ohja, sorry, ik bedoel plakken speciaal. Je moet wel kopieren, niet knippen. is ie dan nog grijs?quote:Op maandag 9 maart 2009 21:15 schreef Maartel het volgende:
[..]
Hoe doe ik 'plakken als'? Ik zie wel 'plakken speciaal' staan, maar die is grijs
Je moet wel eerst cellen gekopieerd hebben voor dat je ze kan plakken. Dus de cellen die je wilt kopieren selecteren, dan in menu bewerken kopieren kiezen (of CTRL+C) en dan naar de plek gaan waar je de cellen wilt plakken en dan via menu bewerken plakken speciaal kiezen.quote:Op maandag 9 maart 2009 21:15 schreef Maartel het volgende:
[..]
Hoe doe ik 'plakken als'? Ik zie wel 'plakken speciaal' staan, maar die is grijs
New sheet?quote:Op woensdag 11 maart 2009 20:07 schreef Maartel het volgende:
Ik open net Excel, zijn ineens alle functies licht-blauw zodat ik ze niet kan aanklikken??
Wat kan ik hier aan doen?
Ik merk dat t in Word net zo is.. óf er is iets mis met t programma, of ik moet 't activeren, maar lijkt me dat ik daar wel een melding van zou krijgenquote:
Heb je de 30-dagen probeerversie van 2007 misschien?quote:Op woensdag 11 maart 2009 20:39 schreef Maartel het volgende:
[..]
Ik merk dat t in Word net zo is.. óf er is iets mis met t programma, of ik moet 't activeren, maar lijkt me dat ik daar wel een melding van zou krijgen
Volgens mij zit daar ook een beperking op het aantal keren dat je het programma gebruikt hebt, maar daar krijg je doorgaans een melding van als je het programma opstart.quote:Op woensdag 11 maart 2009 21:04 schreef Maartel het volgende:
Ik heb m'n laptop al veel langer dan 30 dagen en er is me nergens verteld dat er iets is afgelopen, maar ws zal t idd zoiets zijn..
Het is wasrchijnlijk een '25x gebruiken' versie..quote:Op woensdag 11 maart 2009 21:03 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Heb je de 30-dagen probeerversie van 2007 misschien?
1 2 3 4 5 | Dim FrUserform As Frame For Each FrUserform In Me FrUserform.Visible = True Next FrUserform |
Al die frames zijn neem ik aan checkboxen, invoervensters etc etc. Deze hebben allemaal een eigen naam.quote:Op donderdag 12 maart 2009 12:54 schreef Hi_flyer het volgende:
[ code verwijderd ]
Wat doe ik fout? Het is dus een userform waarin ik alle frames zichtbaar wil maken. Ik heb 'Me' al vervangen door userform1, maar dat werkt ook niet...
1 2 3 4 5 6 7 | For i = 1 To 5 sName = "TextBox" & i Me.Controls(sName).Visible = False Next i End Sub |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 | Me.Layer1.Visible = True Me.Layer2.Visible = True Me.Layer3.Visible = True Me.Layer4.Visible = True Me.Position1.Visible = True Me.Position1b.Visible = True Me.Position2.Visible = True Me.Position2b.Visible = True Me.Position3.Visible = True Me.Position3b.Visible = True Me.Position4.Visible = True Me.Position4b.Visible = True Me.Measure1.Visible = True Me.Measure2.Visible = True Me.Measure3.Visible = True Me.Measure4.Visible = True |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | Dim i As Object For Each i In Me.OLEObjects i.Visible = True Next End Sub |
werkt dit ook in een userform dan? Scheelt weer gedoe zeg maar.quote:Op donderdag 12 maart 2009 15:42 schreef DaFan het volgende:
Dit werkt ook, voor alle objecten in het Worksheet:
[ code verwijderd ]
Geen idee ik kon zo 1,2,3 niet vinden waar je Userform kan invoegenquote:Op donderdag 12 maart 2009 16:11 schreef Deetch het volgende:
[..]
werkt dit ook in een userform dan? Scheelt weer gedoe zeg maar.
100 artikelen, 50.000 orderregels in 10.000 orders. Lijst maken is een makkie, t komt uit een Access databasequote:Op donderdag 12 maart 2009 19:57 schreef DaFan het volgende:
Hoeveel artikelen zijn er? En is het een optie om op een ander blad een lijst van artikelen te maken? Dan kan het "vrij simpel" met een macro.
Ik ben met wat omweggetjes bezig maar zonder Office 2007 ga je de mist in door een overload aan formules. Via een draaitabel, samenvoeg formules en dan de opties onder elkaar in 1 rij zetten zou ik een count moeten kunnen uitvoeren op alle combinatiesquote:Op donderdag 12 maart 2009 21:28 schreef DaFan het volgende:
Ik kom er nu in ieder geval even niet uit, teveel loops heb ik nu
Script editor --> new --> Userformquote:Op donderdag 12 maart 2009 19:04 schreef DaFan het volgende:
[..]
Geen idee ik kon zo 1,2,3 niet vinden waar je Userform kan invoegen
Ik heb wel wat ideeen, maar vergis je niet: dit is volgens mij een vraag die als opgave op een HBO (quote:Op donderdag 12 maart 2009 19:23 schreef FJD het volgende:
Nieuwe ronde, nieuwe kansen;
Ordernr - Artikel
01 - Pen
01 - Potlood
01 - Gum
02 - Pen
02 - Gum
03 - Pen
03 - Potlood
03 - Etui
03 - Schaar
Hoe vaak zijn Pen - Potlood samen besteld, hoe vaak zijn Pen - Gum samen besteld, hoe vaak zijn Pen - Etui samen besteld etc. etc. tot alle opties uitgeput zijn.
Iemand een geniaal idee?
Oplosser...quote:Op donderdag 12 maart 2009 18:50 schreef kwakke het volgende:
ik heb een wss hele simpele vraag: wat is de nederlandse vertaling van de solver functie voor excel?
THX!
Haha dat komt me bekend voor. Ben je een hele week bezig moeilijk te doen en wordt je op vrijdagnacht midden in de nacht wakker met een briljant idee.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 10:03 schreef FJD het volgende:
Gisteren 7uur lang mee bezig geweest, ik word vanmorgen wakker met een geniale ingeving en ik bouw vanmorgen binnen een half uur de Access query die werkt
Nice! Ik was er nog niet can toegekomenquote:Op vrijdag 13 maart 2009 10:03 schreef FJD het volgende:
Gisteren 7uur lang mee bezig geweest, ik word vanmorgen wakker met een geniale ingeving en ik bouw vanmorgen binnen een half uur de Access query die werkt
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 | Application.EnableEvents = False If Not Intersect(Target, Range("A1")) Is Nothing Then InsertPicture "C:\FolderName\PictureFileName.gif", Range("B1"), True, True End If Application.EnableEvents = True End Sub |
Dat werkt allemaal prima en elke nieuwe invoer komt netjes als een nieuwe rij eronder. Alleen ik zoek nu naar een oplossing om meer informatie te kunnen verwerken. Ik wil zeg maar in één keer een boel informatie kunnen toevoegen aan mijn sheet, via het form. Nu moet ik bijvoorbeeld tien keer het form invullen om telkens een nieuwe rij erbij te krijgen, maar ik wil dat ik mijn form het één keer invul en dan gelijk tien nieuwe rijen erbij krijg. Dus bijvoorbeeld van A1 t/m F10. Is het mogelijk om niet alleen van links naar rechts automatisch in te voeren, maar ook van boven naar beneden?quote:Private Sub cmdOpslaan_Click()
Dim x As Long
x = Cells(Rows.Count, "A").End(xlUp).Row + 1
Range("A" & x) = txtSpeelronde
Range("B" & x) = txtDatum
Range("C" & x) = lstThuisclub
Range("D" & x) = lstUitclub
Range("E" & x) = lstSpeler1
Range("F" & x) = txtMinuten
End Sub
Natuurlijk kun je ook verticaal doen. De volgende rij is immers x+1, dus Cells(x + 1, 1) zou wel moeten werken.quote:Op zaterdag 14 maart 2009 19:48 schreef RayMania het volgende:
Ik laat dat toch maar zitten, thanks anyway.
Ander vraagje (lastig uit te leggen).
Ik werk al een tijdje met een form waarbij de informatie van het form automatisch op de goede plaats wordt neergezet in Excel. De informatie wordt steeds geplaatst in één rij en dan in de kolommen A t/m F.
[..]
Dat werkt allemaal prima en elke nieuwe invoer komt netjes als een nieuwe rij eronder. Alleen ik zoek nu naar een oplossing om meer informatie te kunnen verwerken. Ik wil zeg maar in één keer een boel informatie kunnen toevoegen aan mijn sheet, via het form. Nu moet ik bijvoorbeeld tien keer het form invullen om telkens een nieuwe rij erbij te krijgen, maar ik wil dat ik mijn form het één keer invul en dan gelijk tien nieuwe rijen erbij krijg. Dus bijvoorbeeld van A1 t/m F10. Is het mogelijk om niet alleen van links naar rechts automatisch in te voeren, maar ook van boven naar beneden?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 | Dim rLookin As Range Dim rFound As Range Dim lFound As Double Dim lCellCount As Long, lcount As Long Dim bNoFind As Boolean Dim rCcells As Range On Error Resume Next 'Set rFcells = rRange.Cells.SpecialCells(xlCellTypeBlanks) FirstValueHist = rRange.Cells.SpecialCells(xlCellTypeBlanks).Count On Error GoTo 0 End Function |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 | Dim rCcells As Range, rFcells As Range Dim Blaat1 As Double, Blaat2 As Double Set rCcells = Range("O6:O12").Cells.SpecialCells(xlCellTypeConstants, xlNumbers) Set rFcells = Range("O6:O12").Cells.SpecialCells(xlCellTypeFormulas, xlNumbers) Blaat1 = rCcells.Cells.Count Blaat2 = rFcells.Cells.Count Range("Q1") = Blaat1 Range("Q2") = Blaat2 On Error GoTo 0 End Sub Function RemcoTEST2func() Dim rCcells As Range, rFcells As Range Dim Blaat1 As Double, Blaat2 As Double Set rCcells = Range("O6:O12").Cells.SpecialCells(xlCellTypeConstants, xlNumbers) Set rFcells = Range("O6:O12").Cells.SpecialCells(xlCellTypeFormulas, xlNumbers) Blaat1 = rCcells.Cells.Count Blaat2 = rFcells.Cells.Count RemcoTEST2func = Blaat1 On Error GoTo 0 End Function |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | Dim FirstValueHist as Integer FirstValueHist = 0 For each c in rRange If IsNumeric(c) = True Then FirstValueHist = FirstValueHist + 1 End If Next |
Hmm misschien moet ik dit inderdaad maar doen. En dan voor hetzelfde voor Min/Max, dan maak ik gebruik van een array (=MIN(ALS(ISGETAL(E1:E100);E1:E100;"")) bijvoorbeeld).quote:Op maandag 16 maart 2009 22:09 schreef DaFan het volgende:
ISERROR om je andere functies heen bouwen zodat ie deze overslaat als je NB() of NA() gebruikt?
Goed hequote:Op woensdag 18 maart 2009 11:00 schreef DaFan het volgende:
qu63, dat jij nou zulke vraagjes moet stellen
SOM.ALS(N2:N113;"=B";G2:G113)
Als je in het invoerveld "=SOM.ALS(" invult, kun je op het "f"- je klikken daarvooren krijg je invoervelden voor de betreffende functie, MET uitleg.quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:11 schreef qu63 het volgende:
[..]
Goed he
Ik was ff helemaal de weg kwijt
1 2 3 4 5 6 7 8 | een functie die tijd vereist: bijvoorbeeld x = TimeValue(Range("A1").value) On error goto 0 melding: msgbox "er staat geen geldige tijd in cell ... " |
Daar had ik ook al gekekenquote:Op woensdag 18 maart 2009 12:24 schreef Metal_Jag het volgende:
Als je in het invoerveld "=SOM.ALS(" invult, kun je op het "f"- je klikken daarvooren krijg je invoervelden voor de betreffende functie, MET uitleg.
Dan had je het zelf wel voor elkaar gekregen.
Kan je niet beter kijken of er iets in staat als xx:xx ? Want tijd is alleen een opmaak manier, hh:mm is eigenlijk gewoon een getal wat anders is opgemaakt..quote:Verder nog even aandacht voor mijn eerdere vraag:
Hoe controleer ik in een macro of er in een cel een TIJD staat en niet iets anders. Iets als ISTIJD(...), maar dat bestaat volgens mij niet.
Dan zat ik nog te denken aan iets als:
[ code verwijderd ]
DaFan (of iemand anders) tips ??![]()
Ja dat is dus lastig, omdat je, zodra je de value eruithaalt, hem opslaat als een getal.quote:Op woensdag 18 maart 2009 13:04 schreef qu63 het volgende:
[..]
Kan je niet beter kijken of er iets in staat als xx:xx ? Want tijd is alleen een opmaak manier, hh:mm is eigenlijk gewoon een getal wat anders is opgemaakt..
1 2 3 4 5 6 7 | If IsDate(Waarde) Then MsgBox "Ja" Else MsgBox "Nee" End If |
Eerst een tabel maken, bijvoorbeeld in een ander tabblad, met alle nummers onder elkaar met de afdeling naam erbij (sheet2). Zeg in A1:B10 (10 nummers, 10 afdelingen).quote:Op woensdag 18 maart 2009 21:10 schreef hoek21 het volgende:
Ik zit al een tijdje met volgens mij een relatief simpel excel vraagstuk. Ik heb een hele lijst met nummers en die nummers vertegenwoordigen een afdeling. Nu wil ik i.p.v. de nummer de naam van de afdeling weergeven. Ik heb dus b.v. in een cel ¨4¨ staan en dat ik bv de afdeling verkoop. Ik wil dus in die cel of een andere zien wat de naam is.
Wie kan mij helpen?
je moest ons even inwrijven dat je in mexico zat? You bastard!quote:Op woensdag 18 maart 2009 22:23 schreef hoek21 het volgende:
TOOOOOOOOOOOP THANX Dit scheelt me heel veel werk! Groet uit een zonnig Mexico City
1 |
1 |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 | "Bevindingen!R1K1:R111K16", Version:=xlPivotTableVersion10).CreatePivotTable _ TableDestination:="Data!R16K13", TableName:="Draaitabel1", DefaultVersion _ :=xlPivotTableVersion10 Sheets("Data").Select Cells(19, 6).Select ActiveWorkbook.ShowPivotTableFieldList = True With ActiveSheet.PivotTables("Draaitabel1").PivotFields("Ernst") .Orientation = xlColumnField .Position = 1 End With With ActiveSheet.PivotTables("Draaitabel1").PivotFields("Functionaliteit") .Orientation = xlRowField .Position = 1 End With ActiveSheet.PivotTables("Draaitabel1").PivotFields("Functionaliteit"). _ Orientation = xlHidden With ActiveSheet.PivotTables("Draaitabel1").PivotFields("Product") .Orientation = xlRowField .Position = 1 End With Range("F19").Select ActiveWorkbook.ShowPivotTableFieldList = False |
Bedoel je de IsDate constructie? Werkt dat dan ook bij een tijd?quote:Op donderdag 19 maart 2009 07:54 schreef DaFan het volgende:
Metal: ik wil nog even bij zeggen dat deze methode ver van waterdicht is. Je kan via string manipulatie nog een eind komen. Zal nog wel wat bijklussen.
Dit heb je niet in zijn geheel 'opgenomen' toch? (gezien de Cells(.., ..) regel)quote:Op donderdag 19 maart 2009 11:28 schreef Jaheur het volgende:
Wat is er verkeerd aan het recorden van mijn macro? Ik record deze macro, maar bij het uitvoeren ervan krijg ik continue een melding Ongeldige procedure aanroep of ongeldig argument:
[ code verwijderd ]
Ja de IsDate constructie werkt ook bij tijd (probeer mijn macro maar).quote:Op donderdag 19 maart 2009 12:40 schreef Metal_Jag het volgende:
[..]
Bedoel je de IsDate constructie? Werkt dat dan ook bij een tijd?
(of bedoel je mijn eigen probeersel?)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | If IsDate(Waarde) Then If Mid(Waarde, 3, 1) = ":" And IsNumeric(Mid(Waarde, 1, 2)) Then MsgBox "Is Tijd" End If End If |
Thanx. Ziet er goed uit.quote:Op donderdag 19 maart 2009 13:46 schreef DaFan het volgende:
[..]
Ja de IsDate constructie werkt ook bij tijd (probeer mijn macro maar).
Maar als je bv een variable als Date declareert, en deze leeg laat, geeft IsDate ook een TRUE.
Zoiets is beter (als je uu:mm:ss of uu:mm gebruikt).
[ code verwijderd ]
1 2 3 4 5 6 7 8 | Range("B2").Value = Date ScrollBar1.Value = 0 ScrollBar2.Value = 0 End Sub |
quote:Op donderdag 19 maart 2009 16:51 schreef Deetch het volgende:
nevermind![]()
code stond idd op de verkeerde plek
LOLquote:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | Dim c As Range For Each c In Sh.Range("A1:A10") c.Value = Sheets("Sheet1").Range("A1").Value Next End Sub |
quote:Op donderdag 19 maart 2009 21:27 schreef Chilley het volgende:
Goedenavond!
Ik heb een klein vraagje over excel. Wie weet kan een van jullie mij helpen?
Ik ben op zoek naar een functie of macro waarbij het mogelijk is om cellen automatisch te kopieren.
Bijvoorbeeld:
Cel a1 staat "X" en cel b1 staat 10
Cel a2 staat "Y" en cel b2 staat 5
Is het mogelijk om excel op een nieuw werkblad automatisch 10x de X en 5x y onder elkaar te zetten?!
Het werkelijke bestand waarmee ik werk is stukken groter natuurlijk maar het gaat om het principe!
Ik hoor het heel graag!
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 | Sheets("Blad1").Activate i = 0 k = 0 Do i = i + 1 For j = 1 To Cells(i, 2).Value k = k + 1 Sheets("blad2").Cells(k, 1).Value = Cells(i, 1).Value Next Loop Until Cells(i, 1).Value = "" End sub |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 | Sheets("Sheet1").Activate i = 0 k = 0 Do i = i + 1 For j = 1 To Cells(i, 2).Value k = k + 1 Sh.Cells(k, 1).Value = Cells(i, 1).Value Next Loop Until Cells(i, 1).Value = "" End Sub |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | Dim a, b, c As Long a = Sheet2.Range("J32").Value b = Sheet2.Range("K32").Value c = Sheet2.Range("L32").Value 'MsgBox a & b & c Range("Invulcellen").Interior.Color = RGB(a, b, c) 'MsgBox Range("E13").Interior.Color End Sub |
En post werkende resultaten indien mogelijk, want dit heeft ook mijn interesse.quote:Op vrijdag 20 maart 2009 11:51 schreef DaFan het volgende:
qu63; beetje Google kan geen kwaad? Ik heb geen verstand van SQL
quote:SQLExecQuery, functie
Zie ookSpecificatiesGebruik SQLExecQuery en de andere ODBC-functies niet in de invoegmacro Xlodbc.xla, maar gebruik in plaats daarvan de objecten, methoden en eigenschappen in de ADO-bibliotheek (ActiveX Data Objects) van Microsoft.
Met SQLExecQuery wordt een query uitgevoerd op een gegevensbron met een koppeling die tot stand is gebracht met SQLOpen.
Met SQLExecQuery wordt de query alleen maar uitgevoerd. Het resultaat kan worden opgehaald met SQLRetrieve of SQLRetrieveToFile.
Deze functie maakt deel uit van de invoegmacro Xlodbc.xla. Voordat u de functie kunt gebruiken, moet u een verwijzing naar de invoegmacro instellen met de opdracht Verwijzingen in het menu Extra.
SQLExecQuery(ConnectionNum, QueryText)
ConnectionNum Vereist. De unieke koppelings-id van de gegevensbron (als resultaat gegeven door SQLOpen) waarop u de query wilt uitvoeren.
QueryText Vereist. De query die op de gegevensbron moet worden uitgevoerd. De query moet voldoen aan de SQL-syntaxis voor het betreffende stuurprogramma.
Resultaatwaarde
De waarde die door SQLExecQuery als resultaat wordt gegeven, is afhankelijk van de SQL-instructie, zoals wordt weergegeven in de volgende tabel.
SQL-instructie Resultaatwaarde
SELECT Het aantal kolommen in de resultaatset.
UPDATE, INSERT of DELETE Het aantal rijen dat door de instructie wordt beïnvloed.
Elke andere geldige SQL-instructie 0 (nul)
Als de functie SQLExecQuery de query niet kan uitvoeren op de opgegeven gegevensbron, wordt fout 2042 als resultaat gegeven.
Als ConnectionNum ongeldig is, geeft SQLExecQuery fout 2015 als resultaat.
Aanvullende informatie
Voordat SQLExecQuery kan worden aangeroepen, moet een koppeling met de gegevensbron tot stand worden gebracht met de functie SQLOpen. De unieke koppelings-id die door SQLOpen als resultaat wordt gegeven, wordt door SQLExecQuery gebruikt om query's door te geven aan de gegevensbron.
Als u SQLExecQuery aanroept met een eerder gebruikte koppelings-id, worden alle wachtende resultaten voor die koppeling vervangen door de nieuwe resultaten.
Voorbeeld
In het volgende voorbeeld wordt een query uitgevoerd op de voorbeelddatabase Northwind. Het resultaat van de query wordt weergegeven in Sheet1 en bestaat uit een lijst van alle producten die in bestelling zijn.
databaseName = "Northwind"
queryString = _
"SELECT * FROM product.dbf WHERE (product.ON_ORDER<>0)"
chan = SQLOpen("DSN=" & databaseName)
SQLExecQuery chan, queryString
Set output = Worksheets("Sheet1").Range("A1")
SQLRetrieve chan, output, , , True
SQLClose chan
Ik dacht misschien een van jullie het wist, dat is meestal wat duidelijker dan dat ik het zelf uit moet gaan zoeken..quote:Op vrijdag 20 maart 2009 11:51 schreef DaFan het volgende:
qu63; beetje Google kan geen kwaad? Ik heb geen verstand van SQL
Dat lijkt meer op een benadering van een lokale niet beveiligde SQl-database..quote:Op vrijdag 20 maart 2009 12:17 schreef Metal_Jag het volgende:
[..]
En post werkende resultaten indien mogelijk, want dit heeft ook mijn interesse.
FF een quote uit de help van Excel:
[..]
Sorry, bedoelde het natuurlijk niet zo, maar via 'excel sql' vond ik al een redelijke uitleg.quote:Op vrijdag 20 maart 2009 12:18 schreef qu63 het volgende:
[..]
Ik dacht misschien een van jullie het wist, dat is meestal wat duidelijker dan dat ik het zelf uit moet gaan zoeken..
1 2 | [Vrijdag] [20-03-2009] [14:30] [21:00] [6:30] [6,5] [waarde van X * C5] [¤14,50] [loonperdag+fooi] |
Feestdagen bv..quote:Op maandag 23 maart 2009 18:55 schreef Joooo-pi het volgende:
Ook handig als je met andere tarieven gaat werken op dagen enzo.
Dan gebruik je ipv weekdag() werkdag()quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |