Dát zou nou zonde zijn van (wegen)belastinggeld.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 04:11 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik had het over een tweetalig bord langs de A32. Als je als Fries respect en erkenning verlangt voor je taal, is het minste wat je kunt doen wel die erkenning ook terug te geven.
Nederlanders is een correcte benaming.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 03:33 schreef 2cv het volgende:
[..]
Ik ben er al lid van. Weg met die Hollanders !
Vanzelfsprekendquote:Op zaterdag 28 februari 2009 04:17 schreef Specularium het volgende:
[..]
Nederlanders is een correcte benaming.
En wees blij dat jullie subsidie van ze krijgen anders was het allang een derdewereldprovincie.
Het probleem is alleen dat Fryslân in het Nederlands Friesland heet. Net zoals wij een provinsje provincie noemen. Dat woord staat wél in het Nederlands op het bordje.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 04:16 schreef 2cv het volgende:
Ik ben ook wel trots op het Nederlands want ik spreek het 99,99% van de tijd. En bordjes aanpassen is debiel omdat je onze provincie dan een naam geeft die ze niet draagt. Dat is zoiets als Piet Klaas noemen. Daarbij: iedereen snapt wat er bedoeld wordt met Fryslân, maar om 1 of andere reden zijn er een hele berg Nederlanders die dat weigeren te accepteren.
En vanaf daar gaat het alweer fout. In het Nederlands is Fryslân gewoon Fryslân. En dat voorbeeld van Hongarije is een waardeloos voorbeeld. In het Engels heet Fryslân namelijk Frisia ofzo (ik moet eerlijk bekennen dat ik dat niet precies weetquote:Op zaterdag 28 februari 2009 04:28 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het probleem is alleen dat Fryslân in het Nederlands Friesland heet.
Daar wil ik dan wel eens een bron van zien. En dan bedoel ik niet de officiële naam van de provincie, wat dat geloof ik wel. Maar ik wil wel eens weten waar je het vandaan haalt dat het woord "Friesland" feitelijk uit de Nederlandse taal is geschrapt door toedoen van Friezen.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 04:34 schreef 2cv het volgende:
Echter, in Nederland is bepaald dat Fryslân Fryslân heet en niet Friesland of Fiedelewopsie.
Die Spanjaarden dachten toen al in Balkenende termen: "Dit moeten we echt niet willen".quote:Op zaterdag 28 februari 2009 07:31 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Er is maar één ding wat hun betreft waar ik diep respect voor heb: De Spanjaarden heb Friesland nooit kunnen bezetten
whehehequote:Op zaterdag 28 februari 2009 07:34 schreef Specularium het volgende:
[..]
Die Spanjaarden dachten toen al in Balkenende termen: "Dit moeten we echt niet willen".
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Toevallig las ik juist dat de eerste Friese tolk bij de rechtbank is beëdigd. Dat lijkt me nog wel iets belangrijker dan op marktplaats in je dialect te kunnen spreken, en dat geeft natuurlijk ook aan hoe de status van het Fries (helaas) nog is; om dan van marktplaats ook direct volledige medewerking te vereisen lijkt me erg ver gaan. Bovendien zijn nagenoeg alle Friezen tweetalig, dus heel veel hinder ondervinden ze er m.i. niet van. Voor dat handje vol dat slecht Nederlands kan lijkt me dan Marktplaats ook niet direct de plaats waar ze te vinden zijn.
Wat de naam van de provincie betreft, ik ben het met Elfletterig eens dat de gangbare benaming in het Nederlandse taalgebied Friesland is, niet Fryslân. Dat de overheid heeft besloten ook in Nederlandse stukken Fryslân te gebruiken is m.i. dan ook raar. Dat sommige Friezen hier zoveel waarde aan hechten verbaast me al helemaal, alhoewel het wat doet denken aan Ivoorkust dat graag wil dat iedereen het Côte d'Ivoire noemt en het niet vertaalt (ik neem aan 2cv dat dan ook wel zal doen).Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
Mijn juf zei altijd dat Friesland een provincie is in Nederland. Over 'Fryslân' werd niks gezegd.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 02:26 schreef 2cv het volgende:
Je snapt het even niet, het is al jaren lang officieel Fryslân, dat hele 'Friesland' bestaat in feite niet meer.
Die zit boven de "6" op je toetsenbord...quote:Op zaterdag 28 februari 2009 09:22 schreef msnk het volgende:
Maar goed, als jij mij verteld hoe ik dat debiel tekentje boven de 'a' moet doen zonder constant te copy-pasten wil ik het best wel een poging wagen.
Dit matte we echt net wolle.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 07:34 schreef Specularium het volgende:
[..]
Die Spanjaarden dachten toen al in Balkenende termen: "Dit moeten we echt niet willen".
Fryslân. Jeuj.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 11:10 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Die zit boven de "6" op je toetsenbord...
Al naar gelang je keyboard layout en een optionele US international instelling, enz. Ik geloof dat er officieel zelfs een Friese toetsenbordindeling is, die letters als de â directer beschikbaar stelt.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 11:10 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Die zit boven de "6" op je toetsenbord...
Die vijandigheid is grotendeels eenrichtingsverkeer, van Fok!ers/Telegraaflezers jegens Friezen. Friezen zelf hebben geen problemen met Nederlanders, ze voelen zich (een uitzondering daargelaten) zelf ook Nederlander. Naar Friese onafhankelijkheid wordt door Friezen niet gestreefd, over de enige partij waarvan je zoiets eventueel zou kunnen vermoeden schrijft Wikipedia:quote:Op zaterdag 28 februari 2009 11:13 schreef msnk het volgende:
Waaruit stamt de vijandigheid tussen de Friezen en de rest van Nederland eigenlijk? Willen de Friezen onafhankelijkheid of wat
quote:Ondanks dat de naam anders doet vermoeden, is de [Friese Nationale Partij] niet voor volledige zelfstandigheid van Friesland.
Bron
Nederlanders hebben een hekel aan overdreven nationalistisch vertoon en gedoe. En alhoewel Friesland gewoon een provincie is vind je hier die sterk nationalistische trekjes terug.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 04:16 schreef 2cv het volgende:
Ik ben ook wel trots op het Nederlands want ik spreek het 99,99% van de tijd. En bordjes aanpassen is debiel omdat je onze provincie dan een naam geeft die ze niet draagt. Dat is zoiets als Piet Klaas noemen. Daarbij: iedereen snapt wat er bedoeld wordt met Fryslân, maar om 1 of andere reden zijn er een hele berg Nederlanders die dat weigeren te accepteren.
80 % ?quote:Op zaterdag 28 februari 2009 18:16 schreef Apotheose het volgende:
och och och.. het gaat weer over Fryslân en meteen 80% van Fok in rep en roer.Is dyn mem grutsk op dy?
Ik ken wel de SPOF.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 02:50 schreef heiden6 het volgende:
Nog een reden om massaal lid te worden van de Friese Onafhankelijkheidspartij, en de SHOF (Stichting Hek Om Friesland).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |