abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67038996
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 10:19 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Leraren hebben wel degelijk meer vakantiedagen dan mensen in het bedrijfsleven. Ze hebben daarentegen ook een zware baan met hoge werkdruk. Dus de verhouding is redelijk recht. De beloning echter niet.
Leraren hebben ongeveer (natte vinger) 160 uur meer vrije tijd dan mensen in het bedrijfsleven. Dat staat gelijk aan vier weken extra vakantie.

Ik vind overigens het salaris van docenten helemaal niet zo slecht. Ja, misschien het aanvangssalaris, maar na verloop van tijd (en daar hoeven ze niets voor te doen, behalve aanwezig te zijn) groeien ze lekker door en lopen ze wel in op het bedrijfsleven.

Een HBO afgestudeerde zal niet meer rijk worden, immers de markt is overspoeld met HBO-ers, de keuze is groot, dus dat remt de salarisontwikkeling voor die groep.

Een goede timmerman of metselaar, zzp-er, heeft inmiddels meer inkomen dan een HBO-er. Het heeft alles te maken met vraag en aanbod.
  Moderator zaterdag 14 maart 2009 @ 14:44:24 #227
236264 crew  capricia
pi_67039391
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 14:31 schreef Neemmijnietserieus het volgende:

[..]

Leraren hebben ongeveer (natte vinger) 160 uur meer vrije tijd dan mensen in het bedrijfsleven. Dat staat gelijk aan vier weken extra vakantie.

Ik vind overigens het salaris van docenten helemaal niet zo slecht. Ja, misschien het aanvangssalaris, maar na verloop van tijd (en daar hoeven ze niets voor te doen, behalve aanwezig te zijn) groeien ze lekker door en lopen ze wel in op het bedrijfsleven.

Een HBO afgestudeerde zal niet meer rijk worden, immers de markt is overspoeld met HBO-ers, de keuze is groot, dus dat remt de salarisontwikkeling voor die groep.

Een goede timmerman of metselaar, zzp-er, heeft inmiddels meer inkomen dan een HBO-er. Het heeft alles te maken met vraag en aanbod.
Stond laatst een artikeltje in de volkskrant-magazine over...wat verdienen ze bij de bouw?
Metselaar met werkervaring 3500 bruto.
Stucadoor met werkervaring 4200 bruto.

Vond het hoge salarissen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 14 maart 2009 @ 14:50:27 #228
78918 SeLang
Black swans matter
pi_67039569
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 14:44 schreef capricia het volgende:

[..]

Stond laatst een artikeltje in de volkskrant-magazine over...wat verdienen ze bij de bouw?

Daarnaast hebben die mensen veel mogelijkheden om 'zwart' bij te verdienen
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 14 maart 2009 @ 14:55:46 #229
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67039698
Wel, ze werken er dan ook hard voor. Het zij ze gegund, en het staat tevens iedereen open om ook metselaar of stukadoor te worden.

Het is wel opmerkelijk dat hun bruto-salaris ongeveer het dubbele is van een beginnende HBO'er! Dat had 20 jaar geleden niemand kunnen bedenken
The End Times are wild
  zaterdag 14 maart 2009 @ 14:58:46 #230
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_67039792
Ook meer dan de startende academicus, tenminste van wat ik hoor van studiegenoten die al werken. Maar het kan best gerechtvaardigd zijn, in die sector wordt al lang geklaagd over gebrek aan kwalitatief goed personeel. Metselen kan ook niet iedereen zomaar doen.
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
  zaterdag 14 maart 2009 @ 15:00:52 #231
78918 SeLang
Black swans matter
pi_67039842
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 14:55 schreef LXIV het volgende:
Wel, ze werken er dan ook hard voor. Het zij ze gegund, en het staat tevens iedereen open om ook metselaar of stukadoor te worden.

Het is wel opmerkelijk dat hun bruto-salaris ongeveer het dubbele is van een beginnende HBO'er! Dat had 20 jaar geleden niemand kunnen bedenken
Ik herinner me nog een discussie met een paar medestudenten toen we net waren afgestudeerd op de TU: een vuilnisman verdiende evenveel als ons. Verantwoordelijke baan enzo, zo'n grote zware vuilniswagen rondrijden.

So much for onze 'kenniseconomie'

Maar inderdaad, zwaar en lichamelijk slopend werk mag van mij best goed betaald worden. Ik heb zelf iig geen zin om het te doen
Mijn reisverslagen
pi_67039853
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 14:58 schreef Zero2Nine het volgende:
Ook meer dan de startende academicus, tenminste van wat ik hoor van studiegenoten die al werken. Maar het kan best gerechtvaardigd zijn, in die sector wordt al lang geklaagd over gebrek aan kwalitatief goed personeel. Metselen kan ook niet iedereen zomaar doen.
nog afgezien van het feit dat ik weinig bouwvakkers die na hun veertigste zonder lichaamelijke klachten rondlopen. Ik heb metselaars gezien die vanwege de rugpijn op hun knieen metselden.....
pi_67039930
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 15:00 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik herinner me nog een discussie met een paar medestudenten toen we net waren afgestudeerd op de TU: een vuilnisman verdiende evenveel als ons. Verantwoordelijke baan enzo, zo'n grote zware vuilniswagen rondrijden.

So much for onze 'kenniseconomie'
niets mis met kenniseconomie, alleen de drempel komt steeds hoger te liggen, en een HBO zegt niets
  zaterdag 14 maart 2009 @ 15:05:20 #234
78918 SeLang
Black swans matter
pi_67039981
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 15:04 schreef henkway het volgende:

[..]

niets mis met kenniseconomie, alleen de drempel komt steeds hoger te liggen, en een HBO zegt niets
TU zei ik.
HBO is inderdaad niks
Mijn reisverslagen
  zaterdag 14 maart 2009 @ 15:41:30 #235
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_67040972
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 14:44 schreef capricia het volgende:

[..]

Dit zijn hele zware beroepen, weinig mensen die dat 40 jaar volhouden zonder lichamelijke klachten. Een stucadoor staat 8 uur per dag met een aantal kg in z'n handen of zelfs boven z'n hoofd.

Heel gek, maar (om even op een ander topic terug te komen) je hoort niet een politicus dat deze mensen een afspiegeling van de Nederlandse samenleving moeten zijn, en dat er dus 50% vrouw zou moeten werken...
censuur :O
pi_67042645
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 15:41 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Dit zijn hele zware beroepen, weinig mensen die dat 40 jaar volhouden zonder lichamelijke klachten. Een stucadoor staat 8 uur per dag met een aantal kg in z'n handen of zelfs boven z'n hoofd.

Heel gek, maar (om even op een ander topic terug te komen) je hoort niet een politicus dat deze mensen een afspiegeling van de Nederlandse samenleving moeten zijn, en dat er dus 50% vrouw zou moeten werken...
Stukadoor en stratenmaker zijn niet de fijnste beroepen. Timmerman of metselaars kunnen het vrij lang volhouden dankzij arbo wetgeving.

Politici, voornamelijk bezig met zichzelf, beeldvorming en eigen doelgroepen (verdeel en heers), kun je simpelweg niet of nauwelijks meer serieus nemen. Ergerlijk is alleen dat ze wel bepalende wetgeving voor iedereen organiseren.

Noem mij nog iemand in de politiek die met de laarzen in de blubber heeft gestaan voordat hij in Den Haag terecht kwam.

Je ziet het ook weer bij deze crisis. Het ietwat stroomlijnen van problemen, ontstaan door de crisis, is naar de achtergrond verdwenen. Partijpolitiek voert de boventoon!
pi_67047076
Er is door de hausse in de bouw jarenlang een tekort aan goede vakkrachten geweest. Dat is nu wel anders - de inderhaast opgetrommelde Polen zijn merendeels het land al uit en binnenkort zitten ook veel dikbetaalde metselaars, schilders en stucadoors op de bank. Wel een hele mooie bank, in meestal een heel mooi huis.
pi_67047346
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 19:06 schreef dvr het volgende:
Er is door de hausse in de bouw jarenlang een tekort aan goede vakkrachten geweest. Dat is nu wel anders - de inderhaast opgetrommelde Polen zijn merendeels het land al uit en binnenkort zitten ook veel dikbetaalde metselaars, schilders en stucadoors op de bank. Wel een hele mooie bank, in meestal een heel mooi huis.
oe, zitten ze op een bank? Dan zijn het vast graaiers, profiteurs. Vooral als ze 50+ zijn. Zeker met een bonus?

Ongenuanceerd is in, dus vandaar deze post
pi_67068688
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 14:31 schreef Neemmijnietserieus het volgende:

Wil je hier even al die mensen van overtuigen waar wij in het onderwijs zo hevig op zitten te wachten met onze onvervulbare vacatures? Bij voorbaat dank!
pi_67068934
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 14:55 schreef LXIV het volgende:

Dat komt door onze kenniseconomie.

Het stapelen van bakstenen en het sjouwen van cement vergt extra hersencapaciteit.
  zondag 15 maart 2009 @ 14:33:11 #241
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67069486
quote:
Op zondag 15 maart 2009 14:15 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Wil je hier even al die mensen van overtuigen waar wij in het onderwijs zo hevig op zitten te wachten met onze onvervulbare vacatures? Bij voorbaat dank!
Ik vind het totale pakket aan arbeidsvoorwaarden voor het onderwijs ook niet zo slecht hoor, en denk er zelf ook aan om het wellicht daar te gaan proberen. Nu verdien ik wel meer, maar ik kan ook iedere drie jaar ergens anders in Nederland geplaatst worden, en met 4 ct kilometervergoeding leg ik dan per maand zo 400 euro van mijn netto-salaris bij om op mijn werk te komen.

Het enige nadeel lijkt mij het toch vrij strakke stramien waarin je als leerkracht zit. Een lesrooster waaraan je vast zit. Nu kan ik overdag gaan en staan waar ik wil. (Wat toch meestal achter mijn bureau is, maar goed.) Maar lesgeven kan ik goed en vind ik leuk.
The End Times are wild
pi_67070135
quote:
Op zondag 15 maart 2009 14:33 schreef LXIV het volgende:
Ik vind het totale pakket aan arbeidsvoorwaarden voor het onderwijs ook niet zo slecht hoor, en denk er zelf ook aan om het wellicht daar te gaan proberen.
Mooi, weer eentje erbij die wel kan spellen en enige vorm van algemene ontwikkeling bezit. Dat er maar meer schapen de dam over zullen gaan.
pi_67070140
quote:
Op zondag 15 maart 2009 14:20 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

Dat komt door onze kenniseconomie.

Het stapelen van bakstenen en het sjouwen van cement vergt extra hersencapaciteit.
ga jij eens een muurtje metselen vent.
en netjes voegen he??
  zondag 15 maart 2009 @ 14:52:33 #244
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67070235
quote:
Op zondag 15 maart 2009 14:49 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Mooi, weer eentje erbij die wel kan spellen en enige vorm van algemene ontwikkeling bezit. Dat er maar meer schapen de dam over zullen gaan.
Ik zal waarschijnlijk iets met wiskunde, natuurkunde, electronica of communicatietechniek moeten gaan doen.
The End Times are wild
pi_67070603
Is een enorm tekort aan. En je bent ook nog man. En gaat waarschijnlijk niet voor een klein parttimebaantje. Ole!

Het is nu zaak dat Plasterk scholen dwingt de opleiding van hun personeel openbaar te maken. Momenteel komen natuur- en wiskundigen vaak niet aan de bak omdat een twintigjarige stagiaire goedkoper is. Scholen kunnen het zich permitteren sollicitanten met een goede opleiding te weigeren wegens 'te duur', en vervolgens, schermend met het zogenaamde lerarentekort, te beweren dat er niemand anders dan een stagiaire te vinden was.

Maar dit voert wel heel ver weg van het oorspronkelijke topic. Wat de babyboomers betreft: noch zij, noch de pre-babyboomers hebben het in de eerste helft van hun leven zo luxe gehad als wij nu, met onze drie transatlantische vakanties per jaar -bij wijze van spreken. Het lijkt me niet unfair dat zij het dan in de tweede helft van hun leven wat rianter hebben.
  zondag 15 maart 2009 @ 15:05:38 #246
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67070672
Het nadeel is dat die exacte vakken me nu niet zoveel meer interesseren. Het liefst zou ik geschiedenisles geven, maar ik heb geen geschiedenis gestudeerd. (ik heb het gemaakt, dat is weer iets anders.) Alhoewel ik over de contemporaire geschiedenis natuurlijk heel wat uit eigen ervaring zou kunnen vertellen.
The End Times are wild
pi_67082465
quote:
Op zondag 15 maart 2009 14:49 schreef henkway het volgende:

[..]

ga jij eens een muurtje metselen vent.
en netjes voegen he??
Ik heb geen voegdiploma, daarvoor moeten we high-tech voegers uit India halen.
pi_67082756
Ach ik werk in de high-tech elektronica en vanaf volgende maand is daar ook geen werk meer
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  Moderator zondag 15 maart 2009 @ 21:10:59 #249
236264 crew  capricia
pi_67082804
quote:
Op zondag 15 maart 2009 21:10 schreef xenobinol het volgende:
Ach ik werk in de high-tech elektronica en vanaf volgende maand is daar ook geen werk meer
Huh, hoezo niet...vertel eens?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 15 maart 2009 @ 21:16:10 #250
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67083018
Ik ga pas het onderwijs in als lijfstraffen weer ingevoerd worden. Lijkt me heerlijk om op zo'n VMBO-schooltje dat tuig een beetje betaald rond te meppen.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')