abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 26 februari 2009 @ 14:42:40 #226
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_66480948
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 13:34 schreef Batsnek het volgende:
Diederick duck hou asljeblieft je mond, ik heb nog nooit iemand gezien die zoveel onzin uit z'n bek kan brullen.
pi_66481002
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 14:38 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Sommige kinderen zijn gewoon echt kleine professors hoor. Komt echt niet door push ouders. Ouders die zelf VMBO gedaan hebben kunnen ook zon kind krijgen.
Gedrag is en blijft een combinatie van nature en nurture. Het kan niet zo zijn dat de ouders daar geen invloed op hebben gehad
"Those unforgettable days, for them I live"
  donderdag 26 februari 2009 @ 14:47:16 #228
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_66481136
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 13:47 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Wat leuk zeg, jij had al bij je geboorte een eigen wil? Als echte wetenschapper zie ik altijd graag dat mijn theorieen gefalsifieerd worden, en ik ben blij dat jij dat net hebt gedaan middels een doorwrochte analyse.
Er is ook nog zoiets als een karakter.

En sommige kinderen hebben in hun karakter zitten dat ze graag boekjes pakken. Zonder dat ze weten wat de woorden ' VWO' ' professor' of ' academisch salaris' inhouden.

Als een kleuter graag met een geweertje speelt betekent dat ook niet dat hij de voors en tegens van een uitzending naar Uruzgan zit te overdenken .

Dus alsjeblieft dat ' kleuters hebben geen wil' argument slaat als een lul op een gebakje.
pi_66481142
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 14:38 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Sommige kinderen zijn gewoon echt kleine professors hoor. Komt echt niet door push ouders. Ouders die zelf VMBO gedaan hebben kunnen ook zon kind krijgen.
Leren lezen doe je niet uit jezelf, dat is iets wat aangeleerd moet worden. Als kinderen op die leeftijd kunnen lezen weet ik dan wel waar ze die kunde vandaan hebben.
  donderdag 26 februari 2009 @ 14:48:20 #230
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_66481167
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 14:41 schreef Nobu het volgende:

[..]

Daar hebben ouders ook wel hun deel in gehad, maar inderdaad niet door leraren af te zeiken.
  donderdag 26 februari 2009 @ 14:49:21 #231
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_66481200
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 14:47 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Leren lezen doe je niet uit jezelf, dat is iets wat aangeleerd moet worden. Als kinderen op die leeftijd kunnen lezen weet ik dan wel waar ze die kunde vandaan hebben.
Sja, als een kleintje dat aan mij vraagt ga ik niet zeggen ' nee pas in groep 3' . Ik zou bezig gaan en vanzelf merken of het kind er echt aan toe was.
pi_66481321
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 14:29 schreef MaLo het volgende:

[..]

Ik realiseer me prima wat er bedoeld wordt met "bewust" in deze context.

Om mijn dochter maar weer als voorbeeld te nemen , ze heeft wel degelijk een wil. Ze kan bewust nadenken, en bewust handelingen uitvoeren om haar gedachten tot uitvoering te brengen.
Ze overziet echter niet álle consequenties van haar handelen. Maar voor mij, en volgens de definitie die ik hanteer, is dat geen voorwaarde voor het bezitten van een wil .
(het woordje "eigen" voor wil vind ik eigenlijk maar dubbel, nu ik erover nadenk )

Jij hanteert een uitgebreidere definitie van "wil" en volgens jouw redernatie dien je behalve het bewust denken en het bewust handelen je ook volledig bewust te zijn van de gevolgen daarvan. Prima, soit, we hanteren dus gewoon andere definities.
(Overigens denk ik dat als je jouw definitie hanteert een groot deel van de volwassenen ook geen eigen wil heeft )
Met dat laatste geef ik je gelijk. Je laten drijven door driften en daar plannen bij maken valt volgens mij niet onder het gebruik maken van je vrije wil (ik geef toe dat dit standpunt in het strafrecht tot problemen gaat leiden ).
  donderdag 26 februari 2009 @ 14:53:14 #233
67103 Caspian
Sneaky fucker, dont you think?
pi_66481333
Het lijkt me toch vrij duidelijk dat een schooladvies op zo'n jonge leeftijd geen goede indicator is? Gelukkig zitten we dan ook in Nederland, waar je jezelf kan opwerken, en waar dit vrij makkelijk is zolang je niet lager dan VMBO TL zit. Als je lager dan dat zit, dan verdien je het gewoon. Dat een kind er dan een paar jaartjes langer over doet, maakt in feite niet zoveel uit. In andere landen is het veel lastiger om jezelf omhoog te werken in het schoolsysteem, als je een laag advies hebt gekregen of het hebt verneukt toen je 13 was.

Het Nederlandse schoolsysteem is zo gek nog niet.
Take Sick Boy, for instance, he came off junk at the same time as me, not because he wanted to, you understand, but just to annoy me, just to show me how easily he could do it, thereby downgrading my own struggle.
pi_66481453
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 14:49 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Sja, als een kleintje dat aan mij vraagt ga ik niet zeggen ' nee pas in groep 3' . Ik zou bezig gaan en vanzelf merken of het kind er echt aan toe was.
Maar ik denk dus dat kinderen in de regel niet zelf heel erg gebrand zijn op het leren lezen; wat ik zie is nl dat het veelal de kinderen van bepaalde ouders zijn die kunnen lezen (en het zegt in de regel ook weinig over hun potentieel, of hun daadwerkelijke honger naar kennis). Er zullen natuurlijk altijd uitzonderingen zijn, maar we hebben het over de grote lijn.
pi_66481486
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 14:53 schreef Caspian het volgende:
Het lijkt me toch vrij duidelijk dat een schooladvies op zo'n jonge leeftijd geen goede indicator is? Gelukkig zitten we dan ook in Nederland, waar je jezelf kan opwerken, en waar dit vrij makkelijk is zolang je niet lager dan VMBO TL zit. Als je lager dan dat zit, dan verdien je het gewoon. Dat een kind er dan een paar jaartjes langer over doet, maakt in feite niet zoveel uit. In andere landen is het veel lastiger om jezelf omhoog te werken in het schoolsysteem, als je een laag advies hebt gekregen of het hebt verneukt toen je 13 was.

Het Nederlandse schoolsysteem is zo gek nog niet.
Zou je me kunnen uitleggen waarom een schooladvies op jonge leeftijd geen goede indicator is? Vaak zijn de adviezen goed en veel meer dan 1 niveau zitten ze meestal niet verkeerd.

VMBO--->WO uitzonderingen daargelaten
  donderdag 26 februari 2009 @ 15:01:40 #236
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_66481651
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 14:56 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Maar ik denk dus dat kinderen in de regel niet zelf heel erg gebrand zijn op het leren lezen; wat ik zie is nl dat het veelal de kinderen van bepaalde ouders zijn die kunnen lezen
Daar heb je gelijk ik. Ze bestaan zeker hoogbegaafde kinderen maar ik denk ook dat heel veel kinderen net zo lang een duwtje in de rug krijgen tot ze ineens ' voorlopen'.

Ik moet het wel nog even kwijt dat kleintjes die wel aan lezen toe zijn waarschijnlijk makkelijker op hun ouders afstappen op het moment dat die ouders academisch ingestelde mensen zijn ipv piraten muziek luisterde Tokkies.
pi_66481669
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 14:29 schreef MaLo het volgende:

[..]

(Overigens denk ik dat als je jouw definitie hanteert een groot deel van de volwassenen ook geen eigen wil heeft )
Je hebt het eindelijk door. Chapeau.
pi_66481843
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 15:01 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Daar heb je gelijk ik. Ze bestaan zeker hoogbegaafde kinderen maar ik denk ook dat heel veel kinderen net zo lang een duwtje in de rug krijgen tot ze ineens ' voorlopen'.
Ik kon zelf nog niet lezen na het doorlopen van de kleuterschool (hoefde niet zo, en ouders vonden dat prima). Daarna eenvoudig opgepikt (het is niet alsof lezen buitengewoon ingewikkeld is). Als je eenmaal kunt lezen kun je je extra kennis zelf eenvoudig eigen maken.
quote:
Ik moet het wel nog even kwijt dat kleintjes die wel aan lezen toe zijn waarschijnlijk makkelijker op hun ouders afstappen op het moment dat die ouders academisch ingestelde mensen zijn ipv piraten muziek luisterde Tokkies.
Dat is waar. Ook hebben hogeropgeleiden normaliter een beter gevulde boekenkast, waar de kinderen mits interesse naar eigen gading in kunnen zoeken.
pi_66481844
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 00:11 schreef TC03 het volgende:
Genoeg verhalen bekend van kinderen die een VMBO-advies kregen en het VWO gehaald hebben.
En wanneer hoor je iemand over zijn kind die VWO-advies kreeg en slechts het VMBO haalde? Juist.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_66481867
Zo'n CITA/leraar advies is toch niet bindend of wel? Ik kreeg ik destijds toen ook een Mavo advies, omdat ik nog 'te speels' zou zijn en 'slecht kon lezen'.......uiteindelijk met 2 vingers in de neus het VWO gehaald terwijl de kinderen die destijds wel hun best deden het HAVO niet eens haalden. Je basisschoolcijfers zeggen gewoon niet zoveel over je kunnen op latere leeftijd. Ben je toevallig geen strever met een klein leesprobleem, dan denken ze al snel dat je dommer bent als de rest die gepushed werd door hun ouders.
pi_66481899
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 15:02 schreef Chriz2k het volgende:

[..]

Je hebt het eindelijk door. Chapeau.
Het was volgens mij ook een glashelder standpunt, maar goed.
  donderdag 26 februari 2009 @ 15:13:38 #242
179735 UnderTheWingsOfLove
Imperio. Crucio. Avada Kedavra
pi_66482108
quote:
geweldig vooral rubriek ''puberteit''
Celebrities walk on red carpet because they are famous, I walk on toilet paper because I'm the shit
5 Xbox360 spellen: Halo 3 , Fable 2 ,Saints Row 2 , Pure en Virtua Tennis 3 te koop!
  donderdag 26 februari 2009 @ 15:15:03 #243
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_66482164
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 15:07 schreef Scaurus het volgende:

[..]

En wanneer hoor je iemand over zijn kind die VWO-advies kreeg en slechts het VMBO haalde? Juist.
Daar hebben dit soort ouders het liever niet over.
pi_66482232
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 00:11 schreef TC03 het volgende:
Genoeg verhalen bekend van kinderen die een VMBO-advies kregen en het VWO gehaald hebben. Waarom zou een basisschoolleraar, die 'slechts' PABO heeft gehad, beter over het kind kunnen oordelen dan de ouders als het om zo'n belangrijke keuze/advies gaat?
Voor ouders is hun kind altijd een wonderkind. De waarheid is dan hard wanneer een leraar verteld dat jouw superslimme kind toch maar net vmbo kan.
  donderdag 26 februari 2009 @ 15:18:44 #245
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_66482337
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 14:56 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Maar ik denk dus dat kinderen in de regel niet zelf heel erg gebrand zijn op het leren lezen; wat ik zie is nl dat het veelal de kinderen van bepaalde ouders zijn die kunnen lezen (en het zegt in de regel ook weinig over hun potentieel, of hun daadwerkelijke honger naar kennis). Er zullen natuurlijk altijd uitzonderingen zijn, maar we hebben het over de grote lijn.
Kinderen zijn volgens mij van nature nieuwsgierig en leergierig. Ik had het nog nooit met m'n zoontje over letters gehad toen ie er ineens zelf over begon. Nu wil ie van alle letters weten hoe ze heten en van wie/wat ze zijn. En hij is pas tweeënhalf. En nee, ook nu ie er zelf naar vraagt push ik hem niet, maar geef gewoon antwoord op z'n vragen, meer niet.
  donderdag 26 februari 2009 @ 15:20:09 #246
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_66482386
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 15:07 schreef Westsidee het volgende:
Zo'n CITA/leraar advies is toch niet bindend of wel?
Op veel middelbare scholen moet je tegenwoordig dus wel aan een bepaalde CITO score voldoen wil je naar de brugklas HAVO of VWO mogen.
pi_66482437
quote:
Zo'n CITA/leraar advies is toch niet bindend of wel? Ik kreeg ik destijds toen ook een Mavo advies, omdat ik nog 'te speels' zou zijn en 'slecht kon lezen'.......uiteindelijk met 2 vingers in de neus het VWO gehaald terwijl de kinderen die destijds wel hun best deden het HAVO niet eens haalden. Je basisschoolcijfers zeggen gewoon niet zoveel over je kunnen op latere leeftijd. Ben je toevallig geen strever met een klein leesprobleem, dan denken ze al snel dat je dommer bent als de rest die gepushed werd door hun ouders.
Wanneer beseffen mensen dat eigen ervaringen niets veranderen aan de werkelijkheid
  donderdag 26 februari 2009 @ 15:31:15 #248
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_66482767
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 15:20 schreef Jojogirl het volgende:

[..]

Op veel middelbare scholen moet je tegenwoordig dus wel aan een bepaalde CITO score voldoen wil je naar de brugklas HAVO of VWO mogen.
Komt omdat ze moe worden van al die ouders die uren aan de telefoon hangen om hun ' wondertjes' toch toegelaten te krijgen.

'Ja maar hij had een slechte dag'. Ja thuis pakt hij wel boeken over de oude Grieken en Romeinen, echt waar hoor! ' Ja zijn resultaten zijn niet denderend maar dat is omdat hij niet wordt uitgedaagd'

Dan is het makkelijk om te zeggen minstens zoveel op je Cito-toets anders is het schluss.
  donderdag 26 februari 2009 @ 15:32:00 #249
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_66482794
Ook mooi: van die ouders die beweren dat hun Diederik-Jan thuis Shakespeare leest en deeltjesversnellers bouwt. Alleen nooit als er iemand bij is. Want hij ' past zich aan' uhu. Daarom doet hij op school ook nooit sommetjes die moeilijk zijn, echt!

Op de basisschool dacht ik echt niet na wat de anderen zouden denken als ik een bepaald boekje pakte. Dat doen kinderen niet. Alsof andere kinderen boven je werkblaadje gaan hangen en je klappen geven als je sommetjes boven de twintig doet .
  donderdag 26 februari 2009 @ 15:34:44 #250
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_66482901
quote:
Zo'n CITA/leraar advies is toch niet bindend of wel? Ik kreeg ik destijds toen ook een Mavo advies, omdat ik nog 'te speels' zou zijn en 'slecht kon lezen'.......uiteindelijk met 2 vingers in de neus het VWO gehaald
Jawel. Als de AIVD hierachter komt word je diploma alsnog ingetrokken en wordt je tewerkgesteld in de asperge kwekerij.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')