Leuk topic! Mijn ervaringen:
Een droom die precies beschreef hoe mijn moeder zou overlijden en hoe ik haar dan zou vinden. Dag erna nogal geschokt door die nachtmerrie en aan mijn broer en vader verteld. Hun natuurlijk allemaal een beetje lacherig, mama zou niet overlijden. Een week daarna belt mijn oma op, ze had al dagen niks van mijn moeder gehoord... Of we een kijkje konden nemen bij haar flat. Mijn broer zou er wel even heen fietsen, ik zeg ineens tegen hem: 'Niet gek staan kijken als ze dood is he?' Broer helemaal boos op mij en fietst weg. 10 minuten later belt hij op: 'Ik denk dat ze dood is.' Broer had haar gevonden op precies dezelfde manier als ik het gedroomd had een week daarvoor. Voor mij onverklaarbaar.
Maanden later ben ik op de fiets naar huis met een vriendin. Ik zie in de verte twee vrouwen staan praten, als ik dichterbij kom denk ik nog: Goh, die vrouw lijkt wel op mijn moeder. Als ik echt voorbij fiets draait de vrouw zich om en kijkt me recht aan. Ik schrik me de tyfus, het is mijn moeder echt! Val zo van mijn fiets af

De twee vrouwen en de vriendin buigen zich over me heen en vragen of het wel gaat. Natuurlijk was het mijn moeder niet. Voor mij wel verklaarbaar, in rouwperiode wil je graag diegene weer zien en de vrouw had een zelfde soort jas aan, 1 + 1 = 2 maar het was wel ongemakkelijk voor me. Mijn knie deed pijn.
Een droom dat een vriendin van me zou komen te overlijden bij een woningbrand. Volgende dag op school heeft ze heel haar hand in het verband, pannetje heet water overheen gevallen.
Een droom dat een andere vriendin van me (zelfde als die toen met de fiets en mijn moeder) zou gaan paardrijden, dat het paard zou schrikken van iets en in het prikkeldraad zou springen waardoor mijn vriendin lelijk te val zou komen, botbreuk e.d. Ik vertel haar dit voordat we op weg gaan naar de manege, vriendin durft meteen niet meer te gaan rijden omdat ze 'geloofde' in mijn dromen. Ik zeg nog: Doe niet zo dom! Nee, ze was met geen mogelijkheid op het paard te krijgen. Oke, iemand anders gaat het paard voor haar rijden. Tsja, hoef niet te vertellen hoe het eindigde, lelijke botbreuk had het meidje. Toen stond ik ook even te trillen hoor...
Ook ik heb wel eens gehad dat werkelijk al het apparatuur beneden ontzettend hard aanging, midden in de nacht. De tv en de radio stonden keihard aan. De dvd-speler was gaan draaien. Ik was net in slaap aan het vallen dus ik ren naar beneden om die herrie uit te zetten. Eenmaal alles uit ging ik pas nadenken hoe het eigenlijk kon. Ik dacht aan een stroomstoring o.i.d. Loop weer naar boven, nestel me weer in mijn warme bedje. Halfuur daarna weer precies hetzelfde. Daar schrok ik wel van, weer naar beneden (dit keer iets voorzichtiger), al het apparatuur uitgezet en toch maar half huilend van de schrik mijn broer gebeld of hij kon komen logeren want ik wilde niet alleen zijn. De jongen pakt stomdronken een taxi naar huis en komt zijn roes uitslapen bij mij. Natuurlijk gebeurde er niks meer toen en verklaart iedereen me alsnog voor gek, maar ik zweer het... Wat een herrie.
En dan ook een beeldje van kristal dat ik ooit van mijn moeder had gehad dat ineens van de plank afviel en werkelijk in duizenden stukjes kapot viel terwijl ik hoogpolig en vrij zacht tapijt had thuis. Mijn vader verweet de radio ervan, die stond ook op de plank en die stond zachtjes aan, door trillingen waarschijnlijk dat beeldje verschoven. Hoe iets dan meteen 20cm kan verschuiven is mij een raadsel maar oke... Wel zonde van het beeldje though.
Dat was het tot dusverre wel. Nu woon ik in een oud houten huisje, midden in het bos naast een begraafplaats en ik heb hier nog nooit iets meegemaakt. Wordt wel tijd toch?