Doe ik niet aan. Denk je dat iedereen ook is wat hij/zij in zijn username heeft staan?quote:Op woensdag 25 februari 2009 00:27 schreef Laton het volgende:
ik kots graag op geloof. maar een man die aan line dance doet moet toch echt zijn bek houden daarover.
Voor de meeste gelovigen is het volgens mij iid meer het gevoel, net zoals mensen die zich beter voelen als ze een pil nemen, terwijl er eigenlijk helemaal niks in die pil zit.quote:Op woensdag 25 februari 2009 00:29 schreef 2cv het volgende:
Kun je nagaan hoe slecht die Afrikanen het hebben als ze NIET bidden !![]()
Los daarvan, bidden kan hoop geven in een uitzichtloze situatie. Hoewel de feitelijke situatie niet hoeft te verbeteren, kunnen ze zich misschien toch gelukkiger voelen. Dus ergens helpt het ook weer wel.
Ik teken uit de losse pols.quote:Op woensdag 25 februari 2009 00:29 schreef Acinonyx het volgende:
Als je gaat tekenen maak je altijd eerst een klad, daarom maakte God eerst de TS en toen pas mij !
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bidden kan je ook verder de put in helpen. Want ze geven geld aan de kerk, dat kleine beetje geld wat ze maar hebben. De pastoor rijdt overigens in een Mercedes. Dat geld hadden ze misschien beter kunnen investeren in een eigen zaakje ofzo. En als je ziek bent naar de kerk gaan slaat toch nergens op?quote:Op woensdag 25 februari 2009 00:29 schreef 2cv het volgende:
Kun je nagaan hoe slecht die Afrikanen het hebben als ze NIET bidden !![]()
Los daarvan, bidden kan hoop geven in een uitzichtloze situatie. Hoewel de feitelijke situatie niet hoeft te verbeteren, kunnen ze zich misschien toch gelukkiger voelen. Dus ergens helpt het ook weer wel.
Tuurlijk, dat klopt ook wel. Maar het is alleen totaal niet logisch want het heeft nog nooit geholpen. En ik kan jullie ook vertellen dat Oegandezen over het algemeen écht lamballen zijn, als ze eens wat harder zouden werken, wat zouden willen investeren en vooral minder aan de kerk geven zouden ze een eind de goede richting op zijn.quote:Op woensdag 25 februari 2009 00:29 schreef remlof het volgende:
Ik denk dat juist als je veel te wensen hebt eerder vatbaar bent voor religie, vandaar dat daar waar de armoede groter is religie populairder is.
Naast de kerk stond een huisartsenpost ? Of was die misschien 10.000km verder op ? Dat de pastoor in een ster rijdt vind ik dan wel weer wat minder ja.quote:Op woensdag 25 februari 2009 00:31 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Bidden kan je ook verder de put in helpen. Want ze geven geld aan de kerk, dat kleine beetje geld wat ze maar hebben. De pastoor rijdt overigens in een Mercedes. Dat geld hadden ze misschien beter kunnen investeren in een eigen zaakje ofzo. En als je ziek bent naar de kerk gaan slaat toch nergens op?
In afrika gaan ze nog naar de kerk voor de zang en de hoop!quote:Op woensdag 25 februari 2009 00:31 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Bidden kan je ook verder de put in helpen. Want ze geven geld aan de kerk, dat kleine beetje geld wat ze maar hebben. De pastoor rijdt overigens in een Mercedes. Dat geld hadden ze misschien beter kunnen investeren in een eigen zaakje ofzo. En als je ziek bent naar de kerk gaan slaat toch nergens op?
Dat het in Nederland uitsluitend schijnheiligheid is zou ik niet durven zeggen.quote:Op woensdag 25 februari 2009 00:39 schreef prupke het volgende:
[..]
In afrika gaan ze nog naar de kerk voor de zang en de hoop!
In nederland is het schijnheiligheid...
Laat ze dromen en denken dat er een god is die hun wil helpen.
Is het ook nietquote:Op woensdag 25 februari 2009 00:41 schreef 2cv het volgende:
[..]
Dat het in Nederland uitsluitend schijnheiligheid is zou ik niet durven zeggen.
Ach, wij zijn ook geciviliseerd door het (christelijk) geloof, het was een politiek instrument en het gaf hoop. Het hield alleen de wetenschap een beetje tegen. Toen we het ook goed genoeg hadden om niet meer elke dag voor ons leven te hoeven vrezen werden we kritisch en ziedaar, de Verlichting was geboren.quote:Op woensdag 25 februari 2009 00:33 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Tuurlijk, dat klopt ook wel. Maar het is alleen totaal niet logisch want het heeft nog nooit geholpen. En ik kan jullie ook vertellen dat Oegandezen over het algemeen écht lamballen zijn, als ze eens wat harder zouden werken, wat zouden willen investeren en vooral minder aan de kerk geven zouden ze een eind de goede richting op zijn.
Nee, in Nairobi zijn gewoon doktorsposten en ziekenhuizen hoor. Nog sterker, het beste ziekenhuis van Oost-Afrika en ik denk zelfs een van het beste van heel Afrika staat in Nairobi. Maar god kan alles blijkbaar.quote:Op woensdag 25 februari 2009 00:39 schreef 2cv het volgende:
[..]
Naast de kerk stond een huisartsenpost ? Of was die misschien 10.000km verder op ? Dat de pastoor in een ster rijdt vind ik dan wel weer wat minder ja.
Klopt helemaalquote:Op woensdag 25 februari 2009 00:43 schreef remlof het volgende:
[..]
Ach, wij zijn ook geciviliseerd door het (christelijk) geloof, het was een politiek instrument en het gaf hoop. Het hield alleen de wetenschap een beetje tegen. Toen we het ook goed genoeg hadden om niet meer elke dag voor ons leven te hoeven vrezen werden we kritisch en ziedaar, de Verlichting was geboren.
Sindsdien hebben we het geloof niet echt meer nodig.
Al gedaan, inclusief jouw gebaggerquote:Op woensdag 25 februari 2009 00:45 schreef Neo-Mullen het volgende:
Remlof, met vakantie?
Denk dat dit topic wel een beurt kan gebruiken
Nee ik snap er niks van. Leg even uit?quote:Op woensdag 25 februari 2009 00:42 schreef prupke het volgende:
[..]
Is het ook niet
Maar TS scheert...dus ff terug scheren (geen idee of hij/zij het begrijpt )
Remlof ook wel zo te merkenquote:Op woensdag 25 februari 2009 00:45 schreef Neo-Mullen het volgende:
Remlof, met vakantie?
Denk dat dit topic wel een beurt kan gebruiken
Nee, omdat ze nooit de kans hebben gekregen om dat stadium op eigen kracht te bereiken. Ze werden opeens overvallen door "ons", vlak voor de Verlichting en ze moesten onze ideeën maar voor waar aannemen, ook tegenwoordig nog.quote:Op woensdag 25 februari 2009 00:46 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Klopt helemaalZo ver gaat het in Afrika nooit komen.
Als Afrika slim is nemen ze ook maar wat ideeën van de ontwikkelde landen voor waar aan. Zonder hulp op technisch, sociaal, financieel en noem ook maar een ander vlak op wordt het niks. Schijnbaar wordt er dus toch niet zo veel overgenomen, zie het percentage kerkgangers in ontwikkelingslanden en in Europa bijvoorbeeld. Ik weet het niet uit mijn hoofd hoor, ik weet ook niet of er getallen van zijn, maar ik weet wel dat het een significant verschil moet zijn.quote:Op woensdag 25 februari 2009 00:53 schreef remlof het volgende:
[..]
Nee, omdat ze nooit de kans hebben gekregen om dat stadium op eigen kracht te bereiken. Ze werden opeens overvallen door "ons", vlak voor de Verlichting en ze moesten onze ideeën maar voor waar aannemen, ook tegenwoordig nog.
Hetzelfde geldt trouwens voor de moslimwereld.
In Afrika zit niet veel geld.quote:Op woensdag 25 februari 2009 00:59 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Als Afrika slim is nemen ze ook maar wat ideeën van de ontwikkelde landen voor waar aan. Zonder hulp op technisch, sociaal, financieel en noem ook maar een ander vlak op wordt het niks. Schijnbaar wordt er dus toch niet zo veel overgenomen, zie het percentage kerkgangers in ontwikkelingslanden en in Europa bijvoorbeeld. Ik weet het niet uit mijn hoofd hoor, ik weet ook niet of er getallen van zijn, maar ik weet wel dat het een significant verschil moet zijn.
quote:Op woensdag 25 februari 2009 00:53 schreef remlof het volgende:
[..]
Nee, omdat ze nooit de kans hebben gekregen om dat stadium op eigen kracht te bereiken. Ze werden opeens overvallen door "ons", vlak voor de Verlichting en ze moesten onze ideeën maar voor waar aannemen, ook tegenwoordig nog.
Hetzelfde geldt trouwens voor de moslimwereld.
Met hulp wordt het niks. Dat is het probleem juist. Van Afrikanen wordt niet verwacht dat ze op eigen benen staan. Als men zo'n Afrikaan op een klein veldje waar hij rotzooi voor zichzelf verbouwt ziet staan en zijn oogst is mislukt worden de voedselzakken al aangesleept.quote:Op woensdag 25 februari 2009 00:59 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Als Afrika slim is nemen ze ook maar wat ideeën van de ontwikkelde landen voor waar aan. Zonder hulp op technisch, sociaal, financieel en noem ook maar een ander vlak op wordt het niks. Schijnbaar wordt er dus toch niet zo veel overgenomen, zie het percentage kerkgangers in ontwikkelingslanden en in Europa bijvoorbeeld. Ik weet het niet uit mijn hoofd hoor, ik weet ook niet of er getallen van zijn, maar ik weet wel dat het een significant verschil moet zijn.
Is deels waar, NGO's zijn vaak bezet door Afrikanen. Ik heb wel meer hulpinstanties gezien die gewoon uit Afrikanen bestonden. Zoals gratis vaccinatie punten in sloppenwijken.quote:Op woensdag 25 februari 2009 00:57 schreef JanusAnus het volgende:
De achterstand van Afrika heeft niets met het geloof te maken. Het is andersom: omdat de mensen arm zijn geloven ze meer, worden ze welvarender neemt de macht van het geloof af.
Afrika blijft achterlijk omdat hulporganisaties die bijna volledig uit blanke buitenlanders bestaan (heel vreemd eigenlijk, blijkbaar wordt er van de Afrikanen zelf niets verwacht) daar deze situatie in stand houden.
Wat "ons" (europeanen) vooruit heeft geholpen zijn dingen ontstaan uit onze cultuur en geënt op onze manier van doen, dat is niet zomaar toepasbaar op een andere cultuur, al zijn sommige dingen universeel.quote:Op woensdag 25 februari 2009 00:59 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ja und? Allebei grote belangrijke steden voor beide landen. Allebei handelssteden waar de economie zou moeten bloeien (ja nu even wat minder natuurlijk...). Oh ja, en Nairobi is 10x zo groot als Rotterdam, dat welquote:Op woensdag 25 februari 2009 01:04 schreef Afhaalchinees het volgende:
oja en rotterdam met nairobi vergelijken
Dit is een prima argument tegen ontwikkelingssamenwerking. Laat die Afrikanen zelf bekijken hoe ze hun leven het beste kunnen inrichten en ik ben er van overtuigd dat het beter gaat.quote:Op woensdag 25 februari 2009 01:06 schreef remlof het volgende:
[..]
Wat "ons" (europeanen) vooruit heeft geholpen zijn dingen ontstaan uit onze cultuur en geënt op onze manier van doen, dat is niet zomaar toepasbaar op een andere cultuur, al zijn sommige dingen universeel.
Het is altijd beter als je (als persoon of als volk) dingen op je eigen manier kan doen, dat brengt minder onvrede en meer enthousiasme.
Ben ik helemaal met je eens, dat zou beter zijn. Maar ik zie het niet gebeuren, er mist ook gewoon een hoop moderne kennis en techniek. Ik zie het in 100 jaar overigens nog niet goed komen, zeker met de vaak inefficiente hulp die nu vaak geboden wordt.quote:Op woensdag 25 februari 2009 01:06 schreef remlof het volgende:
[..]
Wat "ons" (europeanen) vooruit heeft geholpen zijn dingen ontstaan uit onze cultuur en geënt op onze manier van doen, dat is niet zomaar toepasbaar op een andere cultuur, al zijn sommige dingen universeel.
Het is altijd beter als je (als persoon of als volk) dingen op je eigen manier kan doen, dat brengt minder onvrede en meer enthousiasme.
Ach zo makkelijk is het allemaal niet. Voor sommige mensen helpt het geloof om het leven te duiden en zin te geven. Je kan dat dom noemen maar voor die mensen is dat wel plezierig natuurlijk.quote:Op woensdag 25 februari 2009 01:04 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Is deels waar, NGO's zijn vaak bezet door Afrikanen. Ik heb wel meer hulpinstanties gezien die gewoon uit Afrikanen bestonden. Zoals gratis vaccinatie punten in sloppenwijken.
Het geloof heeft niet veel met de achterstand van Afika temaken nee. Maar daar ging het ook niet over, geloof doet je ook niet goed was het punt. Dat mensen een plek hebben waar ze bij elkaar kunnen komen en bidden is opzich prima maar het wordt daar overdreven. God maakt je rijk, god geneest je, god geeft je een vrouw en kinderen etc. Wij hebben het toch veel beter dan de mensen daar?
Oke, maar dat geldt toch niet voor een totale bevolking? Er zijn mensen die best een redelijk leven hebben daar maar die toch altijd naar de kerk gaan. Naar mijn mening is dat nergens goed voor omdat andere welvarende landen aan hebben getoond dat je met niet naar de kerk gaan nog een veel beter leven kunt krijgen.quote:Op woensdag 25 februari 2009 01:07 schreef prupke het volgende:
soms is het geloven in iets net het laatste stukje hoop ........
en hoop is belangrijker dan wat dan ook
door hoop kan je overleven
Ik vind het ook knap hoor. Maar waarom zou jij iedere week in de kerk willen zitten?quote:Op woensdag 25 februari 2009 01:12 schreef PackardBell het volgende:
Ik heb respect voor mensen die zo standvastig ergens in geloven. Ik wou dat ik het kon opbrengen om iedere week naar de kerk te gaan.
Nee, door eten kan je overleven.quote:Op woensdag 25 februari 2009 01:07 schreef prupke het volgende:
soms is het geloven in iets net het laatste stukje hoop ........
en hoop is belangrijker dan wat dan ook
door hoop kan je overleven
Beetje water is ook prettigquote:Op woensdag 25 februari 2009 01:15 schreef Specularium het volgende:
[..]
Nee, door eten kan je overleven.
Standvastigheid gaat vaak samen met starheid en stupiditeit.quote:Op woensdag 25 februari 2009 01:12 schreef PackardBell het volgende:
Ik heb respect voor mensen die zo standvastig ergens in geloven. Ik wou dat ik het kon opbrengen om iedere week naar de kerk te gaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |