quote:Samenvatting:
Toestel Turkish Airlines, vertrokken uit Istanbul, 135 mensen aan boord. Woensdag rond 10.30 uur neergestort nabij de landingsbaan van Schiphol, bij de A9. Trieste balans: 9 doden, 85 gewonden, van wie minimaal 25 zwaar gewond en er nog 6 in levensgevaar zijn
VORIGE TOPICSquote:[Update] Vliegtuig neergestort op Schiphol
Update 13:35
Negen doden, zeker vijftig gewonden, 25 zwaargewonden, aldus loco-burgemeester Michiel Bezuijen.
Oorzaak niet bekend. Aandacht van de hulpdiensten gaat eerst uit naar opvang van gewonden. Het exacte tijdstip van de crash is 10.31 uur. De persconferentie was kort, alleen Bezuijen voerde het woord. Om 16.30 uur volgt een tweede persconferentie.
Update 15.23
Vanuit Istanbul is een vliegtuig onderweg naar Schiphol met nabestaanden en familieleden van slachtoffers van de vliegcrash die woensdagochtend plaatsvond. De vlucht met het nummer TK5901 arriveert naar verwachting om 18.10 uur op de luchthaven, liet een woordvoerster van Schiphol weten.
Update 16.45
Zes mensen zeer zwaar gewond, niet te voorspellen of zij in leven blijven. Dat zei Ineke van der Zande van de geneeskundige dienst van Kennemerland. 25 mensen zijn "behoorlijk gewond". 24 lichtgewond, van 31 overlevenden is de aard van de verwondingen nog niet vastgesteld. Van der Zande wil niets zeggen over de vraag of de piloten zijn omgekomen.
Update 16.52
Er zijn nog stoffelijke overschotten in het vliegtuig, onder anderen van drie bemanningsleden
Update 18.14
Premier Balkenende heeft het beleidsteam in Schiphol bezocht. Daarna is hij naar het Spaarne-ziekenhuis gegaan om met overlevenden en familieleden te spreken.
Huuuuu?quote:Op vrijdag 27 februari 2009 16:58 schreef ReReRaRa het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zogturbulentie
Zorgturbulentie is de turbulentie die ontstaat in het zog van een vliegtuig. Hoe groter het vliegtuig, hoe groter de turbulentie.
Verscheidene toestellen zijn al gecrasht doordat ze terechtkwamen in de turbulentie van een toestel dat voor hen opgestegen was. Een van de recentste crashes die voor een deel te wijten was aan zogturbulentie of wake turbulence was de crash van vlucht 587 van American Airlines, boven de wijk Queens te New York op 12 november 2001. Dit toestel zou terechtgekomen zijn in de zogturbulentie van een Boeing 747 van Japan Airways.
Dit wist ik niet. Dankquote:Op vrijdag 27 februari 2009 16:58 schreef ReReRaRa het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zogturbulentie
Zorgturbulentie is de turbulentie die ontstaat in het zog van een vliegtuig. Hoe groter het vliegtuig, hoe groter de turbulentie.
Verscheidene toestellen zijn al gecrasht doordat ze terechtkwamen in de turbulentie van een toestel dat voor hen opgestegen was. Een van de recentste crashes die voor een deel te wijten was aan zogturbulentie of wake turbulence was de crash van vlucht 587 van American Airlines, boven de wijk Queens te New York op 12 november 2001. Dit toestel zou terechtgekomen zijn in de zogturbulentie van een Boeing 747 van Japan Airways.
Wake turbulence heb je bij alle vliegtuigen die onder een relatief grote aanvalshoek vliegen met een lage snelheid. Dit is dus zowel als bij take - off, als (zei het in iets mindere mate) bij landing het geval.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 17:05 schreef Ole het volgende:
maar dat gaat wel over turbulentie bij opstijgen..
Nee hoor, ze hebben geen gelijk. Het is op de stijg-en landingsbanen op schiphol een komen en gaan van vliegtuigen en het is altijd al zo geweest dat er een korte tijd tussen twee vliegtuigen zit, dat van die turbulentie is flauwekul.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 17:08 schreef cheqy het volgende:
Valt me op dat als er wat met Turken gebeurt ze altijd de schuld bij een ander zoeken.
Het ligt nooit aan hun zelf.
Misschien hebben ze dit keer wel gelijk maar ze oordelen weer erg voor hun beurt.
Ik landquote:
quote:
Daar lult iedereen gigantisch door elkaar heen. Beetje diversiteit in topics moet kunnenquote:Op vrijdag 27 februari 2009 17:13 schreef nummer_zoveel het volgende:
En kan dit niet in het algemene topic over het vliegtuigongeluk?
Misschien doe jij dat nu ook wel.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 17:08 schreef cheqy het volgende:
Valt me op dat als er wat met Turken gebeurt ze altijd de schuld bij een ander zoeken.
Het ligt nooit aan hun zelf.
Misschien hebben ze dit keer wel gelijk maar ze oordelen weer erg voor hun beurt.
bronquote:Secretaris-generaal Savas Sen van Talpa noemde de uitkomst van het onderzoek naar de ramp een nationaal vraagstuk van Turkije. In het buitenland wordt geprobeerd Turkse piloten in een kwaad daglicht te stellen, zei Sen, die voor Turkish Airlines werkt.
Inderdaad, in plaats dat men gewoon de resultaten van het Nederlands/Amerikaans/Frans/Turks onderzoek afwacht lijkt ze er daar alles aan gelegen om de Turkse onschuld direct te willen bewijzen.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 17:27 schreef Mylene het volgende:
Het begint een beetje gênant te worden met eerst geen gewonden, niets aan de handje, geen doden en nu weer dat het aan een ander toestel ligt.
http://www.wereldomroep.n(...)vluchten-binnen-weekquote:Man overleeft twee rampvluchten binnen week
Gepubliceerd: vrijdag 27 februari 2009 16:03 UTC
Laatst gewijzigd: vrijdag 27 februari 2009 16:03 UTC
Dordrecht - De Nederlander Rob de Knecht heeft twee vliegtuigongelukken in een week overleefd.
De Knecht ontsnapte woensdag aan de dood bij de vliegtuigcrash bij Schiphol. Nog geen week eerder, op 19 februari, was de Nederlander betrokken bij een incident in Istanbul. Toen gleed het toestel waar hij in zat van het talud en kwam met een harde klap tegen een lichtmast tot stilstand.
De Knecht, een 60-jarige zakenman uit Dordrecht, heeft aan de Schipholcrash vier gebroken ribben en een hoofdwond overgehouden. Bij het ongeluk in Istanbul vielen geen gewonden.
In het AD noemt De Knecht het 'een wonder' dat hij nog leeft. De Knecht reisde afgelopen woensdag bijvoorbeeld economy class, terwijl hij meestal business class reist. Juist in de business class vielen woensdag dodelijke slachtoffers.
Voor een boeing 757 geldt meer tijd dacht ik..quote:Op vrijdag 27 februari 2009 17:03 schreef Me_Wesley het volgende:
Punt is alleen dat er gewoon separatie minima voor zijn. In deze situatie was de minimale separatie voor de wake turbulence 2 minuten. Daar is ruimschoots aan voldaan voor zover ik weet.
Ik zie in dit land ook allemaal mensen dingen roepen over de mogelijke oorzaak, net als die Turkse club. En daarbij wordt wel heel nadrukkelijk gekeken naar de Turken.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 17:08 schreef cheqy het volgende:
Valt me op dat als er wat met Turken gebeurt ze altijd de schuld bij een ander zoeken.
Het ligt nooit aan hun zelf.
Misschien hebben ze dit keer wel gelijk maar ze oordelen weer erg voor hun beurt.
bronquote:Een woordvoerder van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) zei dat het bekend is dat grotere vliegtuigen turbulentie kunnen veroorzaken. Maar een marge van 2 minuten tussen twee toestellen die gaan landen noemde hij normaal. „Het hangt een beetje van de grootte van het toestel af, maar dit is gemiddeld een goede marge. En die wordt in de gaten gehouden”, aldus directeur Gelf Jan Wieringa. Hij benadrukte wel dat zolang de feiten niet bekend zijn, heel veel mogelijke oorzaken te noemen zijn.
Door de crash met het toestel met 135 inzittenden kwamen negen mensen om het leven. Er vielen tientallen gewonden.
+1 voorspelbaarquote:
quote:Op vrijdag 27 februari 2009 16:58 schreef zoalshetis het volgende:
onzin. we weten allemaal dat het komt omdat het vliegtuig te zwaar beladen was vanwege die bolle van de meiden van halal.
Deze wiki haalt een fout voorbeeld aan. Volgens air crash investigataion en volgens deze wiki ( http://en.wikipedia.org/wiki/American_Airlines_Flight_587) is vlucht 587 neergestord door een overactieve pilootquote:Op vrijdag 27 februari 2009 16:58 schreef ReReRaRa het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zogturbulentie
Zorgturbulentie is de turbulentie die ontstaat in het zog van een vliegtuig. Hoe groter het vliegtuig, hoe groter de turbulentie.
Verscheidene toestellen zijn al gecrasht doordat ze terechtkwamen in de turbulentie van een toestel dat voor hen opgestegen was. Een van de recentste crashes die voor een deel te wijten was aan zogturbulentie of wake turbulence was de crash van vlucht 587 van American Airlines, boven de wijk Queens te New York op 12 november 2001. Dit toestel zou terechtgekomen zijn in de zogturbulentie van een Boeing 747 van Japan Airways.
Dat in combinatie met mogelijk haperende flappen zou de oorzaak kunnen zijn ook al doen de motoren het nog dan kun je op honderd meter hoogte toch niet meer corrigeren(wat wel geprobeerd werd blijkbaar).quote:Volgens Talpa landde een Boeing 757 slechts twee minuten eerder dan het ramptoestel, een Boeing 737, zou doen. De luchtverkeersleiding op Schiphol had de bemanning voor de extra turbulentie moeten waarschuwen, stelt Talpa. (ANP)
Da's alleen maar een poging de oorzaak van zich af te schuiven. Die Turken kunnen het gewoon niet verkroppen dat hun nationale trots nu zo in het nieuws komt met al die negativiteit.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 18:47 schreef -jos- het volgende:
http://www.ad.nl/binnenla(...)k_oorzaak_crash.html
[..]
Dat in combinatie met mogelijk haperende flappen zou de oorzaak kunnen zijn ook al doen de motoren het nog dan kun je op honderd meter hoogte toch niet meer corrigeren(wat wel geprobeerd werd blijkbaar).
doet me hieraan denkenquote:Op vrijdag 27 februari 2009 18:47 schreef -jos- het volgende:
http://www.ad.nl/binnenla(...)k_oorzaak_crash.html
[..]
Dat in combinatie met mogelijk haperende flappen zou de oorzaak kunnen zijn ook al doen de motoren het nog dan kun je op honderd meter hoogte toch niet meer corrigeren(wat wel geprobeerd werd blijkbaar).
http://www.cnn.com/2009/W(...)line.crash.vertical/quote:An airline workers union mired in an ugly labor dispute with Turkish Airlines called Friday for the resignation of the company's top management, as well as the sacking of top government ministers.
Atilay Aycin, the chairman of Hava-Is which claims to represent 12,000 workers, denounced Turkish Airlines executives at a news conference Friday, accusing them of "failing to manage a crisis" and calling Wednesday's plane crash "work-related murder."
A week before the accident, Hava-Is published a statement that accused Turkish Airlines management of "inviting a disaster" by "ignoring the most basic function of flight safety, which is plane maintenance services."
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |