abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66481142
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 14:38 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Sommige kinderen zijn gewoon echt kleine professors hoor. Komt echt niet door push ouders. Ouders die zelf VMBO gedaan hebben kunnen ook zon kind krijgen.
Leren lezen doe je niet uit jezelf, dat is iets wat aangeleerd moet worden. Als kinderen op die leeftijd kunnen lezen weet ik dan wel waar ze die kunde vandaan hebben.
  donderdag 26 februari 2009 @ 14:48:20 #230
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_66481167
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 14:41 schreef Nobu het volgende:

[..]

Daar hebben ouders ook wel hun deel in gehad, maar inderdaad niet door leraren af te zeiken.
  donderdag 26 februari 2009 @ 14:49:21 #231
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_66481200
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 14:47 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Leren lezen doe je niet uit jezelf, dat is iets wat aangeleerd moet worden. Als kinderen op die leeftijd kunnen lezen weet ik dan wel waar ze die kunde vandaan hebben.
Sja, als een kleintje dat aan mij vraagt ga ik niet zeggen ' nee pas in groep 3' . Ik zou bezig gaan en vanzelf merken of het kind er echt aan toe was.
pi_66481321
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 14:29 schreef MaLo het volgende:

[..]

Ik realiseer me prima wat er bedoeld wordt met "bewust" in deze context.

Om mijn dochter maar weer als voorbeeld te nemen , ze heeft wel degelijk een wil. Ze kan bewust nadenken, en bewust handelingen uitvoeren om haar gedachten tot uitvoering te brengen.
Ze overziet echter niet álle consequenties van haar handelen. Maar voor mij, en volgens de definitie die ik hanteer, is dat geen voorwaarde voor het bezitten van een wil .
(het woordje "eigen" voor wil vind ik eigenlijk maar dubbel, nu ik erover nadenk )

Jij hanteert een uitgebreidere definitie van "wil" en volgens jouw redernatie dien je behalve het bewust denken en het bewust handelen je ook volledig bewust te zijn van de gevolgen daarvan. Prima, soit, we hanteren dus gewoon andere definities.
(Overigens denk ik dat als je jouw definitie hanteert een groot deel van de volwassenen ook geen eigen wil heeft )
Met dat laatste geef ik je gelijk. Je laten drijven door driften en daar plannen bij maken valt volgens mij niet onder het gebruik maken van je vrije wil (ik geef toe dat dit standpunt in het strafrecht tot problemen gaat leiden ).
  donderdag 26 februari 2009 @ 14:53:14 #233
67103 Caspian
Sneaky fucker, dont you think?
pi_66481333
Het lijkt me toch vrij duidelijk dat een schooladvies op zo'n jonge leeftijd geen goede indicator is? Gelukkig zitten we dan ook in Nederland, waar je jezelf kan opwerken, en waar dit vrij makkelijk is zolang je niet lager dan VMBO TL zit. Als je lager dan dat zit, dan verdien je het gewoon. Dat een kind er dan een paar jaartjes langer over doet, maakt in feite niet zoveel uit. In andere landen is het veel lastiger om jezelf omhoog te werken in het schoolsysteem, als je een laag advies hebt gekregen of het hebt verneukt toen je 13 was.

Het Nederlandse schoolsysteem is zo gek nog niet.
Take Sick Boy, for instance, he came off junk at the same time as me, not because he wanted to, you understand, but just to annoy me, just to show me how easily he could do it, thereby downgrading my own struggle.
pi_66481453
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 14:49 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Sja, als een kleintje dat aan mij vraagt ga ik niet zeggen ' nee pas in groep 3' . Ik zou bezig gaan en vanzelf merken of het kind er echt aan toe was.
Maar ik denk dus dat kinderen in de regel niet zelf heel erg gebrand zijn op het leren lezen; wat ik zie is nl dat het veelal de kinderen van bepaalde ouders zijn die kunnen lezen (en het zegt in de regel ook weinig over hun potentieel, of hun daadwerkelijke honger naar kennis). Er zullen natuurlijk altijd uitzonderingen zijn, maar we hebben het over de grote lijn.
pi_66481486
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 14:53 schreef Caspian het volgende:
Het lijkt me toch vrij duidelijk dat een schooladvies op zo'n jonge leeftijd geen goede indicator is? Gelukkig zitten we dan ook in Nederland, waar je jezelf kan opwerken, en waar dit vrij makkelijk is zolang je niet lager dan VMBO TL zit. Als je lager dan dat zit, dan verdien je het gewoon. Dat een kind er dan een paar jaartjes langer over doet, maakt in feite niet zoveel uit. In andere landen is het veel lastiger om jezelf omhoog te werken in het schoolsysteem, als je een laag advies hebt gekregen of het hebt verneukt toen je 13 was.

Het Nederlandse schoolsysteem is zo gek nog niet.
Zou je me kunnen uitleggen waarom een schooladvies op jonge leeftijd geen goede indicator is? Vaak zijn de adviezen goed en veel meer dan 1 niveau zitten ze meestal niet verkeerd.

VMBO--->WO uitzonderingen daargelaten
"Those unforgettable days, for them I live"
  donderdag 26 februari 2009 @ 15:01:40 #236
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_66481651
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 14:56 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Maar ik denk dus dat kinderen in de regel niet zelf heel erg gebrand zijn op het leren lezen; wat ik zie is nl dat het veelal de kinderen van bepaalde ouders zijn die kunnen lezen
Daar heb je gelijk ik. Ze bestaan zeker hoogbegaafde kinderen maar ik denk ook dat heel veel kinderen net zo lang een duwtje in de rug krijgen tot ze ineens ' voorlopen'.

Ik moet het wel nog even kwijt dat kleintjes die wel aan lezen toe zijn waarschijnlijk makkelijker op hun ouders afstappen op het moment dat die ouders academisch ingestelde mensen zijn ipv piraten muziek luisterde Tokkies.
pi_66481669
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 14:29 schreef MaLo het volgende:

[..]

(Overigens denk ik dat als je jouw definitie hanteert een groot deel van de volwassenen ook geen eigen wil heeft )
Je hebt het eindelijk door. Chapeau.
pi_66481843
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 15:01 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Daar heb je gelijk ik. Ze bestaan zeker hoogbegaafde kinderen maar ik denk ook dat heel veel kinderen net zo lang een duwtje in de rug krijgen tot ze ineens ' voorlopen'.
Ik kon zelf nog niet lezen na het doorlopen van de kleuterschool (hoefde niet zo, en ouders vonden dat prima). Daarna eenvoudig opgepikt (het is niet alsof lezen buitengewoon ingewikkeld is). Als je eenmaal kunt lezen kun je je extra kennis zelf eenvoudig eigen maken.
quote:
Ik moet het wel nog even kwijt dat kleintjes die wel aan lezen toe zijn waarschijnlijk makkelijker op hun ouders afstappen op het moment dat die ouders academisch ingestelde mensen zijn ipv piraten muziek luisterde Tokkies.
Dat is waar. Ook hebben hogeropgeleiden normaliter een beter gevulde boekenkast, waar de kinderen mits interesse naar eigen gading in kunnen zoeken.
pi_66481844
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 00:11 schreef TC03 het volgende:
Genoeg verhalen bekend van kinderen die een VMBO-advies kregen en het VWO gehaald hebben.
En wanneer hoor je iemand over zijn kind die VWO-advies kreeg en slechts het VMBO haalde? Juist.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_66481867
Zo'n CITA/leraar advies is toch niet bindend of wel? Ik kreeg ik destijds toen ook een Mavo advies, omdat ik nog 'te speels' zou zijn en 'slecht kon lezen'.......uiteindelijk met 2 vingers in de neus het VWO gehaald terwijl de kinderen die destijds wel hun best deden het HAVO niet eens haalden. Je basisschoolcijfers zeggen gewoon niet zoveel over je kunnen op latere leeftijd. Ben je toevallig geen strever met een klein leesprobleem, dan denken ze al snel dat je dommer bent als de rest die gepushed werd door hun ouders.
pi_66481899
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 15:02 schreef Chriz2k het volgende:

[..]

Je hebt het eindelijk door. Chapeau.
Het was volgens mij ook een glashelder standpunt, maar goed.
  donderdag 26 februari 2009 @ 15:13:38 #242
179735 UnderTheWingsOfLove
Imperio. Crucio. Avada Kedavra
pi_66482108
quote:
geweldig vooral rubriek ''puberteit''
Celebrities walk on red carpet because they are famous, I walk on toilet paper because I'm the shit
5 Xbox360 spellen: Halo 3 , Fable 2 ,Saints Row 2 , Pure en Virtua Tennis 3 te koop!
  donderdag 26 februari 2009 @ 15:15:03 #243
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_66482164
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 15:07 schreef Scaurus het volgende:

[..]

En wanneer hoor je iemand over zijn kind die VWO-advies kreeg en slechts het VMBO haalde? Juist.
Daar hebben dit soort ouders het liever niet over.
pi_66482232
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 00:11 schreef TC03 het volgende:
Genoeg verhalen bekend van kinderen die een VMBO-advies kregen en het VWO gehaald hebben. Waarom zou een basisschoolleraar, die 'slechts' PABO heeft gehad, beter over het kind kunnen oordelen dan de ouders als het om zo'n belangrijke keuze/advies gaat?
Voor ouders is hun kind altijd een wonderkind. De waarheid is dan hard wanneer een leraar verteld dat jouw superslimme kind toch maar net vmbo kan.
  donderdag 26 februari 2009 @ 15:18:44 #245
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_66482337
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 14:56 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Maar ik denk dus dat kinderen in de regel niet zelf heel erg gebrand zijn op het leren lezen; wat ik zie is nl dat het veelal de kinderen van bepaalde ouders zijn die kunnen lezen (en het zegt in de regel ook weinig over hun potentieel, of hun daadwerkelijke honger naar kennis). Er zullen natuurlijk altijd uitzonderingen zijn, maar we hebben het over de grote lijn.
Kinderen zijn volgens mij van nature nieuwsgierig en leergierig. Ik had het nog nooit met m'n zoontje over letters gehad toen ie er ineens zelf over begon. Nu wil ie van alle letters weten hoe ze heten en van wie/wat ze zijn. En hij is pas tweeënhalf. En nee, ook nu ie er zelf naar vraagt push ik hem niet, maar geef gewoon antwoord op z'n vragen, meer niet.
  donderdag 26 februari 2009 @ 15:20:09 #246
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_66482386
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 15:07 schreef Westsidee het volgende:
Zo'n CITA/leraar advies is toch niet bindend of wel?
Op veel middelbare scholen moet je tegenwoordig dus wel aan een bepaalde CITO score voldoen wil je naar de brugklas HAVO of VWO mogen.
pi_66482437
quote:
Zo'n CITA/leraar advies is toch niet bindend of wel? Ik kreeg ik destijds toen ook een Mavo advies, omdat ik nog 'te speels' zou zijn en 'slecht kon lezen'.......uiteindelijk met 2 vingers in de neus het VWO gehaald terwijl de kinderen die destijds wel hun best deden het HAVO niet eens haalden. Je basisschoolcijfers zeggen gewoon niet zoveel over je kunnen op latere leeftijd. Ben je toevallig geen strever met een klein leesprobleem, dan denken ze al snel dat je dommer bent als de rest die gepushed werd door hun ouders.
Wanneer beseffen mensen dat eigen ervaringen niets veranderen aan de werkelijkheid
  donderdag 26 februari 2009 @ 15:31:15 #248
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_66482767
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 15:20 schreef Jojogirl het volgende:

[..]

Op veel middelbare scholen moet je tegenwoordig dus wel aan een bepaalde CITO score voldoen wil je naar de brugklas HAVO of VWO mogen.
Komt omdat ze moe worden van al die ouders die uren aan de telefoon hangen om hun ' wondertjes' toch toegelaten te krijgen.

'Ja maar hij had een slechte dag'. Ja thuis pakt hij wel boeken over de oude Grieken en Romeinen, echt waar hoor! ' Ja zijn resultaten zijn niet denderend maar dat is omdat hij niet wordt uitgedaagd'

Dan is het makkelijk om te zeggen minstens zoveel op je Cito-toets anders is het schluss.
  donderdag 26 februari 2009 @ 15:32:00 #249
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_66482794
Ook mooi: van die ouders die beweren dat hun Diederik-Jan thuis Shakespeare leest en deeltjesversnellers bouwt. Alleen nooit als er iemand bij is. Want hij ' past zich aan' uhu. Daarom doet hij op school ook nooit sommetjes die moeilijk zijn, echt!

Op de basisschool dacht ik echt niet na wat de anderen zouden denken als ik een bepaald boekje pakte. Dat doen kinderen niet. Alsof andere kinderen boven je werkblaadje gaan hangen en je klappen geven als je sommetjes boven de twintig doet .
  donderdag 26 februari 2009 @ 15:34:44 #250
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_66482901
quote:
Zo'n CITA/leraar advies is toch niet bindend of wel? Ik kreeg ik destijds toen ook een Mavo advies, omdat ik nog 'te speels' zou zijn en 'slecht kon lezen'.......uiteindelijk met 2 vingers in de neus het VWO gehaald
Jawel. Als de AIVD hierachter komt word je diploma alsnog ingetrokken en wordt je tewerkgesteld in de asperge kwekerij.
pi_66483004
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 15:32 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Ook mooi: van die ouders die beweren dat hun Diederik-Jan thuis Shakespeare leest en deeltjesversnellers bouwt. Alleen nooit als er iemand bij is. Want hij ' past zich aan' uhu. Daarom doet hij op school ook nooit sommetjes die moeilijk zijn, echt!

Op de basisschool dacht ik echt niet na wat de anderen zouden denken als ik een bepaald boekje pakte. Dat doen kinderen niet. Alsof andere kinderen boven je werkblaadje gaan hangen en je klappen geven als je sommetjes boven de twintig doet .
De jeugd is wel veranderd, waar het in mijn tijd nog tof was om als eerste klaar te zijn met je sommen is dat tegenwoordig niet stoer meer. Zelfdestructief gedrag is tegenwoordig wat in is
  donderdag 26 februari 2009 @ 15:48:32 #252
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_66483461
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 15:37 schreef zquing het volgende:

[..]

De jeugd is wel veranderd, waar het in mijn tijd nog tof was om als eerste klaar te zijn met je sommen is dat tegenwoordig niet stoer meer. Zelfdestructief gedrag is tegenwoordig wat in is
Vroeger was het ook niet hip om ' meneehur ik weet het antwoord' te zeggen.

En ja in sommige sociale klassen is drugs gebruiken, ' kut ' op de muur schrijven en niet naar de meester luisteren stoer. Maar dat was vroeger ook al zo.

Je maakt mij niet wijs dat dat betekent dat je nu op de basisschool in elkaar geslagen wordt als je een moeilijk boekje/moeilijke sommen uit de kast pakt.
pi_66483694
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 15:48 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Vroeger was het ook niet hip om ' meneehur ik weet het antwoord' te zeggen.

En ja in sommige sociale klassen is drugs gebruiken, ' kut ' op de muur schrijven en niet naar de meester luisteren stoer. Maar dat was vroeger ook al zo.

Je maakt mij niet wijs dat dat betekent dat je nu op de basisschool in elkaar geslagen wordt als je een moeilijk boekje/moeilijke sommen uit de kast pakt.
Nee dat niet, je wordt een social outcast, dat is veel erger. Het is gewoon dat goede resultaten veel minder worden gewaardeerd dan vroeger(verschil tussen toen ik basisschool deed en toen mn broertje 't deed).
pi_66483921
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 13:36 schreef TC03 het volgende:
Je hebt negen jaar over je VWO gedaan?
Nee zo achterlijk ben ik niet, slechts 7 jaar. Maar dit is ter illustratie, aangezien mensen eerder verwacht hadden vroeger dat ik nu een een of andere moeilijke master zou studeren of zoiets.
Knip het topic af bij de stippellijn.
---------------------->8-------------------------------------->8--------------------------------------->8-------------------------------------->8----------
  donderdag 26 februari 2009 @ 17:32:57 #255
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_66487766
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 15:54 schreef zquing het volgende:

[..]

Nee dat niet, je wordt een social outcast, dat is veel erger. Het is gewoon dat goede resultaten veel minder worden gewaardeerd dan vroeger(verschil tussen toen ik basisschool deed en toen mn broertje 't deed).
Ik heb dat nooit zo gemerkt hoor. En je klasgenootjes merken misschien dat jij slimmer bent als jij iedere 5 minuten je vinger om hoog hebt, maar denk jij echt dat ze gaan kijken wat voor boekjes jij uit de kast pakt? (

[ Bericht 0% gewijzigd door Rubber_Johnny op 26-02-2009 17:40:15 ]
  donderdag 26 februari 2009 @ 17:39:58 #256
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_66488018
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 15:54 schreef zquing het volgende:

[..]

En stel dat je een outcast wordt als je beter bent dan de rest.. Wie zegt dat zo'n sfeer niet een gevolg is van pushende ouders?

Je ouder zijn trots op je want je hebt de hoogste avi van de klas. Tot er zo'n kutkind komt dat in groep 4 al Oorlogswinter leest. Hup je ouders naar de leraar want jij bent vast aan het 'onderpresteren'.

Een kind voelt dat hij afgerekend wordt op zijn prestaties. Het is bekend dat pesten het meest voorkomt op plekken waar in het begin al geen goede sfeer hangt. Veel kinderen bij elkaar die tegen elkaar op moeten boksen ter meerdere eer en glorie van de ouders=geen goede sfeer.

Wetenschappelijk niet verantwoord dit ene voorbeeld maar in Japan is de druk om te presteren heel hoog en daar wordt ook heel veel gepest.

[ Bericht 9% gewijzigd door Rubber_Johnny op 26-02-2009 17:46:03 ]
pi_66488970
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 17:39 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

En stel dat je een outcast wordt als je beter bent dan de rest.. Wie zegt dat zo'n sfeer niet een gevolg is van pushende ouders?

Je ouder zijn trots op je want je hebt de hoogste avi van de klas. Tot er zo'n kutkind komt dat in groep 4 al Oorlogswinter leest. Hup je ouders naar de leraar want jij bent vast aan het 'onderpresteren'.

Een kind voelt dat hij afgerekend wordt op zijn prestaties. Het is bekend dat pesten het meest voorkomt op plekken waar in het begin al geen goede sfeer hangt. Veel kinderen bij elkaar die tegen elkaar op moeten boksen ter meerdere eer en glorie van de ouders=geen goede sfeer.

Wetenschappelijk niet verantwoord dit ene voorbeeld maar in Japan is de druk om te presteren heel hoog en daar wordt ook heel veel gepest.
Ik las in groep 5 (ok populair wetenschappelijke ) astronomische verhandelingen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 26 februari 2009 @ 19:21:03 #258
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_66491216
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 18:14 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Ik las in groep 5 (ok populair wetenschappelijke ) astronomische verhandelingen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je bedoelt de KIJK
Die stelde vroeger idd meer voor dan nu.
pi_66491725
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 18:14 schreef Diederik_Duck het volgende:
Tot in groep 8 je rechterhand je beste vriend werd?
pi_66491859
Vond jij het ook zo lekker toen ik in je bek scheet, er poep op je buik lag en dat je moeder binnen kwam?
pi_66491892
Waterpijp
pi_66492035
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 19:21 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Je bedoelt de KIJK
Die stelde vroeger idd meer voor dan nu.
Nee die heb ik gek genoeg nooit gelezen. Ik las mn de wetenschapsbijlage van kwaliteitskranten + boeken hierover uit de bibliotheek/boekhandel.
pi_66492063
Ik denk echt dat ze panisch gaan reageren.. Lol.

Ik kijk straks of er al gereageerd is en zo ja dan dik ik het nog even aan natuurlijk
Vond jij het ook zo lekker toen ik in je bek scheet, er poep op je buik lag en dat je moeder binnen kwam?
pi_66492067
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 19:35 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Tot in groep 8 je rechterhand je beste vriend werd?
Ik was toen nog links
pi_66492070
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 19:43 schreef Diederik_Duck het volgende:
Nee die heb ik gek genoeg nooit gelezen. Ik las mn de wetenschapsbijlage van kwaliteitskranten + boeken hierover uit de bibliotheek/boekhandel.
Yeah right, mister Hawking
pi_66492111
quote:
dochterlief zit op het hbo, eerstejaars.

Wat mij opvalt is dat zij zo weinig lesuren maakt.

Het is vaak maar 2 tot 4 lesuren per dag en zelfs nog af en toe een dag vrij.

Nu met het nieuwe blok na de tentamenweek hoeft zij maar

2 dagen in de week naar school.

Ik vraag me af of t hbo niet van 4 jaar naar 2 jaar kan?
pi_66492143
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 19:44 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Yeah right, mister Hawking
Dat jij nou zo'n ongeinteresseerde alfa bent. Ik was toendertijd gewoon geinteresseerd in de wereld om me heen, iets wat overigens helemaal niet zo uitzonderlijk is als jij doet voorkomen.
pi_66492664
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 19:45 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Is die van de hand van Biels ofzo?
pi_66492762
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 19:45 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Is dat een klacht over het HBO? Vele WO studies hebben evenveel contacturen
pi_66493094
Ja, foei... Zo'n waterpijp is gewoon voor de sier en als zo'n jochie van 16 er nou gewoon tabak met een fruitsmakje mee wil roken nou én!!!
Hij zit vást niet op het VMBO terwijl ie op het VWO thuishoort!
No farewell could be the last one.
If you long to meet again...
pi_66493650
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 19:46 schreef Diederik_Duck het volgende:
Dat jij nou zo'n ongeinteresseerde alfa bent. Ik was toendertijd gewoon geinteresseerd in de wereld om me heen, iets wat overigens helemaal niet zo uitzonderlijk is als jij doet voorkomen.
Dat is waar. Ik las in die groep zelf namelijk Plato in het Grieks en heb de basisschool afgerond met een scriptie over Frege's mathematische logica.
pi_66493966
Lol

Ik heb me daar aangemeld, dat topic is van mij
pi_66493975
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 19:46 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Als een 4 9 jarige astronomische verhandelingen leest en schrijft dan komt dat doordat de ouders hard (en te vroeg en volkomen onnodig) hebben zitten oefenen.

Kon het niet laten, sorry
pi_66494119
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 20:24 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Dat is waar. Ik las in die groep zelf namelijk Plato in het Grieks en heb de basisschool afgerond met een scriptie over Frege's mathematische logica.
Goed zo, zo hoort. Enige nadeel van een dergelijke gedegen zelfvorming is dat je op enig moment met jaloezie en aanverwante minderwaardige zaken te maken krijgt. Zo is mijn promotor mij al tijden aan het tegenwerken, omdat hij bang is voor zijn baantje.

Nu ja, kinnesinne komt in de beste kringen voor moeten we maar denken.
pi_66494123
quote:
Titel: Zoon aan drugs
Rubriek: 10. Jongvolwassenen
Datum: Do, 26 Februari 2009 19:37
Afzender: Patrick van Doorn [adres bekend bij de redactie]

Goedenmiddag...

Zojuist heb ik een waterpijp gevonden in de kamer van mijn zoon(16). Hij stond in de hoek, achter het gordijn. Ik kan wel janken. Ik was gewoon aan het stofzuigen, tot ik opeens met de slang ergens tegenaan tikte. Ik heb het ding aan stukken gegooit in de afvalbak. Ik tril helemaal en ik weet niet meer wat ik moet doen... Hij komt straks thuis van de hockey en ik weet niet goed hoe ik hem nu moet confronteren met dit probleem. Ik ben bang dat ik weer aggressief word, maar daar is dit probleem niet ernstig genoeg voor, dat is geen enkel probleem.. Ik heb daarvoor ook een therapie gehad.

Hoe moet ik straks mijn zoon nog aankijken?
Ik kreeg daarop een reactie(naam onzichtbaar gemaakt):
quote:
Volgens Wikipedia:

Een waterpijp is een apparaat voor het roken van speciale pijptabak met fruitsmaak. Voor het roken van marihuana of hasjiesj gebruikt men een Bong, een speciaal soort waterpijp. Het roken van pijptabak is in het Midden-Oosten al 900 jaar traditie en het wordt veel gedaan in restaurants en cafés.
en nog 1
quote:
Vind het ook wel heftige reactie......om maar gelijk de waterpijp aan stukken te gooien. Ik heb zelf ook lang zo'n ding gehad (toen ik jong was), voor de sier. Stond gewoon ergens op een tafeltje. Op een of andere oosterse markt gekocht. En nóóit gebruikt voor roken van iets. Hoewel ik vrieger wel eens een joint gerookt heb, en nog steeds sigaretten rook.

Had mijn vader (of moeder) mijn mooie waterpijp in stukken gesmeten toen, nou......

Dus ik raad je aan maar eens goed na te denken of je niet om niks in paniek bent geraakt en heel dom iets wat van je zoon is hebt kapot gemaakt. Misschien wel gekregen van een vriend voor z'n verjaardag ofzo. (Foei!).

En bovendien.... wat dan nog als-ie het gebruikt voor tabak-met-een-fruitsmaakje?
en
quote:
Niet meteen het ergste denken. Het kan zijn dat hij wiet rookt, maar misschien heeft hij hem gewoon gekocht waar hij voor bedoeld is , appeltabak.

Ik heb zelf in het middenoosten ook wel aan een waterpijp gelurkt, er hoeft geen drugs in hoor.

Probeer de dialoog open te houden, diep ademhalen en kalm blijven. Als hij wel drug gebruikt dan moet je dat natuurlijk met hem kunnen bespreken. Dat je boos wordt is heel gewoon, maar aggressief worden niet. Kan er iemand bij het gesprek zijn? Een goede vriend (in), familie of buurman of vrouw? Om te zorgen dat je niet aggressief wordt? Heb je nog een therapeut? Soms helpt het om die even te bellen van te voren.

En nog een tip. Ik weet niet of je onder je eigen naam post, maar zo hebben je zoon en jij weinig privacy. Mail even naar de forum redactie, dan kun je je achternaam bij je berichtje weg laten halen.

Sterkte!!
Ik ga maar weer eens een reactie posten.
pi_66494338
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 20:31 schreef MaLo het volgende:

[..]

Als een 4 9 jarige astronomische verhandelingen leest en schrijft dan komt dat doordat de ouders hard (en te vroeg en volkomen onnodig) hebben zitten oefenen.

Neen.

Als niemand je leert lezen, dan leer je het ook nooit.

Als je daarentegen kunt lezen, kun je zelf boeken uit de kast plukken. Niemand anders hoeft dat je aan te reiken.
pi_66495456
Reactie geplaatst:
quote:

Titel: Confrontatie
Rubriek: 10. Jongvolwassenen
Datum: Do, 26 Februari 2009 20:57
Afzender: Patrick van Doorn [adres bekend bij de redactie]

Hoihoi,

ik post niet onder mijn eigen naam nee, ik kan mijn weg op het internet inmiddels aardig vinden.

Mijn zoon is net teruggekomen van de hockeyclub. De confrontatie was minder pijnlijk dan ik had gedacht.

Ik zat in de luxe leren stoel met afstandsbedieningshouders, toen Nikki (zo noem ik hem maar even) binnenkwam. Hij gooide zijn tas neer naast de eetkamertafel, trok zijn jas uit en wilde naar boven lopen. Totdat ik zijn naam riep.

Hij keek me niet aan, maar liep van de gang naar de keuken, en antwoorde met 'ja?'..

Ik vroeg: "Ik heb wat gevonden op je kamer.." en toen schoot er een brok in mijn keel. Nikki keek me aan, en toen zag ik zijn kleine rode oogjes, die ik herkende als 'stoned' als het ware. Zijn mond zakte open, en ik zei: "Je waterpijp. Ik heb hem weggegooid." De tranen sprongen in mijn ogen en met een bibberige stem zei ik: "Ik ben ook jong geweest, en ik heb ook dingen meegemaakt. Ik had ook, waarschijnlijk net als jij, vrienden die wel eens wiet rookten."

Hij was helemaal van de kaart, dat kon ik goed aan hem zien, hij wist niet meer wat hij moest zeggen. Hij keek naar het plafond en weer terug.

"Het spijt me, pap" zei hij, met een trillende onderlip.

Ik vond het raar, dat ik op dat moment niet deed wat ik verwachtte dat ik zou gaan doen. Ik rookte namelijk vroeger ook heel wat stickies, soms wel meerdere op een dag, en toen mijn vader daar achter kwam... Alsof het weer 1944 was! Ik heb alle hoeken van ons kleine flatje gezien...

Ik verwachtte dat ik net zoals mijn vader zou reageren. Dat deed ik niet.

"Ik weet wat het met je doet" vertelde ik hem, "het heeft mij vroeger veel geholpen, met mijn ADHD. Ook al konden ze het toen nog niet goed vaststellen, ik wist dat het me hielp. Ik kan het je niet verbieden, alleen ik had gehoopt dat jij het ook zonder had kunnen redden. Het is niet erg." Hij beet op zijn onderlip, ik zag hem kijken naar de plant op de eettafel. "Ik heb me even laten gaan, je waterpijp, of 'bong' heb ik in mijn woede vernield. Ik koop een nieuwe voor je, maar wel 1 met 2 slangetjes, dan gaan we samen een keer borrelen."

Een grote grijns verscheen op zijn gezicht, hij omhelsde me, en zei: "Pap, ik ben zo blij dat je mij begrijpt.."

Hartverscheurend. Waar mijn vader de steekjes heeft laten vallen, weet ik dat ik wel een goede vader kan zijn in die opzichten.

Jullie hebben me onwijs geholpen. Bedankt daarvoor. En maak je geen zorgen over de wiet. Zo lang ik er bij ben kan er weinig fout gaan.

P.
  donderdag 26 februari 2009 @ 21:25:03 #279
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_66496816
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 19:44 schreef Discovery. het volgende:
Ik denk echt dat ze panisch gaan reageren.. Lol.

Ik kijk straks of er al gereageerd is en zo ja dan dik ik het nog even aan natuurlijk
Valt mee tot nu toe. Misschien had je er injectiespuit van moeten maken.
  donderdag 26 februari 2009 @ 21:27:13 #280
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_66496927
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 20:31 schreef MaLo het volgende:

[..]

Astronomische verhandelingen zijn boekjes over sterren en planeten. Met leuke plaatjes. Die las ik zelf ook.
pi_66497773
Tering wat een anticlimax. Had dat kutjoch een dwarslaesie geschopt, dan hadden we tenminste nog kunnen lachen.
pi_66499194
Terechte klacht.
[quote][img=12,12]http://i.fokzine.net/templates/new/i/p/1.gif[/img] Op dinsdag 2 juni 2009 02:28 schreef 8D het volgende:
Netzoals die mensen die nog aan het posten zijn rond deze tijd op Fok! Kansloos gewoon :') !
[/quote]
pi_66501464
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 20:35 schreef Diederik_Duck het volgende:
Goed zo, zo hoort. Enige nadeel van een dergelijke gedegen zelfvorming is dat je op enig moment met jaloezie en aanverwante minderwaardige zaken te maken krijgt. Zo is mijn promotor mij al tijden aan het tegenwerken, omdat hij bang is voor zijn baantje.

Nu ja, kinnesinne komt in de beste kringen voor moeten we maar denken.
Daarom studeer ik ook aan Cambridge University. Mijn werkkamer is vroeger van Wittgenstein geweest. Heeft daar nog met Russell gediscussieerd over pratende leeuwen.
  donderdag 26 februari 2009 @ 23:16:39 #284
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_66502895
Do opvoedkundige tik is ook uit den boze. Logisch: wie haalt het in zijn hoofd de wondertjes te slaan?
quote:

Vanavond heeft opa mijn zoontje van 10 een klap gegeven. Dit is al een paar keer eerder voorgekomen en ik heb dan ook al eens in een gesprek tegen opa gezegd dat ik niet wil dat hij hem een klap geeft.

Mijn zoon heeft pdd-nos en is echt niet een van de makkelijkste, dat begrijp ik echt wel, maar ik vind niet dat opa hem mag slaan.

Ik heb opa nu gebeld en gevraagd wat er gebeurd was. Hem weer gezegd dat slaan niet netjes is en ik ook niet wil dat hij hem een klap geeft. Maar opa reageert dat hij heel erg boos was en over de rooie ging. Mijn zoontje was erg verdrietig maar wil toch weer naar opa toe. Ik wil dit eigenlijk niet meer
Hij is echt niet de makkelijkste Oh, je bedoelt een etter? Wellicht een etter geworden omdat hij nooit een goeie tik krijgt en mama alles goedpraat met PDD-NOS?

PDD-NOS is geen excuus om een kind maar niet op te voeden
quote:

oezo slaan, tegen zijn hoofd nog wel!!!

ik ben eens weggelopen van een kerstdiner (!) toen mijn zoon door zijn opa een tik tegen zijn hoofd kreeg - let wel, het kind was 2!

dat is mijn eerste reactie...
Ook al goed op weg. Ik zou daar ook rel om schoppen door weg te lopen..daar krijgt een kind geen trauma van zeker ..

En oh ja hij leert dat hij mensen ongestraft tot waanzin kan drijven.
Mama zorgt wel dat niemand hem even ferm 'op zijn gedrag aanspreekt'
  donderdag 26 februari 2009 @ 23:35:27 #285
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_66503760
Oh man

Een gehoorbeschermer zoeken omdat je kind niet tegen geluid kan! Let wel : Niet voor de disco ofzo, nee, tegen gewoon geluid. Omgevingsgeluid !
quote:
Weten jullie waar je gehoorsbeschermers voor kinderen kunt kopen?

Mijn kind heeft erg veel last van geluid en overal les ik gebruik een koptelefoon/ gehoorsbeschermer. (balans, nva enz)

Maar waar kan ik die kopen?

En wie heeft er ervaring mee?

Want nou om leren gaan met de echte wereld. Van de echte wereld gaan ze huilen, dat is zielug
Als hij de echte wereld niet aan kan horen zetten we hem een gehoorbeschermer op. En als hij het niet aan kan zien krijgt hij een blinddoek. Goed bezig mams!
pi_66505790
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 21:27 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Astronomische verhandelingen zijn boekjes over sterren en planeten. Met leuke plaatjes. Die las ik zelf ook.

Ik vind het nog steeds leuk geloof ik
pi_66505872
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 22:49 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Daarom studeer ik ook aan Cambridge University. Mijn werkkamer is vroeger van Wittgenstein geweest. Heeft daar nog met Russell gediscussieerd over pratende leeuwen.
Heb je voorafgaand ook de Realschule in Linz gefrequenteerd?
pi_66506650
Lol nu zeggen ze op dat forum dat ik voor de libelle moet gaan schrijven
  vrijdag 27 februari 2009 @ 01:31:31 #289
242485 Luth.
Een echte.
pi_66506932
Wie geeft ze een linkje van dit forum
They're taking the hobbits to Isengard!
pi_66506958
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 13:36 schreef TC03 het volgende:
Je hebt negen jaar over je VWO gedaan?
Ik denk eerder 6 of 7 jaar over VWO en daarna 2 of 3 jaar rond gemodderd bij een studie.
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
  vrijdag 27 februari 2009 @ 01:35:53 #291
166265 Acinonyx
Deutschland über alles ~ !
pi_66506994
Wat is dat toch met die streperige ouders...
Drive few cars and far more unicorns.
.
Mr.Cooper schreef ooit het volgende:
ik kan teminste headbangen, lekker met me lange haar lopen chille en zo, kan ik van jou niet zeggen naar je chemokuur-kop
  vrijdag 27 februari 2009 @ 01:37:33 #292
166265 Acinonyx
Deutschland über alles ~ !
pi_66507014
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 00:33 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ik vind het nog steeds leuk geloof ik
Die bovense, die Crab-nevel... ik vind dat best wel lijken op een soort scheur in de tijd-ruimte-dinges.. vraag me af of je in een parallel universum komt als je er doorheen gaat
Drive few cars and far more unicorns.
.
Mr.Cooper schreef ooit het volgende:
ik kan teminste headbangen, lekker met me lange haar lopen chille en zo, kan ik van jou niet zeggen naar je chemokuur-kop
pi_66507015
Vroeger was t inderdaad tof om als eerste klaar te zijn want dan kon je wat anders leukers doen op school. Maarja, tijden veranderen...
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_66507019
Ik heb mijn ouders nooit gekend.
pi_66507073
Schooladviezen zijn echt zuivere rommel, genoeg vakken die op de basisschool niet aan de orde komen maar waar leerlingen toch heel goed in kunnen presteren.
  vrijdag 27 februari 2009 @ 01:46:59 #296
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_66507136
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 01:37 schreef Acinonyx het volgende:

[..]

Die bovense, die Crab-nevel... ik vind dat best wel lijken op een soort scheur in de tijd-ruimte-dinges.. vraag me af of je in een parallel universum komt als je er doorheen gaat
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
pi_66507553
Dat forum doet me denken aan de school van Prem Die geven ook alleen maar af op de leraar en school. Uiteraard is hun kind een beetje lui, maar als de leraar goed zijn best doet dan haalt het kind makkelijk vwo!!

Aan de schrijfstijl te zien hebben die ouders ook niet meer gedaan dan de MULO of huishoudschool
pi_66507991
3
pi_66507995
2
pi_66507997
1
pi_66508006
TIETEN!11
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: