Ik ben Oxymoron, 23 jaar, 10 maanden en 8 dagen oud. Mijn echte naam geef ik liever niet vrij op, het forum. Sinds 2 jaar min 1 dag woon ik op een zorgboerderij in de provincie Utrecht, bijna op de Utrechtse Heuvelrug. Hiervoor woonde ik in een gezinsvervangend tehuis en daarvoor woonde ik semi-zelfstandig.
Op de boerderij, waar ik woon, heb ik vaste werk-taken (wij noemen het dagbesteding). Elke ochtend begint om 9.00 uur met het verdelen van de klussen van die dag. Ik werk 4 ochtenden, buiten op de boerderij met de dieren en de planten – en 1 hele dag in de keuken, dan bereid ik de warme maaltijd voor de groep, wij eten ’s middags warm, zoals het echte boeren betaamt.
Mijn hobbies zijn computeren, schrijven/dichten, en koken.
De allergrootste passie die ik heb zijn dieren. En dan, ook alles van en met dieren. Mijn huisdieren zijn 2 cavia's.
Films kijk ik niet zo vaak, maar
Good Will Hunting en
Ben X zijn favoriet, net als
Into the Wild. Muziek vind ik ook fijn, en dan met name Twarres, Live, Stef Bos en (als ik boos ben) The Spirit That Guides Us. Wat eten betreft; ik lust graag gebakken aardappels, alle pasta’s, pizza’s en toetjes.
De boeken die ik graag (her)lees zijn die van Aidan Chambers, en dierenencyclopedieën. Mijn lievelingsdichter is Huub Oosterhuis (op mijn 15e vond ik hem, en God). Op dit moment lees ik De onzichtbare jongen van Bernlef. Mijn laatste mooiste uitspraak is ook van hem:
‘’Toch ontstaan er soms kieren waardoor een verbinding ongestoord tot stand kan komen. Het kan dus nog steeds.’’ (J. Bernlef, in Eclips, 1993)
Die uitspraak zegt iets over mijn leven nu, en mijn leven vroeger. Hoewel ik, met taal betreft, haast hyperbegaafd ben, is communicatie en contact moeilijk. Maar ik verander mee met mezelf, van iemand met een onbereikbaar binnenste, naar iemand die gekierd is, voor wie het wil zien. Het kan dus nog steeds.
ooit vind ik een weg uit dit hoofd en uit deze machinerie die mijn lichaam is
het zal vast erg pijn doen en erg lang duren maar dan ben ik ineens zonder meer een echt mens
applaus (Oxymoron in ''nieuw boekje'', 2009)
Mijn tweede dichtbundel komt volgende maand als alles goed gaat, uit. Mijn eerste dichtbundel is een succes gebleken; twee kanten op. Mensen die mij wel eens hadden gezien, op een verjaardag bijvoorbeeld, of mensen uit de flat van mijn opa en oma, waren blijverrast met de duidelijkheid die ik schepte over mijzelf. En voor mij viel er daarna minder uit, te leggen, en was er meer begrip voor mijn soms aparte gedragingen, of uitspraken. En ik weet nu, dat mijn gedichten gewaardeerd worden om hoe ze zijn, en dat mijn proza soms ondoorgrondelijk lijkt, maar toch begrijpbaar. Vandaar, dat ik ook, een nieuwe bundel heb geschreven – daarmee doe ik wel iets met mezelf. Ik laat anderen binnen, door woorden ‘’uit te laten’’ in de wereld. Dat is lastig. Maar, het is ook een totstandkoming, van een droom die ik al koester sinds ik lezen kan: schrijfster worden.
Dan kom ik nu bij de vraag van snoopy: Welke dingen zou je nog graag doen in je leven en zijn deze dingen realistisch? Ik bedoel, welke dromen zijn werkelijk haalbaar in jouw geval?
Ik heb veel dingen op moeten geven. Dat in de eerste plaats. Ik wist pas heel laat, in mijn leven dat wat mij anders maakte, autisme noemde. Bij autisme hoort een bepaald, ‘’plaatje’’, en dat heeft ook mijn toekomstvisie deels bepaald. Schrijfster ben ik geworden, maar geitenhoedster in Zwitserland, of wolvendeskundige in Amerika, ben ik bijvoorbeeld niet geworden. Wat realistisch is, moet stap voor stap, dag voor dag, bepaald worden. Op mijzelf wonen, al is het met een beetje begeleiding, is iets wat denk ik niet zal gebeuren. Mijn begeleiding helpt me met mijn dromen; ze kaderen af, moduleren en relativeren zaken. Dat heb ik echt, nodig.
Ik heb een kleine fantasie, en dat is wat dit betreft wel handig, omdat ik me weinig voor kan stellen van de toekomst, of dat nu morgen of over 3 jaar is. Op sommige gebieden heb ik een stapje terug moeten zetten, op andere vlakken, heb ik resultaten geboekt die de deskundigen 19 jaar geleden nooit voor mogelijk hielden.
Welke dromen zijn haalbaar? Nou ik houd het liever behapbaar en klein – naar een concert van Live gaan (met Fok! begeleiding), of weer een keer naar Italië op vakantie, of naar Griekenland, en ik wil leren zeilen, ooit een keer.
Zoals je ziet, snoopy, het zijn de kleine dingen die me gelukkig maken. Het alledaagse leven is voor mij al zo bijzonder, dat er geen Grote Dromen zijn. Ik kijk niet verder dan mijn neus lang is. Lekker puh.
VooruitIk ben lek – uit ogen druipt en druppelt zout
krijsen kan ik niet, mijn mond is stil
gaf iemand mij de woorden
Ik zal zoveel praten tot ik
machtig ben die verre taal
ieder woord dat is gezegd
duwt me vooruit
Maar nu kan ik – even niet
verder dan elke dag vandaag
Ik kom van te ver
voor een toekomst
(c) Oxymoron in ''nieuw boekje'', 2009

(over de nieuwe vraag moet ik even nadenken!)