abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67861269
quote:
Op donderdag 9 april 2009 13:17 schreef Dichtpiet. het volgende:

Je huurt een stuk grond van iemand, en je baart er een kind op. Wat gebeurt er dan?
Hoe bedoel je dit? Huren geeft de huurder het recht om gebruik te maken van dat stuk grond, wat voor verschil maakt het dan dat er iemand op dat stuk grond geboren wordt?
  donderdag 9 april 2009 @ 13:23:31 #102
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_67861280
quote:
Op donderdag 9 april 2009 13:12 schreef Chewie het volgende:

[..]

Waarom zou je een contract niet kunnen laten toetsen? Een civiele procedure starten is nu ook mogelijk en ik zie niet in waarom dat in een libertarische situatie niet zou kunnen gelden.
Wie toetst dat dan? Je kunt in het contract zetten wie het moet toetsen, maar het probleem is nu juist dat je het contract wil vernietigen, dus ook de daarin staande afspraak wie het moet toetsen.
pi_67861425
quote:
Op donderdag 9 april 2009 13:23 schreef Chewie het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dit? Huren geeft de huurder het recht om gebruik te maken van dat stuk grond, wat voor verschil maakt het dan dat er iemand op dat stuk grond geboren wordt?
Ik bedoel er mee te zeggen dat dat hetzelfde is voor het kind als geboren worden in een huidige staat. Met de grote verschillen die Pool net aangaf en als je in een democratie geboren wordt mag je ook nog eens meepraten wanneer het beleid je niet bevalt. Nou, probeer dat maar eens met een huisbaas of grootgrondbezitter, vragen of het anders mag en er over stemmen.
  † In Memoriam † donderdag 9 april 2009 @ 13:28:03 #104
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_67861427
quote:
Op donderdag 9 april 2009 13:16 schreef Pool het volgende:
Door in Libertopia geboren te worden word je ook geconfronteerd met alle bestaande eigendomsclaims. Ik zie het verschil niet.
Als je het verschil niet ziet dan besef je wellicht hoeveel één partij (de overheid) vastlegt in je leven. Ja, je zit als kind aan bepaalde eigendomssituaties vast, zoals het eigendom van je ouders waar je dan woont. Maar dan heb je het verder zo'n beetje wel gehad. Je zit niet meteen vast aan belastingen, een voor jouw uitgekozen zorgstelsel, voor jou vastgelegede werkloosheidsverzekeringen, etc etc etc etc etc etc etc etc.
Carpe Libertatem
pi_67861429
quote:
Op donderdag 9 april 2009 13:20 schreef Dichtpiet. het volgende:

[..]

Hoe weet je dat deze daar "totaal in faalt"? Wat is je vergelijkingsmateriaal?
Welk probleem heeft de huidige maatschappij dan opgelost? Criminaliteit is niet uitgebannen, armoede is nog lang niet opgelost enz enz.

Ik durf zelfs te beweren dat de huidige maatschappij zelfs de problemen vergroot en dat zie je het duidelijkst met criminaliteit, complete bevolkingsgroepen worden gecriminaliseerd omdat een overheid op een gegeven moment het nodig vond om bepaalde zaken te verbieden.
pi_67861465
Libertarisme is gewoon extreem individualistisch kapitalisme maar dan in pacifistische schaapskleren.
pi_67861488
quote:
Op donderdag 9 april 2009 13:28 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Als je het verschil niet ziet dan besef je wellicht hoeveel één partij (de overheid) vastlegt in je leven. Ja, je zit als kind aan bepaalde eigendomssituaties vast, zoals het eigendom van je ouders waar je dan woont. Maar dan heb je het verder zo'n beetje wel gehad. Je zit niet meteen vast aan belastingen, een voor jouw uitgekozen zorgstelsel, voor jou vastgelegede werkloosheidsverzekeringen, etc etc etc etc etc etc etc etc.
Ligt er maar net aan waar je geboren wordt. Misschien vonden je ouders het wel prettig dat al die dingen door 1 organisatie geregeld werden.
pi_67861528
quote:
Op donderdag 9 april 2009 13:23 schreef Pool het volgende:

[..]

Wie toetst dat dan? Je kunt in het contract zetten wie het moet toetsen, maar het probleem is nu juist dat je het contract wil vernietigen, dus ook de daarin staande afspraak wie het moet toetsen.
De civiele rechter, waarom zou deze opeens niet meer kunnen bestaan in zo'n maatschappij.

Of een geschillencommissie zoals we die nu ook kennen en die nu ook al werken zonder tussenkomst van een overheid.

Kom kom zo moeilijk is het niet.

En wanneer komen er nu eens argumenten die niet slaan op de huidige situatie, ik blijf maar problemen lezen die in de huidige situatie ook gelden.
  † In Memoriam † donderdag 9 april 2009 @ 13:32:05 #109
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_67861551
quote:
Op donderdag 9 april 2009 13:27 schreef Dichtpiet. het volgende:
Ik bedoel er mee te zeggen dat dat hetzelfde is voor het kind als geboren worden in een huidige staat. Met de grote verschillen die Pool net aangaf en als je in een democratie geboren wordt mag je ook nog eens meepraten wanneer het beleid je niet bevalt. Nou, probeer dat maar eens met een huisbaas of grootgrondbezitter, vragen of het anders mag en er over stemmen.
Om mee te doen in jullie systeem moet je eerst de helft van je tijd en eigendom afstaan en daarna moet je jezelf gaan organiseren om wat van je eigen spullen en tijd terug te krijgen. En dat is een systeem wat je verdedigd? Heb godverdomme wat eigenwaarde zeg, ipv. vrijwillig op je knietjes te gaan.
Carpe Libertatem
  † In Memoriam † donderdag 9 april 2009 @ 13:33:04 #110
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_67861579
quote:
Op donderdag 9 april 2009 13:29 schreef Dichtpiet. het volgende:
Ligt er maar net aan waar je geboren wordt. Misschien vonden je ouders het wel prettig dat al die dingen door 1 organisatie geregeld werden.
Dat kan en als je dan zelf oud genoeg bent kan je dat zelf anders regelen als je dat zou willen, ipv. het democratische systeem waar je enige keuze de ineffectieve overheid is.
Carpe Libertatem
  donderdag 9 april 2009 @ 13:33:32 #111
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_67861594
het grootste probleem zit hem wat mij betreft in het erkennen van een rechterlijke macht. Hoe kun je een gerechtelijke uitspraak afdwingen zonder dat je iemand verplicht deze rechter te erkennen, of zonder hem te kunnen verplichten de uitspraak van deze rechter te erkennen?
Morality is doing right no matter what you are told, relgion is doing what you are told no matter what is right
all I wanted was a pepsi, just one pepsi and shit was given to me
pi_67861601
quote:
Op donderdag 9 april 2009 13:29 schreef Dichtpiet. het volgende:
Libertarisme is gewoon extreem individualistisch kapitalisme maar dan in pacifistische schaapskleren.
Dan heb je er dus helemaal geen kloot van begrepen.

Libertarisme is juist heel sociaal maar ik snap dat jij een beetje vreemd beeld hebt van wat nu sociaal is en wat niet maar dat komt door de huidige maatschappij waarin vaak gedacht wordt dat sociaal gedrag afgedwongen kan worden.
pi_67861614
quote:
Op donderdag 9 april 2009 13:33 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Dat kan en als je dan zelf oud genoeg bent kan je dat zelf anders regelen als je dat zou willen, ipv. het democratische systeem waar je enige keuze de ineffectieve overheid is.
Ja, lekker is dat, dan moet ik dus mijn ouders achterlaten?
  donderdag 9 april 2009 @ 13:36:27 #114
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_67861692
quote:
Op donderdag 9 april 2009 13:31 schreef Chewie het volgende:

[..]

De civiele rechter, waarom zou deze opeens niet meer kunnen bestaan in zo'n maatschappij.
Omdat er geen dé civiele rechter meer is. De civiele rechter ontleent zijn autoriteit aan het feit dat de beslissingen uiteindelijk worden afgedwongen door (de dreiging van) de deurwaarder die het huis leeg komt halen met eventueel twee agenten aan zijn zijde. De overheid dus.
quote:
Of een geschillencommissie zoals we die nu ook kennen en die nu ook al werken zonder tussenkomst van een overheid.
Ook die werken alleen als je het er samen over eens bent dat je het bij die geschillencommissie neerlegt. En omdat je met de uitspraak van de geschillencommissie weer naar de gewone rechter kunt, als de ander die niet nakomt.

Het probleem van wie de geldigheid van het contract mag/moet toetsen, los je zonder de overheid dus niet op. Dus geldt het recht van de sterkste en een klein beetje dat van reputatie. Zo eenvoudig is het.
quote:
Kom kom zo moeilijk is het niet.

En wanneer komen er nu eens argumenten die niet slaan op de huidige situatie, ik blijf maar problemen lezen die in de huidige situatie ook gelden.
Dan lees je verkeerd.
  † In Memoriam † donderdag 9 april 2009 @ 13:36:56 #115
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_67861714
quote:
Op donderdag 9 april 2009 13:34 schreef Dichtpiet. het volgende:
Ja, lekker is dat, dan moet ik dus mijn ouders achterlaten?
Nee. Je mag het regelen hoe jij het wil. Als jij tot je 98ste bij je ouders wil wonen moet je dat vooral doen.
Carpe Libertatem
pi_67861762
quote:
Op donderdag 9 april 2009 13:33 schreef Chewie het volgende:

[..]

Dan heb je er dus helemaal geen kloot van begrepen.

Libertarisme is juist heel sociaal maar ik snap dat jij een beetje vreemd beeld hebt van wat nu sociaal is en wat niet maar dat komt door de huidige maatschappij waarin vaak gedacht wordt dat sociaal gedrag afgedwongen kan worden.
Neen, ik wil graag kunnen kiezen voor een organisatie van 16 miljoen mensen waar ik er lekker op los kan stemmen en de voorzitter van de organisatie "regering" mag noemen, dat ik contributie/huur/belasting mag betalen, zonder dat een libertariër met opgeheven vingertje bij me staat dat "belasting diefstal is".
pi_67861789
quote:
Op donderdag 9 april 2009 13:36 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Nee. Je mag het regelen hoe jij het wil. Als jij tot je 98ste bij je ouders wil wonen moet je dat vooral doen.
Zal mooi wezen. Ik zal maar een stuk grond bezitten, die verhuren, en al die lui vermenigvuldigen zich als konijnen.
  donderdag 9 april 2009 @ 13:40:39 #118
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_67861852
quote:
Op donderdag 9 april 2009 13:33 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Als je oud genoeg bent. Als je tot die tijd als kind geen enkel recht hebt en je ouders kunnen het onderwijs bij de grootgrondbezitter niets betalen, dan kun je helemaal niets 'regelen'. Omdat je nooit geleerd hebt iets te 'regelen' en ook niet de middelen hebt om überhaupt de tolweg te betalen naar de uitgang van het grondgebied.
  † In Memoriam † donderdag 9 april 2009 @ 13:41:17 #119
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_67861869
quote:
Op donderdag 9 april 2009 13:38 schreef Dichtpiet. het volgende:
Zal mooi wezen. Ik zal maar een stuk grond bezitten, die verhuren, en al die lui vermenigvuldigen zich als konijnen.
Moeilijk doen om het moelijk doen of ben je gewoon dom?

Het is jouw grond, jij bepaalt, maar als je het verhuurt neem ik aan dat je een net huurcontractje hebt waarin is opgenomen hoe het zit met het verhuur.
Carpe Libertatem
  donderdag 9 april 2009 @ 13:42:23 #120
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_67861902
quote:

[..]

Neen, ik wil graag kunnen kiezen voor een organisatie van 16 miljoen mensen waar ik er lekker op los kan stemmen en de voorzitter van de organisatie "regering" mag noemen, dat ik contributie/huur/belasting mag betalen, zonder dat een libertariër met opgeheven vingertje bij me staat dat "belasting diefstal is".
Eens, behalve dat er best een libertariër met opgeheven vingertje naast me mag komen staan zeuren. Valt er ook nog eens wat te lachen, en geef toe, liever zo'n dromertje naast je in de bus dan een stinkende SP'er.
  donderdag 9 april 2009 @ 13:43:11 #121
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_67861928
quote:
Op donderdag 9 april 2009 13:41 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Moeilijk doen om het moelijk doen of ben je gewoon dom?

Het is jouw grond, jij bepaalt, maar als je het verhuurt neem ik aan dat je een net huurcontractje hebt waarin is opgenomen hoe het zit met het verhuur.
Bijvoorbeeld een verbod voor de huurder om kinderen te krijgen? Mag zo'n beding?
  † In Memoriam † donderdag 9 april 2009 @ 13:43:14 #122
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_67861929
quote:
Op donderdag 9 april 2009 13:40 schreef Pool het volgende:
Als je oud genoeg bent. Als je tot die tijd als kind geen enkel recht hebt en je ouders kunnen het onderwijs bij de grootgrondbezitter niets betalen, dan kun je helemaal niets 'regelen'. Omdat je nooit geleerd hebt iets te 'regelen' en ook niet de middelen hebt om überhaupt de tolweg te betalen naar de uitgang van het grondgebied.
Ga je straks ook weer met oneindig geld, megalegers en muren om huizen heenbouwen aankomen?
Carpe Libertatem
pi_67861956
quote:
Neen, ik wil graag voor anderen kunnen kiezen voor een organisatie van 16 miljoen mensen waar ze voor de vorm eens in de vier jaar op een knopje mogen drukken, en de voorzitter van de organisatie "regering" mogen noemen, dat ik éénzijdig contributie/huur/belasting onder dreiging van geweld mag afnemen, zonder dat een libertariër met opgeheven vingertje bij me staat dat dat diefstal is.
  donderdag 9 april 2009 @ 13:44:37 #124
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_67861986
quote:
Op donderdag 9 april 2009 13:43 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Ga je straks ook weer met oneindig geld, megalegers en muren om huizen heenbouwen aankomen?
Nee, dat doen jullie altijd. Ik volsta met de vaststelling dat je qua systeem in Libertopia bij je geboorte net zo goed aan een dwangsituatie gebonden bent als bij een staat met overheid.
  † In Memoriam † donderdag 9 april 2009 @ 13:45:13 #125
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_67862006
quote:
Op donderdag 9 april 2009 13:43 schreef Pool het volgende:
Bijvoorbeeld een verbod voor de huurder om kinderen te krijgen? Mag zo'n beding?
Ik zou geen enkele reden kunnen bedenken waarom, als ik iets verhuur, ik geen kinderverbod in dat contract zou kunnen opnemen. Niet op het kinderen krijgen, maar het aanwezig zijn van kinderen in het complex bv.
Carpe Libertatem
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')