abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 4 maart 2009 @ 17:12:46 #201
16715 Mylene
*schatje*
pi_66697254
quote:
'Iedereen heeft schuld, behalve Nederland'

ISTANBUL - Dat de piloten van het verongelukte Turkish Airlines toestel te laat reageerden op falende apparatuur, komt hard aan in Turkije.

"Iedereen heeft schuld, behalve Nederland", kopt Hürriyet, één van de grootste kranten in haar online editie.

Ook andere kranten melden dat de piloten worden bekritiseerd, al is er ook berichtgeving die meldt dat zowel de piloten als de apparatuur aan boord niet naar behoren functioneerden.

Niet bevredigend

De Turkse pilotenvereniging heeft laten weten de uitkomsten van het rapport niet bevredigend te vinden. De drie omgekomen piloten werden afgelopen weekeinde met veel eerbetoon begraven in Turkije.

De mannen werden als helden betreurd, want het zou aan hen te danken zijn geweest dat het vliegtuig in de gegeven omstandigheden nog vrij rustig neerkwam en er niet meer dan negen doden vielen.

Turbulentie

Deze week nog werd er in verschillende kranten gespeculeerd dat er bewijs was dat turbulentie de oorzaak van het ongeluk was: de Boeing die voor de Turkish Airlines-vlucht landde, zou van een type zijn dat tot vier minuten na landing heftige turbulentie kan veroorzaken, terwijl de verkeerstoren op Schiphol daarvoor maar twee minuten aanhield.

Maar nu is volgens het rapport de verkeerstoren niets te verwijten en worden de piloten 'beschuldigd'.

De vereniging van piloten laat in een verklaring onder andere weten dat zelfs een amateurpiloot op de hoogte waarop een fout gemaakt zou zijn, zo'n fout niet zou maken. De vereniging laat weten dat ze bevredigender antwoorden had verwacht na een onderzoek van bijna een week.

Tevreden

De Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) is "uiterst tevreden'' over de snelle handelwijze van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV). Dat liet de vereniging woensdag weten

De OVV bracht woensdag een tussenrapport uit over de crash van de Boeing 737-800 van Turkish Airlines vorige week bij Schiphol. De verkeersvliegers zijn vooral content met het snel naar buiten brengen van de eerste bevindingen van de onderzoeksraad.

''Mede als gevolg van dit snelle handelen en de openheid van zaken is het mogelijk om vliegtuigongelukken met een vergelijkbare oorzaak in de toekomst te voorkomen'', aldus de VNV.
bron
pi_66697335
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 17:06 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Embraer 190
Mooi toestel. En zeer modern, ja.

Hoe dan ook, je bent gezegend met het mooiste beroep ter wereld. Ik zou het niet kunnen, maar als ik het kon, dan was ik het zeker geworden.
pi_66697353
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 17:12 schreef Mylene het volgende:

[..]

bron
Dat waren dus dezelfde Turkse media die vorige week hardnekkig bleven rapporteren dat er geen doden waren gevallen.
  woensdag 4 maart 2009 @ 17:15:54 #204
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_66697356
De uitkomsten staan ons niet aan, dus het onderzoek zal wel kut zijn
pi_66697376
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 17:11 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

Maar was het probleem nu ook niet dat de technische mankementen symptomen afgaven die ook bij een natuurlijke landing voorkomen? Oftewel, toen de motors stationair gingen vanwege de foute correctie die de automatische piloot gaf was niet gelijk duidelijk dat de reden van het stationair gaan van de motoren een technisch mankement is of een gevolg van het inzetten van de landingsprocedure.
Voor zover er geen verdere technische klachten waren en dat schijnt ook niet het geval te zijn geweest als ik van Vollenhoven mag geloven, dan hadden de piloten kunnen zien dat het motorsysteem niet deed wat het moest doen. Op je schermen wordt gemeld in welke fase dit systeem zich bevindt, en dit was een andere fase dan zou moeten, en derhalve kon dat dus ook opgemerkt wordt. (maar hierover is niets gezegd tijdens de persconferentie, dus daar is nog geen echte zekerheid over.)

Aan de motoren zelf was niets te merken, die zijn waarschijnlijk altijd in die fase stationair om de snelheid terug te brengen naar de landingssnelheid, maar dan heb je dus op je scherm wel een andere indicatie over de juiste fase van het motorsysteem.

[ Bericht 0% gewijzigd door The_stranger op 04-03-2009 17:49:40 ]
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_66697394
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 17:15 schreef Hephaistos. het volgende:
De uitkomsten staan ons niet aan, dus het onderzoek zal wel kut zijn
Ach het is volgens mij de typische Turkse paranoia; iedereen is 'out to get us'.
  Donald Duck held woensdag 4 maart 2009 @ 17:17:08 #207
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_66697407
edit: nieuwsbericht was al gepost
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_66697479
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 17:04 schreef One_of_the_few het volgende:
Ik begrijp wel dat de onderzoeksraad nu alvast info wil geven. Maar het werkt wel speculatie en onzuiverheden in de hand. De raad bekijkt alles zo objectief mogelijk. Objectief gezien hebben ze nog niet alle bronnen geraadpleegd om een oordeel over de piloten te kunnen vellen.
Wat ze zeggen is wat het technische probleem is en dat er met dit probleem volgens de handleiding van boeing wel te landen. Dan ligt een voorlopige conclusie over de piloten dat ze niet heel adequaat hebben gehandeld voor de hand.
De raad zal alleen pas echt een oordeel geven als ze alle informatie over de piloten ook hebben. Om het per definitie nu al een fout van enkel de piloten te noemen is nogal voorbarig. Zeker is dat er een technische situatie is ontstaan waarbij een crash als gevolg een mogelijkheid is.
Hm, ik vond juist dat de Raad nogal het technisch probleem op de voorgrond heeft gezet en amper de rol van de bemanning hebben genoemd....... Maar dat is misschien mijn perceptie geweest.
pi_66697537
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 17:15 schreef Hephaistos. het volgende:
De uitkomsten staan ons niet aan, dus het onderzoek zal wel kut zijn
Tsja, en ze gingen al heel vroeg vegen...En de piloten vereniging waren al snel met het verhaal over die turbulentie door die 757 en te korte separatie..

Blijkt dus onterecht te zijn.

Maar het zit ook in hun clutuur. Turken zijn trotse mensen. Maar erg voorbarig.

Dat laatste kan ik van Van Vollenhoven niet zeggen.
  woensdag 4 maart 2009 @ 17:21:37 #210
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_66697564
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 17:16 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Voor zover er geen verdere technische klachten waren en dat schijnt ook niet het geval te zijn geweest als ik van Vollenhoven mag geloven, dan hadden de piloten kunnen zien dat het motorsysteem niet deed wat het moest doen. Op je schermen wordt gemeld in welke fase dit systeem zich bevindt, en dit was een andere fase dan zou moeten, en derhalve kon dat dus ook opgemerkt wordt. (maar hierover is niets gezegd tijdens de persconferentie, dus daar is nog geen echte zekerheid over.)

Aan de motoren zelf was niets te melden, die zijn waarschijnlijk altijd in die fase stationair om de snelheid terug te brengen naar de landingssnelheid, maar dan heb je dus op je scherm wel een andere indicatie over de juiste fase van het motorsysteem.
Ik zou ook denken dat ze dat dan hadden kunnen zien. Maar de raad heeft nog niet alle informatie met betrekking tot de piloten bekeken. Speculeren hier is prima, maar sommigen doen al van net na de crash of ze precies weten wat er gebeurt is. Verre van objectief.
Zij zijn net zo subjectief als de Turkse media die van alles roept om hun eigen straatje schoon te houden.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  woensdag 4 maart 2009 @ 17:24:20 #211
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_66697653
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 17:19 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Hm, ik vond juist dat de Raad nogal het technisch probleem op de voorgrond heeft gezet en amper de rol van de bemanning hebben genoemd....... Maar dat is misschien mijn perceptie geweest.
De raad kon nog geen beschrijving geven van de rol van de bemanning omdat nog niet alle info bekend is wat helpt de rol te beschrijven. Dat dacht ik op te maken. En dan lijkt het me logisch dat ze daar dan bijna niks over zeggen.
Omdat ze er niks over zeggen lijkt me de conclusie dat ze fouten hebben gemaakt voorbarig. Het is vaak al ingewikkeld genoeg en dan moet je proberen zo objectief mogelijk te blijven. Een aantal doen dat hier ook, sommigen niet. Die doen precies hetzelfde als de turkse kant doet.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  woensdag 4 maart 2009 @ 17:27:52 #212
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_66697775
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 17:11 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

Maar was het probleem nu ook niet dat de technische mankementen symptomen afgaven die ook bij een natuurlijke landing voorkomen? Oftewel, toen de motors stationair gingen vanwege de foute correctie die de automatische piloot gaf was niet gelijk duidelijk dat de reden van het stationair gaan van de motoren een technisch mankement is of een gevolg van het inzetten van de landingsprocedure.
Ik denk dus dat de piloten zijn belazerd door hun instrumenten. Bij de NASA zijn dit soort systemen vier keer uitgevoerd, Dan waren er vier hoogtemeters geweest waarvan alle vier aan vier boordcomputers gekoppeld. En dan werkt het als volgt. Als dan een onderdeel verkeerd werkt dan geld de meerderheid die nog wel goed werkt. En wordt de piloot pas ingeschakeld als twee boorcomputers het verkeerd binnen krijgen. En het onderling dus niet eens meer kunnen worden. En de piloot weet dan ook gelijk dat er iets ernstigs is. En roept het systeem zelf om input van de piloot en gaat zelf over op manueel werken. En nee er zijn geen spaceshuttles neergestort door dit soort problemen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_66697800
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 17:11 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

Maar was het probleem nu ook niet dat de technische mankementen symptomen afgaven die ook bij een natuurlijke landing voorkomen? Oftewel, toen de motors stationair gingen vanwege de foute correctie die de automatische piloot gaf was niet gelijk duidelijk dat de reden van het stationair gaan van de motoren een technisch mankement is of een gevolg van het inzetten van de landingsprocedure.
Goeie. Dat het gas fors teruggaat in deze fase is zeker niet raar. Ik denk dat ze lange tijd gedacht hadden dat autopilot z'n werk gewoon goed deed...totdat de stickshaker in actie kwam en de piloten zich wrs rotschrokken en gas gaven....toen het te laat was.

.Motoren "idle" is niet abnormaal, om het toestel wat snelheid te laten verliezen. (gaandeweg gaat de snelheid er wat uit en de neus gaat gaandeweg iets meer omhoog totdat de stalsnelheid in de buurt komt)

Verder is voor een goede landing die radalts niet nodig. Imo hadden ze zonder problemen moeten kunnen landen of doorstarten als het zich te slecht zou zijn geweest....
pi_66697892
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 17:24 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

De raad kon nog geen beschrijving geven van de rol van de bemanning omdat nog niet alle info bekend is wat helpt de rol te beschrijven. Dat dacht ik op te maken. En dan lijkt het me logisch dat ze daar dan bijna niks over zeggen.
Omdat ze er niks over zeggen lijkt me de conclusie dat ze fouten hebben gemaakt voorbarig. Het is vaak al ingewikkeld genoeg en dan moet je proberen zo objectief mogelijk te blijven. Een aantal doen dat hier ook, sommigen niet. Die doen precies hetzelfde als de turkse kant doet.
Zeker. We moeten oppassen op voorbarige conclusies. Ik weet ook niet precies wat er allemaal in de cockpit heeft afgespeeld. Feit is wel dat er aaneengeschakeld het nodige goed misging......

Mijn opvatting blijft wel dat alleen een kapotte radalt nooit alleen de oorzaak van de crash kan zijn. Wel de aanleiding, maar dat is wat anders......
  woensdag 4 maart 2009 @ 17:35:26 #215
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_66697982
Na vandaag vroeg ik mij ook af of de piloten wellicht de landingsplek niet zelf hebben uitgezocht. Dan krijg je natuurlijk meteen alternatieve scenario's in je hoofd.

Ik neem aan dat ze geluk hebben gehad, want in de modder landen heeft waarschijnlijk een veel kleinere impact dan op vast beton? Is dat dan ook de reden dat de vliegtuig niet in brand vloog, vanwege de modder? Wellicht waren ze nog op de snelweg neergestort.. Dan hebben ze wel érg veel geluk gehad
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 16:49 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Maar is het onoplettendheid, of bijvoorbeeld afleiding. In de hedendaagse cockpit wordt er zoveel informatie op je afgeschoten, dat een klein ding al snel niet gezien wordt. Vandaar ook de opmerking eerder van iemand die het had over onlogisch ontwerp. Geen enkele vlieger zit opzettelijk niet op te letten. Achteraf is het altijd makkelijk te zien, maar op dat moment spelen vele factoren een rol waarom iets niet gezien wordt. Tunnelvisie is een relatief veel voorkomend fenomeen...
Goed punt. Ik weet zeer weinig van vliegen af, maar ik kan me heel goed voorstellen dat je op een gegeven moment zo veel informatie binnenkrijgt dat je een interne meltdown krijgt in je bovenkamertje
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 17:16 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ach het is volgens mij de typische Turkse paranoia; iedereen is 'out to get us'.
Inderdaad.

Misschien dat dat ooit waar was toen het Ottomaanse Rijk Europa leek te islamitiseren, maar dat is allang niet meer zo Altijd leuk die complottheorieën van de Turken
AFC AJAX
pi_66698058
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 17:35 schreef msnk het volgende:
Na vandaag vroeg ik mij ook af of de piloten wellicht de landingsplek niet zelf hebben uitgezocht. Dan krijg je natuurlijk meteen alternatieve scenario's in je hoofd.

Ik neem aan dat ze geluk hebben gehad, want in de modder landen heeft waarschijnlijk een veel kleinere impact dan op vast beton? Is dat dan ook de reden dat de vliegtuig niet in brand vloog, vanwege de modder? Wellicht waren ze nog op de snelweg neergestort.. Dan hebben ze wel érg veel geluk gehad
[..]

Bij de NOS zei men dat door de motoren een stuk verder terecht kwam het toestel nooit in de brand had kunnen vliegen..
Chris van Nijnatten: "Het gevoel dat NAC iets onmetelijks was, iets Bredaas en iets ongelooflijk moois en warms, zelfs zo mooi en warm dat je er letterlijk voor ten strijde wilde trekken"
  woensdag 4 maart 2009 @ 17:40:26 #217
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_66698147
Bullshit
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
  woensdag 4 maart 2009 @ 17:41:28 #218
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_66698181
Leuk gekleurd bericht ook van Hürriyet. Ik dacht altijd dat dat een kwaliteitskrant was. Het lijkt de telegraaf wel


Vertaald stukje met mijn gebrekkig Turks
quote:
- Hadden de piloten een ander soort manouvre moeten maken?
Ik kan daar op dit moment geen definitief antwoord op geven, dat zou niet netjes zijn. Eigenlijk is de reden dat wij nu met dit nieuws naar buiten komen om Boeing en de gebruikers van Boeing vliegtuigen te waarschuwen.
Dit lijkt mij het meest inhoudelijke Q&A wat betreft de schuldvraag, en er komt geen duidelijke schuldige uit.

Dus hoezo die oh zo provocerende kop "iedereen heeft schuld, behalve Nederland"
AFC AJAX
  woensdag 4 maart 2009 @ 17:42:47 #219
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_66698226
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 17:38 schreef Superheld het volgende:

[..]

Bij de NOS zei men dat door de motoren een stuk verder terecht kwam het toestel nooit in de brand had kunnen vliegen..
Oh ja, die schoten opzettelijk 250 meter vooruit of zo toch?

Zou kunnen, ik heb daar geen verstand van. Ik zou denken dat de 'steekvlam' die zoveel mensen zagen wellicht iets in brand had kunnen steken, of iets anders. Immers er was toch nog kerosine aan boord?
AFC AJAX
  woensdag 4 maart 2009 @ 17:43:42 #220
28033 Pek
je moet wat
pi_66698263
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:34 schreef GoodGawd het volgende:
Toch maar weer even:

[ afbeelding ]


The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
pi_66698266
quote:
Conclusie schokt Turkije

ISTANBUL - Dat de piloten van het verongelukte Turkish Airlines toestel te laat reageerden op falende apparatuur, komt hard aan in Turkije. 'Iedereen heeft schuld, behalve Nederland', kopt Hürriyet, één van de grootste kranten in haar online editie.


De site van de Turkse krant Hürriyet. Ook andere kranten melden dat de piloten worden bekritiseerd, al is er ook berichtgeving die meldt dat zowel de piloten als de apparatuur aan boord niet naar behoren functioneerden.

De Turkse pilotenvereniging heeft laten weten de uitkomsten van het rapport niet bevredigend te vinden. De drie omgekomen piloten werden afgelopen weekeinde met veel eerbetoon begraven in Turkije. De mannen werden als helden betreurd, want het zou aan hen te danken zijn geweest dat het vliegtuig in de gegeven omstandigheden nog vrij rustig neerkwam en er niet meer dan negen doden vielen.

Deze week nog werd er in verschillende kranten gespeculeerd dat er bewijs was dat turbulentie de oorzaak van het ongeluk was: de Boeing die voor de Turkish Airlines-vlucht landde, zou van een type zijn dat tot vier minuten na landing heftige turbulentie kan veroorzaken, terwijl de verkeerstoren op Schiphol daarvoor maar twee minuten aanhield. Maar nu is volgens het rapport de verkeerstoren niets te verwijten en worden de piloten 'beschuldigd'.

De vereniging van piloten laat in een verklaring onder andere weten dat zelfs een amateurpiloot op de hoogte waarop een fout gemaakt zou zijn, zo'n fout niet zou maken. De vereniging laat weten dat ze bevredigender antwoorden had verwacht na een onderzoek van bijna een week.
pi_66698464
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 15:50 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Dat ik het niet logisch vind. Maar dat ligt misschien wel aan mij.

Ik zou , als computertechnicus veel meer automatiseren. Besturing veel logischer, navigatie, communicatie veel logischer. Etc.
Ik zou niet weten hoe het allemaal logischer zou moeten gaan hoor... Ook vind ik de instrumentatie helder. Alle belangrijke informatie is gegroepeerd en heb je voor je neus. Niks mis mee.
  woensdag 4 maart 2009 @ 17:50:00 #223
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_66698469
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 17:32 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Zeker. We moeten oppassen op voorbarige conclusies. Ik weet ook niet precies wat er allemaal in de cockpit heeft afgespeeld. Feit is wel dat er aaneengeschakeld het nodige goed misging......

Mijn opvatting blijft wel dat alleen een kapotte radalt nooit alleen de oorzaak van de crash kan zijn. Wel de aanleiding, maar dat is wat anders......
Helemaal mee eens.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_66698526
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 17:43 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]
Grappig dat een land dat doorgaans totaal geen zelfkritiek heeft of kritiek van buitenaf kan verdragen
daar nu ineens Nederland van beticht.
pi_66698912
Ik heb vanaf het begin af aan al geroepen dat dit de oorzaak was.
Ambrosius ontkende het toen nog, en lachte me uit.
Maar je ziet maar weer dat ik gelijk heb.
Ieder normaal denkend mens kon concluderen dat het vliegtuig al veel te laag vloog met nog zon afstand tot de landingsbaan.
pi_66698993
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 18:03 schreef Adothehague het volgende:
Ik heb vanaf het begin af aan al geroepen dat dit de oorzaak was.
Ambrosius ontkende het toen nog, en lachte me uit.
Maar je ziet maar weer dat ik gelijk heb.
Ieder normaal denkend mens kon concluderen dat het vliegtuig al veel te laag vloog met nog zon afstand tot de landingsbaan.
Beetje jammer dat jij nog steeds niet snapt wat er gebeurd is Hij vloog juist te hoog in het begin, kwam daarna op glidepath, en begon toen snelheid te verliezen. Hij zat niet te laag. Totdat ie ging stallen natuurlijk, maar dat is logisch.
Anders lees je dit hele topic nog een keer...
  woensdag 4 maart 2009 @ 18:11:32 #227
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_66699107
Al met al was het toch een Turkse krant die vorige week schreef dat het de fout van een onervaren piloot was. Geheel zonder zelfkritiek zijn ze niet.
pi_66699208
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 17:27 schreef Megumi het volgende:

[..]

Ik denk dus dat de piloten zijn belazerd door hun instrumenten. Bij de NASA zijn dit soort systemen vier keer uitgevoerd, Dan waren er vier hoogtemeters geweest waarvan alle vier aan vier boordcomputers gekoppeld. En dan werkt het als volgt. Als dan een onderdeel verkeerd werkt dan geld de meerderheid die nog wel goed werkt. En wordt de piloot pas ingeschakeld als twee boorcomputers het verkeerd binnen krijgen. En het onderling dus niet eens meer kunnen worden. En de piloot weet dan ook gelijk dat er iets ernstigs is. En roept het systeem zelf om input van de piloot en gaat zelf over op manueel werken. En nee er zijn geen spaceshuttles neergestort door dit soort problemen.
Op het moment dat je 40kts onder Vref zit, met een vreemde reading op je RadAlt, dan heeft dat niet te maken met belazerd worden door je instrumenten maar gewoon met het niet kijken naar je instrumenten, en blind vertrouwen op de techniek.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_66699246
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 15:57 schreef GoodGawd het volgende:
Opgelet kwaliteitspost!

Het toestel Boeing 737-800 heeft probleemloze vlucht gevlogen van Istanbul naar Amsterdam tot aan de final approach baan 18R.

Vanaf 2500ft komt de zogenaamde Radio Altimeter ‘alive’. De output van deze hoogtemeter bevindt zich op de Primairy Flight Display boven de localizer indicatie (18ft op de afbeelding). Deze hoogtemeter is in tweevoud uitgevoerd op de 737-800 en werkt op radio golven. De radio hoogtemeter aan de kant van de gezagvoerder is de primaire radio hoogtemeter. Er zit een zender/ontvanger aan de onderkant van de romp van het vliegtuig die een radio signaal in de plaatselijke verticaal uitzend. Dit signaal wordt door de grond teruggekaatst en weer opgevangen. De tijdsduur tussen uitzenden en ontvangen wordt omgezet in een afstand. Op deze manier is de output van deze hoogtemeter de HAT (Height Above Terrein). Deze hoogtemeter heeft dus niets te maken met de atmosferische condities zoals QNH.

Dus als je over berg van 1000 feet vliegt springt je Radio Altimeter 1000 feet naar beneden.
pi_66699325
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 18:16 schreef paperchulo het volgende:

[..]

Dus als je over berg van 1000 feet vliegt springt je Radio Altimeter 1000 feet naar beneden.
RadAlt gebruik je doorgaans alleen tijdens landing en functioneert niet boven de 2500ft.
Maar voorderest klopt het wat je zegt ja

Overigens is het in principe dus niet echt een altimeter, aangezien het je height aangeeft, en niet je altitude.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
  woensdag 4 maart 2009 @ 18:20:25 #231
223197 VatosLoco
Ik stem PVV!
pi_66699364
quote:
Turken hekelen Nederlandse 'onschuld'

Dat de piloten van het verongelukte Turkish Airlines toestel te laat reageerden op falende apparatuur, komt hard aan in Turkije. 'Iedereen heeft schuld, behalve Nederland', kopt Hürriyet, één van de grootste kranten in haar online editie.

Ook andere kranten melden dat de piloten worden bekritiseerd, al is er ook berichtgeving die meldt dat zowel de piloten als de apparatuur aan boord niet naar behoren functioneerden.

Helden

De Turkse pilotenvereniging heeft laten weten de uitkomsten van het rapport niet bevredigend te vinden. De drie omgekomen piloten werden afgelopen weekeinde met veel eerbetoon begraven in Turkije. De mannen werden als helden betreurd, want het zou aan hen te danken zijn geweest dat het vliegtuig in de gegeven omstandigheden nog vrij rustig neerkwam en er niet meer dan negen doden vielen.

Amateurpiloot

De vereniging van piloten laat in een verklaring onder andere weten dat zelfs een amateurpiloot op de hoogte waarop een fout gemaakt zou zijn, zo'n fout niet zou maken. De vereniging laat weten dat ze bevredigender antwoorden had verwacht na een onderzoek van bijna een week.
Maar wat als het Amerikanen waren wat gevlogen hadden, dan was de wereld te klein geweest
  woensdag 4 maart 2009 @ 18:25:01 #232
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66699517
- knip -

[ Bericht 96% gewijzigd door sp3c op 04-03-2009 19:13:54 ]
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  woensdag 4 maart 2009 @ 18:38:17 #233
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_66699979
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 18:16 schreef paperchulo het volgende:

[..]

Dus als je over berg van 1000 feet vliegt springt je Radio Altimeter 1000 feet naar beneden.
ja
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
  woensdag 4 maart 2009 @ 18:54:23 #234
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_66700544
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_66700556
Oh jee, als zo'n krant "De Turken" zijn, dan hoop ik niet dat buitenlanders ooit de Telegraaf onder ogen krijgen.
pi_66700849
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 18:54 schreef patatmetfriet het volgende:
Oh jee, als zo'n krant "De Turken" zijn, dan hoop ik niet dat buitenlanders ooit de Telegraaf onder ogen krijgen.
Dat dacht ik ook dus, hoewel het in Turkije wel een beetje meer waar is dan in Nederland.

Je zou voor de grap eens moeten kijken naar het programma 'yemekteyiz', hoe mensen blijven doorlullen over iets wat gepatenteerd fout ging maar waarvoor ze dan altijd een verklaring hebben waar ze niks aan konden doen of die zogenaamd volstrekt logisch was.
pi_66701061
- knip -

[ Bericht 94% gewijzigd door sp3c op 04-03-2009 19:17:40 (lachuh ...) ]
PSN:Vkashhh
pi_66701079
Welke josti maakt er een reconstructie en zet vervolgens een bomenrij ervoor?
pi_66701175
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 18:54 schreef GoodGawd het volgende:


ppft
In het jeugdjournaal net lieten ze een hele realistische animatie zien. Als iemand die ergens tegenkomt, post het ff hier!
pi_66701255
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 19:06 schreef -0- het volgende:
Welke josti maakt er een reconstructie en zet vervolgens een bomenrij ervoor?
Omdat het uit elkaar vallen van het vliegtuig te moeilijk was na te maken.
pi_66701257
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 18:11 schreef Marrije het volgende:
Al met al was het toch een Turkse krant die vorige week schreef dat het de fout van een onervaren piloot was. Geheel zonder zelfkritiek zijn ze niet.
Het is ook vooral de pot die de ketel verwijt.

Van Vollenhoven:
quote:
Uit de voice recorder blijkt dat het niet goed functioneren van de linker radio hoogtemeter door de
bemanning is gesignaleerd (namelijk via het waarschuwingsignaal “landingsgestel moet uit”).
Uit de voorlopige gegevens blijkt dat deze signalering niet als een probleem werd beschouwd.

In de praktijk is het vliegtuig door deze plotselinge wijziging gaan reageren alsof het zich zou
bevinden op een hoogte van enkele meters boven de Polderbaan door het motorvermogen dicht te
trekken.
Het leek alsof de automaat – met dichtgetrokken motoren – bezig was met het laatste gedeelte
van de vlucht.
Hierdoor verloor het vliegtuig aan snelheid.
Op deze gang van zaken is door de bemanning in eerste instantie niet gereageerd.
Door het verlies aan snelheid kwam het toestel terecht in zijn minimale vliegsnelheid (overtrek
situatie) waarvoor waarschuwingssignalen (het trillen van de stuurknuppel op een hoogte van 150
meter) zijn afgegaan.
Uit de blackbox blijkt dat toen direct weer vermogen is gegeven.
Echter voor het herstel van de vlucht was dit te laat, het toestel bevond zich te laag met als gevolg
dat de Boeing 1 kilometer voor de baan is neergestort.
....
Het onderzoek van de OVV zal zich vanaf nu volledig gaan richten op het functioneren van de de
radio hoogtemeters en de koppeling naar het automatische gashendelsysteem (automatisch
besturingssysteem).
3
De weersomstandigheden , met name het zicht door het lage wolkendek en de mist, hebben er
waarschijnlijk voor gezorgd dat op de hoogte waarop de daling werd ingezet de Polderbaan nog
niet goed zichtbaar moet zijn geweest
....
De Raad is van mening dat extra aandacht nodig is voor het functioneren van de radiohoogtemeter
bij gebruik van de automatische piloot en de automatische gashendels. De Raad heeft vandaag
een waarschuwing doen uitgaan naar Boeing waarin extra aandacht wordt gevraagd voor een
onderdeel van een manual van de Boeing 737, waarin wordt gesteld dat wanneer de radio
hoogtemeter(s) niet werken, de daaraan gekoppelde automatische piloot en automatisch
gashendelsysteem niet mogen worden gebruikt voor nadering en landing. De Raad geeft Boeing in
overweging te onderzoeken of deze procedure ook tijdens de vlucht van toepassing moet zijn.
De Nederlandse pers die zich vorige week nog afvroeg waarom Turkish niet op de zwarte lijst stond: "Fout van de piloot"

Fok: "Zie je wel, die domme Turken kunnen niet vliegen"

En dan roepen dat de Turken met de feiten aan de haal gaan...
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_66701428
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 18:54 schreef GoodGawd het volgende:


ppft
Die reakties
quote:
fout van de luchtverkeersleiding. moest minimaal 3 min tussentijd zijn met de andere vliegtuig, die voor turkish airlines landde.
ik denk oorzaak van de crash is de Turbulentie.
Schiphol kan wel alles verzinnen.. brandstof te kort, motoren vielen uit, beide gelijk wat een toeval, vliegtuig had al eerdere problemen dit dat.. binnenkort zal schiphol goed bestraft worden..
dit is 5de grote vliegtuig ramp bij schiphol.
Meteen het vingertje wijzen naar Nederland nu blijkt de oorzaak te liggen bij een defecte hoogtemeter en onoplettende piloten..
pi_66701465
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 15:57 schreef GoodGawd het volgende:
Opgelet kwaliteitspost!
Ik had m'n twijfels toen ik dit nogal zelfingenomen begin zag, maar het is inderdaad een prima uitleg.
pi_66701619
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 19:14 schreef Skwish het volgende:

[..]

Die reakties
[..]

Meteen het vingertje wijzen naar Nederland nu blijkt de oorzaak te liggen bij een defecte hoogtemeter en onoplettende piloten..
Deze dan :
quote:
hey mongolen hou je bakkes toe,
najah het is die kanker racisme na 45min komen hulpdiensten oke mongoolse regering!
45 minuten
  woensdag 4 maart 2009 @ 19:28:40 #245
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_66701957
Ja gelukkig is het niveau op het FokForum ietsjepietsje hoger dan de youtube comments!
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_66702149
Als zeer inactief fokker een linkje naar de NOS-animatie uit het 6-uurjournaal:

  woensdag 4 maart 2009 @ 19:39:28 #247
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_66702354
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 19:33 schreef busfoto.nl het volgende:
Als zeer inactief fokker een linkje naar de NOS-animatie uit het 6-uurjournaal:


inderdaad een duidelijk filmpje
  woensdag 4 maart 2009 @ 19:41:41 #248
123545 DatMeenJeNiet
Mike Mampuya till i die O+
pi_66702447
Had de Luchtverkeersleiding eigenlijk niet iets kunnen zeggen over de veel te lage snelheid die ze ineens hadden? Ik snap dat dat niet per se hun taak is, maar toch..
  woensdag 4 maart 2009 @ 19:44:22 #249
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_66702539
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 19:01 schreef HiZ het volgende:

[..]

Dat dacht ik ook dus, hoewel het in Turkije wel een beetje meer waar is dan in Nederland.

Je zou voor de grap eens moeten kijken naar het programma 'yemekteyiz', hoe mensen blijven doorlullen over iets wat gepatenteerd fout ging maar waarvoor ze dan altijd een verklaring hebben waar ze niks aan konden doen of die zogenaamd volstrekt logisch was.
Dat is dus de Turkse versie van Smakelijk Eten.

En dat zijn écht een stel zeikerds inderdaad. Geen idee waarom m'n moeke (en met haar de meeste Turkse vrouwen) dat überhaupt wil zien
AFC AJAX
pi_66703504
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 19:33 schreef busfoto.nl het volgende:
Als zeer inactief fokker een linkje naar de NOS-animatie uit het 6-uurjournaal:

Is dit ook kwa tijdsverloop een waarheidsgetrouwe reconstructie? Sommigen in dit topic spraken over 100 seconden die de piloten hadden om te reageren na de vermindering van de snelheid, in dit filmpje wordt een ander beeld geschetst.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')