Jawel, het geld bij haar gaan halen. De bank kan het echter bij beiden gaan halen, logisch want wat heeft de bank met jullie probleem te maken.quote:Op maandag 23 februari 2009 22:19 schreef labionda het volgende:
Dat meen je. Maar als zij nu weigert te betalen, kan hij niks doen?
Tijd om een advocaat / rbv in te schakelenquote:Op maandag 23 februari 2009 22:19 schreef labionda het volgende:
Laat hem ook gewoon niet meer betalen.quote:Op maandag 23 februari 2009 22:19 schreef labionda het volgende:
Hij kan een advocaat een eng briefie laten schrijven en zelfs een dagvaarding sturen, dan moeten ze naar de rechter, dan gaat de rechter zeggen u moet lappen, als ze het dan nog niet doet kan hij beslag laten leggen op haar shit.quote:Op maandag 23 februari 2009 22:19 schreef labionda het volgende:
Dit dus, maar een goede advocaat kan ook daar bij helpen.quote:Op maandag 23 februari 2009 22:58 schreef eleusis het volgende:
[..]
Hij kan een advocaat een eng briefie laten schrijven en zelfs een dagvaarding sturen, dan moeten ze naar de rechter, dan gaat de rechter zeggen u moet lappen, als ze het dan nog niet doet kan hij beslag laten leggen op haar shit.
Al met al mogelijk kostbaar en tijdrovend dus een goed gesprek over de financiën en over hoe het nu verder moet met dat huis, bijvoorbeeld met haar ouders erbij, lijkt me toch het beste.
Je zou het misschien DAS rechtsbijstand zelfs nog wel toevertrouwen.quote:Op maandag 23 februari 2009 23:16 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Dit dus, maar een goede advocaat kan ook daar bij helpen.
Wellicht, gezien hun policy is zo weinig mogelijk te procederen.quote:Op maandag 23 februari 2009 23:18 schreef eleusis het volgende:
[..]
Je zou het misschien DAS rechtsbijstand zelfs nog wel toevertrouwen.
O my god, weer iemand die denkt dat het kopen van een huis hetzelfde is als het kopen van een brood.quote:Op maandag 23 februari 2009 22:12 schreef labionda het volgende:
Mijn broertje is aan de kant gezet door zijn vriendin, waarschijnlijk voor een ander. Ze woonden net een maand samen in hun nieuwe huis.
Gutgut, gefrustreerd ofzoquote:Op dinsdag 24 februari 2009 10:00 schreef josvr het volgende:
[..]
O my god, weer iemand die denkt dat het kopen van een huis hetzelfde is als het kopen van een brood.
Relaties gaan tegenwoordig wel heel snel over, zonder in te staan voor de financiele gevolgen.
Advies aan alle jonge mannen: koop altijd een huis alleen op jouw salaris want jonge vrouwen van tegenwoordig zijn er bij ieder tegenwindje meteen vandoor.
De komende tijd zullen we veel VINEX-ellende zien (jonge stelletjes die uit elkaar gaan, etc).
Nee helemaal niet, als je je financiele toekomst in handen legt van een vrouw, blaas je je hele financiele toekomst op, zodra zij er van door gaat.quote:
En een man kan er niet spontaan vandoor gaanquote:Op dinsdag 24 februari 2009 10:07 schreef josvr het volgende:
[..]
Nee helemaal niet, als je je financiele toekomst in handen legt van een vrouw, blaas je je hele financiele toekomst op, zodra zij er van door gaat.
Zo lang de huizenprijzen stijgen is er geen probleem, maar wel als dat niet meer het geval is.
In zijn belevingswereld niet. Hij is waarschijnlijk allang blij als hij (zo te zien tijdelijk) een vrouw te 'pakken' heeft.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 10:11 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
En een man kan er niet spontaan vandoor gaan
Niet zolang het huis alleen op zijn naam staat.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 10:11 schreef Netsplitter het volgende:
En een man kan er niet spontaan vandoor gaan
Haha, inderdaad, samen het bed delen, en er nog een bonus voor krijgen ook nog. Bonusn**ken?quote:Op dinsdag 24 februari 2009 11:17 schreef klusfoobje het volgende: Het geld dat zij binnenbrengt beschouw je dan gewoon, zolang als het duurt, als een leuke bonus.
En waarom mag er in jullie verhalen niet 'hij' voor 'zij' worden ingevuld?quote:Op dinsdag 24 februari 2009 11:17 schreef klusfoobje het volgende:
Wat Josvr zegt, zorg dat JIJ het huis op je naam hebt staan, zorg dat jij het van jou geld kan betalen. Het geld dat zij binnenbrengt beschouw je dan gewoon, zolang als het duurt, als een leuke bonus.
En nee, das geen frustratie, das gewoon wat ik van huis uit zo heb geleerd en mij iig steeds heeft behoed tegen plukkerigte dames. Ook schenkingen staan vrolijk buiten de relaties.
Als je al dit soort topics leest kun je m'n ouders voor de instelling weinig kwalijk nemen.
Nou:quote:Op dinsdag 24 februari 2009 11:41 schreef Dromer het volgende:
En waarom mag er in jullie verhalen niet 'hij' voor 'zij' worden ingevuld?
Het kan ook goed gaan. Ik ben met m'n vrouw ook beiden 'uit huis' getrouwd en niet eerder samengewoond. Daarna voor het eerst in ons eerste koophuis gewoond, en nu al weer drie jaar getrouwd in ons tweede huisjequote:Op dinsdag 24 februari 2009 10:17 schreef _Flash_ het volgende:
Sowieso... Waarom in hemelsnaam een dik huis op beide namen kopen zonder een redelijke voorgeschiedenis van samenwonen??
quote:Op dinsdag 24 februari 2009 11:50 schreef josvr het volgende:Vrouwen werken in beroepen waarbij je nooit financieel zelfstandig wordt.
Zoiets duurt echter een half jaar tot anderhalf jaar. Tegen die tijd is het huis op initiatief van de bank al over de toonbank gegaan.quote:Op maandag 23 februari 2009 22:58 schreef eleusis het volgende:
[..]
Hij kan een advocaat een eng briefie laten schrijven en zelfs een dagvaarding sturen, dan moeten ze naar de rechter, dan gaat de rechter zeggen u moet lappen, als ze het dan nog niet doet kan hij beslag laten leggen op haar shit.
Hoeveel generalisatie kun je in 1 post proppen... Triest hoor.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 11:50 schreef josvr het volgende:
[..]
Nou:Vrouwen verdienen doorgaans minder. Vrouwen daten namelijks doorgaans 'omhoog' (tuurlijk er zijn ook gevallen van omlaag daten, maar meestal omhoog). Vrouwen werken in beroepen waarbij je nooit financieel zelfstandig wordt. B.v. de kredietcrisis zal voorlopig wel niet huishouden in de zorgsector, maar van dat hongerloontje wat verpleegsters verzorgenden, etc. verdienen kun je geen leuk leven leiden. Vrouwen zijn tegenwoordig erg voorstander van emancipatie, maar dan wel als het hun uitkomt. Dus als het hun uitkomt spreken we van gelijkwaardigheid maar als het hun uikomt ineens niet meer. Dus de man moet ook thuis koken, maar als het aankomt op band plakken o.i.d. dan krijg je verhaaltjes zoals 'Daar heb ik jou toch voor' of 'Jij bent de man hier in huis'.
Zo bouw je goede relaties op ja.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 10:00 schreef josvr het volgende:
Advies aan alle jonge mannen: koop altijd een huis alleen op jouw salaris want jonge vrouwen van tegenwoordig zijn er bij ieder tegenwindje meteen vandoor.
Nu met bonuskaart.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 11:41 schreef josvr het volgende:
[..]
Haha, inderdaad, samen het bed delen, en er nog een bonus voor krijgen ook nog. Bonusn**ken?
Kolere, misschien dat het eens tijd wordt dat je een andere kennissenkring/belevingswereld zoekt.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 11:50 schreef josvr het volgende:
[..]
Nou:Vrouwen verdienen doorgaans minder. Vrouwen daten namelijks doorgaans 'omhoog' (tuurlijk er zijn ook gevallen van omlaag daten, maar meestal omhoog). Vrouwen werken in beroepen waarbij je nooit financieel zelfstandig wordt. B.v. de kredietcrisis zal voorlopig wel niet huishouden in de zorgsector, maar van dat hongerloontje wat verpleegsters verzorgenden, etc. verdienen kun je geen leuk leven leiden. Vrouwen zijn tegenwoordig erg voorstander van emancipatie, maar dan wel als het hun uitkomt. Dus als het hun uitkomt spreken we van gelijkwaardigheid maar als het hun uikomt ineens niet meer. Dus de man moet ook thuis koken, maar als het aankomt op band plakken o.i.d. dan krijg je verhaaltjes zoals 'Daar heb ik jou toch voor' of 'Jij bent de man hier in huis'.
Ik overdrijf eeen beetje, want de hele discussie is of het slim is om als stel een huis te kopen. Als zo'n relatie stuk loopt (en dat gebeurd bij 1/3 en volgens mij bij jonge stellen ligt dit nog hoger) dan gaf dit voorheen niet zoveel problemen omdat de huizenprijzen gestegen waren. Allebei kreeg je dan een gedeelte van die zak geld: iedereen blij.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 12:21 schreef Sjeen het volgende:
Hoeveel generalisatie kun je in 1 post proppen... Triest hoor.
Als je het niet aan een geslacht en je persoonlijke ervaringen/frustraties koppelt komt het ineens een stuk intelligenter over.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 12:53 schreef josvr het volgende:
[..]
Ik overdrijf eeen beetje, want de hele discussie is of het slim is om als stel een huis te kopen. Als zo'n relatie stuk loopt (en dat gebeurd bij 1/3 en volgens mij bij jonge stellen ligt dit nog hoger) dan gaf dit voorheen niet zoveel problemen omdat de huizenprijzen gestegen waren. Allebei kreeg je dan een gedeelte van die zak geld: iedereen blij.
Nu de huizenprijzen stabiel blijven (of licht aan het zakken zijn en binnenkort mischien snel zakken) ontstaan er allerlei problemen:Eentje van het stel doet net of een huis kopen een brood kopen is, en wil geen verantwoordelijkheid meer nemen. Deze persoon verhuist en laat de ander met de problemen zitten (gevalletje TS); De relatie is over en partner A wil partner B uitkopen. Echter partner B heeft door de gedaalde/stabiele huizenprijzen hier geen belang bij want dan moet zij verlies nemen (A heeft ook verlies, maar dat is nog een papieren verlies). Partner B heeft dus alle belang bij de overdracht van de woning te treneren/vertragen. Zo'n gevalletje hebben we hier ook al op Fok voorbij zien komen. etc.
Kortom: samen een huis kopen klinkt heel leuk, maar zodra de relatie over is ontstaan er zeer grote problemen.
Haha ja jij een huis voor je investering, en zij betaald je bonus... Leuk bedacht, hoop niet dat er vrouwen zijn die dom genoeg zijn om daar in te trappen.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 11:17 schreef klusfoobje het volgende:
Wat Josvr zegt, zorg dat JIJ het huis op je naam hebt staan, zorg dat jij het van jou geld kan betalen. Het geld dat zij binnenbrengt beschouw je dan gewoon, zolang als het duurt, als een leuke bonus.
En nee, das geen frustratie, das gewoon wat ik van huis uit zo heb geleerd en mij iig steeds heeft behoed tegen plukkerigte dames. Ook schenkingen staan vrolijk buiten de relaties.
Als je al dit soort topics leest kun je m'n ouders voor de instelling weinig kwalijk nemen.
Nou andersom kan ook nog goed hoor! Ik verdien een aardige boterham en dan zijn er kerels zat die ook van jou proberen te profiteren. Ik snap wel dat je voorzichtig ben maar niet alleen vrouwen zijn de schuldigen.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 10:07 schreef josvr het volgende:
[..]
Nee helemaal niet, als je je financiele toekomst in handen legt van een vrouw, blaas je je hele financiele toekomst op, zodra zij er van door gaat.
Zo lang de huizenprijzen stijgen is er geen probleem, maar wel als dat niet meer het geval is.
Jij spoort echt niet, ben je na de oorlog ooit nog weleens buiten geweest.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 11:50 schreef josvr het volgende:
[..]
Misschien handig om erbij te zetten waarom?quote:Op dinsdag 24 februari 2009 16:58 schreef Fastmatti het volgende:
Het is trouwens handig om het huis binnen zes maanden na de overdracht te verkopen.
quote:Op dinsdag 24 februari 2009 13:01 schreef Dromer het volgende:
[..]
Als je het niet aan een geslacht en je persoonlijke ervaringen/frustraties koppelt komt het ineens een stuk intelligenter over.
Natuurlijk gaat het wel vaker mis, maar het is lang niet altijd de man die de klos is.
Dat was mij ook al opgevallenquote:Op dinsdag 24 februari 2009 13:01 schreef Dromer het volgende:
Als je het niet aan een geslacht en je persoonlijke ervaringen/frustraties koppelt komt het ineens een stuk intelligenter over.
Natuurlijk gaat het wel vaker mis, maar het is lang niet altijd de man die de klos is.
Ik ben namelijk ook hoger geschoold dan vriendlief.quote:Vrouwen verdienen doorgaans minder. Vrouwen daten namelijks doorgaans 'omhoog' (tuurlijk er zijn ook gevallen van omlaag daten, maar meestal omhoog).
Ik neem aan dat je 'ooit' bedoelt?quote:Op dinsdag 24 februari 2009 17:20 schreef klusfoobje het volgende:
[..]
mmm, uit een kerel horen zeggen dat hij bij de scheiding de vrouw wel eens even gaat uitkleden ?
Ze zijn er wel, maar dit betreft echt een kleine minderheid. Het merendeel van de vrouwen is nu eenmaal niet financieel onafhankelijk, waar praktisch alle mannen wel op eigen benen kunnen staan. Zie daar waarom in de praktijk partneralimentatie praktisch altijd van man naar vrouw is (omgekeerd haalt zelfs de kranten...).quote:Op dinsdag 24 februari 2009 16:56 schreef klipper het volgende:
[..]
Jij spoort echt niet, ben je na de oorlog ooit nog weleens buiten geweest.
Mijn vrouw verdient binnen 2 dagen waar velen de gehele week voor moeten werken, en zo zijn er nog veel vrouwen.
Bijna goed.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 17:07 schreef Roy_T het volgende:
[..]
Misschien handig om erbij te zetten waarom?Omdat de kopers dan geen overdrachtsbelasting hoeven te betalen.
Voor sommige milieus is dit anders niets dan de waarheid, hoor!quote:Op dinsdag 24 februari 2009 12:43 schreef Errrwin het volgende:
Kolere, misschien dat het eens tijd wordt dat je een andere kennissenkring/belevingswereld zoekt.
Leg uitquote:Op dinsdag 24 februari 2009 22:42 schreef ManAtWork het volgende:
Bijna goed.
Je bent wel overdrachtbelasting verschuldigd maar kan (hoeft dus niet) het verrekenen met de verkopende partij.
Link
En dat maakt het dus weer geen regel.quote:Op woensdag 25 februari 2009 01:34 schreef Andromache het volgende:
[..]
Voor sommige milieus is dit anders niets dan de waarheid, hoor!
Inderdaad even over de Partnerallimentatie. Dit is gigantische off topic, maar al die vrouwen (en mannen) die hier als reactie geef dat ik niet spoor, vrouwonvriendelijk ben, spoken zie, etc. moeten mij eens even vertellen waarom er nog partnerallimentatie bestaat.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 22:36 schreef Diederik_Duck het volgende:
Zie daar waarom in de praktijk partneralimentatie praktisch altijd van man naar vrouw is (omgekeerd haalt zelfs de kranten...).
Klopt, maar bij de meeste huizen waar dit van toepassing is staat er iets in de trant van "dat het belastingvoordeel voor de verkopende partij is" oftewel je kan het huis kopen maar het overdrachtbelastingsvoordeeltje wordt vaak door de verkopers ingepikt (alhoewel dit ook wel weer logisch is)...quote:Op woensdag 25 februari 2009 01:39 schreef Roy_T het volgende:
Leg uitWat kun je verrekenen met de verkopende partij? Het is toch gewoon een voordeel wat je als koper hebt?
Dat dacht ik dus ook, maar MenAtWork zegt het omgekeerde (volgens mij): je moet het als koper wel betalen, maar kan het verrekenen met verkopende partij. Het is toch precies andersom? Je hoeft het niet te betalen, maar kan met de verkopende partij afspreken dat je (een deel) van wat hij betaald heeft te verrekenen.quote:Op woensdag 25 februari 2009 09:06 schreef bug_me_not2 het volgende:
Klopt, maar bij de meeste huizen waar dit van toepassing is staat er iets in de trant van "dat het belastingvoordeel voor de verkopende partij is" oftewel je kan het huis kopen maar het overdrachtbelastingsvoordeeltje wordt vaak door de verkopers ingepikt (alhoewel dit ook wel weer logisch is)...
Omdat ze hun kop in het zand steken of geen kaas hebben gegeten van deugdelijk redeneren ('he, ik ken iemand die niet voldoet aan je stelling, dus je stelling deugt niet' (waarbij vergeten wordt dat de stelling niet was dat dit voor álle vrouwen zo is, maar slechts dat dit in zijn algemeenheid zo is))quote:Op woensdag 25 februari 2009 08:53 schreef josvr het volgende:
[..]
Inderdaad even over de Partnerallimentatie. Dit is gigantische off topic, maar al die vrouwen (en mannen) die hier als reactie geef dat ik niet spoor, vrouwonvriendelijk ben, spoken zie, etc. moeten mij eens even vertellen waarom er nog partnerallimentatie bestaat.
Nu ja, vroeger had dit zo zijn nut (toen vrouwen werden ontslagen als ze trouwden), maar tegenwoordig echt niet meer.quote:Partnerallimentatie is weer zo'n mooi voorbeeld van selectieve-emancipatie. Grote groepen vrouwen zijn pro emancipatie, maar als het hun even niet uit komt, dan even niet.
In beginsel mee eens (er zijn situaties voorstelbaar waarin het wel redelijk is als de partner geld krijgt (denk aan een met de partner gedreven eenmanszaak)).quote:Kijk: kinderallimentatie (indien kind toegewezen aan vrouw) helemaal akkoord, maar partnerallimatie slaat nergens op.
De gedachte achter partneralimentatie is dat een van de partners carrieremogelijkheden opgeeft om op een andere manier bij te dragen in het huishouden. Niet meer dan terecht dat er partneralimentatie bestaat om het gat dat daarmee ontstaat te dichten.quote:Op woensdag 25 februari 2009 08:53 schreef josvr het volgende:
Kijk: kinderallimentatie (indien kind toegewezen aan vrouw) helemaal akkoord, maar partnerallimatie slaat nergens op.
Dat was vroeger misschien terecht, maar hedentendage toch echt niet meer.quote:Op woensdag 25 februari 2009 09:37 schreef Alicey het volgende:
[..]
De gedachte achter partneralimentatie is dat een van de partners carrieremogelijkheden opgeeft om op een andere manier bij te dragen in het huishouden. Niet meer dan terecht dat er partneralimentatie bestaat om het gat dat daarmee ontstaat te dichten.
Dat was in de jaren 50 ook zo natuurlijk. Welcome to the 21st century, zou ik zeggen. Het is tegenwoordig echt niet zo dat je als alleenstaande vrouw onmogleijk aan werk kan komen of het, als je uit een relatie komt, per definitie niet hebt.quote:Op woensdag 25 februari 2009 09:37 schreef Alicey het volgende:
De gedachte achter partneralimentatie is dat een van de partners carrieremogelijkheden opgeeft om op een andere manier bij te dragen in het huishouden. Niet meer dan terecht dat er partneralimentatie bestaat om het gat dat daarmee ontstaat te dichten.
Het is een situatie die nog steeds voorkomt, zeker wanneer er kinderen in het spel zijn. Hoezo iets van vroeger?quote:Op woensdag 25 februari 2009 09:43 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Dat was vroeger misschien terecht, maar hedentendage toch echt niet meer.
Maar het kan wel zijn dat je allerlei carrieremogelijkheden heb gemist, waardoor je een veel lager inkomen geniet dan je zou genieten wanneer je geen huwelijk had gehad. Volkomen terecht dat dat gat gedicht wordt.quote:Op woensdag 25 februari 2009 09:44 schreef Roy_T het volgende:
[..]
Dat was in de jaren 50 ook zo natuurlijk. Welcome to the 21st century, zou ik zeggen. Het is tegenwoordig echt niet zo dat je als alleenstaande vrouw onmogleijk aan werk kan komen of het, als je uit een relatie komt, per definitie niet hebt.
Ja, dat kan zo zijn. Het kan ook zijn dat ik gisteren door rood ben gereden, dus geef me daar maar een bekeuring voor.quote:Op woensdag 25 februari 2009 09:48 schreef Alicey het volgende:
Maar het kan wel zijn dat je allerlei carrieremogelijkheden heb gemist, waardoor je een veel lager inkomen geniet dan je zou genieten wanneer je geen huwelijk had gehad. Volkomen terecht dat dat gat gedicht wordt.
En als ik een papadag heb, dan geef ik toch ook carrierekansen op? Krijg ik dan ook alimentatie?quote:Op woensdag 25 februari 2009 09:47 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het is een situatie die nog steeds voorkomt, zeker wanneer er kinderen in het spel zijn. Hoezo iets van vroeger?
Kom nu. In grote meerderheid gaat het om vrouwen die gewoon geen zin hebben om harder te werken, heel begrijpelijk maar geen argument voor partneralimentatie.quote:Op woensdag 25 februari 2009 09:47 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het is een situatie die nog steeds voorkomt, zeker wanneer er kinderen in het spel zijn. Hoezo iets van vroeger?
Dan lijkt het me ook logisch dat de man alle kosten die hij heeft gehad aan het levenonderhoud van zijn vrouw (die immers minder of helemaal gestopt is met werken) kan terugvragen. Immers, als hij geen huwelijk had gehad dan had hij al dat geld niet aan zijn partner hoeven besteden.quote:Op woensdag 25 februari 2009 09:48 schreef Alicey het volgende:
Maar het kan wel zijn dat je allerlei carrieremogelijkheden heb gemist, waardoor je een veel lager inkomen geniet dan je zou genieten wanneer je geen huwelijk had gehad. Volkomen terecht dat dat gat gedicht wordt.
Maat van me is co-piloot. Zijn vriendin is luchtverkeersleider. Zij is de klos en mag alimentatie gaan betalenquote:Op dinsdag 24 februari 2009 17:20 schreef klusfoobje het volgende:
[..]
mmm, uit een kerel horen zeggen dat hij bij de scheiding de vrouw wel eens even gaat uitkleden ?
Nou toevallig ken ik wat mannen die dus partner alimentatie van hun vrouwelijke ex krijgen. Het geldt voor allebei de geslachten niet alleen voor 1.quote:Op woensdag 25 februari 2009 08:53 schreef josvr het volgende:
[..]
Inderdaad even over de Partnerallimentatie. Dit is gigantische off topic, maar al die vrouwen (en mannen) die hier als reactie geef dat ik niet spoor, vrouwonvriendelijk ben, spoken zie, etc. moeten mij eens even vertellen waarom er nog partnerallimentatie bestaat.
Partnerallimentatie is weer zo'n mooi voorbeeld van selectieve-emancipatie. Grote groepen vrouwen zijn pro emancipatie, maar als het hun even niet uit komt, dan even niet.
Kijk: kinderallimentatie (indien kind toegewezen aan vrouw) helemaal akkoord, maar partnerallimatie slaat nergens op.
Wanneer er sprake is van een geregistreerd partnerschap wel, anders niet. De reden daarvan is dat er bij andere samenlevingsvormen geen wettelijke zorgplicht is.quote:Op woensdag 25 februari 2009 09:53 schreef Roy_T het volgende:
[..]
Ja, dat kan zo zijn. Het kan ook zijn dat ik gisteren door rood ben gereden, dus geef me daar maar een bekeuring voor.
My point being: het is niet meetbaar. Langdurig samenwonenden, zonder getrouwd te zijn, krijgt één van de twee daarbij ook partnerallimentatie? Want dat zou volgens deze redenatie even logisch zijn.
Als jouw vrouw de hoofdkostwinner is en jij daarom meer van de zorg op je neemt : Ja.quote:Op woensdag 25 februari 2009 09:54 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En als ik een papadag heb, dan geef ik toch ook carrierekansen op? Krijg ik dan ook alimentatie?
Sorry maar de overheid propagandeert emancipatie en dat is partnerallimentatie niet.quote:Op woensdag 25 februari 2009 09:37 schreef Alicey het volgende:
Die gevallen waar er puur sprake is van niet willen werken, hoeft er wmb geen alimentatie te worden toegewezen. Het zou imo ook wel goed zijn om alimentatie te koppelen aan een sollicitatieplicht of iets soortgelijks.quote:Op woensdag 25 februari 2009 09:55 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Kom nu. In grote meerderheid gaat het om vrouwen die gewoon geen zin hebben om harder te werken, heel begrijpelijk maar geen argument voor partneralimentatie.
Als de man stopt met werken om op een andere manier te zorgen voor het gezin, vind ik dat een man net zo goed gecompenseerd moet worden.quote:Op woensdag 25 februari 2009 09:57 schreef bug_me_not2 het volgende:
(oftwel waarom vind je het normaal dat de vrouw wel gecompenseerd wordt, maar de man niet?)
Maar hoe is de verhouding? Daar hebben we het hier over. In de praktijk is partneralimentatie praktisch altijd van man naar vrouw, en niet vice versa.quote:Op woensdag 25 februari 2009 10:01 schreef CyclingGirl het volgende:
[..]
Nou toevallig ken ik wat mannen die dus partner alimentatie van hun vrouwelijke ex krijgen. Het geldt voor allebei de geslachten niet alleen voor 1.
Partneralimentatie heeft niets met emancipatie te maken. Ook mannen mogen alimentatie vragen van hun ex-vrouw. Lijkt me geemancipeerd genoeg.quote:Op woensdag 25 februari 2009 10:04 schreef josvr het volgende:
[..]
Sorry maar de overheid propagandeert emancipatie en dat is partnerallimentatie niet.
Dat is iets waar wat mij betreft wel wat aan gedaan mag worden. Een plicht om zelf voor een zo goed mogelijk inkomen te zorgen of zoiets..quote:Verder is ook een probleem dat zo'n vrouw dan bijstand gaat trekken (of express een klein baantje aanhoudt) en dit aan laat vullen met partnerallimentatie. Er is dan geen/minder prikkel om (meer) te gaan werken. \
Tja, dit is een beetje een discutabel verhaal. Valt zoiets onder "zorgplicht"?quote:Daarnaast gaat die partnerallimentatie vaak niet om dat 'gat dat gedicht' moet worden, maar gaat het meestal om 'ik-wil-scheiden-maar-wel-mijn-levensstandaard-handhaven'. Dus er zijn een hoop vrouwen die eerst 5 keer per jaar op vakantie gingen (of andere niet per se noodzakelijke dingen), en vinden dat ze daar na de scheiding ook nog recht op hebben. Oke niks mis mee, maar val daar dan niet de ex-partner mee lastig.
Niet van man naar vrouw, maar van de ene partner naar de andere, wat om redenen die ik gegeven heb weldegelijk ergens op slaat : Namelijk dat de ene partner veel minder in staat is geweest om een hoger inkomen te ontwikkelen.quote:Partnerallimenatie is gewoon herverdeling van inkomen van man naar vrouw, wat tegenwoordig nergens meer op slaat.
Dat komt misschien doordat mannen en vrouwen niet willen emanciperen. Mannen verwachten van hun partner dat zij thuis de zorgtaken op zich neemt.quote:Op woensdag 25 februari 2009 10:09 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Maar hoe is de verhouding? Daar hebben we het hier over. In de praktijk is partneralimentatie praktisch altijd van man naar vrouw, en niet vice versa.
Welnee... Uit tal van onderzoeken is gebleken dat Nederlandse vrouwen bijzonder weinig uren maken: en wel omdat ze gewoon geen zin hebben om meer te werken, niet omdat ze gedwongen worden door de mannen. Daarbij: hoeveel tijd ben je nu werkelijk kwijt aan zorgtaken? Dat is echt geen weekvullend programma.quote:Op woensdag 25 februari 2009 10:13 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat komt misschien doordat mannen en vrouwen niet willen emanciperen. Mannen verwachten van hun partner dat zij thuis de zorgtaken op zich neemt.
Want het is tegenwoordig helemaal onmogelijk om beiden te werken? Alsof mijn vriendin de hele dag thuis op me zit te wachten, Koffietijd kijkend en piepers jassend.quote:Op woensdag 25 februari 2009 10:12 schreef Alicey het volgende:
Namelijk dat de ene partner veel minder in staat is geweest om een hoger inkomen te ontwikkelen.
Zolang er geen kinderen in het spel zijn gaat dat op inderdaad. Wanneer er echter wel sprake is van kinderen, dan zou ik de zorg niet onderschatten.quote:Op woensdag 25 februari 2009 10:24 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Welnee... Uit tal van onderzoeken is gebleken dat Nederlandse vrouwen bijzonder weinig uren maken: en wel omdat ze gewoon geen zin hebben om meer te werken, niet omdat ze gedwongen worden door de mannen. Daarbij: hoeveel tijd ben je nu werkelijk kwijt aan zorgtaken? Dat is echt geen weekvullend programma.
Nee, dat is niet onmogelijk. Wanneer je echter samen die beslissing neemt, dan neem je ook de verantwoordelijkheid voor elkaar op die basis.quote:Op woensdag 25 februari 2009 10:25 schreef Roy_T het volgende:
Want het is tegenwoordig helemaal onmogelijk om beiden te werken? Alsof mijn vriendin de hele dag thuis op me zit te wachten, Koffietijd kijkend en piepers jassend.
Hoe het precies zit weet ik niet. Ik dacht dat het in beginsel mogelijk is om dat vooraf vast te leggen, maar dat in het geval van een echtscheiding een gemeente weer wel verleende bijstand kan verhalen op de ex-partner.quote:Toch zou ik voor haar gewoon partneralimentatie mogen betalen, als we getrouwd zouden zijn en uit elkaar zouden gaan.
Is het trouwens mogelijk om in de huwelijkse voorwaarden op te nemen dat partijen overeenkomen dat er nooit partneralimentatie betaalt hoeft te worden na een eventuele scheiding?
Dat doe ik ook niet, maar die zorg is alleen de eerste paar jaar tijdrovend. Overigens verliezen veel vrouwen belangstelling voor hun werk als ze kinderen krijgen (heel begrijpelijk verder).quote:Op woensdag 25 februari 2009 10:46 schreef Alicey het volgende:
[..]
Zolang er geen kinderen in het spel zijn gaat dat op inderdaad. Wanneer er echter wel sprake is van kinderen, dan zou ik de zorg niet onderschatten.
Nouja, ook naderhand is de zorg tijdrovend. Het wordt dan alleen mogelijk om in de tijden dat de kinderen op school zitten weer te werken.quote:Op woensdag 25 februari 2009 10:56 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Dat doe ik ook niet, maar die zorg is alleen de eerste paar jaar tijdrovend. Overigens verliezen veel vrouwen belangstelling voor hun werk als ze kinderen krijgen (heel begrijpelijk verder).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |