Dat klopt niet wat je zegt. In het kader van IFD en 'groen' bouwen wordt er juist steeds meer gebruik gemaakt van hout. En wat houtrot betreft, dat komt vrijwel altijd door foutieve detaillering.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 21:33 schreef Ixnay het volgende:
Woningen met een houten draagconstructie zijn over een jaar of 20 a 30 niet meer in trek.
Dan komen de eerste klachten met het rotten van hout etc.
Moderne huizen hebben prefab betonvloeren. Ook als ze van buiten in jaren 30 stijl uitzien. Eigenlijk zijn na de jaren 70 bijna geen huizen meer gebouwd met een houten balklaag.
Laat je vooral niet wijsmaken dat dat vanwege de kwaliteit of het milieu is: het zal simpelweg goedkoper zijn! Een beetje zoals die wegwaaihuisjes in de VS...quote:Op dinsdag 3 maart 2009 22:09 schreef error_404 het volgende:
[..]
Veel mensen beseffen het niet, maar er wordt steeds meer houtskeletbouw met een metselwerk buitenblad gebouwd. Of te wel: technisch hoogwaardige houten constructie binnen, authentiek uitziende stenen gevel buiten (jaren '30)
Ik laat me niets wijsmaken, ik heb notabene zelf aan het onderzoek meegewerkt in samenwerking met TNO....quote:Op dinsdag 3 maart 2009 23:11 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Laat je vooral niet wijsmaken dat dat vanwege de kwaliteit of het milieu is: het zal simpelweg goedkoper zijn! Een beetje zoals die wegwaaihuisjes in de VS...
Toch zie ik ze in dat huis-ombouwen-en-met-winst-verkopen programma met 'trademark properties' op één van de RTL zenders (vreselijk programma overigens) vaak Amerikaanse houten huizen uit de jaren 30 en 40. En die staan er nog en zijn blijkbaar nog goed genoeg om te restaureren.quote:Op woensdag 4 maart 2009 09:16 schreef error_404 het volgende:
De kwaliteit van woningen in de VS kun je nietmet die van ons vergelijken, simpelweg omdat de meeste woningen in de VS letterlijk een wegwerpprodukt zijn. Een huis daar wordt gebouwd om 15 jaar mee te gaan. Daarna wordt het afgebroken en bouwen ze iets anders. In Nederland worden woningen voor minimaal 50 jaar gebouwd.
Zeg nooit nooit.. (en eigenlijk zeg je dat je altijd in een jaren 30 woning wil wonen)quote:Op woensdag 4 maart 2009 10:00 schreef _VoiD_ het volgende:
-knip-
Nee, voor mij nooit geen jaren 30 huis..
Mwah dat hangt er ook maar vanaf. Het voordeel van een jaren '30 woning is dat ze zo populair zijn dat de meeste goed gemoderniseerd zijn. Tenslotte willen we allemaal authentiek wonen, maar wel een moderne badkamer en keuken (vind ik zelf vaak nogal vreemd, hoewel ik me het gemakt ervan wel kan voorstellen...)quote:Op woensdag 4 maart 2009 10:10 schreef Finch het volgende:
[..]
Zeg nooit nooit.. (en eigenlijk zeg je dat je altijd in een jaren 20 woning wil wonen)
Ik woon zelf in een nieuwbouwhuis (2006) met jaren 30 stijl. Hoge plafonds, grote deuren, mooie dakrand.. ik vind het hele mooie huizen..
Maar ik ben met je eens dat je aan een huis uit de jaren 30 veel onderhoud hebt....
Nou ken ik jouw huis niet persoonlijk, maar als je een huis uit de jaren '30 vergelijkt met een nieuwbouwhuis "in jaren '30 stijl", dan springen mij de tranen in de ogen.quote:Op woensdag 4 maart 2009 10:10 schreef Finch het volgende:
Zeg nooit nooit.. (en eigenlijk zeg je dat je altijd in een jaren 30 woning wil wonen)
Ik woon zelf in een nieuwbouwhuis (2006) met jaren 30 stijl. Hoge plafonds, grote deuren, mooie dakrand.. ik vind het hele mooie huizen..
inderdaad moest nooit een zijn ipv nooit geenquote:Op woensdag 4 maart 2009 10:10 schreef Finch het volgende:
[..]
Zeg nooit nooit.. (en eigenlijk zeg je dat je altijd in een jaren 30 woning wil wonen)
Maar ik ben met je eens dat je aan een huis uit de jaren 30 veel onderhoud hebt....
Ja sorry.. daar zap ik wel eens langs.quote:
Mensen als jou kan ik wel afschieten.quote:Op woensdag 4 maart 2009 10:00 schreef _VoiD_ het volgende:
Ik heb het gevoel dat mensen deze huisjes daarom sterk romantiseren, omdat er toevallig een glas in lood raampje, en suite deuren of (braak) granitovloertje in ligt. Bij renovatie moeten deze kenmerken boven alles worden teruggebracht, want oh wee je omgeving als je ervoor kiest om die smerige granitovloer eruit te gooien, of de glas in lood deuren naar de stort te brengen. Daarbij compleet voorbijgaand aan de vaak slechte staat van de vloer, en het hokkerige gevoel dat en suite deuren geven (ik hb liever een woonkamer van 4x6 dan twee van 2x3)..
Gedeeltelijk ben ik het met je eens.. Nieuwbouw lijkt natuurlijk niet op de orginele jaren 30 woningen. Wij hebben inderdaad geen sierlijsten, geprofileerde deuren en kozijnen. Maar dat vind ik dan ook niet mooi. We hebben wel die kenmerkige hoge nok en die brede (houten) dakgoten..quote:Op woensdag 4 maart 2009 10:17 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Nou ken ik jouw huis niet persoonlijk, maar als je een huis uit de jaren '30 vergelijkt met een nieuwbouwhuis "in jaren '30 stijl", dan springen mij de tranen in de ogen.
Een origineel huis heeft rijk geprofileerde deuren en kozijnen, plafonds afgewerkt met kroon- en sierlijsten. In nieuwbouwhuizen worden vaak gewone opdekdeurtjes gebruikt en "plafonds" waar je de naden van de breedplaatvloeren nog ziet zitten.
Aan de buitenkant appeleert zo'n nieuw huis nog enigszins aan een vals gevoel van romantiek ("het ziet er zo lekker knus jaren '30 uit), maar als je je verdiept in bijvoorbeeld de detaillering en die vergelijkt met een echt jaren '30 huis, dan kan je alleen maar concluderen dat de nieuwe wel een heel slap aftreksel van de oude is.
Dit soort huizen vind ik dus armoe troef.quote:Op woensdag 4 maart 2009 11:49 schreef Finch het volgende:
Gedeeltelijk ben ik het met je eens.. Nieuwbouw lijkt natuurlijk niet op de orginele jaren 30 woningen. Wij hebben inderdaad geen sierlijsten, geprofileerde deuren en kozijnen. Maar dat vind ik dan ook niet mooi. We hebben wel die kenmerkige hoge nok en die brede (houten) dakgoten..
Ik zit me nu te bedenken dat een buurman van ons zijn huis op funda staat.. (inrichting is niet mijn stijl, maar hier is de link)
See for yourself..
Gelukig zijn de mensen (en dus meningen) verschillend.quote:Op woensdag 4 maart 2009 11:55 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Dit soort huizen vind ik dus armoe troef.
Het enige "jaren '30" wat er opzit zijn witte kozijnen en een iets bredere overstekken van de goten.
Verder gewoon een standaard Vinexhuis.
Mijns inziens heeft dit niks met een origineel jaren '30 huis te maken.
Je zou het kunnen vergelijken met een Roleks die je op het strand in Egypte koopt tegenover een originele Rolex. Het lijkt erop, maar het is goedkope imitatietroep.
Ja, ik denk zelf altijd, als mensen nooit wat veranderd hadden zaten we nu nog met z'n allen in een plaggenhut.quote:Op woensdag 4 maart 2009 11:23 schreef Syytön het volgende:
[..]
Mensen als jou kan ik wel afschieten.Nouja, niet echt want je zegt zelf nooit voor een jaren '30 woning te kiezen. Maar mensen die de details, wat de jaren '30 woningen bijzonder maakt, eruit slopen, wel. Extreem zonde als mensen dat er uit halen, want je krijgt het nooit meer terug.
Dat ben ik niet met je eens.quote:Op woensdag 4 maart 2009 12:04 schreef klusfoobje het volgende:
Voor mij is het het gevoel dat er in die tijd mensen rondliepen die eer van hun werk wilde hebben, er werd nog gebouwt met trots en dat zie je terug. Er werd gewerkt met eerlijke materialen. Niet dat plastic spul, geen alu kozijnen, geen pur schum omdat men te beroerd is om het pas te maken.
Vandaag de dag moet het snel snel en is er geen bouwvakker meer te vinden, de uitzondering bevestigt de regel, geen aannemer meer die TROTS op zijn werk wil zijn en daarom goed werk afleverd.
Ik heb niets tegen verandering, maar je moet geen woning <1940 kopen als de stijl je niet aanspreekt om vervolgens alles er uit te slopen, is mijn mening.quote:Op woensdag 4 maart 2009 13:16 schreef lezzer het volgende:
[..]
Ja, ik denk zelf altijd, als mensen nooit wat veranderd hadden zaten we nu nog met z'n allen in een plaggenhut.
Maar goed, ik heb de paneeldeuren en architraven ook gewoon keurig laten zitten in ons jaren 30 herenhuis.
Volgens mij mag iedereen zelf weten wat hij doet met z'n woning, tenzij het een monument is.quote:Op woensdag 4 maart 2009 13:30 schreef Syytön het volgende:
[..]
Ik heb niets tegen verandering, maar je moet geen woning <1940 kopen als de stijl je niet aanspreekt om vervolgens alles er uit te slopen, is mijn mening.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mja, dan kun je ook zeggen dat je geen zogenaamde nieuwbouw jaren '30 woning moet willen hebben, als je niet het geld voor goede detaillering en uitvoering over hebt.quote:Op woensdag 4 maart 2009 13:30 schreef Syytön het volgende:
Ik heb niets tegen verandering, maar je moet geen woning <1940 kopen als de stijl je niet aanspreekt om vervolgens alles er uit te slopen, is mijn mening.
quote:Op woensdag 4 maart 2009 13:40 schreef lezzer het volgende:
[..]
Volgens mij mag iedereen zelf weten wat hij doet met z'n woning, tenzij het een monument is.![]()
Ik snap je punt wel hoor, maar ik heb hier zelf in het begin niks durven doen aan de woning, omdat ik elke keer bang was dat ik er iets uit zou slopen wat origineel was. Maar dan wordt het wel minder leuk eigenlijk.Tuurlijk mag iedereen dat zelf weten, maar ik vind het erg zonde, daarom zeg ik ook; dat is mijn mening. Heeft niets met wet te maken o.i.d.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik begrijp je verband niet helemaal.quote:Op woensdag 4 maart 2009 13:51 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Mja, dan kun je ook zeggen dat je geen zogenaamde nieuwbouw jaren '30 woning moet willen hebben, als je niet het geld voor goede detaillering en uitvoering over hebt.
Jij zegt dat jij vind dat iemand geen echte jaren '30 woning moet kopen om vervolgens binnen de boel kaal te slaan en te ontdoen van alle originele details.quote:Op woensdag 4 maart 2009 13:59 schreef Syytön het volgende:
Ik begrijp je verband niet helemaal.
Ik vind dat je een nieuwbouw "jaren '30" woning ook helemaal niet moet voorzien van de detaillering uit de oorspronkelijke bouwstijl, omdat dat een replica zou zijn.quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:08 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Jij zegt dat jij vind dat iemand geen echte jaren '30 woning moet kopen om vervolgens binnen de boel kaal te slaan en te ontdoen van alle originele details.
Ik op mijn beurt vind dat net zoiets als iemand die nu een nieuwbouw "jaren '30" woning koopt, maar niet het geld over heeft voor juist de echte jaren '30 detaillering binnen.
In beide gevallen klopt het interieur niet met het exterieur.
True, in de jaren '70 en '80 is een hoop verneukt onder het mom van vernieuwing.quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:17 schreef Syytön het volgende:
Maar wat eigenlijk mijn punt is, dat ik het zo zonde vind van die prachtige huizen. Er zijn nog zo weinig oude huizen met die prachtige details. In mijn zoektocht naar een huis kwam ik zoveel tegen, maar bij het meeste was er weinig meer van de bijzondere details over, waar ik naar op zoek was. Ik ben toen verbitterd geraakt, denk ik.
Het gros van "het volk" is wat huizen betreft een stuk behoudender dan wat kleding en auto's betreft, dunkt me.quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:37 schreef speknek het volgende:
Nu er weer mensen in jaren tachtig kleren lopen, kijk ik nergens meer van op.
Inderdaadquote:Op woensdag 4 maart 2009 14:37 schreef speknek het volgende:
Nu er weer mensen in jaren tachtig kleren lopen, kijk ik nergens meer van op.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |