Lagere geboortecijfers correleren sterk met alfabetisme, opleidingsniveau en toegang tot medische diensten - niet zozeer "welvaart" (lastig te definiëren).quote:Op vrijdag 6 maart 2009 10:49 schreef teknomist het volgende:
Ik denk dat het "geen kind willen hebben" vooral een product van de welvaart is.
Gefeliciteerd. Dat is statistisch niet relevant.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 10:52 schreef sig000 het volgende:
[..]
Dan waren die van mij een uitzondering.
Ik heb er nooit over na kunnen denken maar als ik kon kiezen had ik nog steeds geen kinderen.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 11:14 schreef Nizno het volgende:
[..]
nee jij bent niet gek.
Maar de mensen die niet snappen dat mensen ook bewust kinderloos kunnen zijn die willen graag over voortplantingsdrang praten omdat je je dan ongewoon moet gaan voelen als bewust kinderloze.
Ik geloof niet dat mensen over het algemeen het nemen van kinderen laten afhangen van het verzorgd worden op hun oude dag. Dit is puur het hebben van een natuurlijke drang ( of het ontbreken daarvan in het geval van bewust kinderlozen)quote:Op vrijdag 6 maart 2009 10:49 schreef teknomist het volgende:
[..]
De natuur lijkt me geen zelfstandige entiteit dat kan anticiperen op overbevolking. Als er eenmaal sprake is van overbevolking kunnen er wel mechanismen ontstaat om daar wat aan te doen, maar qua mens is de situatie naar mijn mening nog niet echt kritiek.
Ik denk dat het "geen kind willen hebben" vooral een product van de welvaart is. Mensen hebben geen kinderen meer nodig om op hun oude dag verzorgd te worden of om geld in het laatje te brengen. Alleen wint bij veel mensen de nestdrang van het individualisme.
Het gebeurd gewoon.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 11:25 schreef -Mellow- het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat mensen over het algemeen het nemen van kinderen laten afhangen van het verzorgd worden op hun oude dag. Dit is puur het hebben van een natuurlijke drang ( of het ontbreken daarvan in het geval van bewust kinderlozen)
Welvaart correleert ook met zaken als alfabetisme, opleidingsniveau en het medisch niveau.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 11:23 schreef veuve_amiot het volgende:
[..]
Lagere geboortecijfers correleren sterk met alfabetisme, opleidingsniveau en toegang tot medische diensten - niet zozeer "welvaart" (lastig te definiëren).
Maar er wordt nog steeds geruzied over de kip en het ei.
Evolutionaire veranderingen gebeuren niet 1-2-3 in tegenstelling tot economische veranderingen. Sinds WOII is de gemiddelde gezinsgrootte sterk gedaald. Dat kan een gevolg zijn van de ontzuiling maar ook van de toegenomen welvaart. Imho is de mens niet alleen een biologische machine maar ook een economisch wezen. En aangezien economische veranderingen zich sneller manifesteren dan genetische mutaties; zoek ik toename van het aantal kinderlozen en de daling van de gemiddelde gezinsgrootte vooral in die richting.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 11:25 schreef -Mellow- het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat mensen over het algemeen het nemen van kinderen laten afhangen van het verzorgd worden op hun oude dag. Dit is puur het hebben van een natuurlijke drang ( of het ontbreken daarvan in het geval van bewust kinderlozen)
Daar denk ik dan anders overquote:Op vrijdag 6 maart 2009 11:34 schreef teknomist het volgende:
[..]
Evolutionaire veranderingen gebeuren niet 1-2-3 in tegenstelling tot economische veranderingen. Sinds WOII is de gemiddelde gezinsgrootte sterk gedaald. Dat kan een gevolg zijn van de ontzuiling maar ook van de toegenomen welvaart. Imho is de mens niet alleen een biologische machine maar ook een economisch wezen. En aangezien economische veranderingen zich sneller manifesteren dan genetische mutaties; zoek ik toename van het aantal kinderlozen en de daling van de gemiddelde gezinsgrootte vooral in die richting.
Een probleemkind is iets anders dan een gemankeerd kind.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 10:47 schreef Isabeau het volgende:
[..]
De wetenschap spreekt je volkomen tegen. Kinderen van jonge gezinnen blijken vaker probleemkinderen te zijn dan kinderen van al oudere ouders.
Gezondheidsproblemen bij de ouders? Of bedoel je bij de kinderen?quote:Op vrijdag 6 maart 2009 12:00 schreef Lemmeb het volgende:
Waar ik op doel zijn aangeboren gezondheidsproblemen, van zowel het fysiek als de psyche. Iets wat je onder ouders boven de 35 opvallend vaak tegenkomt.
Ik bedoelde bij de kinderen, maar bij de ouders speelt het natuurlijk net zo goed. Die zijn ver over hun top en kunnen naarmate ze ouder worden steeds minder goed omgaan met de stress die kinderen met zich meebrengen. Dat uit zich vaak in een 'moderne opvoeding', oftewel, ze laten de kinderen alles zelf bepalen omdat ze te zwak zijn om dat voor hen te doen.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 13:09 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Gezondheidsproblemen bij de ouders? Of bedoel je bij de kinderen?
Ik heb het niet alleen over 'gehandicapte' kinderen. Ik heb het vooral over alle syndromen en kleinere afwijkingen waar kinderen van tegenwoordig opvallend vaak last van hebben.quote:Verder is het echt niet zo dat er zoveel meer gehandicapte kinderen geboren worden bij moeders boven de 35, vrouwen van boven de 35 worden tijdens hun zwangerschap goed in de gaten gehouden en ernstige afwijkingen worden vaak al vroeg opgemerkt.
De meeste vrouwen van boven de 35 baren gewoon een gezond kind.
Waar baseer je dat alllemaal op?quote:Op vrijdag 6 maart 2009 13:15 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ik bedoelde bij de kinderen, maar bij de ouders speelt het natuurlijk net zo goed. Die zijn ver over hun top en kunnen naarmate ze ouder worden steeds minder goed omgaan met de stress die kinderen met zich meebrengen. Dat uit zich vaak in een 'moderne opvoeding', oftewel, ze laten de kinderen alles zelf bepalen omdat ze te zwak zijn om dat voor hen te doen.
[..]
Die andere kreeg na d'r 40e de 1e?quote:Op vrijdag 6 maart 2009 13:20 schreef Isabeau het volgende:
Daarbij is het niet eens heel raar om na je 40ste nog kinderen te krijgen, mijn beide oma's deden dat, het is niet nieuw of zo. (ok, één oma had toen al 8 kinderen)
Nee, de mens is in de basis nog steeds een instinctief wezen. Jij ook, jouw instinct zegt je immers dat je moet overleven.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 00:24 schreef veuve_amiot het volgende:
[..]
A-ha. Zoals onze soort ook het vermogen heeft om anticonceptie toe te passen? Euthanasie te plegen? Zelfdestructief gedrag te vertonen? Allemaal evolutionair onverklaarbaar. Wellicht is de mens als soort in staat het pure instinct te overstijgen?
Die vraag heb ik al beantwoord: ik heb nergens beweerd dat onnatuurlijk gelijk staat aan slecht. Dat heb jij gepost, niet ik.quote:Jouw persoonlijke definitie van wat natuurlijk is, is overigens irrelevant. Ik wacht nog op antwoord: waarom zou onnatuurlijk = slecht? Puur abstract gesproken.
Nee, ik geef aan dat jij een waarde oordeel post, net zoals ik dat doe. Dat is niet hetzelfde als je ongelijk toegeven.quote:[..]
Fijn dat je zo makkelijk je ongelijk toegeeft.
Oh, lees je dan nog even goed in. Evolutie heeft geen richting, dat klopt, maar er bestaat wel zoiets als fout (als in "niet succesvol") en "goed" (als in "wel succesvol"). Een dier dat "fout" (zoals albinos) is zal over het algemeen gesproken niet overleven, een dier dat "goed" (normaal gepigmenteerd) is zal over het algemeen een veel betere kans hebben op overleven. Een dier dat 'beter" is zal vrijwel zeker overleven(zaken als natuurrampen en dergelijke even buiten beschouwing gelaten).quote:[..]
Vandaar mijn opmerking over je onbegrip van het fenomeen evolutie (en biologische determinatie).
Overigens is "fout" uiteraard automatisch een waardeoordeel; het suggereert dat er ook een "goede" optie is. Als je enig inzicht zou hebben in evolutionaire biologie, zou je weten dat er het een proces zonder richting is en er slechts in termen van "succes" gesproken wordt. Nice try.
quote:Op vrijdag 6 maart 2009 13:35 schreef sig000 het volgende:
Mijn 1e opa was te gekke gozert die 1x per maand zo zat als een toeter met perzisch kleed onder aan de trap lag.
De andere had pretenties en is uiteindelijk uit de bejaardenflat gesprongen.
Op mijn schier oneindige kennis.quote:
Neehoor, niks mis mee. Dat moet je vooral jezelf voor blijven spiegelen, dat het héél normaal is om na je 40ste nog kinderen te krijgen, vooral als het je eerste is. Oma deed het immers ook...quote:Op vrijdag 6 maart 2009 13:20 schreef Isabeau het volgende:
Daarbij is het niet eens heel raar om na je 40ste nog kinderen te krijgen, mijn beide oma's deden dat, het is niet nieuw of zo. (ok, één oma had toen al 8 kinderen)
quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |