:
Als je dit leest dan is het wel even slikken voordat je eraan begint.
http://www.meldpuntmedici(...)fdccchbh?atc=N06AB03
Maar dit is dus in principe te relateren aan het verhoogd serotonine niveau. M.a.w. deze bijwerking ontstaan eventueel ook pas een aantal weken na de eerste pil?quote:Op zondag 15 maart 2009 22:54 schreef Re het volgende:
het komt voor ja en wordt (als het voorkomt) meestal geleidelijk na verloop van tijd van gebruik minder qua bijwerking, maar ik heb iig nog niet vaak gehoord dat het zelfs tot na het stoppen aan blijft houden, zou ook geen enkele reden voor hoeven zijn denk ik
zie: http://web4health.info/it/bio-ssri-ejaculate.htm
dat zou kunnen ja, maar het mechanisme arechter is andersquote:Op zondag 15 maart 2009 23:48 schreef Mister1977 het volgende:
[..]
Maar dit is dus in principe te relateren aan het verhoogd serotonine niveau. M.a.w. deze bijwerking ontstaan eventueel ook pas een aantal weken na de eerste pil?
Hoe bedoel je het mechanisme is anders precies? Ik bedoelde dat de werkzame stof zelf bijwerkingen heeft en dat een hogere serotonineconcentratie ook bijwerkingen geeft. De bijwerkingen die door serotonine veroorzaakt worden (zoals een verminderd libido) kunnen dus pas optreden na een paar weken gebruik. Of heb ik nu te simpel gedacht?quote:Op maandag 16 maart 2009 00:34 schreef Re het volgende:
[..]
dat zou kunnen ja, maar het mechanisme arechter is anders
Goeie zaakquote:Op maandag 16 maart 2009 14:54 schreef MaJo het volgende:
Met mij gaat het echt goed trouwensal een week helemaal happy
merk wel dat ik daardoor weer veel ga doen en uitgeput raak, dus daar moet ik even mee uitkijken. Deze week nog druk maar volgende week ga ik er een paar dagen tussenuit met mijn mams
Is er niet één of ander pimpelmeesje bezig met een woninginspectie? Zo'n beestje bezig zien kan volgens mij de stemming alleen maar verbeteren!quote:Op maandag 16 maart 2009 16:46 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Toen heb ik even in de tuin voor een half uurtje gekeken hoe het er eigenlijk allemaal uitziet. Die rust is aan de ene kant beangstigend maar aan de andere kant vredelievend. Ik denk dat ik meer tijd moet gaan besteden aan dit soort zaken.
Vroeger kon ik wel eens de hele middag vullen met kijken naar 2 vogels die vechten met elkaar om een vrouwtje. Maarja, als kind had ik nog geen psychische klachten. Sinds mijn puberteit kwam dat pas op gangquote:Op maandag 16 maart 2009 17:03 schreef Mister1977 het volgende:
[..]
Is er niet één of ander pimpelmeesje bezig met een woninginspectie? Zo'n beestje bezig zien kan volgens mij de stemming alleen maar verbeteren!
Ik gebruik sinds een jaar (weer) Citalopram. Begonnen met 20mg maar ben inmiddels verhoogd naar 40mg. Daarnaast slik ik 4x per dag Ritalinquote:Op maandag 16 maart 2009 16:47 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Goeie zaakWelke medicijnen heb je en hoelang gebruik je het al?
dik worden is idd kut als je dat hebt. Maar stoppen zonder met de psych te praten is misschien wel een beetje onhandig. Bel morgen maar snel even ja. anders kan je het altijd nog wel weer oppakken als je maar 2 dagen gestopt bent...quote:Op maandag 16 maart 2009 20:42 schreef myrkur het volgende:
ik ben gisteren gestopt met de mirtazapine nadat ik er achter kwam dat ik er vier kilo van ben aangekomen.![]()
maarrr heb vandaag echt een negatieve kutdag, vraag me af of het door het gebrek aan die medicijnen komt of dat het toeval is. baal er sowieso van want ik sliep er zooo fijn op. (slikte ze voor slaapproblemen..)
slik nog wel citalopram verder maarja. toch een pilletje minder nu.
misschien dat ik morgen toch maar even de psychiater ga bellen voor advies.buhhh.
ik ben ook echt een idioot dat ik er zelf mee stop zonder te overleggen.![]()
ik wil niet dik worden gvd.
ik weet het wel. maar het gaat niet alleen om die paar kilo's.quote:Op maandag 16 maart 2009 22:24 schreef DeepChord het volgende:
Even advocaat van de duivel spelen hoor....
Vind je zoiets als 4 kilo extra gewicht reden om een evenwichtige geesteswereld op het spel te zetten Myrkur?
misschien makkelijk praten voor mij als man
ja inderdaad, heb er ook niet echt over nagedacht eigenlijk. heel stom.quote:Op maandag 16 maart 2009 22:27 schreef Murmeli het volgende:
[..]
dik worden is idd kut als je dat hebt. Maar stoppen zonder met de psych te praten is misschien wel een beetje onhandig. Bel morgen maar snel even ja. anders kan je het altijd nog wel weer oppakken als je maar 2 dagen gestopt bent...
Sterkte!!
Waarom beviel de seroxat jou niet? En waarom wordt je nu aangeraden weer aan de AD te gaan?quote:Op dinsdag 17 maart 2009 08:36 schreef aloa het volgende:
Ik heb jarenlang seroxat gebruikt. En ben daar nu zo'n 5 jaar vanaf. Maar ik krijg het advies om toch weer met antidepressiva te gaan beginnen. Ik ben niet zo'n kenner op dit gebied, maar wat is een goed alternatief voor seroxat.
Seroxat is me nooit goed bevallen, maar dat kan ook door de combinatie met alcohol gekomen zijn.
Het beviel me niet omdat ik geen resultaat zag. ( maar dat zal uiteraard ook met de alcohol te maken hebben gehad) en het was vrij moeilijk om ermee te stoppen. Ik gebruikte 60 mg en heb er vrij lang over gedaan om dat aftebouwen.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 09:20 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Waarom beviel de seroxat jou niet? En waarom wordt je nu aangeraden weer aan de AD te gaan?
seroxat is volgens mij vrij zwaar. ik heb citalopram en die vind ik wel fijn. het wennen was even 2 a 3 weken zwaar maar daarna voelde ik me snel goed ervan. enige bijwerking waar ik nog last van heb is beetje drukke benen. En ik nam het eerst smorgens maar ben naar savonds gegaan omdat ik er slaperig van werd. Niet dat ik omviel maar werd wel moe. Nu kan ik er dus lekker op inslapen
AD met alcohol is nooit handig nee, althans veel drinken niet, dan schijnen ze niet meer goed te werken.
succes ermee!
ja dat het niet werkt kan door de alcohol komen. dronk je veel dan? mijn psychiater zei dat het bij meer dan 2 drankjes minder goed zou gaan werken en hij zei vorige week dat je juist met alcohol en medicijnen ergere dips krijgt.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 09:58 schreef aloa het volgende:
[..]
Het beviel me niet omdat ik geen resultaat zag. ( maar dat zal uiteraard ook met de alcohol te maken hebben gehad) en het was vrij moeilijk om ermee te stoppen. Ik gebruikte 60 mg en heb er vrij lang over gedaan om dat aftebouwen.
Het is me nu weer aangeraden i.v.m. sociale klachten, waardoor weer angstklachten etc etc ontstaan. Zeg maar om de boel wat rustiger in het hoofd te krijgen.
AD en alcohol is nooit een goede combinatie. Door de alcohol wordt het opbeurende effect van de AD teniet gedaan, en merk je alleen maar de bijwerkingen.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 08:36 schreef aloa het volgende:
Ik heb jarenlang seroxat gebruikt. En ben daar nu zo'n 5 jaar vanaf. Maar ik krijg het advies om toch weer met antidepressiva te gaan beginnen. Ik ben niet zo'n kenner op dit gebied, maar wat is een goed alternatief voor seroxat.
Seroxat is me nooit goed bevallen, maar dat kan ook door de combinatie met alcohol gekomen zijn.
Dat is een bekend effect van alcohol, daar hoef je niet depressief voor te zijnquote:Op dinsdag 17 maart 2009 16:49 schreef Burdie het volgende:
[..]
AD en alcohol is nooit een goede combinatie. Door de alcohol wordt het opbeurende effect van de AD teniet gedaan, en merk je alleen maar de bijwerkingen.
Ik gebruik zelf seroxat en voel me er prima bij. Maar ik kan niet uitgebreid alcohol gaan drinken, dan voel ik me echt heel wiebelig daarna.
Het is dan ook van wezenlijk belang voor mensen met psychische klachten om eens goed stil te staan bij de gevolgen van alcohol en drugs.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 17:16 schreef TheVotary het volgende:
Blijft toch een mooi onderwerp in deze reeks:zuipen. Je ziet het elke keer weer voorbij komen.
ik denk dat het wel een beetje meespeelt dat je juist last krijgt van bijwerkingen als je er teveel mee bezig bent.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 17:16 schreef TheVotary het volgende:
Blijft toch een mooi onderwerp in deze reeks:zuipen. Je ziet het elke keer weer voorbij komen.
Ik merk totaal geen verschil in ieder geval met Lexapro. Denk dat het ook vaak meer tussen de oren zit eigenlijk of je wel of niet een wezenlijk verschil merkt hierin. Zelfde geldt voor de normale bijwerkingen. Als je met een instelling van angst erin gaat dan ga je ook zeker die bijwerkingen 'krijgen'.
Daarom ben ik nu 100% non-alcoholischquote:Op dinsdag 17 maart 2009 17:23 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Het is dan ook van wezenlijk belang voor mensen met psychische klachten om eens goed stil te staan bij de gevolgen van alcohol en drugs.
Ik ben er juist van afgevallen. En door de Ritalin weer een paar kiloquote:Op dinsdag 17 maart 2009 22:26 schreef DeepChord het volgende:
Is dikkiger worden niet inherent aan veel AD's? Ik hoop voor myrkur (en waarschijnlijk voor alle vrouwen) dat ze er zijn, maar toch...
*is stiekem ook wel benieuwd aan welk middel myrkur nu gaat
Echte bewijzen ervoor zijn volgens mij niet gevonden, maar je hoort inderdaad vaker dat mensen aankomen wanneer ze met AD beginnen. Dit kan natuurlijk ook gewoon het gevolg zijn van het feit dat je je beter gaat voelen, en dan meer zin hebt om lekker eten te maken voor jezelf, of om lekker uit eten te gaanquote:Op dinsdag 17 maart 2009 22:26 schreef DeepChord het volgende:
Is dikkiger worden niet inherent aan veel AD's? Ik hoop voor myrkur (en waarschijnlijk voor alle vrouwen) dat ze er zijn, maar toch...
inderdaad. Alcohol versterkt sowieso de gevoelens van de mens, laat staan wat er gebeurd bij iemand die een psychische aandoening heeft.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 17:23 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Het is dan ook van wezenlijk belang voor mensen met psychische klachten om eens goed stil te staan bij de gevolgen van alcohol en drugs.
ik geloof dat hij me uiteindelijk seroquel heeft voorgeschreven (om in lage dosis te nemen voor het slapen gaan), ga het morgen ophalen.quote:
Helemaal mee stoppen zie ik mezelf niet doenquote:Op dinsdag 17 maart 2009 23:06 schreef MaJo het volgende:
[..]
Daarom ben ik nu 100% non-alcoholischDenk dat dat uiteindelijk toch het beste werkt met deze medicijnen. Eerst nam ik het down zijn na drinken voor lief maar toen ik laatst zo down was na een avond zuipen dat ik het leven niet meer zag zitten heb ik besloten er helemaal mee te kappen
Zolang het combineert met je medicijnen en je niet al te gek doet moet het kunnen tochquote:Op woensdag 18 maart 2009 09:19 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Helemaal mee stoppen zie ik mezelf niet doen![]()
Maar in mijn geval is dat ook niet echt nodig, ik moet gewoon op de frequentie en hoeveelheid letten en dan kan ik best nog van een drankje genieten
Sinds Bupropion, en Effexor die in de jaren '90 zijn uitgebracht zie ik niet echt meer nieuwe AD's. Weet je misschien ongeveer wat we van de toekomst kunnen verwachten voor nieuwe antidepressiva?quote:Op woensdag 18 maart 2009 08:15 schreef Re het volgende:
hoe hoger de dosis hoe meer bijwerkingen ja... klinkt idd alsof je een flink farmacologisch traject hebt doorlopen maar alle opties zijn nog niet uitgeput denk ik. Er zijn natuurlijk weer nieuwere ADs maar bijvoorbeeld ook de wat oudere tricyclische, of waar je nu bezig mee bent een soort wederzijdse versterkings therapie (augmentatie) zijn er andere combinaties zoals een AD samen met een lage dosis van een antipsychoticum.
Maar goed ik weet niet hoe goed je overlegd met je behandelaar, en wat je al geprobeerd hebt maar deze bijweringen vragen toch echt wel om een andere strategie.
http://www.neurotransmitter.net/newdrugs.htmlquote:Op woensdag 18 maart 2009 13:38 schreef F04 het volgende:
[..]
Sinds Bupropion, en Effexor die in de jaren '90 zijn uitgebracht zie ik niet echt meer nieuwe AD's. Weet je misschien ongeveer wat we van de toekomst kunnen verwachten voor nieuwe antidepressiva?
Seroquel is geen slaapmiddel hoorquote:Op woensdag 18 maart 2009 00:08 schreef myrkur het volgende:
ik geloof dat hij me uiteindelijk seroquel heeft voorgeschreven (om in lage dosis te nemen voor het slapen gaan), ga het morgen ophalen.
Ik heb de minimale dosis geslikt en werd er 'stoned' van. Maargoed, mijn ervaringen met seroquel zijn niet zo positief, dus trek je daar niet al te veel van aanquote:lees net dat jij daarvan bent aangekomen?omgz. slikte jij toen een hoge dosis of ook om van te kunnen slapen?
Idem hierquote:Op woensdag 18 maart 2009 09:19 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Helemaal mee stoppen zie ik mezelf niet doen![]()
Maar in mijn geval is dat ook niet echt nodig, ik moet gewoon op de frequentie en hoeveelheid letten en dan kan ik best nog van een drankje genieten
Zijn er trouwens wetenschappelijke bronnen die het bestaan van 'uitval' bevestigen? (ik weet even niet meer wat het correcte woord is, het is vast niet 'uitval', maar wat ik bedoel is dat een medicijn dat prima voor jou lijkt te werken, na een x aantal tijd van de een op de andere dag totaal niet meer werkt voor jou)quote:Op woensdag 18 maart 2009 13:53 schreef Re het volgende:
[..]
http://www.neurotransmitter.net/newdrugs.html
ik weet het, maar het wordt dus ook voorgeschreven als slaapmiddel, omdat je er zo stoned van wordt.quote:Op woensdag 18 maart 2009 16:09 schreef Burdie het volgende:
[..]
Seroquel is geen slaapmiddel hoor. Het is een antipsychotica.
[..]
Ik heb de minimale dosis geslikt en werd er 'stoned' van. Maargoed, mijn ervaringen met seroquel zijn niet zo positief, dus trek je daar niet al te veel van aan.
Post morgen maar wat je nou daadwerkelijk gekregen hebt.
Dat het als slaapmiddel wordt gebruikt, wist ik niet... maar kan het me wel goed voorstellenquote:Op woensdag 18 maart 2009 16:44 schreef myrkur het volgende:
[..]
ik weet het, maar het wordt dus ook voorgeschreven als slaapmiddel, omdat je er zo stoned van wordt.![]()
heb dus wel seroquel gekregen, vandaag opgehaald. ga het vanavond uittesten, ben benieuwd.
Ik ben nog geen gram aangekomen met de AD volgens mij. In het begin ben ik er juist van afgevallen (en daarvoor ook al van de depressie) en dat is er wel weer aan, maar verder niks. ik let gewoon op wat ik eet, en dat deed ik daarvoor ook al. Maar ik was er wel bang voor ja.. ben erg blij dat ht meevalt!quote:Op dinsdag 17 maart 2009 23:18 schreef Burdie het volgende:
[..]
Echte bewijzen ervoor zijn volgens mij niet gevonden, maar je hoort inderdaad vaker dat mensen aankomen wanneer ze met AD beginnen. Dit kan natuurlijk ook gewoon het gevolg zijn van het feit dat je je beter gaat voelen, en dan meer zin hebt om lekker eten te maken voor jezelf, of om lekker uit eten te gaan.
Ik ben zelf in elk geval wel redelijk wat aangekomen, zeker 10 kilo toen ik een tijdje seroquel heb geslikt. Intussen ben ik gelukkig al wel weer op een goed tempo aan het afvallen, maar het is gewoon iets dat je moet accepteren. Zelf heb ik liever een paar kilootjes meer, dan een flinke depressie.
hier ook. tijdje geleden zoop ik weer harstikke veel maar ik werd daar ook niet beter van. nu maar weer even bewust erop letten en ook op andere dingen. gewoon meer structuur in mn leven aan het aanbrengen (met dank aan wat tips van burdie). voelt best goed. vanmiddag voelde ik me bijv best wel down, ik had tot half 12 in bed liggen meuren, dus voelde me schuldig. ben toen netjes gaan sporten en net de belastingaangifte gedaan en nu voel ik me weer blij.quote:Op woensdag 18 maart 2009 16:12 schreef Burdie het volgende:
[..]
Idem hier. Ik ben wel veel bewuster gaan drinken, en natuurlijk veel minder frequent. Maar als ik drink, geniet ik er enorm van
.
Aww, fijn dat je er wat aan gehad hebtquote:Op woensdag 18 maart 2009 18:06 schreef Murmeli het volgende:
[..]
hier ook. tijdje geleden zoop ik weer harstikke veel maar ik werd daar ook niet beter van. nu maar weer even bewust erop letten en ook op andere dingen. gewoon meer structuur in mn leven aan het aanbrengen (met dank aan wat tips van burdie). voelt best goed. vanmiddag voelde ik me bijv best wel down, ik had tot half 12 in bed liggen meuren, dus voelde me schuldig. ben toen netjes gaan sporten en net de belastingaangifte gedaan en nu voel ik me weer blij.
Welkom bij de gekkenclubquote:Op woensdag 18 maart 2009 18:07 schreef Pien85 het volgende:
*Meld.
Sinds vandaag weer aan de AD...
Ik ga even een poging doen dit topic te lezen
Ik heb nu sertralinequote:Op woensdag 18 maart 2009 18:10 schreef Burdie het volgende:
[..]
Welkom bij de gekkenclub.
Wat voor AD slik je?.
die zijn er wel ja maar is volgens mij niet veel onderzoek naar gedaanquote:Op woensdag 18 maart 2009 16:13 schreef Burdie het volgende:
[..]
Zijn er trouwens wetenschappelijke bronnen die het bestaan van 'uitval' bevestigen? (ik weet even niet meer wat het correcte woord is, het is vast niet 'uitval', maar wat ik bedoel is dat een medicijn dat prima voor jou lijkt te werken, na een x aantal tijd van de een op de andere dag totaal niet meer werkt voor jou)
Hmmm beetje klote zeg... komt wel meer voor bij het starten met medicatie. zal waarschijnlijk ook wel weer overgaan, maar echt leuk is het niet. Ik ben een week heel erg depressief (nog erger dan ervoor) geweest toen ik begon. dat kwama na een dag of 3 a 4 opzetten. daarna ging het weer weg. gewoon maar zorgen dat je in ieder geval iets moet doen is denk ik het beste.quote:Op woensdag 18 maart 2009 19:29 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Ik had bij het opstaan nogal wat idiote gedachtes. Eerst herbeleefde ik een aangrijpende gebeurtenis, waardoor ik ineens een enorm angstgevoel kreeg. Vervolgens had ik het even helemaal gehad met het leven. Je leeft élke seconde' ging er door mijn hoofd heen. Elke seconde voel je wat en doe je wat. Het stopt nooit.
Ik had nog nooit eerder (op wat dingen uit puberteit misschien na) echt zelfmoordgedachtes gehad. Maar ik was wel even héél bang.
Mijn psycholoog waar ik binnenkort mee stop probeerde me nog wat peptalk te geven die me nog enigzins opvrolijkte.
De rest van de dag maar vrij genomen, en een hele poos in de tuin weer zitten kijken naar hoe alles er uitziet. Jammer dat ik geen zon in de tuin had. Verder besloten geen contact te zoeken met mensen of op MSN te gaan of iets dergelijks. Fok even daargelaten. Van contact krijg ik weer zijn twijfels en gedachten. Ik moet echt leren meer op mezelf te kunnen zijn. Ik ga zometeen even 2 uurtjes zwemmen (en sauna
) en kijken hoe ik dat trek.
Dag 3 van mijn medicatie nu. Mijn psych belt me morgen over hoe het gaat, ik zal dan even hebben over dat 2x per dag oxazepam. Mijn vader vind het niet nodig en heeft liever dat ik het in 'geval van nood' gebruik, wat ook op de verpakking staat.
Ik heb net even een kilometer gezwommen, wat ik elke week doe maar dit keer zonder mijn zwembuddy. Ik weet niet of het door de oxazepam (spierverslappend?) maar ik ging een stuk beter dan normaal. Ik kon ook iets helderder nadenken. Alleen jammer dat de sauna kapot wasquote:Op woensdag 18 maart 2009 21:29 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Hmmm beetje klote zeg... komt wel meer voor bij het starten met medicatie. zal waarschijnlijk ook wel weer overgaan, maar echt leuk is het niet. Ik ben een week heel erg depressief (nog erger dan ervoor) geweest toen ik begon. dat kwama na een dag of 3 a 4 opzetten. daarna ging het weer weg. gewoon maar zorgen dat je in ieder geval iets moet doen is denk ik het beste.
sterkte ermee!
Net begonnen met een hele citalopram, en 2 oxazepam per dag. Ik wordt morgen gebeld hoe het ervoor staat en heb volgende week een nieuwe afspraak.quote:Op woensdag 18 maart 2009 21:31 schreef Pien85 het volgende:
Toen jullie begonnen met AD, hoe werd dat toen door deskundigen in de gaten gehouden? Terugkom-afspraken? Bel afspraken? Werd er uberhaupt op gelet? En hoe zijn jullie begonnen? Met welke dosering? Is het rustig opgebouwd?
Psych mocht het niet voorschrijven zonder mn HA, dus allemaal mooi in overlegquote:Op woensdag 18 maart 2009 21:53 schreef Murmeli het volgende:
ik ben niet zo voor huisartsen en AD, maargoed als je ook bij de psych loopt dan kan die ook wel beetje inschatten misschien of het goed gaat
sertraline zegt me verder niks. heb je er last van, of gaat het goed?
waar heb je last van dan? duizelig? anders moet je ze savonds nemen dan heb je er minder last van want dan slaap je tochquote:Op donderdag 19 maart 2009 13:02 schreef Pien85 het volgende:
Ik geloof dat ik steeds beter begin te begrijpen waarom dr gele stickertjes op AD zitten. Bij de AD die ik voorheen had had ik nergens last van, deze wel
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |