Genen gaat over DNA. en met DNA kan je het hebben overquote:Op zondag 31 mei 2009 23:29 schreef heartz het volgende:
Ik dacht iig dat Hongaren ook iets met Mongolen gemeen hebben. En Indiërs, zijn die al vroeg gemend met ariërs of germanen en daarna met engelsen? Wat zijn die van oorsprong? Aboriginals zijn best typisch, hebben die afrikaans bloed. In hoeverre komen bijvoorbeeld (blanke) Engelse, Duitse en Franse genen overeen met die van Afrikanen?
je zou de docu (120 min) "journey of men" eens moeten zien. Aan de hand van DNA probeert een bekend amerikaans geneticus de migratie over de wereld te beschrijvenquote:Op zondag 31 mei 2009 23:29 schreef heartz het volgende:
Ik dacht iig dat Hongaren ook iets met Mongolen gemeen hebben. En Indiërs, zijn die al vroeg gemend met ariërs of germanen en daarna met engelsen? Wat zijn die van oorsprong? Aboriginals zijn best typisch, hebben die afrikaans bloed. In hoeverre komen bijvoorbeeld (blanke) Engelse, Duitse en Franse genen overeen met die van Afrikanen?
Thanx, lijkt me interessant! Ik ga kijke of ik 'm op het internet kan vinden. En thanx barthol, ik had een heel ander (oftewel verkeerd) beeld van 'genen/DNA'. Ik heb er nu een wat beter beeld van.quote:Op maandag 1 juni 2009 11:38 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
je zou de docu (120 min) "journey of men" eens moeten zien. Aan de hand van DNA probeert een bekend amerikaans geneticus de migratie over de wereld te beschrijven
Het boek Guns, Germs, and Steel (NL: Zwaarden, paarden en ziektekiemen) van Jared Diamond is misschien ook interessante. Het gaat over de verspreiding van de mens over de aarde en de ongelijkheid die er bestaat tussen de verschillende volkeren en hoe dat komt.quote:Op maandag 1 juni 2009 13:31 schreef heartz het volgende:
[..]
Thanx, lijkt me interessant! Ik ga kijke of ik 'm op het internet kan vinden. En thanx barthol, ik had een heel ander (oftewel verkeerd) beeld van 'genen/DNA'. Ik heb er nu een wat beter beeld van.
Je bedoelt een andere schikking i.p.v. mutatie..?quote:Op maandag 1 juni 2009 00:59 schreef barthol het volgende:
[..]
Genen gaat over DNA. en met DNA kan je het hebben over
1 Y-Chromosomaal DNA. die de verwantschap laat zien over de mannelijke afstamming,
2 Mitachondraal DNA wat kinderen alleen van hun moeder (en alle moeders daarvoor) kunnen overerven.
3 Autosomaal DNA die je via al je voorouderlijke lijnen kan hebben overgeerfd.
Genen zijn natuurlijk niet van een bepaald volk, maar binnen een volk kunnen bepaalde DNA mutaties wat meer voorkomen dan bij andere volkeren. Er bestaat niet zoiets als Duitse genen of Franse genen.
Alleen bepaalde combinaties van mutaties (haplogroepen) kunnen in een streek wat meer voorkomen
doordat de bevolking zich daar genetisch onderling gemengd heeft.
In west Europa is de Y-dna haplogroep R1b heel algemeen, Maar die komt in mindere mate ook in Turkije
voor. Een voorstelling van Germaanse Genen in Turkije is alleen een simplisme.
Ook wil ik zeggen dat Australische Aboriginals niet meer of minder afrikaanse genen hebben als west Europeanen dat hebben. Wat Y-chromosomale verwantschap betreft, kan de ene kaaskop hier in holland
misschien zelfs eerder en gemeenschappelijke voorvader via mannelijke lijn hebben met een Papua uit Nieuw Guinea dan met die andere hollandse kaaskop die naast hem woont. Wat betreft Autosomaal DNA
(SNP's ofwel puntmutaties) zijn die twee kaaskoppen waarschijnlijk wel meer verwant, doordat hun voorouders (over alle voorouderlijke lijnen) lange tijd vanuit dezelfde genenpool zijn gekomen.
Uiterlijke kenmerken zoals haar- huid- en oogkleur worden door het autosomaal Dna bepaald.
Je kan zeggen dat iedereen dezelfde genen heeft, waar ook ter wereld, maar de allellen van die genen zijn niet allemaal hetzelfde. Het ene allel heeft die mutatie, het andere allel weer een andere mutatie.
Nee het zijn combinaties van mutaties binnen je dna die je in een bepaalde happlogroep plaatsen.quote:Op maandag 1 juni 2009 16:49 schreef Burakius het volgende:
[..]
Je bedoelt een andere schikking i.p.v. mutatie..?
Moet je doen. Ik heb hem al en hij is echt de moeite waard!!!quote:Op maandag 1 juni 2009 13:49 schreef heartz het volgende:
Thanx, ik las er ook in een ander topic over, dat boek ga ik zeker aanschaffen.
Daar ben ik, denk ik, nog lang niet. Wat ik zoiezo wel interessant vind, is het onderzoek op de ontwikkelingssnelheden en de oorzaken daarvan.quote:Op donderdag 4 juni 2009 15:07 schreef Burakius het volgende:
Ik heb de documentaire gekeken en het klinkt op zich best wel logisch.
Ik ben echt verbijsterd over dat gevecht van die Spanjaarden tegen de Inca's. Met iets van 162 man was het tegen 80.000. Ongelooflijk.
Hoewel ik eerlijk moet zeggen dat ik moelijk door het stuk over de ontwikkeling van de landbouw ben gekomen. Jeetje, wat legt ie alles enorm uitgebreid uit zeg.quote:Op donderdag 4 juni 2009 15:14 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Daar ben ik, denk ik, nog lang niet. Wat ik zoiezo wel interessant vind, is het onderzoek op de ontwikkelingssnelheden en de oorzaken daarvan.
Maarja volgens zijn theorie zijn het dan ook de levensonderhoudende dingen die de doorslaggevende factoren zijn in ontwikkeling. Als een bevolking gemakkelijk levensmiddelen kan verkrijgen, heeft het meer tijd voor andere dingen.quote:Op donderdag 4 juni 2009 15:19 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Hoewel ik eerlijk moet zeggen dat ik moelijk door het stuk over de ontwikkeling van de landbouw ben gekomen. Jeetje, wat legt ie alles enorm uitgebreid uit zeg.
Ik bedoel in het boek, waar hij het domesticeren van graan, etc., heel uitgebreid beschrijft, wat na een tijdje best slaapverwekkend wordt. Ik heb de documentaire zelf niet gezien.quote:Op donderdag 4 juni 2009 15:54 schreef Burakius het volgende:
[..]
Maarja volgens zijn theorie zijn het dan ook de levensonderhoudende dingen die de doorslaggevende factoren zijn in ontwikkeling. Als een bevolking gemakkelijk levensmiddelen kan verkrijgen, heeft het meer tijd voor andere dingen.
Inmiddels heb ik 'm ook! En idd worden er meteen vragen gesteld over de oorzaak/ oorzaken van de ongelijkheid van de mens in de wereld. Echt superboeiend. Nu nog de antwoorden lezen.quote:Op donderdag 4 juni 2009 15:14 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Daar ben ik, denk ik, nog lang niet. Wat ik zoiezo wel interessant vind, is het onderzoek op de ontwikkelingssnelheden en de oorzaken daarvan.
ik hoop dat ik er doorheen kom, hahaquote:Op donderdag 4 juni 2009 15:57 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Ik bedoel in het boek, waar hij het domesticeren van graan, etc., heel uitgebreid beschrijft, wat na een tijdje best slaapverwekkend wordt. Ik heb de documentaire zelf niet gezien.
op youtube? mag ik niet missen, bedanktquote:Op maandag 1 juni 2009 13:39 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Het boek Guns, Germs, and Steel (NL: Zwaarden, paarden en ziektekiemen) van Jared Diamond is misschien ook interessante. Het gaat over de verspreiding van de mens over de aarde en de ongelijkheid die er bestaat tussen de verschillende volkeren en hoe dat komt.
Ik had er ooit ook een topic over geopend:
Geschiedenis van de mens als (historische) wetenschap
Er is ook een docu van gemaakt:
Zou ik ook graag willen weten!quote:Op maandag 27 april 2009 11:31 schreef Burakius het volgende:
Hoe kun je nou snel en geodkoop weten wat voor "rassen" je allemaal in je hebt? (I is a noob)
En heb je het hem al gevraagd?quote:Op donderdag 11 juni 2009 01:39 schreef ACT-F het volgende:
Mijn neef heeft DNA onderzoek laten doen om te kijken welke omzwervingen zijn voorouders gedaan hebben. Ik zal het hem eens keer vragen wat er precies in stond.
quote:Op maandag 15 juni 2009 10:12 schreef Burakius het volgende:
Wanneer leren ze Tatar te spellen en niet Tartar.
Wat is goedkoop?quote:Op maandag 27 april 2009 11:31 schreef Burakius het volgende:
Hoe kun je nou snel en geodkoop weten wat voor "rassen" je allemaal in je hebt? (I is a noob)
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |