abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66545088
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 04:11 schreef Elfletterig het volgende:

[..]
Ik had het over een tweetalig bord langs de A32. Als je als Fries respect en erkenning verlangt voor je taal, is het minste wat je kunt doen wel die erkenning ook terug te geven.
Dát zou nou zonde zijn van (wegen)belastinggeld.
Plus daardoor zullen die rare snuiters ook minder snel geneigd zijn om ABN te leren, als je met meer van dit soort acties komt.
pi_66545090
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 03:33 schreef 2cv het volgende:

[..]

Ik ben er al lid van. Weg met die Hollanders !
Nederlanders is een correcte benaming.
En wees blij dat jullie subsidie van ze krijgen anders was het allang een derdewereldprovincie.
  † In Memoriam † zaterdag 28 februari 2009 @ 04:21:03 #53
25682 2cv
Niet subtiel
pi_66545104
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 04:17 schreef Specularium het volgende:

[..]

Nederlanders is een correcte benaming.
En wees blij dat jullie subsidie van ze krijgen anders was het allang een derdewereldprovincie.
Vanzelfsprekend

Maargoed, Nederlanders dan. Wij Friezen zeggen vaak Hollanders als we niet-Fryske Nederlanders bedoelen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_66545149
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 04:16 schreef 2cv het volgende:
Ik ben ook wel trots op het Nederlands want ik spreek het 99,99% van de tijd. En bordjes aanpassen is debiel omdat je onze provincie dan een naam geeft die ze niet draagt. Dat is zoiets als Piet Klaas noemen. Daarbij: iedereen snapt wat er bedoeld wordt met Fryslân, maar om 1 of andere reden zijn er een hele berg Nederlanders die dat weigeren te accepteren.
Het probleem is alleen dat Fryslân in het Nederlands Friesland heet. Net zoals wij een provinsje provincie noemen. Dat woord staat wél in het Nederlands op het bordje.

Ik weet precies wat er met Fryslân wordt bedoeld en als men zich officieel zo wil noemen, prima. Het punt is alleen dat er omgekeerd geen acceptatie is. Als ik moet accepteren dat Friesland zichzelf Fryslân noemt, waarom kun jij dan niet accepteren dat wij Fryslân Friesland noemen?

Of noem jij Hongarije soms ook altijd Magyarország?
  † In Memoriam † zaterdag 28 februari 2009 @ 04:34:31 #55
25682 2cv
Niet subtiel
pi_66545175
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 04:28 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Het probleem is alleen dat Fryslân in het Nederlands Friesland heet.
En vanaf daar gaat het alweer fout. In het Nederlands is Fryslân gewoon Fryslân. En dat voorbeeld van Hongarije is een waardeloos voorbeeld. In het Engels heet Fryslân namelijk Frisia ofzo (ik moet eerlijk bekennen dat ik dat niet precies weet ) en dat vind ik prima. Echter, in Nederland is bepaald dat Fryslân Fryslân heet en niet Friesland of Fiedelewopsie.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_66545228
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 04:34 schreef 2cv het volgende:
Echter, in Nederland is bepaald dat Fryslân Fryslân heet en niet Friesland of Fiedelewopsie.
Daar wil ik dan wel eens een bron van zien. En dan bedoel ik niet de officiële naam van de provincie, wat dat geloof ik wel. Maar ik wil wel eens weten waar je het vandaan haalt dat het woord "Friesland" feitelijk uit de Nederlandse taal is geschrapt door toedoen van Friezen.

Als ik op de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken kijk, zie ik datgene wat jij Fryslân noemt, toch echt als Friesland aangeduid worden, bijvoorbeeld:
- http://www.minbuza.nl/nl/(...)ederland/kerncijfers
- http://www.minbuza.nl/en/welcome/Netherlands/general,index.html
- http://www.minbuza.nl/en/welcome/factsfigures

Maar als jouw bewering klopt, zie ik graag bronnen en kunnen we de overheid aanspreken op het schenden van hun eigen regels...
pi_66545531
Maar om even terug te komen op het onderwerp:P :
Volgens mij is een particuliere onderneming vrij om advertenties op te nemen of te weigeren op wat voor grond dan ook, of zelfs zonder opgave van redenen.. Het is hun handel, tenslotte.
En dat friezen willen adverteren in het fries, ondanks dat het landelijke advertentiesite is en dan maar eisen dat ZIJ zich aanpassen zodat ze de advertenties kunnen controleren is belachelijk en een schoolvoorbeeld van typisch friese stijfkoppigheid en een plaat voor je hoofd.
Ik hoop dat martkplaats voet bij stuk houdt. Die stijfkoppen beginnen zelf maar een webstek, met advertenties in authentiek fries ofzo.
Tjongejongejongejonge.. Er is maar één ding wat hun betreft waar ik diep respect voor heb: De Spanjaarden hebben Friesland nooit kunnen bezetten

[ Bericht 0% gewijzigd door Enneacanthus_Obesus op 28-02-2009 07:45:38 ]
pi_66545534
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 07:31 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Er is maar één ding wat hun betreft waar ik diep respect voor heb: De Spanjaarden heb Friesland nooit kunnen bezetten
Die Spanjaarden dachten toen al in Balkenende termen: "Dit moeten we echt niet willen".
  zaterdag 28 februari 2009 @ 08:16:25 #59
176873 marcel-o
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_66545665
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 07:34 schreef Specularium het volgende:

[..]

Die Spanjaarden dachten toen al in Balkenende termen: "Dit moeten we echt niet willen".
whehehe
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
pi_66545711
Kan iemand die quote even in het Fries vertalen? Of nee.. Fok! moet een tolk inhuren om het te vertalen.. Want die enkele Fries die hier wellicht rondstekkert, kan of wil het niet begrijpen.
Wat een manier van redeneren..
  zaterdag 28 februari 2009 @ 09:01:33 #61
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_66545831
Het lijkt me inderdaad dat Marktplaats tot op zekere hoogte zelf kan bepalen wat er met de site gebeurt, zolang zij hier een valide reden voor hebben. Dat de inhoud van de advertenties controleerbaar moet zijn, betekent dat ze natuurlijk aan de gebruikte talen een eis kunnen opleggen. Dat is zinnig om b.v. handel in bedreigde dieren tegen te gaan. Of b.v. de handel in ljipaaien.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Toevallig las ik juist dat de eerste Friese tolk bij de rechtbank is beëdigd. Dat lijkt me nog wel iets belangrijker dan op marktplaats in je dialect te kunnen spreken, en dat geeft natuurlijk ook aan hoe de status van het Fries (helaas) nog is; om dan van marktplaats ook direct volledige medewerking te vereisen lijkt me erg ver gaan. Bovendien zijn nagenoeg alle Friezen tweetalig, dus heel veel hinder ondervinden ze er m.i. niet van. Voor dat handje vol dat slecht Nederlands kan lijkt me dan Marktplaats ook niet direct de plaats waar ze te vinden zijn.

Wat de naam van de provincie betreft, ik ben het met Elfletterig eens dat de gangbare benaming in het Nederlandse taalgebied Friesland is, niet Fryslân. Dat de overheid heeft besloten ook in Nederlandse stukken Fryslân te gebruiken is m.i. dan ook raar. Dat sommige Friezen hier zoveel waarde aan hechten verbaast me al helemaal, alhoewel het wat doet denken aan Ivoorkust dat graag wil dat iedereen het Côte d'Ivoire noemt en het niet vertaalt (ik neem aan 2cv dat dan ook wel zal doen).
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zaterdag 28 februari 2009 @ 09:22:31 #62
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_66545967
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 02:26 schreef 2cv het volgende:
Je snapt het even niet, het is al jaren lang officieel Fryslân, dat hele 'Friesland' bestaat in feite niet meer.
Mijn juf zei altijd dat Friesland een provincie is in Nederland. Over 'Fryslân' werd niks gezegd.

Maar goed, als jij mij verteld hoe ik dat debiel tekentje boven de 'a' moet doen zonder constant te copy-pasten wil ik het best wel een poging wagen.
AFC AJAX
  zaterdag 28 februari 2009 @ 09:59:33 #63
23218 Blue-eyes
Spanning & sensatie
pi_66546311
Zelfs de Van Dale heeft het gewoon over Friesland, hoor
Fryslân kent 'ie niet eens
Heb ik eindelijk de zin van het leven in elkaar gepuzzeld, blijven er 3 schroefjes over.
pi_66546606
Haha, het zou me niks verbazen als er binnenkort wel wat Arabische faciliteiten worden geinstalleerd op marktplaats.
pi_66547221
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 09:22 schreef msnk het volgende:

Maar goed, als jij mij verteld hoe ik dat debiel tekentje boven de 'a' moet doen zonder constant te copy-pasten wil ik het best wel een poging wagen.
Die zit boven de "6" op je toetsenbord...
pi_66547257
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 07:34 schreef Specularium het volgende:

[..]

Dit matte we echt net wolle.
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
  zaterdag 28 februari 2009 @ 11:13:28 #67
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_66547265
Waaruit stamt de vijandigheid tussen de Friezen en de rest van Nederland eigenlijk? Willen de Friezen onafhankelijkheid of wat
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 11:10 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Fryslân. Jeuj.

Nooit aan gedacht om dat dakje aan een klinker te koppelen en zien wat er gebeurt
AFC AJAX
  zaterdag 28 februari 2009 @ 11:33:13 #68
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_66547593
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 11:10 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Al naar gelang je keyboard layout en een optionele US international instelling, enz. Ik geloof dat er officieel zelfs een Friese toetsenbordindeling is, die letters als de â directer beschikbaar stelt.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_66547703
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 11:13 schreef msnk het volgende:
Waaruit stamt de vijandigheid tussen de Friezen en de rest van Nederland eigenlijk? Willen de Friezen onafhankelijkheid of wat
Die vijandigheid is grotendeels eenrichtingsverkeer, van Fok!ers/Telegraaflezers jegens Friezen. Friezen zelf hebben geen problemen met Nederlanders, ze voelen zich (een uitzondering daargelaten) zelf ook Nederlander. Naar Friese onafhankelijkheid wordt door Friezen niet gestreefd, over de enige partij waarvan je zoiets eventueel zou kunnen vermoeden schrijft Wikipedia:
quote:
Ondanks dat de naam anders doet vermoeden, is de [Friese Nationale Partij] niet voor volledige zelfstandigheid van Friesland.

Bron
pi_66549400
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 04:16 schreef 2cv het volgende:
Ik ben ook wel trots op het Nederlands want ik spreek het 99,99% van de tijd. En bordjes aanpassen is debiel omdat je onze provincie dan een naam geeft die ze niet draagt. Dat is zoiets als Piet Klaas noemen. Daarbij: iedereen snapt wat er bedoeld wordt met Fryslân, maar om 1 of andere reden zijn er een hele berg Nederlanders die dat weigeren te accepteren.
Nederlanders hebben een hekel aan overdreven nationalistisch vertoon en gedoe. En alhoewel Friesland gewoon een provincie is vind je hier die sterk nationalistische trekjes terug.
pi_66549457
terecht ..als ze fries willen babbelen maak dan zelf een site
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
pi_66549758
Fryslân. Mijn FireFox woordenboek wil het verbeteren naar Friesland
pi_66558521
och och och.. het gaat weer over Fryslân en meteen 80% van Fok in rep en roer. Is dyn mem grutsk op dy?
just give a second thought
what if we don't get caught...
pi_66558598
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 18:16 schreef Apotheose het volgende:
och och och.. het gaat weer over Fryslân en meteen 80% van Fok in rep en roer. Is dyn mem grutsk op dy?
80 % ?

0.01 % zal je bedoelen
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
pi_66558736
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 02:50 schreef heiden6 het volgende:
Nog een reden om massaal lid te worden van de Friese Onafhankelijkheidspartij, en de SHOF (Stichting Hek Om Friesland).
Ik ken wel de SPOF.

"Stichting Prikkeldraad Om Friesland" (SPOF)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')