Dus de pan eerst met hoog gas opwarmen, vervolgens het gas zachter zetten en dan pas het vlees erop..hmmm, ga het eens proberen deze week.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 15:18 schreef mascara-klodder het volgende:
Vleesch inwrijven met olijfolie (de gewone niet de extra virgin), even aanbraden, gas laag en regelmatig keren
Sowieso zorgen dat je pan goed verhit is, vlees dan even op hoog vuur, krijg je van die mooie streepjesquote:Op zaterdag 28 februari 2009 15:23 schreef Intergalactrick het volgende:
[..]
Dus de pan eerst met hoog gas opwarmen, vervolgens het gas zachter zetten en dan pas het vlees erop..hmmm, ga het eens proberen deze week.
yepzquote:Op zaterdag 28 februari 2009 15:29 schreef n8n het volgende:
Zelfde geldt voor zalm? En dan te bedenken dat ik een jaar of 4 geleden honderden gerechten bereid heb met een grillplaat
Dat is best leuk zonder olie voor vlees waar vet inzit, zoals een hamburger, maar een goed stuk biefstuk zou ik toch even invetten.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 15:31 schreef celc1us het volgende:
Check me hamburger topic, waar ik mijn grillpan heb gebruikt.
Vlees hoef je helemaal niet in te wrijven met olijfolie (tegen het plakken, neem ik aan?). Pan goed heet laten worden. Vlees erop, als het aan de ene kant goed is, dan laat het vlees zelf los. En dan nog andere kant en weer keren voor de vierkantjes.
Enige probleem dat ik ook heb is het rook!![]()
Een pan met een teflon-laag kan je ook gewoon insmeren met een klein beetje olie voor je 'm in gebruik neemt. Dan is de pan zo af te spoelen en nog een keer te gebruiken zonder opnieuw olie te smeren.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 15:38 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Ook beter voor de pan lijkt me, dan hoef je na gebruik niet zo te schrobben.
Lolz, heel herkenbaarquote:Op zaterdag 28 februari 2009 15:33 schreef n8n het volgende:
Dat wordt wat hier, ik heb geen afzuigkap maar zo'n ding dat je ook in een toiletruimte aantreft
Ik heb idd een gietijzeren grillpan, laatst nog een biefstukje en schouderkarbonade gemaakt, zonder toevoeging van olie. Heerrrrrlijk!quote:Op zaterdag 28 februari 2009 15:38 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Dat is best leuk zonder olie voor vlees waar vet inzit, zoals een hamburger, maar een goed stuk biefstuk zou ik toch even invetten.
Tenzij je een gietijzeren grillpan hebt dan maakt het niet zoveel uit, voor de pan dan
Oei, das lastig.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 15:48 schreef n8n het volgende:
Ik heb ook nog de 'pech' dat ik een studio heb, mijn keuken staat dus direct open aangesloten op de huis- en tevens slaapkamer
ah dat heb ik ook gehad. Oplossing die ik heb gevonden toen: schilder alle muren en plaats er daarna een vernis laagje overheen. Dat betekend dat je gewoon met een soppie en warm water de muren kan afnemen van tijd tot tijdquote:Op zaterdag 28 februari 2009 15:46 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Lolz, heel herkenbaarEn ik kook dus echt veeeeeeeeeeeel, mijn keukenplafond/muren zijn ook echt te vies
![]()
Binnenkort gaat er gewit worden, maar ik denk dat ik alles maar bruin schilder in de keuken![]()
(in gedachten hoor ik mijn dochter nu al zeggen: bah mama, ziette uit als poepie, blehhhh)
*MK sparen gaat voor een gietijzeren grillpanquote:Op zaterdag 28 februari 2009 15:50 schreef celc1us het volgende:
[..]
Ik heb idd een gietijzeren grillpan, laatst nog een biefstukje en schouderkarbonade gemaakt, zonder toevoeging van olie. Heerrrrrlijk!
Ik doe de voordeur altijd open bij het grillen.
Tnx voor de tip! Ik had van dat afwasbare latex, maar voor een keuken zoals ik heb werkt dat nou niet bepaaldquote:Op zaterdag 28 februari 2009 15:53 schreef Ssswing het volgende:
[..]
ah dat heb ik ook gehad. Oplossing die ik heb gevonden toen: schilder alle muren en plaats er daarna een vernis laagje overheen. Dat betekend dat je gewoon met een soppie en warm water de muren kan afnemen van tijd tot tijd
Deze deur links is mijn voordeurquote:Op zaterdag 28 februari 2009 15:50 schreef celc1us het volgende:
[..]
Ik doe de voordeur altijd open bij het grillen.
Raam staat wel altijd open ja tijdens het koken.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 15:51 schreef celc1us het volgende:
[..]
Oei, das lastig.Alle ramen en deuren open gooien en een ventilator richting de ramen!
Dit bedoelde ik eerder maar zo is het wat beter omschreven inderdaadquote:Op zaterdag 28 februari 2009 15:52 schreef Ssswing het volgende:
ehm de grillpan de eerste keer goed verhitten. Net als een wokpan een beetje in laten branden. Vervolgens doe je dat nog een keer met olijfolie. Een klein beetje olijfolie goed verspreiden over de plaat met een kwastje of een stukje keukenpapier. Vervolgens heb je eigenlijk geen olie / boter meer nodig bij het bakken. Het kan natuurlijk zijn dat je voor wat extra smaak olijfolie gebruikt (doe ik zelf vaak met speciale knoflookolijfolie bijvoorbeeld). Het meeste vlees kan gegrilld worden in het eigen vocht, als je er eventueel wat uitjes bij doet, geeft dit ook nog wat vocht af.
En verder; grillpan goed onderhouden. Niet met zeep, alleen heet water. Het liefste niet met een borstel, maar met de zachte kant van een sponsje bijvoorbeeld. Daarnaast zul je zo nu en dan even wat olie op de plaat moeten doen om te zorgen dat de plaat 'ingevet' blijft.
Smakelijk eten, je haalt er echt de meest lekkere dingen vanaf! Hmmm visje erop
quote:Op zaterdag 28 februari 2009 16:05 schreef n8n het volgende:
[..]
Deze deur links is mijn voordeur![]()
[ afbeelding ]
jep gietijzeren, is stiekum ook het fijnstequote:Op zaterdag 28 februari 2009 16:00 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Tnx voor de tip! Ik had van dat afwasbare latex, maar voor een keuken zoals ik heb werkt dat nou niet bepaald![]()
Over je eerdere post: dan heb je het dus over een gietijzeren pan neem ik aan?
Kan bijna niet anders, de breedte van mijn werkblad (incl. gasfornuis) is 2.2M, links van de foto is de deur naar mijn badkamer met daaraan net uit het zicht mijn was. Ik moet dus ook altijd de was net voor ik ga slapen of s'ochtends ophangen wil ik voorkomen dat je mijn diner er doorheen ruikt. Verder mag ik niet klagen als ik naar de studenten om me heen kijkquote:Op zaterdag 28 februari 2009 16:09 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Ik krijg zo het idee dat jouw keuken nog kleiner is dan die van mij
niet alleen met keukenapparatuurquote:Op zaterdag 28 februari 2009 16:54 schreef mascara-klodder het volgende:
Misschien wel iets lastiger maar zoveel meer duurzamer als je het ding met liefde behandeld![]()
Sowieso gelijk schoonmaken is erg belangrijk. Maar dat is eigenlijk met alle keukenapparatuur net zo
Ik hoef nooit te schrobben en ik vet vrijwel niets in. (en hij is niet van gietijzerquote:Op zaterdag 28 februari 2009 15:38 schreef mascara-klodder het volgende:
Oh, geen last van. En ik laat 'm toch echt gewoon een minuutje of 2 opwarmen voor ik het vlees erin leg. Okay, na een jaartje of 2 zijn de ribbels wel geontantiaanbaklaagd, but who cares, dan koop ik een nieuwe. En kom me niet aan met dat fabeltje dat teflon zo slecht voor je is, dat gaat gewoon hoppakee onaangetast door je spijsverteringskanaal.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 17:36 schreef Sunnythesun het volgende:
Hmm mijn ervaringen met een anti-aanbakgrillplaat zijn niet erg goed. Je moet, om goed te grillen, de plaat zo heet laten worden dat de aanbaklaag snel loslaat![]()
Doe ik dat danquote:Op zaterdag 28 februari 2009 17:53 schreef RobinOok het volgende:
[..]
En kom me niet aan met dat fabeltje dat teflon zo slecht voor je is, dat gaat gewoon hoppakee onaangetast door je spijsverteringskanaal.
Herkenbaar, ik heb de grillpan al iets van 5 jaar denk ik, waarvan 3 of 4 jaar in de kast gelegen, ook omdat het altijd maar plakte.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 20:13 schreef scrub_nurse het volgende:
ik heb een gietijzeren grillpan en krijg dus ook heel veel blauwe rook maar alles bakt ook aan,zelf als ik het ingesmeerd heb met olie, ik heb er vis op willen bakken maar die plakt vervolgens zo erg vast dat ie uitelkaar valt en de hele pan volzit met een laagje vis..dus de volgende keer m langer laten liggen,maar precies hetzelfde resultaat...en nu staat ie in mn kast te niksen
hoe dan? wat doe ik fout??quote:Op zondag 1 maart 2009 16:47 schreef celc1us het volgende:
[..]
Herkenbaar, ik heb de grillpan al iets van 5 jaar denk ik, waarvan 3 of 4 jaar in de kast gelegen, ook omdat het altijd maar plakte.
Maar nu ik weet hoe het werkt, vind ik het een schitterend ding!
Ik snap al dat gedoe ook niet, er komt vanzelf een antiaanbaklaagje op van koolstof.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 23:07 schreef NoCigar het volgende:
Ik heb al jaren en jaren een gietijzeren grillpan zonder antiaanbaklaag, en heb nergens last van, en nee, hij is niet vies.
Probeer om de grillpan heel heet te laten worden, dan vlees erop. Het vlees laat dan vanzelf los als het daar klaar voor is, en dan de andere kant nog even grillen.quote:
Daar heb ik niet eens aangedacht. Ik zal er goed over nadenken wanneer ik een nieuwe keuken ga bestellen.quote:Op zondag 1 maart 2009 20:47 schreef Fixers het volgende:
Alleen voor kookplaten met een glazen oppervlak (Keramisch/Inductie zijn ze wat minder geschikt aangezien ze nogal ruw zijn aan de onderzijde.
Daar is "men" het dus helemaal niet over eens.quote:Op zondag 1 maart 2009 20:47 schreef Fixers het volgende:
Je gaat dan de teflon opeten, de verhalen varieren, maar men is er overeens dat het iig niet gezond is.
DuPont en 3M spreken het inderdaad tegen. Maar uit diverse onderzoeken is gebleken dat er bij medewerkers van die bedrijven die veel in contact komen met PTFE en PFOA significant meer kwalen hebben dan mensen normaal zouden hebben. Onder andere meer kans op prostaatkanker en beroertes. Dat zijn dan mensen die dagelijks met de chemische varianten werken en er grote hoeveelheden van in hun bloed hebben.quote:Op zondag 1 maart 2009 21:19 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Daar is "men" het dus helemaal niet over eens.
Ach, het is maar hoe erg je krassen op de plaat vind. Het is vooral lelijk, het apparaat werkt er niet minder om. Er zijn genoeg gietijzeren grillpannen die wel een gladde onderzijde hebben. Die van Le Creuset bijvoorbeeld.quote:Op zondag 1 maart 2009 21:11 schreef celc1us het volgende:
[..]
Daar heb ik niet eens aangedacht. Ik zal er goed over nadenken wanneer ik een nieuwe keuken ga bestellen.
Sommige restaurants gebruiken inductie en toen dacht ik, dat moet ik ook hebben!
Ja, duhuh. Als je twee flessen whiskey achterover slaat ga je ook dood. Als je dagelijks een fles wegwerkt op den duur ook. Twee lepels nootmuskaat overleef je niet. Dat is dus het hele principe van gif: de dosis. En ik schat in dat je ongeveer 2 grillpannen en een koekenpannetjes op een dag moet opeten wil je er schade aan ondervinden.quote:Op maandag 2 maart 2009 09:55 schreef Fixers het volgende:
[..]
Dat zijn dan mensen die dagelijks met de chemische varianten werken en er grote hoeveelheden van in hun bloed hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |