Ik zei wat over Friezen.quote:Op maandag 2 maart 2009 19:32 schreef msnk het volgende:
Wat zei die, wat zei die!
Verdomde edits!!!!!
ABN, zeg je?quote:Op maandag 2 maart 2009 16:45 schreef Apotheose het volgende:
Marktplaats is een Nederlandse site dus dan ook alleen in die taal adverteren. Dus ook geen Engels!! Wees dan ook zo consequent. We wonen hier in Nederland dus dan leer je ook maar om een leuke advertentie te plaatsen in ABN. Als ze gaan mierenneuken over het Fries, dan moet je ook Engels weren.
Alsof iedereen Fries spreeksquote:Op dinsdag 3 maart 2009 01:40 schreef Kees22 het volgende:
[..]
ABN, zeg je?
Nou, dan vallen er nogal wat advertenties af! Beschaafd schrijft er vrijwel niemand, geloof ik.
En verder heb je wel een punt: Frans, Duits en Engels heeft, althans van mijn generatie, iedereen wel op school gehad. Dat zijn zelfs toegestane talen om documenten aan de Immigratie- en NaturalisatieDienst (IND) aan te leveren. Maar Fries is dan weer te moeilijk?![]()
Landverrader.quote:Op maandag 2 maart 2009 19:46 schreef Joy_Division het volgende:
Gehele Fries én Nederlands afschaffen, volledig over op de Engelse taal.
Engels op marktplaats is wat mij betreft ook flauwekul inderdaad, en om eerlijk te zijn wantrouw ik Engelse advertenties ook altijd een beetje.quote:Op maandag 2 maart 2009 12:37 schreef Andromache het volgende:
[..]
Dat laatste is niet waar, het wordt namelijk ook in Duitsland en Denemarken gesproken, en vele 'geëmigreerde' Friezen. Hell, ik heb zelf niet eens in Friesland gewoond en ik spreek het toch!
En waarom dan Engels op een Nederlandse site? Leg dat dan eens uit?
Tja, het moderne Fries is op deze manier bekeken ook een samenraapsel van (oud) Fries, Nederlands en Saksisch(Gronings, Drents en Fries hebben nogal wat invloed op elkaar uitgeoefend!). En dat is ook helemaal niet erg, een levende taal ontwikkelt zich nu eenmaal op diverse manieren, het is nogal zinloos om dat geforceerd tegen te willen gaan. Soms wordt een taal nu eenmaal te klein. Het Fries heeft dat lot al ondergaan in Duitsland en Denemarken, net zoals het Nederlands/Vlaams in Noord Frankrijk bijvoorbeeld.quote:Op maandag 2 maart 2009 00:32 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Zo he, jij kletst maar een eind weg!
Het Nederlands is helemaal niet eigenlijk Hollands. Het Nederlands is eigenlijk Vlaams en Brabants, dus het Frankisch. Want:
Tijdens de Tachtigjarige Oorlog kwamen Vlamingen en Brabanders, verdreven door de Spanjaarden, naar het toenmalige Holland gevlucht. Deze vluchtelingen waren rijk en goed opgeleid, terwijl de toenmalige Hollanders arm en onontwikkeld waren. De taal van Vondel was dan ook voor driekwart het Brabants en Vlaams van de hogere klassen.
Het Hollands van de lagere, arme klassen heeft natuurlijk ook wel een invloed gehad.maar de norm was Frankisch.
In het oosten van het huidige Nederland werd en wordt vooral Saksisch gesproken.
In het zuiden van Nederland worden Frankische dialecten gesproken.
Het Nederlands is een samenstelsel van deze talen. Deze talen zijn geen dialecten van het Nederlands.
Er zijn wel meer Nederlanders trots op hun provincie. Maar er is geen provincie die zo spastisch doet over zijn streektaal dan Friesland.quote:Op maandag 2 maart 2009 19:35 schreef Apotheose het volgende:
[..]
Tsja, we mogen het dan ook graag in jullie neusjes wrijven dat we dus tweetalig zijnWe zijn gewoon trots op onze provincie en laten dat zien. Dat jullie enge Nederlanders daar niet tegen kunnen... tsja..
Link ?quote:Op dinsdag 3 maart 2009 18:15 schreef Andromache het volgende:
O, anders regelmatig gedaan.En mijn Friestalige advertentie is nog niet geschrapt. Ben benieuwd.....
Een zinnetje mag, maar een gesprek is verboten ja! Friese terroristen zouden op fok wel eens vuige plannen kunnen smeden.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 18:15 schreef Andromache het volgende:
O, anders regelmatig gedaan.En mijn Friestalige advertentie is nog niet geschrapt. Ben benieuwd.....
Gerapporteerd, hij zal dus zo wel verdwijnen.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 18:15 schreef Andromache het volgende:
ja hebben we ook. Sshh.. niks verklappen hoor.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 21:59 schreef alors het volgende:
[..]
Een zinnetje mag, maar een gesprek is verboten ja! Friese terroristen zouden op fok wel eens vuige plannen kunnen smeden.
Foar sokke minsken wie der hjertieds ek al een namme.....quote:Op dinsdag 3 maart 2009 22:01 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Gerapporteerd, hij zal dus zo wel verdwijnen.
"Voor zulke mensen hebben we een naam" ofzoiets?quote:Op dinsdag 3 maart 2009 22:08 schreef GizartFRL het volgende:
[..]
Foar sokke minsken wie der hjertieds ek al een namme.....
beter oefenen.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 22:15 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
"Voor zulke mensen hebben we een naam" ofzoiets?
Heb je enig idee hoe dat er uit ziet voor een niet fries? Oh en trouwens, het is erg onbeleefd om in een andere taal over mensen te hebben. Als je iemand uit wil zeiken doe het dan in een taal die iedereen kan begrijpenquote:Op dinsdag 3 maart 2009 22:08 schreef GizartFRL het volgende:
[..]
Foar sokke minsken wie der hjertieds ek al een namme.....
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |