quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 16:47 schreef RSie het volgende:Ik snap niet dat mensen hier met zijn allen berekeningen maken over inkomsten (niet belangrijk,.. maar whatever) en dan de belangrijkste bron van inkomsten even overslaan.
wat dachten jullie van het geld dat hij binnenhaalt met de SPONSORING!! [..]
Exact wat ik wilde gaan posten. Kaartverkoop is een fractie van de bakken met geld die men gaat verdienen aan deze concertreeks.
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 15:55 schreef Rnnz het volgende:[..]
Ja, dat heb ik nooit begrepen. Paul was zelfs degene die MJ vertelde over zulke rechten.
Hij is natuurlijk jaloers dat de waarde van die rechten inmiddels vertriljoenvoudigd is.

[..]
Mwa. McCartney heeft altijd geweten wat het waard was, en heeft samen met Yoko (estate Lennon) de rechten van terug willen kopen in 1985. Doordat Yoko's adviseurs het op een cruciaal moment lieten afweten, heeft een vriend van hen, Michael Jackson, ze op het allerlaatste moment een poets heeft gebakken door nét iets meer te bieden. Ontzettend slimme zakelijke zet, maar het betekende het einde van hun vriendschap. Dat ging om 60% van de publishing rechten van de Beatles-catalogus, die te koop stonden.
Het hielp ook niet mee dat Jackson vervolgens toestemming gaf om de originele Beatles-muziek te laten gebruiken voor walgelijke reclame-campagnes, wat vervolgens weer heeft geleid tot een rechtzaak die The Beatles gewonnen hebben.
In de loop der jaren heeft Jackson steeds meer aandelen van de rechten (terug)verkocht aan Sony/ATV. Sinds 1995 is Jackson eigenaar van nog 'maar' 50% van de aandelen. Daar komt nog bij dat Lennon/McCartney al die tijd (vanaf de jaren '60 tot nu) 'gewoon' 50% van de totale royalties ontvangen hebben. Jackson ontving dus 25% van de royalties van 60% van The Beatles-nummers. Ontving, ja. Want Sony/ATV is op dit moment volledige eigenaar van de rechten, totdat Jackson een schuld van zo'n 200 miljoen aan Sony/ATV afbetaald. Dat laatste heb ik begrepen uit een artikel over eventuele nieuwe Beatles-uitgaven van een jaartje of 2 terug. Het zou er mee te maken hebben dat Jackson
geld leent van Sony/ATV, om zijn levensstijl te kunnen handhaven. De Beatles-catalogus zou simpelweg gezien zijn dekmantel zijn.