abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 4 maart 2009 @ 18:52:33 #51
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_66700476
Die jaren 30 stijl huizen die ineens heel veel weer gebouwd worden hebben inderdaad niet de hoogwaardige detaillering van de echte jaren 30 woningen.
Maar denk eens na hoe duur die huizen dan zouden zijn met die details en tieralantijntjes. Het kost weinig materiaal in verhouding en veel manuren.
Vroeger was materiaal relatief duur en manuren relatief goedkoop. Dus kon zoiets makkelijk toegevoegd worden aan een huis zonder dat het te duur werd.
Nu zou het wel degelijk invloed hebben op de prijs en dan loop je de doelgroep voor dat type huizen totaal mis.

Om terug te komen op de hout/prefab discussie:
Een dragende vloer van gewapend beton is altijd beter dan houten balken. Ongeacht wat ik hier boven lees.
Niet alleen de brandwerendheid, de constructieve levensduur maar ook de akoestiek, de uitvoering, de trilling. Vrijwel alles. Je kunt voor grote overspanningen in een verdiepingsvloer niet zomaar Scandinavisch vurenhout gebruiken waardoor dat dure boompjes worden.
In zo'n complete woonwijk waar vaker hetzelfde huis gebouwd wordt maken ze al vooraf 50 dezelfde prefab betonnen vloertjes die ze zo in het werk kunnen leggen. Dat scheelt niet alleen materiaalkosten maar ook kostbare bouwtijd.
pi_66700709
^^ Ik zou inderdaad maar wat graag een betonvloer willen.
*luistert naar de rennende kinderen en telefoon boven mij
pi_66700804
glas in lood, dubbele kamers met ensuite schuifdeuren soms, vaak veel deuren en inbouwkasten, mooie houten kozijnen etc we wonen nu in een jaren 30 appartementje
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  FOK!fotograaf woensdag 4 maart 2009 @ 19:32:43 #54
17893 Forno
pi_66702115
Hout versus beton is een prijskwestie. Hout is bewerkelijker in het werk, dus duurder.

Gaat het om kwaliteit of duurzaamheid, dan is hout respectievelijk net zo goed en beter dan beton. Gaat het om geluidwerendheid dan zou ik ook voor beton kiezen, maar alleen in appartementen. Heb je een vrijstaande woning of rijtjeshuis, dan gaat mijn voorkeur uit naar hout. Het voelt in mijn beleving prettiger aan dan een betonnen/stenen doos. Brandwerendheid maakt mits je je aan de eisen houdt tegenwoordig, niet uit.

Mijn voorkeur gaat ook uit naar oudere woningen. Niet specifiek jaren 30' woningen, mag ook ouder zijn. Heeft voor een deel te maken met de lokatie van die oude huisjes. Vaak in en om het centrum. En voor een deel het karakter van die huisjes. Er zit altijd wel een raar hoekje of kastje in. In tegenstelling tot de standaard doosindeling van nu.
  woensdag 4 maart 2009 @ 19:43:36 #55
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_66702514
Wij wonen (goh) in een jaren 30 woning en het is voor ons voornamelijk om de sfeer, looks en locatie gegaan. Persoonlijk zou ik nooit kiezen voor een jaren 30 flat, want ongelooflijk, wat zijn die vloeren gehorig. We hebben daarentegen weer absoluut geen last van de buren, dus qua gehorigheid tussen huizen in valt het heel erg mee.

Waar wij wel erg om hebben gelachen met ons klustopic is de Jaren 30-maffia hier op Fok!.
Owee als je het in je hoofd haalt om een origineel oud iets eruit te slopen. Gij zult in den hel belanden!
Terwijl ik van mening ben dat het natuurlijk zonde is om originele dingen eruit te slopen, maar mensen nogal eens vergeten dat functionaliteit niet geheel onbelangrijk is .
  woensdag 4 maart 2009 @ 20:11:38 #56
27055 Driekeerniks.be
Spam-verdelger klasse 2
pi_66703698
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 21:33 schreef Ixnay het volgende:
Woningen met een houten draagconstructie zijn over een jaar of 20 a 30 niet meer in trek.
Dan komen de eerste klachten met het rotten van hout etc.
Moderne huizen hebben prefab betonvloeren.
nooit gehoord van houtskeletbouw?
© www.driekeerniks.be
pi_66711717
Hier een jaren dertig woning bewoner (de zogenaamde JDWB-er).
In onze zoektocht naar een huis hebben we vele jaren dertig woningen gezien, maar ook '50, '60, '70 en '80.
Waarom is jaren 30 lekker:
Klassiek vakmanschap dat je terugziet. Het is (vaak) gemaakt met passie. Kijk eens naar een trapleuning van een '30. Die golft mee met de trap. Een schouw is een schouw, en geen voorzetschouw. Het huis leeft.
Relatief veel ruimte in slaapkamers/zolders, en dus weer kleinere woonkamers. Met niet al teveel bewoners in een huis geeft dat ruimte. Vergelijk maar eens de vloeroppervlak als % van het woonoppervlak tussen een woning in Leidsche Rijn en pak hem beet, Hilversum. Een ander fijn punt is een vaak relatief grote zolder.

Op het energiegebruik van een Leidse Rijn bewoner ben ik wel jaloers. En ventilatie problemen... het waait hier echt wel eens.
Ondanks veel dubbel glas en een geiosoleerde zolder is met name het warmtecomfort niet van deze eeuw. Daar kun je je scheel tegenaan isoleren, of je kunt je erin berusten en de openhaard aanzetten.

Gelukkig zijn er ook mensen die het liefst in een nieuwbouwwoning in een vinex wijk wonen. Dat maakt de JDWB-er echt gelukkig. Want daarom kan hij zijn '30 er betalen.
Foto's foto's foto's
http://www.groenhof.info
pi_66720490
De jarendertigwoningen die wij destijds bekeken hadden, hadden stuk voor stuk weinig ruimte boven. Veelal omdat er een kamer was opgeofferd om een badkamer te creëren. (Ja, ik ben ook in huizen geweest waar een kledingkast was opgeofferd ten bate van een douche )

Overigens ben ik opgegroeid in een huis uit 1903, maar toch vind ik een jaren '30 woning meer charme hebben, ik weet niet precies waarom.
Misschien omdat ik moderne en/of eigentijdse meubelen vind vloeken bij een 100 jaar oud huis waarin alle originele details nog zitten.
En in een jaren '30 woning vind ik dat wel mooi staan. Daar past op de een of andere manier elk interieur bij.
  zaterdag 7 maart 2009 @ 23:34:42 #59
53151 T42
Pinball Wizard
pi_66813692
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 20:05 schreef IkWilbert het volgende:
Mijn droom, een jaren 30 woning
Moet het nu doen met een 2002 tussenwoning...
ik heb er 1 gekocht een jare 30 poort woning

moet er nog wel een en ander aan doen is een ex huur huis
  zondag 8 maart 2009 @ 08:31:23 #60
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_66818367
Dat vind ik meer een jaren '30 foto dan een jaren '30 huis.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_66819769
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 10:00 schreef _VoiD_ het volgende:
(ik hb liever een woonkamer van 4x6 dan twee van 2x3)..
Ja, wie niet
pi_66820347
Was eerder ook helemaal gek van woningen uit '30, maar ben toch overgestapt op een hans en grietje huis uit 1900.
Die nu dus helemaal jaren 70 is afgetimmerd...

Maar een woning uit de jaren '30 blijft charmant, zeker.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_66820550
Oblivion
Voor ons idem! het heeft me echt verbaasd hoe ruim de jaren 1900 huizen zijn; ze zijn ook iets langer en breder dan jaren 30 en het fijne is dat de keuken achter de woonkamer is, dus je geen muren hoeft door te breken.
pi_66827394
eigen huis en tuin gezien? Jaren 30 opknapper..althans zo noemn ze het, of het zo is laat ik graag aan jullie over
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zondag 8 maart 2009 @ 15:45:24 #65
53151 T42
Pinball Wizard
pi_66828148
quote:
Op zondag 8 maart 2009 08:31 schreef Hyperdude het volgende:
Dat vind ik meer een jaren '30 foto dan een jaren '30 huis.
jah moest em scanne
pi_66836452
quote:
Op zondag 8 maart 2009 15:21 schreef Ml-etje het volgende:
eigen huis en tuin gezien? Jaren 30 opknapper..althans zo noemn ze het, of het zo is laat ik graag aan jullie over
Ik heb het gezien... laminaat: FAIL, plafond: FAIL, en wat was er in hemelsnaam jaren '30 dertig aan die schrootjes?
  zondag 8 maart 2009 @ 20:17:21 #67
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_66836675
quote:
Op zondag 8 maart 2009 11:18 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Ja, wie niet
Ik had het ook gelezen ja.
  woensdag 11 maart 2009 @ 17:11:00 #68
219075 Fortitudo
de echte vedett
pi_66941140
een jaren '30 huis biedt hel veel ruimte doordat het recht opgetrokken is. daarnaast ziet het er ook prachtig uit

mijn ouders laten nu ook een huis bouwen (geen notaris of jaren '30 dat mocht niet vanwege regels, maar wel een patricierswoning met allemaal mooie details)
het ziet er gewoon heel erg mooi uit

fiets maar eens door een nieuwbouwwijk. als je kunt kiezen tussen allemaal mooie authentieke hoge huizen of vinex huizen met allemaal rare vormen dan zoui ik het wel weten.
Een oude, seniele vos is nog steeds sluw en schuw. Nooit afschrijven zeg ik je.
  woensdag 11 maart 2009 @ 17:12:39 #69
219075 Fortitudo
de echte vedett
pi_66941193
nog mooier vind ik overigens een voc huis met een gevel met allemaal afbeeldingen uit het voc tijdperk erop. daar wordt je spontaan verliefd op.

hoge (binnenstads)-huizen met donkerrode stenen geven gewoon een mooi aanzien
  woensdag 11 maart 2009 @ 17:29:02 #70
219075 Fortitudo
de echte vedett
pi_66941687
zoiets bijvoorbeeld is echt prachtig vind ik, moderne bouw, jaren '30 uiterlijk
als enige vind ik het glas in lood dniet zo mooi
  woensdag 11 maart 2009 @ 18:49:05 #71
8369 speknek
Another day another slay
pi_66944350
Ben ook niet weg van de steenkeuze, maar goed, ben dan ook niet echt een jaren 30 liefhebber, dus eigenlijk hoor ik niet in dit topic. Geef mij maar de "hans en grietje" woningen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 12 maart 2009 @ 10:17:37 #72
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_66961727
steenkeuze is juist prima man!

Leuk detail is het metselwerk boven de ramen. Minder zeldzaam, maar hoort er welbij, is het kleurverschil bij de 1e meter. de platte rand en verspringende rand op de vrijstaande schoorsteen doet het ook goed.

Het glaswerk op zich is goed, kleur misschien mwah mwah maar goed in stijl hoor, smalle hoge ramen in het trappenhuis.

Ben er nieuwsgierig wat zoiets nu kost om neer te zetten en meer nog naar de indeling binnen.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  donderdag 12 maart 2009 @ 13:07:48 #73
219075 Fortitudo
de echte vedett
pi_66967406
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 10:17 schreef klusfoobje het volgende:
steenkeuze is juist prima man!

Leuk detail is het metselwerk boven de ramen. Minder zeldzaam, maar hoort er welbij, is het kleurverschil bij de 1e meter. de platte rand en verspringende rand op de vrijstaande schoorsteen doet het ook goed.

Het glaswerk op zich is goed, kleur misschien mwah mwah maar goed in stijl hoor, smalle hoge ramen in het trappenhuis.

Ben er nieuwsgierig wat zoiets nu kost om neer te zetten en meer nog naar de indeling binnen.
meer dan 8 ton, kijk maar naar de groote, echt huge. En dan komen er nog allemaal extra kosten van optionele mogelijkheden bij (zoals extra brede dakgoot, etc.)
bovendien komt de grond er ok nog bij en die is op het moment ook aardig schaars in NL

[ Bericht 6% gewijzigd door Fortitudo op 12-03-2009 18:23:43 ]
  † In Memoriam † donderdag 12 maart 2009 @ 13:52:32 #74
37843 lady-wrb
kortaf
pi_66969007
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 18:58 schreef Syytön het volgende:
^^ Ik zou inderdaad maar wat graag een betonvloer willen.
*luistert naar de rennende kinderen en telefoon boven mij
* lady-wrb herinnert zich een trilplaat die op de houden vloer zoveel kabaal maakte dattie op straat te horen was
  zaterdag 14 maart 2009 @ 12:39:38 #75
219075 Fortitudo
de echte vedett
pi_67035760
mensen geven een woning graag de naam jaren ''30 woning mee, omdat die benaming goed in de markt ligt.
pi_67036393
beetje jammer dat de meest karakteristieke elementen die iedereen opnoemt weinig te maken hebben met mooie ruimten, goed werkende plattegronden en een goed leefklimaat... die standaard-jaren-30-voorgevel ziet er van buiten misschien wel goed uit, maar ik ken weinig jaren 30 woningen die van binnenuit ruim opgezet zijn.
  zaterdag 14 maart 2009 @ 18:31:57 #77
219075 Fortitudo
de echte vedett
pi_67045987
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 13:04 schreef krapula het volgende:
beetje jammer dat de meest karakteristieke elementen die iedereen opnoemt weinig te maken hebben met mooie ruimten, goed werkende plattegronden en een goed leefklimaat... die standaard-jaren-30-voorgevel ziet er van buiten misschien wel goed uit, maar ik ken weinig jaren 30 woningen die van binnenuit ruim opgezet zijn.
klopt daarom is de combinatie van het uiterlijk van een jaren ''30 woning en de binnenkant/opzet die aan de eisen van de moderne tijd voldoet ook zo gewild.
Ik vind dit echter misschien nog wel een nog mooier type huis (wordt handiger met ruimte omgesprongen en is imposanter):

Alleen bij dit soort huizen is een twee-oner-1-kap niet echt vaak voorkomend.
  woensdag 25 maart 2009 @ 16:41:32 #78
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67397878
De jaren '30 woningen waren de grote hype in huizenland van de afgelopen jaren. Alleen dat feit al lijkt me voldoende reden om er nu absoluut geeneen meer te kopen en rustig af te wachten totdat de markt voor jaren '30 woningen is ingestort.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  woensdag 25 maart 2009 @ 16:49:06 #79
98799 TheSilencer
is een goede keuze!
pi_67398207
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 16:41 schreef Lemmeb het volgende:
De jaren '30 woningen waren de grote hype in huizenland van de afgelopen jaren. Alleen dat feit al lijkt me voldoende reden om er nu absoluut geeneen meer te kopen en rustig af te wachten totdat de markt voor jaren '30 woningen is ingestort.
Welnee... Sinds december onze jaren-30 (1936) woning... We zijn nu flink aan't verbouwen... Veel zelf gedaan en nu zijn de vakmannen bezig... Nieuwe terrazzovloer in de vestibule, de hal en het (nieuw te bouwen) toilet, nieuwe houten vloer in de keuken en een nieuwe keuken (2e week april)...

woensdag 25 maart 2009 @ 16:53:24 #80
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67398381
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 16:49 schreef TheSilencer het volgende:

[..]

Welnee... Sinds december onze jaren-30 (1936) woning... We zijn nu flink aan't verbouwen... Veel zelf gedaan en nu zijn de vakmannen bezig... Nieuwe terrazzovloer in de vestibule, de hal en het (nieuw te bouwen) toilet, nieuwe houten vloer in de keuken en een nieuwe keuken (2e week april)...

[ afbeelding ]
Je hebt precies op te top gekocht. Die verbouwing ga je er nooit meer uithalen.
pi_67398493
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 16:53 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Je bent nogal zeker van je zelf. Niemand weet wat er gaat gebeuren maar jij wel.
  Moderator woensdag 25 maart 2009 @ 16:58:04 #82
236264 crew  capricia
pi_67398557
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 16:56 schreef ColtZ40 het volgende:

[..]

Je bent nogal zeker van je zelf. Niemand weet wat er gaat gebeuren maar jij wel.
Serieuze vraag: Denk jij dan dat je woning substantieel in waarde zal stijgen?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_67398633
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 16:58 schreef capricia het volgende:

[..]

Serieuze vraag: Denk jij dan dat je woning substantieel in waarde zal stijgen?
Ik denk dat er altijd inflatie blijft bestaan op enkele jaren na. Dus het komt wel goed met de waarde van de huizen.
pi_67398710
WTF boeit dat nou? Je woont er toch? Dat huis hoef je waarschijnlijk nooit meer uit. Mensen vooral kijken naar de waarde van een huis zullen nooit een huis kopen... Bovendien zal het sowieso niet extreem dalen, en als het daalt daalt de complete markt mee, dus als je zou willen verhuizen levert dit huis je misschien minder op, maar kost het volgende huis ook minder....
  woensdag 25 maart 2009 @ 17:01:56 #85
8369 speknek
Another day another slay
pi_67398747
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 18:31 schreef Fortitudo het volgende:
klopt daarom is de combinatie van het uiterlijk van een jaren ''30 woning en de binnenkant/opzet die aan de eisen van de moderne tijd voldoet ook zo gewild.
Ik vind dit echter misschien nog wel een nog mooier type huis (wordt handiger met ruimte omgesprongen en is imposanter):

[ afbeelding ]

Alleen bij dit soort huizen is een twee-oner-1-kap niet echt vaak voorkomend.
En dat is dus een jaren 1890-1910 Neo-Renaissance huis (de stijl, althans). De bouwstijl die ondergetekende ook prefereert. En bezit, jammer genoeg lang niet zo mooi als dat huis, maar toch.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 25 maart 2009 @ 17:02:03 #86
98799 TheSilencer
is een goede keuze!
pi_67398752
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 16:53 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Who cares... Vloeren en keuken koop ik voor mijn woonplezier, en niet als investering. Over 15 jaar is elke keuken, ook onze nieuwe Bülthaup, gedateerd en afgeschreven. Ik hoop er toch wel ongeveer die periode te gaan wonen (vrijstaand op een perceel van 820 m2, dus kan nog wel een tijdje vooruit) en anders is het een gevalletje dikke pech

Oh, momenteel worden ook alle plafonds en wanden boven gestuct en er komt een nieuwe (hangende) houtkachel in ... We hebben bijna 4 jaar naar een huis gezocht en al die tijd goedkoop gewoond (want: met 2-en in mijn appartement)...

Niet alleen op de top gekocht, maar ook nog een appartement te koop. Ik lig er nog steeds niet wakker van en mijn vriendin ook niet. De banken zullen uiteindelijk toch écht weer hypotheken moeten gaan verkopen hoor!
  Moderator woensdag 25 maart 2009 @ 17:05:03 #87
236264 crew  capricia
pi_67398863
Vind het persoonlijk altijd wel prettig als mijn investering er weer uit gehaald wordt met een stijging van de waarde. Ik koop geen huis om een ton verlies te lijden, ieg. Gebeurt dat wel, dan heb ik iets stoms gedaan.
In de tussentijd moet je er gewoon lekker in wonen, natuurlijk.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 25 maart 2009 @ 17:06:46 #88
98799 TheSilencer
is een goede keuze!
pi_67398936
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 17:05 schreef capricia het volgende:
Vind het persoonlijk altijd wel prettig als mijn investering er weer uit gehaald wordt met een stijging van de waarde. Ik koop geen huis om een ton verlies te lijden, ieg. Gebeurt dat wel, dan heb ik iets stoms gedaan.
Tuurlijk wel prettig als je een rendementje maakt, maar wonen kost nu eenmaal geld en wonen in een oud huis wat extra geld (onderhoud). Als je daar rekening mee houdt is er niks aan de hand.
  woensdag 25 maart 2009 @ 17:19:31 #89
36431 bleiblei
pi_67399438
quote:
Mjaah, ik geloof er serieus geen kont van dat die huizen in eens onverkoopbaar worden.
Vooral nu ze vaak gekocht worden door yuppen met geld om het op te knappen zodat die huizen weer gaan voldoen aan de eisen van tegenwoordig (elektra vervangen, loden waterleidingen eruit, badkamer op een betere plek, etc. etc.) worden ze denk ik juist alleen maar meer waard.

Mits je een courant huis koopt. Dus geen jaren 30 huis zonder voortuin aan een drukke huis naast een afgeleefd studentenhuis bijv. Want dat zijn dingen die je nog al eens tegenkomt om dat dit type huizen toch wel vaak in drukkere/centralere delen van steden te vinden zijn.

Maar al met al. Het blijft koffiedik kijkerij (mensen die dingen in de toekomst zeker weten horen thuis op de kermis of in TRU) maar ik denk niet dat mijn huis in waarde gaat dalen.

Daarnaast denk ik nu dat de investeringen die erin gestopt worden er idd. nooit meer uit komen. Maar ten eerste, het huis hebben we voor vrij lange termijn gekocht (10 jaar+ ) en kon iemand hier zich 10 jaar geleden de huizenprijzen van vandaag voorstellen? Ik hoor mijn moeder 3 jaar geleden nog mopperen toen ik een flatje kocht voor 160K, *verdorie, eind jaren 80 verkochten we voor dat geld een compleet rijtjeshuis, dat kan toch nooit uit?* maar wel mooi verkopen na 3 jaar voor omgerekend 200.000 euro (naja, 185K, maar heb mijn garage gehouden die minimaal 15K waard is).

Kortom, ik moet altijd wel lachen van sommige wijsheden hier op Fok.
  Moderator woensdag 25 maart 2009 @ 17:23:38 #90
236264 crew  capricia
pi_67399576
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 17:19 schreef bleiblei het volgende:

[..]Maar al met al. Het blijft koffiedik kijkerij (mensen die dingen in de toekomst zeker weten horen thuis op de kermis of in TRU) maar ik denk niet dat mijn huis in waarde gaat dalen.
Of in AEX:
Huizenmarkt #13 Ongeluksgetal? Of blijft het nog stabiel?

Maar jij gelooft daar dus niet zo in, in dat die prijzen hard gaan dalen?
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 25 maart 2009 @ 17:31:20 #91
36431 bleiblei
pi_67399844
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 17:23 schreef capricia het volgende:

[..]

Of in AEX:
Huizenmarkt #13 Ongeluksgetal? Of blijft het nog stabiel?

Maar jij gelooft daar dus niet zo in, in dat die prijzen hard gaan dalen?
Hard dalen? Nee.
Misschien komt er een dipje komende 5 jaar, dat de tent 10% inzakt.
Maar de doemscenario's die daar geroepen worden? Nee, niet in de bewoonde wereld (misschien dat in afgelegen gebieden in Friesland, Zeeland, Drenthe, Groningen, etc. het flink naar beneden gaat knallen).
Meeste onheilroepers in dat soort topics zijn volgens mij mensen in huurwoningen die het niet kunnen hebben dat ze niets kunnen kopen wat in hun ogen voldoet als "normaal".

Het is algemeen bekend dat de bevolking dat een eigen onderkomen verlangt nog lange na niet aan het krimpen is, het onmogelijk is om in een grote steden een huurhuis te vinden en het voor projectontwikkelaars steeds onmogelijker wordt om een beetje leuke winst te draaien op projecten.

edit/aanvulling: Overigens wil ik niet zeggen dat ik per definitie gelijk heb. Bovenstaande is ook gewoon maar wat ik hoop met een kleine onderbouwing erbij (babyboomers niet meegenomen ).

[ Bericht 7% gewijzigd door bleiblei op 25-03-2009 18:00:52 ]
pi_67453312
quote:
Doe eens lange termijn denken
Een hypotheek wordt niet gebaseerd op 2 jaar, en winst op je huis ook niet.
Een ton verlies maak je bij een hele nasty scheiding met een hele slechte markt (ik zou het nu niet willen hebben), óf als je uit je huis gezet wordt door de bank.
  vrijdag 27 maart 2009 @ 08:07:26 #93
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67453348
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 17:31 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Hard dalen? Nee.
Misschien komt er een dipje komende 5 jaar, dat de tent 10% inzakt.
Gemiddeld 10% dan, want op sommige plaatsen is die 10% allang overschreden.
quote:
Het is algemeen bekend dat de bevolking dat een eigen onderkomen verlangt nog lange na niet aan het krimpen is
Het is geen kwestie van 'verlangen' maar van 'kunnen betalen'.

Het is ook algemeen bekend dat veruit de meeste mannen het liefst in een hele dure auto zouden willen rijden (vrouwen trouwens ook). 3x raden waarom de meesten dat niet doen.

Je bent aan het wensdenken. Maar van mij mag je, dat zou ik waarschijnlijk ook doen als ik 'exposure' had.
  vrijdag 27 maart 2009 @ 11:49:10 #94
36431 bleiblei
pi_67458168
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 08:07 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Gemiddeld 10% dan, want op sommige plaatsen is die 10% allang overschreden.
[..]

Het is geen kwestie van 'verlangen' maar van 'kunnen betalen'.

Het is ook algemeen bekend dat veruit de meeste mannen het liefst in een hele dure auto zouden willen rijden (vrouwen trouwens ook). 3x raden waarom de meesten dat niet doen.

Je bent aan het wensdenken. Maar van mij mag je, dat zou ik waarschijnlijk ook doen als ik 'exposure' had.
Dat verlangen zorgt icm. met inflatie en een economie die op de langere termijn echt wel weer aantrekt er simpelweg voor dat het omgezet kan worden in doen .

En wensdenken? Doet niet iedereen dat? Incl. ene Lemmeb?
  vrijdag 27 maart 2009 @ 12:12:25 #95
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67458765
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 11:49 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Dat verlangen zorgt icm. met inflatie en een economie die op de langere termijn echt wel weer aantrekt er simpelweg voor dat het omgezet kan worden in doen .
Dat is leuk, maar van 'doen' alleen word je niet rijk. Je zult toch waarde toe moeten gaan voegen, maar dat zijn we in Nederland een beetje verleerd met die diensteneconomie.
quote:
En wensdenken? Doet niet iedereen dat? Incl. ene Lemmeb?
Nee, ik niet. Ik heb er namelijk helemaal geen belang bij dat de huizenprijzen dalen. Ik ben namelijk niet van plan ooit te gaan kopen.
  vrijdag 27 maart 2009 @ 12:52:05 #96
8369 speknek
Another day another slay
pi_67459801
Je bent zo'n conspiracynut die er een harde plasser van krijgt het einde van de wereld te prediken.
  vrijdag 27 maart 2009 @ 13:02:34 #97
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67460085
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 12:52 schreef speknek het volgende:
Je bent zo'n conspiracynut die er een harde plasser van krijgt het einde van de wereld te prediken.
Sure.

Ik zit juist alleen maar te kijken waar de nieuwe kansen gaan ontstaan, dan stap ik daar in. Dat zal in elk geval voorlopig niet meer in vastgoed zijn. En ik zie ze al, die nieuwe kansen. Gelukkig sluit mijn opleiding er bijna perfect bij aan.
  vrijdag 27 maart 2009 @ 13:11:05 #98
98799 TheSilencer
is een goede keuze!
pi_67460336
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 12:12 schreef Lemmeb het volgende:
Ik ben namelijk niet van plan ooit te gaan kopen.
Gelijk heb je. Huren is veel makkelijker! Hoef je in elk geval niet zelf te schilderen en je weet precies wat je rendement op je woning zal gaan zijn!
pi_67460803
Ook al zou je verlies hebben op een gekocht huis bij verkoop, huren is 100% zeker een bodemloze put.

Die 500 euro die je per maand weggooit aan huren kun je ook besteden aan een hypotheek (eventueel aflossingsvrij). Indien er dan overwaarde is als je wilt verkopen, en die kans is vrij reeel, dan steek je dat in je eigen zak.
Als je huis 20.000 euro minder waard is door wat dan ook dan heb je precies hetzelfde als dat je 40 maanden had gehuurd.

Dus kopen? JA.

maar geen jaren 30 woning
  vrijdag 27 maart 2009 @ 13:32:43 #100
98799 TheSilencer
is een goede keuze!
pi_67460998
Precies! Jaren 30 woningen zijn een minder veilige keus, maar ja, soms kies je met je hart en niet met je verstand!

Heerlijk, zo nu en dan eens iets vanuit je hart doen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')